For tyk :o(
Fra : Trine

Dato : 07-08-01 20:59

Hej

Er der nogen af jer der kender til et godt kvalitetsfoder til en hund på
skrump??

Disco er min dejlig labbedreng på 4 år.....Han har altid været
madglad.....men efter at han blev kastereret for ½ år siden, er det gået
helt galt...han virker evigt sulten og spiser ALT hvad han kan komme i
nærheden af

Vi har lige været til dyrlægen og har fået af vide at han skal tabe sig
cirka 3 kilo....(det er han nu ikke helt enig i *griner*)

Håber der er nogen der kan hjælpe os ??

/Trine

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 07-08-01 22:08

prøv Nutro de har mange slags fodder også noget slankeeller light ! jeg ved
at de forhandler det i zoocity jeg tror at det er det sundeste hundemad der
findes men det er der jo mange meninger om ! men ellers har eukanuba
vist også noget slankefodder !

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 07-08-01 22:17

Hej Trine

De fleste kvalitets hundefoder har slanke/diet foder. Men du kan også købe
foderris hos dyrehandleren. Det mætte og får hunden til at tabe sig.

Hilsen

Jesper

Fra : M@rk

Dato : 07-08-01 22:26

Tue, 7 Aug 2001 23:17:11 +0200, berigede "Reichenbach & Hammer"
<hamreich@get2net.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>Det mætte og får hunden til at tabe sig.

Til dette kan man også snilt anvende gulerødder, æbler mv - det fylder
og går "rent igennem" systemet

/Mark

Fra : Trine

Dato : 08-08-01 06:42

Hej Mark

Det med gulerødderne er et hit!! Disco eeelsker gulerrøder...og får det i
stedet for godbidder...men det hjælper ikke på hans størrelse

Vi har også i længere perioder givet ham det som fyld i maden...samt kogte
grønsager (han er bla vild med broccoli).....men det hjælper ikke ...

/Trine

Fra : M@rk

Dato : 07-08-01 22:24

Tue, 7 Aug 2001 21:59:03 +0200, berigede "Trine" <musen@kirstein.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Er der nogen af jer der kender til et godt kvalitetsfoder til en hund på
>skrump??

Er det ikke "bare" et spørgsmål om, at sænke Disco's daglige dosis en
smule? )

Havde dyrelægen ikke nogle gode forslag til, hvordan processen kunne
realiseres?

/Mark

Fra : Trine

Dato : 08-08-01 06:40

Er det ikke "bare" et spørgsmål om, at sænke Disco's daglige dosis en
> smule? )

Hvis han får meget mindre, så er det næsten at gøre grin med ham Han får
300 g om dagen, 150g om morgenen, og 150g om aftenen...det er da ikke meget
vel??

> Havde dyrelægen ikke nogle gode forslag til, hvordan processen kunne
> realiseres?

Jo motion, motion og atter motion ....men pga tidsnød leder jeg også efter
en der kunne lufte ham længere ture end jeg har tid til.....

/Trine

Fra : Pia

Dato : 08-08-01 07:27

synd at du ikke bor i nærheden, jeg kunne godt bruge en god ven til Max en
gang imellem... Vi tager en time i skoven hver eftermiddag og træner og
snuser. Du arbejder ikke tilfældigvis i Nordsjælland, så du kunne droppe ham
af om morgenen? :)

:Pia

Fra : Trine

Dato : 08-08-01 16:19

Øøøøøhhh jeg tror ikke at Østerbro betegnes som Nordsjælland vel?? *griner*

/Trine

Fra : Jo-Ann

Dato : 08-08-01 11:30

Jeg vil nu sige at det er "lidt meget" til en bette lab ! Jeg har selv en
hanhund på knap 50 kilo..og han får IKKE 300 gr. foder dagligt. Men, han er
også kastreret, og skal åbenbart ikke have så meget..men tror nu stadig 300
gr. dagligt er "i overkanten" til en lab. Selvfølgelig afhængig af foderet
(kvaliteten af dette).

