iTunes problem (CD-er bliver ikke -accepte~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 16:49

Hej

Stort set hver gang (mindst 9 ud af 10) giver iTunes vinduet kun et
-blink- når jeg isætter en ny CD i til import. iTunes -ser- ikke CD-en.
CD-en vises heller ikke på skrivebordet.

Så skal CD-en ejectes og i igen. Først da (måske) vil iTunes importere.
Og da iTunes ikke har fat i CD-en og ikke er på skrivebordet må jeg
ejecte via et andet program (her bruger jeg Toast).

Jeg har sat iTunes til at spørge om import når der isættes en CD.
Det samme sker hvis iTunes er sat til at importere med det samme.

Jeg mangler endnu at indlæse små 400 CD-er, så problemet er til stor
irritation og er et tidsspilde.

Har I nogle bud. På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 17:22

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Det samme sker hvis iTunes er sat til at importere med det samme.
>
> Jeg mangler endnu at indlæse små 400 CD-er, så problemet er til stor

defekt optisk drev ..

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 17:31

> defekt optisk drev ..

En mulighed, men alt andet som mit drev skal gøre (læse og skrive) samt
at vise CD-er og DVD-er på skrivebordet virker perfekt.
Brug af Toast og andre -drevbrugere- er også fejlfrit.
Kun når iTunes kører er der problem. Og når iTunes har fattet CD-en er
iTunes også problemfrit (har indtil nu indlæst små 400 CD-er).

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 17:39

> [...]
> Kun når iTunes kører er der problem. Og når iTunes har fattet CD-en er
> iTunes også problemfrit (har indtil nu indlæst små 400 CD-er).

der er forskel på skiver. dvd, cd, brændt eller presset har alle lidt
forskellig overflade ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 20:08

Michael Corfitsen wrote:

> [...]
> Kun når iTunes kører er der problem. Og når iTunes har fattet CD-en er
> iTunes også problemfrit (har indtil nu indlæst små 400 CD-er).

Jeg véd ikke, om det kan hjælpe dig her, men jeg har set samme reaktion
nogle gange med nogle bestemte købe-CD, der udover selve musikfilerne
også indeholder 1-2 .avi eller .mov filer, der bl.a. bruges til
on-display visning på nogle større jukebox anlæg.

Og bl.a. pladeselskaberne CBS, MCA, Sony Music og Virgin har brugt et
lignende system, hvor de lægger en tom .avi fil som fil nr. 1, til en
slags DRM beskyttelse, så man ikke kan kopiere/overføre CD'en til andre
medier, men kun afspille disse CD på en regulær CD afspiller.

Prøv om du kan mounte CD'en på skrivebordet, åbn den med dobbeltklik og
se hvilke filtyper, der ligger på den, og er der noget som helst, der
kan minde om noget ikke-musik mæssigt, så tror jeg, det er dér hunden er
begravet. - Og CD'en kan dermed ikke overføres til dit iTunes bibliotek
- eller til andre afspilleres biblioteker for den sags skyld...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 21:23

> [...]
> også indeholder 1-2 .avi eller .mov filer, der bl.a. bruges til
> on-display visning på nogle større jukebox anlæg.

Det har været måske 5-6 Cd-er ud af de ca. 400 jeg har indlæst med andet
end audiofiler, så det er ikke her.

> [...]

> begravet. - Og CD'en kan dermed ikke overføres til dit iTunes bibliotek
> - eller til andre afspilleres biblioteker for den sags skyld...

Alle CD-er er blevet overført til mit bibliotek uden problemer. Det er
kun starten af CD-en, altså at iTunes kan se CD-en, der har været
problemet.

Desuden må det jo være et problem for alle iTunes brugere hvis dette var
årsagen, altså at CD-en ligefrem ikke kan overføres til biblioteket.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 21:27

> [...]
>
> Alle CD-er er blevet overført til mit bibliotek uden problemer. Det er
> kun starten af CD-en, altså at iTunes kan se CD-en, der har været

hvilket stadig siger mig at du har et problem med dit optiske drev ...

