Hvordan fjerner man genstridigt snavs fra ~
Fra : BikeManiac

Dato : 14-10-10 09:34

Hej,

Jeg har en hvid kassevogn som er snavset. Den står ude hele året og
meget af tiden også under træer. Der er noget meget genstridig snavs
på bilens ydre i form af små sorte prikker som jeg mener kommer fra
træerne. Noget af det kunne måske også ligne algevækst - der er nemlig
nogle grønne områder især dér hvor pladen laver skarpe buk i taget.
Det er mit indtryk, at der IKKE er tale om insektrester af mange af
fladerne ikke i nærkontakt med insekter ved høj fart.

Jeg har prøvet flg:

1. Shell Autovask. Det fjernede absolut intet.
2. Håndvask (svamp) med én eller anden no name autoshampoo. Det hjalp
heller ikke.
3. Stor højtryksrenser med vistnok 150 bar vandtryk. Det hjalp heller
ikke.

Det eneste som hjælper er, hvis jeg med mine negle fjerner hver enkelt
snavsprik manuelt (gnubber, skraber den af). Men der er jo millioner
af den slags på bilen.

Nogen som har et forslag til hvordan jeg får gjort bilen HELT ren? Jeg
tror det bedste er en eller anden form for iblødsætning, men jeg er
åben for alle mulige tips og forslag. Hvis der er en særlig god
autoshampoo så ville det være super med et produktnavn.

Mvh Lucas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-10-10 16:47

> [...]
> åben for alle mulige tips og forslag. Hvis der er en særlig god
> autoshampoo så ville det være super med et produktnavn.

Detailing Clay måske?
http://www.extremecarparts.dk/product.asp?product=5264

Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg ved ikke om det er for meget
tv-shop, men jeg har set mange positive udtalelser om det.

--
Mvh. Martin

Fra : ABJ

Dato : 14-10-10 16:51

Er du sikker på at det ikke er jernpartikler som giver små rustpletter, hvis
det er jern kan man normalt mærke at der er et "korn" midt i prikken.

Fra : BikeManiac

Dato : 14-10-10 10:43

On Oct 14, 5:51 pm, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:
> Er du sikker på at det ikke er jernpartikler som giver små rustpletter, hvis
> det er jern kan man normalt mærke at der er et "korn" midt i prikken.

Fænomenet med jernpartikler, er det normalt forekommende ved ældre
biler? Nu snakker vi ren nysgerrighed.

Lucas

Fra : ABJ

Dato : 14-10-10 20:19

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er jern kan man normalt mærke at der er et "korn" midt i prikken.

Fænomenet med jernpartikler, er det normalt forekommende ved ældre

Nej, det kan forekomme på alle, det kan være nedfald fra støberier eller
gnister fra vinkelsliber.

Fra : Jens Hansen

Dato : 14-10-10 18:57

"BikeManiac"
> [...]
> Det er mit indtryk, at der IKKE er tale om insektrester af mange af
> fladerne ikke i nærkontakt med insekter ved høj fart.

Jeg renset en gammel hvid ford med Keramisk kogeplade-rens og det virket
fint.
Silikonen i produktet gav en fin glat overflade .
prøv et lille område først og se om det er til at bruge.

http://www.nettoparts.dk/shop/keramikpladerens-toprens-3685p.html

Der går nok en flaske eller 2 til, men stadig en billig løsning.

Hilsen
Jens

Fra : OFH

Dato : 14-10-10 20:14

?
> [...]
> åben for alle mulige tips og forslag. Hvis der er en særlig god
> autoshampoo så ville det være super med et produktnavn.

Måske skal det poleres væk. Det lyder som en her beskrev som rustpletter.
Måske har bilen stået på et værksted hvor der blev anvendt vinkelsliber.
Slibegnisterne sidder så i lakken. Det kan måske også tænkes at der
tidligere er lavet noget rustarbejde på bilen, og der derved er kommet
slibegnister i lakken. Måske er det bare vejtjære. I så fald brug motorrens
eller petroleum.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-10-10 20:34

On Thu, 14 Oct 2010 08:34:07 -0700 (PDT), BikeManiac
<lucasjensen@gmail.com> wrote:

> [...]
>åben for alle mulige tips og forslag. Hvis der er en særlig god
>autoshampoo så ville det være super med et produktnavn.