Mvh

Jo-Ann

Fra : M@rk

Dato : 08-08-01 12:11

Wed, 8 Aug 2001 12:29:31 +0200, berigede "Jo-Ann"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>..men tror nu stadig 300 gr. dagligt er "i overkanten" til en lab. Selvfølgelig afhængig af foderet
>(kvaliteten af dette).

Bonus er lige blevet foder-upgradet hos dyrelægen - denne sagde, at vi
skulle smide ca. 50gr mere i hans dagsration ........ dette bringer
ham op på i alt ca. 350gr pr dag - han er dog ikke kastreret!

/Mark

Fra : Jo-Ann

Dato : 08-08-01 12:12

må være noget "dårligt" foder...

Mvh

Jo-Ann

Fra : M@rk

Dato : 08-08-01 12:18

Wed, 8 Aug 2001 13:12:00 +0200, berigede "Jo-Ann"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>må være noget "dårligt" foder...

Hvis du anser Hills for at være dårligt, tja, så er det dårligt foder
han får!

/Mark

Fra : Trine

Dato : 08-08-01 16:29

Hvaaaa Jo-Ann ?? Det kunne jo evt også have noget med hundens forbrænding at
gøre....plus det at han ikke er kastereret!!

Så "hold your horses" inden du dømmer ik??

/Trine

Fra : Jo-Ann

Dato : 08-08-01 20:19

tja....kan jo så kun sige det samme til dig...læs alle mine indlæg inden du
svarer ! Jeg skrive jo faktisk også at det kan have noget med mange andre
ting at gøre !

En ting er sikkert, men den indstilling du har, men "det arme pus"..ja, så
taber han sig ALDRIG ! Min tæve er i denne uge lidt på kur...ja, og det for
noget så "ubetydeligt" som en udstilling..hun er sgu' da
sulten....konstant...men jeg mener nu det er bedre at hun taber sig og
kommer ned på sin ideal vægt, end hun er overvægtigt. Ja, mit lille pus skal
nemlig ikke være overvægtig.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Trine

Dato : 09-08-01 10:01

tsk tsk...whatever!! End of discussion...

Fra : Trine

Dato : 09-08-01 10:32

> [...]
du
> svarer ! Jeg skrive jo faktisk også at det kan have noget med mange andre

Hhhmm sjovt nok findes de indlæg ikke på min server så....

> En ting er sikkert, men den indstilling du har, men "det arme pus"..ja, så
> taber han sig ALDRIG !

Sikke dog noget forpulet vrøvl....din tæve vejer 35 kilo, det samme gør
Disco!! så hvem er det egentligt der har brug for gode råd mht "arme
pus"-indstillingen.....

.. Ja, mit lille pus skal
> nemlig ikke være overvægtig.

Hmmmm....

/Trine

Fra : Jo-Ann

Dato : 09-08-01 11:29

Hej Trine !

Sikke da et humør !

1) indlægget findes skam på serveren...er et svar til Mark et eller andet
sted

2) min tæve er IKKE en lille lab. Det er en rhodesian ridgeback tæve som
faktisk "skal" vejer omkring 33- 35 kilo..synes bare min er lidt for
kraftig ! Vil nok sige en lab på 35 kilo er RET kraftig !

Forstår ikke helt du farer sådan op. Du starter selv med at skrive at du har
vægt problemer med din lab...du skriver sågar: ".....men efter at han blev
kastereret for ½ år siden, er det gået
helt galt". Ja, og så regner jeg da med det er et seriøst problem. Din
dyrlægesiger så han skal tabe sig ca. 3 kilo..ja, og når en dyrlæge siger
det, så mener han ofte "mindst" 3 kilo. Selvfølgelig kan din dyrlæge være
anderledes end de fleste andre !

Min hentydning med "arme pus" er sgu' slet ikke så hårdt ment ! Ja, den har
min svigermor sgu' da også fået ! (hun har bare modsat problem, men en hund
som ikke vil spise..og er lidt lov tynd).

Når folk skriver sågar med et tegn bagefter, at deres hund er for tyk,
så går jeg ud fra det er et ALVORLIGT PROBLEM ! Men nu er det måske slet ikk
noget problem alligevel ?

