Stylesheet kontrol over formattering af hj~
Fra : Hans Jensen Fangel

Dato : 11-10-10 19:44

Hej, Jeg har skrevet et stylesheet til at formattere min
hjemmeside. Tidligere (og endnu) er formatteringen en del af
hjemmesidens html kode.
Spørgsmålet er da: Når man da uploader 'Stylesheet.css' -
overstyrer dette stylesheet da de oprindelige indsatte koder i
html'en eller må man ind i alle html sider for at rette op?

mvh, Hans

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-10-10 19:54

Hans Jensen Fangel:
> [...]
> overstyrer dette stylesheet da de oprindelige indsatte koder i
> html'en eller må man ind i alle html sider for at rette op?

Man skal linke stylesheetet i <head>er, på de sider der skal bruge det.
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="Styleshhet.css">

Desuden skal man jo sætte class eller id på elementerne - med mindre
man udelukkende styler tags.
Så jo, men skal rette alle dokumenter, der skal anvende stylesheetet.

(Husk at når filer er på nettet, er navnene case sensitive -
stylesheet.css er altså ikke det samme som Stylesheet.css)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-10-10 19:59

Birger Sørensen kom med denne ide:
> [...]
>
> (Husk at når filer er på nettet, er navnene case sensitive - stylesheet.css
> er altså ikke det samme som Stylesheet.css)

Og her glemte jeg så at svare på det egentlige spørgsmål :
Ja, de attributter du har sat i html tags, skal fjernes!

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Hans Jensen Fangel

Dato : 11-10-10 22:30

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Og her glemte jeg så at svare på det egentlige spørgsmål :
> Ja, de attributter du har sat i html tags, skal fjernes!

Mange tak for info Birger. Jeg har da et job at gøre. Mvh, Hans

Fra : scootergrisen

Dato : 11-10-10 15:31

Du skal bare tænke at den kode som indlæses sidst er sådan som det
bliver.

Se denne HTML fil :

<!DOCTYPE html>

<head>
<title>Hej</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="a.css"/>
div{
border:10px dotted green;
}
</head>

og css filen a.css :

div{
border:10px dotted #000;
}

rammen (border) bliver blå fordi <div style="border:10px dotted
blue;">Hej</div> er det sidste som angives.
Hvis der stod <div>Hej</div> så ville rammen blive grøn.

Hvis du flyttede dit eksterne stylesheet <link ned efter </style sådan
her så bliver rammen sort.

div{
border:10px dotted green;
}
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="a.css"/>

Dog kan man bruge !important til at overstyre reglen.
Hvis der i a.css filen står :

div{
border:10px dotted #000 !important;
}

så bliver rammen sort selv om du prøver at ændre farven senere.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-10-10 23:20

Hans Jensen Fangel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> overstyrer dette stylesheet da de oprindelige indsatte koder i
> html'en eller må man ind i alle html sider for at rette op?

Det er den sidst indlæste css kode der er den der bliver vist, så
du kan godt have både et eksternt stylesheet og lave noget inline
på dine sider.

PerR