Du skal bruge noget der hedder Petrosol M-80.

Du skal bare være klar over at der kræves en efterpolering, men
skidtet forsvinder.

Sæt gerne bilen "i blød", men ikke i solskin.

Brug børste på skaft og handsker.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-10-10 21:53

[...]

Lidt svært at sige, da skidtet er af ukendt herkomst. Mange (bl.a. mig selv)
bruger noget som hedder Ren Fritid til rengøring af campingvogn. Kan købes
hos de fleste campingforhandlere og via nettet. Bruges normalt fortyndet i
vand under vask, men ved genstridigt snavs kommer man det rent på, lader det
sidde i kort tid og vasker det så af. Fjerner bla. sorte striber under
vinduerne (et stort problem på campingvogne) alger m.m. Jeg har lige givet
min campingvogn en gang ufortyndet over det hele, og nu er der absolut intet
snavs tilbage. Har samtidig den fordel, at der også er voks i.
Hvis ikke det hjælper dig, giver du det til konen (eller hvem der nu vasker
vinduerne hos dig , idet en sjat i vandet giver flotte blanke vinduer.

Kurt

Fra : BikeManiac

Dato : 15-10-10 12:57

Købte i eftermiddag ½ liter Ren Fritid til 135 kr - ret pebret synes
jeg. Det virker IKKE, selvom jeg påfører det i koncentreret form. Kun
med kraftigt knofedt vil det gnides af.

PS: Der er IKKE tale om jernpartikler - det er et eller andet fra
træer som drysser ned eller en eller anden form for by-partikelsnavs
eller lign.

Fra : BikeManiac

Dato : 23-10-10 10:37

Mekonomen anbefalede mig at bruge motorrens på de udsatte steder, så
jeg endte med at købe en sprayflaske. Det virkede overhovedet ikke.
Her er et billede af problemet:

http://picasaweb.google.com/lucasjensen/DirtyCar

Nogen som har kvalificeret hjælp?

Lucas

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-10-10 17:51

Ligner asfalt. Prøv med terpentin eller undri penselrens.

Bjarke

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-10 18:03

On Sat, 23 Oct 2010 18:51:20 +0200, "Bjarke@Escape"
<maxi999.escape-krølleA-gmail.com> wrote:

>Ligner asfalt. Prøv med terpentin eller undri penselrens.

Når nu motorrens ikke virker, så virker andre olieprodukter jo nok
heller ikke ?

Men lod man produktet sidder og arbejde sig igemmen, for bare at
sprøjte på og tørre af er ikke altid nok.

Man kunne prøve med rensemidler fra forskellige ender af spekteret,
koncentreret Ajax er også en mulighed ?

/Hans

Fra : TGJ

Dato : 23-10-10 19:00

"BikeManiac" skrev i meddelelsen

http://picasaweb.google.com/lucasjensen/DirtyCar

Nogen som har kvalificeret hjælp?

Jeg plejer at bruge APC:
http://shop.bilvask.nu/bilvask-guide#Tj%C3%A6repletter%20og%20asfalt

http://shop.bilvask.nu/bilvask.html

/Thomas

Fra : TGJ

Dato : 23-10-10 19:04

Har du prøvet claybar som Martin foreslog?

/Thomas

Fra : alexbo

Dato : 23-10-10 18:42

"BikeManiac" skrev

> Nogen som har et forslag til hvordan jeg får gjort bilen HELT ren? Jeg
> tror det bedste er en eller anden form for iblødsætning,

Ja det er jeg enig i, køkkenrulle gennemvædet med et eller andet
vaskeprodukt og det nemmeste er at starte med hvad man har, VC rens, hvid
tornado, opvaskevand, vinduerens, gennemvæd nogle stykker
køkkenrulle og lad
det ligge på taget natten over.
Så kan du bedømme virkningen næste morgen.

Bensin er forøvrigt et godt rensemiddel, men jeg ville ikke lade det ligge
natten over.

mvh
Alex Christensen

Fra : BikeManiac

Dato : 28-10-10 00:15

> Bensin er forøvrigt et godt rensemiddel, men jeg ville ikke lade det ligge
> natten over.