UNDSKYLD jeg forsøgte at hjælpe dig ! Misforstå mig da bare !

Venlig hilsen

Jo-Ann

Fra : Trine

Dato : 08-08-01 16:26

Jamen det er jo ikke andet end et par gryn i bunden af skålen..

Hm så må jeg vel sætte ham yderligere ned...det arme pus!!
Men jeg tror nu lige jeg tager en tur til dyrlægen, inden jeg gør noget som
helst andet....

Fra : M@rk

Dato : 08-08-01 12:16

Wed, 8 Aug 2001 07:39:33 +0200, berigede "Trine" <musen@kirstein.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Hvis han får meget mindre, så er det næsten at gøre grin med ham Han får
>300 g om dagen, 150g om morgenen, og 150g om aftenen...det er da ikke meget
>vel??

Som du kan læse andet steds, så er det mindre en hvad Bonus får - og
han er alt andet en tyk!

Vi fodrer med Hills Science Diet, adult large bried - bare en
information, ikke oplæg til endnu en punisk krig om foder ))

>Jo motion, motion og atter motion ....men pga tidsnød leder jeg også efter
>en der kunne lufte ham længere ture end jeg har tid til.....

Tja, et par gange om ugen sammen med Bonus, så har Disco vist fået den
motion han trænger til (and then some) - for der er godt nok fart over
feltet, når Bonus får snoren af ))

Hvilken en af Amager-kommunerne bor du i?
Hvilken dyrelæge har du valgt?

/Mark

Fra : Trine

Dato : 08-08-01 16:34

> Tja, et par gange om ugen sammen med Bonus, så har Disco vist fået den
> motion han trænger til (and then some) - for der er godt nok fart over
> feltet, når Bonus får snoren af ))

Thi hi han lyder som en krudtet fætter . Hvad er han for en størrelse??

> Hvilken en af Amager-kommunerne bor du i?

Jeg bor i Tårnby...lige ved siden af Sundbyvester Plads.

> Hvilken dyrelæge har du valgt?

Nu har jeg ikke boet her så frygteligt langt tid....men jeg har valgt
Amgerbrogades Dyreklinik.....mest pga mine to katte....dernede har en
dyrlæge der hedder Thomas....Han er bare SÅ god til katte og du??

/Trine

Fra : M@rk

Dato : 08-08-01 21:51

Wed, 8 Aug 2001 17:34:24 +0200, berigede "Trine" <musen@kirstein.dk>
dk.fritid.dyr.hund med:

>Thi hi han lyder som en krudtet fætter . Hvad er han for en størrelse??

Det vides endnu ikke ........ og hvad betyder det så?!

Jo, Bonus er pt omkring 13 måneder, vejer ca. 31kg og er stadig
ufattelig langbenet, højden kender jeg ikke præcist, men ligger
omkring 56-58cm.

Dyrelægen har kigget på ham flere gange og har dømt "stor hund", så'n
lidt a la: "Hmmmmm, med den alder og størrelse han har nu, så skal I
altså ikke blive overraskede, hvis han bliver en ordentlig kleppert".

Såååå, der ligger nok et par centimeter og en del kilo og lurer i
fremtiden.

No offence intended, men labrador har typisk så'n lidt kuffertform -
hvis man skulle bruge samme analogi på Bonus, så har han pt.
attachetaskeform ))

>Nu har jeg ikke boet her så frygteligt langt tid....men jeg har valgt
>Amgerbrogades Dyreklinik.....mest pga mine to katte....dernede har en
>dyrlæge der hedder Thomas....Han er bare SÅ god til katte og du??

Vi har valgt Poder på Kongelundsvejen - vi har brugt ham siden '94 til
vores katte og nu har Bonus også fået fornøjelsen. Vi har været
ufattelig glade for denne klinik, har altid fået rigtig god vejledning
og hjælp ............. og det endda uden, at man kunne høre lyden af
kasseapparatet i baggrunden ))

/Mark

Fra : Jo-Ann

Dato : 08-08-01 21:03

Hej Mark !

