Sikkert et dumt spørgsmål, men prøver
Fra : Jesper

Dato : 10-10-10 13:50

Hej.

Via mit arbejder har jeg bestilt en iMac 27", som leveres i løbet af et
par måeder...(har aldrig haft en Mac computer før).

Jeg vil gerne beholde min stationere pc og spørgsmålet er om en
stationær pc kan kobles op med Imac, således at jeg kan bruge skærm og
tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

Mvh

Jesper

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-10-10 15:29

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> writes:

> [...]
> tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
> skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

Hvis du har Windows Pro i stedet for Windows Home kan du køre
Fjernskrivebord som der er en OS X version af. Det er fint til det
meste og så bruger du bare din PC fra OS X.

Hvis ikke, bliver det nok ikke godt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-10-10 21:30

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

<snip>

> Hvis du har Windows Pro i stedet for Windows Home kan du køre
> Fjernskrivebord som der er en OS X version af. Det er fint til det
> meste og så bruger du bare din PC fra OS X.

Kan du benytte RDC v2.x? Her er vi nød til at benytte RDC v1.x (fra
Offoce:mac 2004) på gr af en "bug" i RDC's tastaturlayout i v2.x, når
tastaturet er Dansk.

> Hvis ikke, bliver det nok ikke godt.

VNC?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 15:45

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> [...]
> tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
> skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

Jeg giver dig 14 dage med din iMac og så tænker du ikke mere på den PC.

Du bliver så glad for den. Hvorfor overhovedet maltraktere dit
skrivebord med en ækel-bækel af en PCer?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-10-10 15:39

On 2010-10-10 16:45:12 +0200, Jesper Haaber Gylling said:

> Jeg giver dig 14 dage med din iMac og så tænker du ikke mere på den PC.
>
> Du bliver så glad for den. Hvorfor overhovedet maltraktere dit
> skrivebord med en ækel-bækel af en PCer?

Ah, dejligt at høre at der er lidt Mac over gruppen stadigvæk. lol
- David
P.S.: Og jeg støtter din udtalelse 100%!
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 15:49

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> Ah, dejligt at høre at der er lidt Mac over gruppen stadigvæk. lol
> - David
> P.S.: Og jeg støtter din udtalelse 100%!

der er bare software som stadig enten kører bedre på windows eller kun
findes på windows.

Det hjælper at være platform-agnostic i det lange løb ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-10-10 16:03

> [...]

> tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
> skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

Teoretisk set ja, men helt gnidningsfrit er det ikke.

Med mindre din gamle PC er en decideret gamer-rig, så er du bedre tjent
med at køre dit Windows i en virtuel boks på iMac'en.

Det er en udmærket ting at have en reserve maskine i baghånden, men den
behøver ikke stå på skrivebordet.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-10 17:20

> [...]
> med at køre dit Windows i en virtuel boks på iMac'en.
>
> Det er en udmærket ting at have en reserve maskine i baghånden, men den

Jeg kører med både Mac og Win, og har faktisk på skrivebordet fire
maskiner, der dog deler skærm, tastatur, trackball mv.

Løsningen er en KVMP, som jeg har fra Iomega.

Der er dog her tale om en ekstern skærm som deles af en tre desktops
[MacMini, G4/867 og en Windos XP Pro] og en MacBook laptop.

Men nu er det jo en iMac du har, med »intern« skærm som på min MacBook.
Til MacBooken kan man slutte en ekstern skærm, som i mit tilfælde så er
en 24" Apple Cinema, som så er sluttet til Iomega-enheden. Der igen er
forbindet til alle datamater, med usb, skærm og lyd.

Jeg ved så ikke om der kan sættes en ekstra, ekstern skærm til en iMac,
men kan du det vil du når du bruger iMac'en få to skærme til rådighed,
og når du bruger din gamle Windows-maskine så kun den ene. Som du vel i
forvejen har.

Der findes flere udgaver af disse omskiftere, og du skal vide om det er
en DVI- eller VGA-skærm, og så skal du naturligvis have så god en usb
som muligt. Der er vist også en som samtidig fungerer som
ethernet-switch.

<http://www.iogear.com/solutions/kvm/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-10-10 21:32

Niels Jørgen Kruse skrev:

<snip>

> Med mindre din gamle PC er en decideret gamer-rig, så er du bedre tjent
> med at køre dit Windows i en virtuel boks på iMac'en.

Det duer ikke hvis Windows er en OEM.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 21:36

Jesper <christop@post1.dknet.*.dk> wrote:

> Hej.
>
> Via mit arbejder har jeg bestilt en iMac 27", som leveres i løbet af et
> par måeder...

Hvor har i købt .. det er da frygtlige lang leveringstid ...

> [...]
> tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
> skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

27" iMac kan fungere som skærm, men det kræver at din PC kan levere et
MiniDisplayport signal ... (evt. via adaptere)

Dit mus og tastatur kan du vist nemmest dele via en KVM switch

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-10-10 17:36

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Kan du benytte RDC v2.x? Her er vi nød til at benytte RDC v1.x (fra
> Offoce:mac 2004) på gr af en "bug" i RDC's tastaturlayout i v2.x, når

Jeg synes generelt det kører ok, men det er et stykke tid siden jeg har
brugt det sidst.

> VNC?

MÃ¥ske, men jeg synes altid der er et eller andet ivejen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-10-10 00:10

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101010 <nospam0002+20101010@gmail.com> wrote:

> Jeg synes generelt det kører ok, men det er et stykke tid siden jeg har
> brugt det sidst.

RDC v2.x?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Lyrik

Dato : 11-10-10 18:06

On 10 Okt., 14:50, Jesper <chris...@post1.dknet.*.dk> wrote:
> [...]
> tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
> skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Din nye iMac er en stationær PC! Det eneste den mangler for at være
det, ud over at være en iMac med "Snow leopard", - er en
Windowsinstallation. Programmet "Boot Camp assistent" på din iMac
guider dig igennem en Windowsinstallation. Tilsidst installerer "Snow
Leopard installationsskiven" de Windowsdrivere som skal bruges på
windowsinstallationen. Den sættes i når der er "Skrivebord i Windows"
Efter denne driver-og Bootcamp-styreinstallation, kan du valgfrit
starte op i Windows 7 eller OS-X.

Så er Windows ægte og kører som den skal. De virtuelle maskiner som
Windows også kan køre i, koster ekstra software og kører ikke Windows
som en Windowsmand forventer.
iMac kører en bedre Windows end din gamle stationære, det vil jeg godt
påstå.
Min gamle hvide plastik- iMac som er givet væk havde et Windows
experience index på godt 5! Så din nye iMac kommer højere op. Du kan
skrotte den gamle "fodkasse", så snart der er Windows på den nye.

Det vil jeg anbefale dig.

Jens

Fra : Jesper

Dato : 12-10-10 18:31

Den 10-10-2010 14:50, Jesper skrev:
> [...]
> tastatur fra imac, når jeg vil anvende min pc, så jeg er fri for at
> skulle have separat skærm og tastatur til pc´en?

Tak til alle for Jeres inputs.

mvh

Jesper