> Desuden må det jo være et problem for alle iTunes brugere hvis dette var
> årsagen, altså at CD-en ligefrem ikke kan overføres til biblioteket.

Kun et problem med CD som har været direkte kopibeskyttede, altså hvor
f.eks. CD loget mangler eller der er skrevet på den at den er "copy
protected" ... heldigvis holdt de hurtigt op med at lave den slags
numre*

/thomas

* eller også har jeg bare for "smal" musiksmag til at støde på den slags
nu og dage.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 21:35

> hvilket stadig siger mig at du har et problem med dit optiske drev ...

Altså at mit drev har en fejl der kun fremkommer når jeg bruger iTunes.
Som sagt, alt andet virker med mit drev.

> [...]
> f.eks. CD loget mangler eller der er skrevet på den at den er "copy
> protected" ... heldigvis holdt de hurtigt op med at lave den slags

Stadig, alt er blevet overført til mit bibliotek - og musikken kan høres
fint - Det er indlæsningsproceduren der er -dum- intet andet.

Skulle jeg måske geninstallere iTunes.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 21:37

> [...]
>
> Stadig, alt er blevet overført til mit bibliotek - og musikken kan høres
> fint - Det er indlæsningsproceduren der er -dum- intet andet.

Hvis du smider en audio cd i drevet .. dukker den så op på skrivebordet
... selvom den ikke dukker op i iTunes ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 21:41

> Hvis du smider en audio cd i drevet .. dukker den så op på skrivebordet
> .. selvom den ikke dukker op i iTunes ?

Ja da, det har jeg skrevet.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 21:45

> Ja da, det har jeg skrevet.

kan du kopiere filerne fra den via finder ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 21:47

> kan du kopiere filerne fra den via finder ?

Ja.

Michael C.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-10-10 21:46

> Hvis du smider en audio cd i drevet .. dukker den så op på skrivebordet
> .. selvom den ikke dukker op i iTunes ?

Nå ja.
Forstås sådan, at iTunes kører, jeg sætter en CD i, iTunes acceptere
ikke - så er CD-en heller ikke på skrivebordet.
Men uden iTunes kan Cd-en sagtens ses - og bruges - fra skrivebordet.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 21:51

> [...]
> ikke - så er CD-en heller ikke på skrivebordet.
> Men uden iTunes kan Cd-en sagtens ses - og bruges - fra skrivebordet.

kan du så starte iTunes efterfølgende og få den til at dukke op ?

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 11-10-10 10:59

> kan du så starte iTunes efterfølgende og få den til at dukke op ?

Ja, men herefter er der nøjagtig det samme problem.

Og - nu er der nogen der taler om beskyttelser, 1. og 2. gangskørsel og
sådan noget.

Lidt statistik på min oprettelse af iTunes biblioteket:

Indlæst 389 CD-er.

Ud/Ind procedure for mindst 90% af disse.

Alle CD-er er derudover uden problemer kommet i biblioteket og iTunes
virker i øvrigt perfekt. Der er aldrig blevet afvist en CD.

Ca. 75% af CD-erne var fuldstændig jomfruelige i forhold til computer,
altså har aldrig været kopieret, afspillet eller andet på min computer.

Jeg kan sagtens genindlæse CD-er, og for sjov har jeg prøvet at indsætte
flere allerede indlæste CD-er. Her er fejlprocenten noget lavere end
første gang, men fejlfrit - nej.

Hvis jeg er den eneste med dette problem, kan det ikke være
beskyttelsesteorien der er svaret.

Hvis andre har samme problem, lever man så bare med det.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 13:54

> [...]
> beskyttelsesteorien der er svaret.
>
> Hvis andre har samme problem, lever man så bare med det.

Jeg har ikke ... men det er da muligt at det er kombination af iTunes og
det lidt wonky optisk drev.

Jeg vil jo teste på en anden maskine ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 22:55

Michael Corfitsen wrote:

> [...]
> ikke - så er CD-en heller ikke på skrivebordet.
> Men uden iTunes kan Cd-en sagtens ses - og bruges - fra skrivebordet.