Tja..kan da godt være jeg anser Hills for at være et dårligt foder, men jeg
gider heller ikke endnu en "krig" om hvad der er godt og skidt foder !

Lyder til at din Bonus er en RET (meget *S*) aktiv hund, ja og så skal han
selvfølgelig have mere at spise, end min meget inaktive kastrat ! Jeg har da
også en "lille" tæve (på ca. 35 kilo) og hun får såmænd det samme at spise
som den store..men hun er langt mere aktiv.

Mener bare at 300 gr. ikke nødvendigvis er "vildt lidt"...(ja, hun skriver
jo meget med "til at gøre grin med ham")...ja, der er såmænd mange hunde som
ikke får mere..hunde på samme størrelse, og sågar større !

Men igen, det hænger jo meget sammen med foderet, hvor aktiv hunden er, ja,
og så har hundene jo også forskellig "forbrændingsevne"

Hills var ikke det rigtige foder til mine hunde, men derfor kan det jo godt
være til din !

Mvh

Jo-Ann

P.S beklager jeg i første forsøg sendte den privat til dig

Fra : M@rk

Dato : 08-08-01 21:57

Wed, 8 Aug 2001 22:03:14 +0200, berigede "Jo-Ann"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> dk.fritid.dyr.hund med:

>Tja..kan da godt være jeg anser Hills for at være et dårligt foder, men jeg
>gider heller ikke endnu en "krig" om hvad der er godt og skidt foder !

Smag og behag (eller trosretning) er forskellige - godt vi ikke skal
ud i endnu en punisk krig )))

>Lyder til at din Bonus er en RET (meget *S*) aktiv hund .................

Aktiv og aktiv - well, det må andre i denne gruppe vurdere, der er jo
trods alt flere der har mødt ham ....... og jeg er nok ikke helt
objektiv ))) Men knald på, dét er der

>Mener bare at 300 gr. ikke nødvendigvis er "vildt lidt"...(ja, hun skriver
>jo meget med "til at gøre grin med ham")...ja, der er såmænd mange hunde som
>ikke får mere..hunde på samme størrelse, og sågar større !

Jeg havde lidt de samme tanker, da Bonus gik fra hvalpefoder til
voksenfoder, fra 550gr til (i første omgang) 300gr - jeg stod og
kiggede på den afvejede dagsration og tænkte: "Hmmmmm, kan min vuffer
virkelig overleve på så lidt?!"

Men det kan han altså - dyrelægen mener ikke ligefrem, at han er tynd
- omvendt, måtte han gerne tage en lille smule mere på. Derfor får han
(indtil videre) nu 350gr pr dag .............. og så måske en enkelt
gulerod eller 2 )

>Men igen, det hænger jo meget sammen med foderet, hvor aktiv hunden er, ja,
>og så har hundene jo også forskellig "forbrændingsevne"

Helt sikkert!

>Hills var ikke det rigtige foder til mine hunde, men derfor kan det jo godt
>være til din !

Yup

>P.S beklager jeg i første forsøg sendte den privat til dig

Det skal du ikke tænke på - jeg tænkte blot: "Okay, jeg får lige
forklaringen pr email, så der ikke er nogen der opfatter det som
startskud til en foderdebat" ............ så det er såmænd ikke blevet
taget ilde op )

/Mark

Fra : Trine

Dato : 09-08-01 10:25

hhm gad godt vide hvordan du selv ser ud sådan rent størrelsesmæssigt.....

Og tusind tak for dine yderst informerende og konstruktive råd....*ironisk*

Så vidt jeg ved har jeg intet skrevet om hvad Disco vejer.....kun at han
skulle tabe 3 kilo....så at dømme mig og min vabs ud fra det synes jeg er
lige på randen af børnehave niveau!!!!!!!!!!!!!!!!

Citat
> Mener bare at 300 gr. ikke nødvendigvis er "vildt lidt"...
Citat slut

....og hvor er det så liiige i denne tråd at jeg har skrevet det??

