Kan man det...?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-10-10 13:46

- Lave en slags 'magnetiske links', så man kan bibeholde associering
mellem playlister og de mapper, hvor selve musik-/lydfilerne er
arkiverede - også, selvom man flytter seæve filmapperne til andre diske?

Eksempel: - - At jeg kan have selve playlisterne på fx. alle maskiner på
netværket - vel at mærke uden at skulle arkivere listen til de
pågældende maskiner - og så blot ved dobbeltklik eller trække listen til
ønsket afspiller _altid_ vil starte musikken fra den pågældende liste.

Som det er normalt, 'dør' playlisterne jo, hvis man blot kopierer dem
til en anden disk...

PS. Jeg bruger ikke iTunes som afspiller, men VLC på Mac og enten iTunes
eller WinAmp på Windows. iTunes/Win mister også forbindelsen, mens
WinAmp godet kan registrere, når lister flyttes.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-10 14:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> eller WinAmp på Windows. iTunes/Win mister også forbindelsen, mens
> WinAmp godet kan registrere, når lister flyttes.

Du kan bruge iTunes og Home Sharing .. så opretter du playlisterne på
din centrale maskine og kan afspille dem på dine andre maskiner ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-10-10 15:56

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan bruge iTunes og Home Sharing .. så opretter du playlisterne på
> din centrale maskine og kan afspille dem på dine andre maskiner ...

Det véd jeg, men jeg ønsker ikke at bruge iTunes som afspiller, da den
ganske enkelt er /for/ dårlig i Mac versionen. - Især equalizeren er
ganske enkelt rædselsfuld...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-10 21:36

> [...]

> Det véd jeg, men jeg ønsker ikke at bruge iTunes som afspiller, da den
> ganske enkelt er /for/ dårlig i Mac versionen. - Især equalizeren er

Gab.

Du kan sgu da ikke høre om det er iTunes eller noget andet der spiller!
Der er så mange faktorer som afgører hvordan en fil lyder; komprimering,
kilde, forstærker, kabler, højttalere og så videre.

De fleste over 25 år kan alligevel ikke høre meget mere end noget mellem
50 hz og 15.000 hz.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-10 21:43

> [...]
> kilde, forstærker, kabler, højttalere og så videre.
>
> De fleste over 25 år kan alligevel ikke høre meget mere end noget mellem

Det er samme type menneske som tror de kan høre forskel på et
højtalerkabel til 10.000,- meteren og 20.000,- meteren ..¨

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-10-10 23:21

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Gab.

Så er det vist på tide, du kommer i seng.

> Du kan sgu da ikke høre om det er iTunes eller noget andet der spiller!

Jo, det kan jeg garantere dig for! - Jeg har lige siddet og
eksperimenteret med både iTunes/Mac, iTunes/Win og VLC Mac/Win, og VLC
sammen med iTunes/Win er klart de to - af dem, - der lyder bedst! - Jeg
har bevidst denne gang ikke taget WinAmp med, da den er ekseptionelt den
bedste afspiller af alle!

> Der er så mange faktorer som afgører hvordan en fil lyder; komprimering,
> kilde, forstærker, kabler, højttalere og så videre.

Præcis, og med det setup, jeg sidder med, er det endnu tydeligere. - Og
det ville blive endnu tydeligere, hvis jeg smed det på enten min
Nakamichi eller Sansui forstærker med Tannoy og JBL højttalere. - Du
glemmer, jeg har arbejdet professionelt med lyd i nu mere end 45 år.

> De fleste over 25 år kan alligevel ikke høre meget mere end noget mellem
> 50 hz og 15.000 hz.

Jep, men igen, - du glemmer, at folk med stærkt nedsat syn normalt har
meget bedre hørelse end andre.

Desuden er det slet ikke det, sagen drejer sig om, men om man kan
oprette 'magnetic links', der ikke brydes, når man flytter selve
filmapperne!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-10 23:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Desuden er det slet ikke det, sagen drejer sig om, men om man kan
> oprette 'magnetic links', der ikke brydes, når man flytter selve
> filmapperne!

og det kan man ikke ... med mindre du skriver et program som lytter
efter fsevents og retter stien til i din playlistfil.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 01:12

Thomas von Hassel wrote:

> og det kan man ikke ... med mindre du skriver et program som lytter
> efter fsevents og retter stien til i din playlistfil.

OK, så burde det kunne gøres med enten et AppleScript eller måske endda
et Perl MacroScript, der linker til det program, der bruges til
afspilning. - Nå, det skal der lige tænkes over...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 01:16

> [...]

> et Perl MacroScript, der linker til det program, der bruges til
> afspilning. - Nå, det skal der lige tænkes over...

Erligt talt ? ... nej det skal der ikke ... nogen gange synes jeg du
opfinder problemerne ... og årøver at finde de mest knudrede løsninger
på dem ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-10 11:20

> Erligt talt ? ... nej det skal der ikke ... nogen gange synes jeg du
> opfinder problemerne ... og årøver at finde de mest knudrede løsninger
> på dem ...
>
> /thomas

Enig. Men det er meget underholdende.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 13:52

Thomas von Hassel wrote:

> Erligt talt ? ... nej det skal der ikke ... nogen gange synes jeg du
> opfinder problemerne ... og årøver at finde de mest knudrede løsninger
> på dem ...