OK, så har jeg forstået dig ret helt fra starten... Og ja, så *er* CD'en
beskyttet, og du kan ikke 'lave flere kopier', - lig med, at iTunes har
registreret, at den dels er kopieret, dels føjet til dit bibliotek,
Dvs., at du kun kan afspille den fra dit iTunes bibliotek, - eller som
du selv skriver - afspille den fra anden afspiller, - vel at mærke uden
at iTunes er startet op.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 22:47

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> numre*
>
> * eller også har jeg bare for "smal" musiksmag til at støde på den slags

Det kunne jo være en mulighed..-) - Men der findes faktisk også CD'ere
på markedet, der *er* beskyttet, uden at det står på dem. - Og der
findes som lige skrevet også den samme CD både med og uden beskyttelse.
- Og det er heller ikke alle, der er holdt op med at lave en form for
DRM beskyttelse, selvom de på den måde rent faktisk overtræder EUs love
og direktiver - og dermed også de danske regler, hvor det udtrykkeligt
er slået fast, at man har _ret_til_ at lave en kopi til eget brug!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 22:48

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> og direktiver - og dermed også de danske regler, hvor det udtrykkeligt
> er slået fast, at man har _ret_til_ at lave en kopi til eget brug!

Du må ikke bryde en kopibeskyttelse ...

At de er holdt op med at lægge kopibeskyttelse på audio cd'er har ikke
noget med EU eller noget som helst andet at gøre ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 23:05

Thomas von Hassel wrote:
>>> protected" ... heldigvis holdt de hurtigt op med at lave den slags

> Du må ikke bryde en kopibeskyttelse ...

Jo, for et pladeselskab må ikke forhindre mig i at lave den ene
retmæssige kopi, jeg har lov til!

> At de er holdt op med at lægge kopibeskyttelse på audio cd'er har ikke
> noget med EU eller noget som helst andet at gøre ...

Jo!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 23:10

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jo, for et pladeselskab må ikke forhindre mig i at lave den ene
> retmæssige kopi, jeg har lov til!

prøv at læse ophavsretsloven § 75 c. og kom så igen ..

> Jo!

javel ... beviser/dokumentation tak ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 22:41

Michael Corfitsen wrote:

> [...]
>
> Alle CD-er er blevet overført til mit bibliotek uden problemer. Det er
> kun starten af CD-en, altså at iTunes kan se CD-en, der har været

Så kan det godt være noget ala det, jeg har skrevet, - på den måde, at
når den er overført én gang, vil iTunes ikke kunne se den igen, - fordi
der så er lagt en spærrekode ind, der blokerer.

> Desuden må det jo være et problem for alle iTunes brugere hvis dette var
> årsagen, altså at CD-en ligefrem ikke kan overføres til biblioteket.

Det har det også været med nogle kunstneres/gruppers CD'ere, men pga.
pres og krav fra bl.a. EUs forbrugerorganisationer, opgav selskaberne at
bnruge den metode. Men der nåede at komme tryk ud, hvor der er
beskyttelse, før de blev tvunget til at ændre deres politik på området igen.

Jeg har før hjulpet folk, der ville have lavet en kopi, fordi de ikke
ville afspille originalen i fx. deres bilstereo og risikere indbrud og
få stjålet deres CD'ere. Så jo, det kan være pga. en slags DRM.

- Men det kan selvfølgelig også skyldes andre årsager. Det kan fx. også
være, at der er kommet en meget lille ridse på afspillefladen
allerinderst på CD'en, så startkoden ikke kan aftastes. Prøv at kigge på
den halvgennemsigtige ring lige omkring selve midterhullet ved at holde
den skråt op i et kraftigt lys, og se, om alle de bittesmå tal- og
bogstaver står helt skarpt og uden lysbrud. - En ganske lille ridse i
fx. et 5-tal, der får det til at ligne et 6-tal, kan være nok til, at
den ikke kan aftastes korrekt første gang, så man skal prøve flere
gange, før det lykkes....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 22:47

> [...]