Citat
(ja, hun skriver
> jo meget med "til at gøre grin med ham")..
Citat slut

Ja ok hvis det at skrive det én gang (vel og mærke med bagefter ...er
meget efter din din terminologi, sååå....

/Trine

Fra : Anders

Dato : 09-08-01 11:48

> [...]
får
> 300 g om dagen, 150g om morgenen, og 150g om aftenen...det er da ikke

Hvis han får 300 g foder om dagen og stadig tager på, så er 300 g for meget!
Tænk på at alt den energi, fra foderet, der ikke bliver brugt, sætter sig
som fedtdepoter. Det er ligesom med mennesker: han skal have mindre energi
ind; end han forbrænder.

Mvh
Anders

Fra : Jo-Ann

Dato : 09-08-01 11:43

Hej Anders !

Tydligere kan det vist ikke siges *S*

Mvh

Jo-Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-08-01 12:22

"Anders" <anders@dch-holstebro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sætter sig
> som fedtdepoter. Det er ligesom med mennesker: han skal have mindre

fornuftigt og godt svar for rent faktisk er der jo mange ting der
spiller ind hos en hund når man snakker fodermængde .. dels motion og
arbejde dels også stofskifte f.eks og da også foderets kvalitet .....
så dit svar er super .. og en labrador vil jo være sulten uanset hvor
meget mad den får .. tror denne race er så madglad at hvis man gav dem
alt det de kunne spise ville de kunne trille.

MVH Ami

Fra : Bufas

Dato : 08-08-01 11:49

Trine skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer der kender til et godt kvalitetsfoder til en hund på
> skrump??

Hej Trine !

Min egen lab har været på slankekur... Han fik Lone Stars "Star Pro 22" og
her fik han 3 dl pr dag ca 175 g. I dag får han Lone Stars "Magnum" hvor
foder mængden er den samme. Jeg giver kun mine hunde godbidder når vi træner
! Herhjemme har de en kæmpe stak Okseben de hygger sig med

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : klaus

Dato : 09-08-01 10:56

Fra : Inge Stephansen

Dato : 09-08-01 12:45

Hej NG
Jeg har kikket i denne gruppe flere gange for hvis nu der
var noget jeg kunne bruge.Jeg har haft hunde i mange år.
Har aldrig givet mad efter vægt. der står altid tørfoder
i en skål og frisk vand. Plus de får rester når vi laver mad.
Aldrig haft problemer med vægt dyrlægen altid tilfreds ang.udseende. Jeg har
en schefer og gravhund.
Hvorfor høre jeg så tit at andres hunde kun må få så og
så meget kan de fleste ikke selv regulere det.
--
MVH
Inge Stephansen

Fra : Jo-Ann

Dato : 09-08-01 15:03

Hej Inge !

Nej, det kan de fleste ikke selv...ihvertfald ikke dem jeg kender til ! Ja,
og de få jeg har kendt som kunne, det har altid været "alene hunde"

Selvom jeg havde en hund der selv kunne styre det...så fik den ikke lov til
det ! Den skal sgu' arbejde for sin føde (ligesom vi skal), og ikke bare
have fri adgang til "gratis" mad.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Heidi Høegh

Dato : 10-08-01 06:42

Inge Stephansen <inge-stephansen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b729146$0$375$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Har aldrig givet mad efter vægt. der står altid tørfoder
> i en skål og frisk vand. Plus de får rester når vi laver mad.

Hej Inge
Vores tre hunde får morgen og aften en portion tørfoder og for at gøre det
lidt "festligere" får de lever, hjerter eller lignende (også rester hvis det
er noget "godt" hundemad) oven på. Bliver de ved med at søge efter foder i
skålen, får de mere tørfoder.
Nu kan jeg godt forstå hvis der er nogen der tænker : Hold da op de må godt
nok være fede de hunde. Men det er de ikke. De regulerer fuldstændigt selv
hvor meget mad de vil have, og det fungerer fint selvom der er tre hunde.
For oftest sker der det at hundene ikke spiser op, eller venter til senere
med at spise, ja de spiser når de har lyst, og derfor har vi stort set også
altid tre skåle med tørfoder stående til fri afbenyttelse.