Benzin lyder godt - kan du bekræfte at det ikke ødelægger lakken hvis
jeg begynder at duppe et område kortvarigt? Dvs begynder at opløse
selve lakken?

Lucas

Fra : Armand

Dato : 24-10-10 01:28

Den 14-10-2010 17:34, BikeManiac skrev:

> [...]
> åben for alle mulige tips og forslag. Hvis der er en særlig god
> autoshampoo så ville det være super med et produktnavn.

Jeg MÅ byde ind med mit snavs-opblødnings husråd #1: Barberskum på tør
flade og siddende natten over!
Skummet er af hensyn til den beregnede brug yderst opblødende (på
skægvækst såvel som insektrester og almindeligt snavs) og den bliver
siddende på fladen natten over (=langtidsvirkning) hvorunder dens
'krible-krable'-effekt under indtørringen "gnaver" grundigt i smudset
for slutteligt at bevare det i den støvede flade der er tilbage næste
morgen!
Hvis ikke det er decideret tjære eller rust spår jeg en virkning!
Og det bedste ved det hele er at du givetvis allerede har noget stående
i hjemmet hvormed du kan foretage en test á en håndflade stor klat.

Som input til foreslagne om vedvarende påvirkning med olieopløsende midler:
Svarfega/Plum mekaniker-håndrensemiddel hvis virkning er ubestridelig og
samtidig har en gel-agtig konsistens som vil holde sig i formodentlig
flere dage(s opblødnings-tid)!

--
Armand.

Fra : BikeManiac

Dato : 28-10-10 00:14

Til orientering har jeg nu prøvet:

96% Ethanol.
Iblødsætning med alm vand, dvs det regnede hele dagen på bilen.
Barberskum
10% Eddikesyreopløsning
Fortyndet klorin - turde ikke give det 100% klorin.

Ingen af delene hjalp.

Lucas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-10-10 08:12

On Wed, 27 Oct 2010 23:13:39 -0700 (PDT), BikeManiac
> [...]

>Barberskum
>10% Eddikesyreopløsning
>Fortyndet klorin - turde ikke give det 100% klorin.

Måske du skulle prøve at fjerne det rent mekanisk ?
Prøv med et knivblad at skrabe et par prøver af, dem kan du så
passende se om du kan opløse med div. produkter.

Men hvad med at tage køretøjet med forbi en større campingvogns
forhandler, de må have prøvet problemstillingen før.
Så kan de jo passende finde lige præcist det middel der beviseligt kan
hjælpe dig.

Det er dog sket at løsningen hedder knofedt og slipol/slipoline eller
tilsvarende slibemiddel.

/Hans

Fra : BikeManiac

Dato : 24-10-10 02:20

> Har du prøvet claybar som Martin foreslog?

Nej, ikke endnu.

Fra : TGJ

Dato : 24-10-10 14:09

I hvilken del af landet bor du?

Fra : BikeManiac

Dato : 24-10-10 02:22

> Ligner asfalt. Prøv med terpentin eller undri penselrens.

Det er definitivt ikke asfalt. Problemet er på taget som er hævet knap
2 meter over jorden. Mener du at man kan bruge terpentin/penselrens
uden fare for at ødelægge lakken?

Lucas

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-10-10 21:59

Ja, terpentin skader ikke. Eller kan du prøve Hempels custom marine polish.
Der er noget ukendt i, der opløser mange ting....

Fra : BikeManiac

Dato : 28-10-10 00:10

On Oct 24, 3:08 pm, "TGJ" <somewh...@theinternet.com> wrote:
> I hvilken del af landet bor du?

Jeg kommer på både Sjælland, Fyn og Jylland. Dog mest Kbh-området.

Lucas

Fra : TGJ

Dato : 29-10-10 20:34

Prøv at køre ud forbi Michael og snak med ham:
http://www.bilpleje.nu/

Han er en flink mand

ALternativt hvis du har planer for besøg på Falster, kan du give lyd så
kunne vi prøve noget
at det jeg bruger
/Thomas