> når den er overført én gang, vil iTunes ikke kunne se den igen, - fordi
> der så er lagt en spærrekode ind, der blokerer.

sikker noget sludder ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 23:02

Thomas von Hassel wrote:

> sikker noget sludder ...

Thomas, gider du snart rent ud sagt holde din kæft godt og grundigt
lukket?! - Jeg har trods alt arbnejdet *PROFESSIONELT* med den slags, så
faktisk /véd/ jeg, hvad jeg snakker om!!!

Så ja, der er her med 99,99&s sikkerhed tale om en form for DRM!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 23:08

> [...]

> faktisk /véd/ jeg, hvad jeg snakker om!!!
>
> Så ja, der er her med 99,99&s sikkerhed tale om en form for DRM!

Hvis CD'en er DRM beskyttet så vil iTunes muligvis ikke kunne
rippe/genkende den. Men der er ikke noget system der holder øje således
at du kan importere den én gang, og derefter låser den.

Den kopibeskyttelse du sikkert tænker på er bygget på at CD'en bliver
masteret med fejl som en "alm" CD audio afspiller hoppe over, men som et
CD-ROM drev kløjs i ... og det er forskelligt fra drev til drev hvor
godt det virker ... jeg har et par CD'er som jeg fint har kunnet rippe
på en maskine, men som ikke ville i en anden.

Ingen af dem har opført sig som du her beskriver.

Derudover er det ubehøvlet at råbe ..

Det er også ubeskriveligt arrogant at tro at man ikke kan tage fejl ...
eller at andre folk evt. ved hvad de snakker om ... men sådan er vi så
forskellige ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 19:16

> defekt optisk drev ..

Det tvivler jeg på. Min gør præcis det samme.

Er først opstået fornyligt.

Fx. er alle mine start ved Login også forsvundet.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 19:29

> Det tvivler jeg på. Min gør præcis det samme.*
>
> Er først opstået fornyligt.

siger consol.log eller system.log noget fornuftigt ?

/thomas

* det er nok bare Apple der prøver at få dig til at købe musikken igen
på iTunes Store ..

Fra : Lyrik

Dato : 10-10-10 16:16

On 10 Okt., 17:49, michael-corfit...@stofanet.invalid (Michael
Corfitsen) wrote:
> [...]
> Det samme sker hvis iTunes er sat til at importere med det samme.
>
> Jeg mangler endnu at indlæse små 400 CD-er, så problemet er til stor

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har lige testet det samme på min og den opfører sig eksemplarisk.
Jeg kan også trykke ejectknappen og så smider den CD'en ud. Har du
prøvet i "Diskværktøj" at reparere "Disktilladelser?" Det er mit råd.

Hilsen
Jens

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 11-10-10 11:14

> Jeg har lige testet det samme på min og den opfører sig eksemplarisk.
> Jeg kan også trykke ejectknappen og så smider den CD'en ud. Har du
> prøvet i "Diskværktøj" at reparere "Disktilladelser?" Det er mit råd.

Ja - var noget af det første jeg prøvede men uden resultat.

Michael C.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-10-10 17:39

Virker Alt-Eject knappen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 17:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101010 <nospam0002+20101010@gmail.com> wrote:

> Virker Alt-Eject knappen?

alt+eject er til hvis du har 2 optiske drev.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-10-10 21:21

> alt+eject er til hvis du har 2 optiske drev.

På min Macbook har jeg altid skulle trykke Alt-Eject før der skete
noget. Eject alene gjorde ingenting.

Måske er det på stationære?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 21:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101010 <nospam0002+20101010@gmail.com> wrote:

> På min Macbook har jeg altid skulle trykke Alt-Eject før der skete
> noget. Eject alene gjorde ingenting.

Eject alene virker kun hvis du holder den inde i 1-2 sekunder ... hvis
du bare rammer den som et alm tastetryk sker der ikke noget

/thomas