> Aldrig haft problemer med vægt dyrlægen altid tilfreds ang.udseende. Jeg
har
> en schefer og gravhund.

Vi har heller ikke problemer.

> Hvorfor høre jeg så tit at andres hunde kun må få så og
> så meget kan de fleste ikke selv regulere det.

Nej det tror jeg ikke alle kan, og hvorfor skal jeg ikke kunne sige. Og jeg
prøver at tænke tilbage på hvordan vi har "lært" vores hunde og have et
"naturligt" forhold til foder og ikke kaste sig over det. Men min hukommelse
er åbenbart ikke hvad den har været Men vi har altid haft den regel :
søger de efter mere foder, jamen så får de mere. Det har aldrig været et
problem, og jeg mener egentlig heller ikke vi har gjort noget specielt for
at lære dem det, det er vist bare kommet helt af sig selv.
De får også tit godbidder på græsplænen, og der regulerer de det igen selv,
har de spist for mange godbidder spiser de bare ikke noget til aftensmad.

God weekend til alle
Heidi Høegh

Fra : Erik Isager

Dato : 10-08-01 22:00

Hej !
jeg har to blandings hunde. Den jeg fik først, kunne have en skål med
tørfoder og en med frisk vand, og så spiste han hvad han havde behov for !!!
Så fik jeg den næste (en genbrugs hund på 9 mdr) Hun æder alt ædeligt miles
omkreds, og det gør hun stadig !!

men lige et tilllæg :

Jeg blev af dyrlægen anbefalet rå havregryn til "fortynding af maden (fyld i
maven)" og det har fået hendes vægt til at falde med ca. 1 kg pr måned
(fra 48 kg til 42 kg nu)

Erik Isager

Fra : Trine

Dato : 11-08-01 08:57

Hey det var da et råd der ville noget
Det må prøves !!

/Trine

Fra : Trine

Dato : 11-08-01 08:58

Hvad fodrer du med og hvor meget??

Fra : Erik Isager

Dato : 13-08-01 21:38

> Hvad fodrer du med og hvor meget??

Det er en længere historie ...

Jeg har 2 hunde
Nalle som nu er 11 år , schæfer/lab blanding men ligner mest en gul lab og
har en vægt på ca 32 kg:
og Sussi som er 9 år (genbrugshunden) blanding af jeg ved ikke hvad , og med
en glubende appetit og en vægt på ca 48 kg (jeg vil tro en overvægt på tæt
ved 10 kg)

Nalle har for nogle år siden fået konstatert nedsat nyre funktion og skal
derfor have protein fattig kost, så derfor anbefalede dyrlægen et light
produkt og så blande det med kogte ris og grøntsager. det passede jo også
fint til Sussi. Men Sussi må jo stadig ha fået for meget, for hun holdt
vægten. Efter sidste dyrlæge besøg hvor jeg spurgte efter andre ting til
"fyld" i en stor mave, blev nævnt rå havregryn, og f eks rå gulerødder,
efter hans udsagn han hunden ikke tage næring af disse ting rå, hvis de er
kogt kan de godt !!
Næsten samtidig med jeg er begyndt at blande havregryn i også har jeg
skifter tørfodder, før brugte jeg Eukanuba, nu bruger jeg Nutro Light.
Præcis hvor meget de får ved jeg ikke , da ca halvdelen af tørfodret bliver
drysset i haven når jeg kommer hjem fra arbejde, så bruger hundene lidt tid
på det. (Så kan jeg ligge i den dyre "sække seng" jeg en gang købte til
hundene, men de ikke vil bruge, og slappe af !!)
Jeg vil tro at de 2 tilsammen får ca 250 g pr dag. det er ca det halve af
det der anbefales til ældre lidt aktive hunde.

Men det er jo med hunde som med mennesker, indtager de flere kalorier end
de forbrænder, så tager de fleste på i vægt ?????????? Så længe din hund
vejer for meget!!!!!! så gir du den formeget at spise !!!!

Erik Isager