Sig mig lige, Thomas, Er det Apple, dig eller mig, der bestemmer,
hvilket program, jeg vil bruge til at afspille min musik med, og hvordan
og hvor /jeg/ arrangerer opbevaring af /min/ musik? - Mig bekendt lever
vi da stadig i et frit samfund...

OG - Det er ikke et problem, jeg 'opfinder', som du kalder det, men et
ganske reelt et af slagsen. - Prøv fx. at lave en musik-DVD med fx. 1500
musikfiler på... Du har lavet dine playlister, men pga. pladsmangel har
du lagt nogle 'biblioteker' ud på DVD medier. Start så din æææælskede
iTunes og åbn en playlist, - så vil du finde ud af hurtigere end du kan
blinke to gange, at linket mellem playliste og musik er afbrudt, hvis du
isætter mediet i et andet drev end det, hvor skiven er brændt!

Det er ikke bare på Mac, det er et problem, det er det også på Windows.
Men modsat, hvad jeg har oplevet, så kan både WinAmp, VLC og iTunes til
Windows 'lokalisere' et medie, en mappe og/eller en fil, der ikke
længere findes på maskinen, ved, at der kommer en dialog op, hvor man
kan navigere frem til de filer, der er associeret til playlisten.

Det fandt jeg ud af i aftes, da jeg brugte iTunes/Win til at konvertere
nogle såkaldt 'lossless WMA' filer med, som selv ikke Amadeus Pro kunne
åbne, - igen et punkt, hvor iTunes/Win er bedre end iTunes/Mac... - Og,
som jeg har skrevet gennem flere år nu, så er det eneste, jeg bruger
iTunes til på Mac, er at hente podcast med.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 17:22

> [...]

> hvilket program, jeg vil bruge til at afspille min musik med, og hvordan
> og hvor /jeg/ arrangerer opbevaring af /min/ musik? - Mig bekendt lever

Du bestemmer da helt selv ... men hvis du forsøger at opnå noget, og vi
kommer med løsningen, og den så ikke er god nok, så kan vi jo ikke hjæpe
dig mere ?

> [...]
> blinke to gange, at linket mellem playliste og musik er afbrudt, hvis du
> isætter mediet i et andet drev end det, hvor skiven er brændt!

Hvormange gør det ?! .. især når harddiske er så billige ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-10 19:45

Thomas von Hassel wrote:

> Du bestemmer da helt selv ... men hvis du forsøger at opnå noget, og vi
> kommer med løsningen, og den så ikke er god nok, så kan vi jo ikke hjæpe
> dig mere ?

Jeg spørger efter en løsning ja, men jeg opstiller nogle bestemte
kriterier _sammen_ med spørgsmålet, og de kriterier indebærer fravalg af
iTunes som afspiller på mine Mac maskiner, hvorefter du straks
fremkommer med en iTunes løsning.

Hvorfor så ikke allerede i første svar angive muligheden for at skrive
et program eller script, der måske kunne løse problemet? - Så havde vi
undgået den her diskussion!

> Hvormange gør det ?! .. især når harddiske er så billige ..

Det er der faktisk temmelig mange, der gør - bl.a. en hel del små og
mellemstore forretningers musak-systemer. - Faktisk har jeg selv været
med til at rådgive om både opsætning og brug af musik i
forretningslokaler... - Og selv om HD er blevet billigere, så er og
bliver både CD og DVD medier langt mere stabile og driftssikre
lagermedier, hvis man sørger for at opbevare dem på en forsvarlig måde!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 20:24

> [...]

> kriterier _sammen_ med spørgsmålet, og de kriterier indebærer fravalg af
> iTunes som afspiller på mine Mac maskiner, hvorefter du straks

Fordi jeg netop løser det problem med iTunes .. som absolut ikke fejler
noget ...

> Hvorfor så ikke allerede i første svar angive muligheden for at skrive
> et program eller script, der måske kunne løse problemet? - Så havde vi
> undgået den her diskussion!

Fordi jeg ikke synes den nemme løsning er at fedte med at skrive sine
egne programmer når der findes nemmere løsninger ..

> [...]
> mellemstore forretningers musak-systemer. - Faktisk har jeg selv været
> med til at rådgive om både opsætning og brug af musik i

niche område ..

> Og selv om HD er blevet billigere, så er og
> bliver både CD og DVD medier langt mere stabile og driftssikre
> lagermedier, hvis man sørger for at opbevare dem på en forsvarlig måde!

aaaaand were back ... den diskussion har vi _også_ haft før ... og jeg
orker ikke igen.

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-10-10 04:57

> Erligt talt ? ... nej det skal der ikke ... nogen gange synes jeg du
> opfinder problemerne ... og årøver at finde de mest knudrede løsninger
> på dem ...

Jeg har faktisk bakset et perlscript sammen, der kan noget i den
retning (det holder iTunes opdateret med de filer jeg smider i
Squeezebox biblioteket), så det er ikke nødvendigvist et helt galt
forslag.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 05:34

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> retning (det holder iTunes opdateret med de filer jeg smider i
> Squeezebox biblioteket), så det er ikke nødvendigvist et helt galt

Men holder den opdateret når du flytter rundt på eksisterende filer ?

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-10-10 15:36

> Men holder den opdateret når du flytter rundt på eksisterende filer ?

Kun indirekte, filerne dukker op igen, men metadata gemt i iTunes
mistes.