Apple Garanti ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-10-10 07:42

Hvorfor er det lige at Apple ikke Skal/vil overholde den danske købelov?
Selv om man er vild med Apple's produkter og har brugt Mac, iPod iTunes
osv. gennem en årerække så skære det alligevel en smule i hjertet at se
at de sort på hvidt oplyser at de IKKE overholder dansk købelov.... Det
kan da ikke være noget der øger salget?
Det henleder mine tanker på den tidligere IT-gigant hvis navn jeg har
fortrængt..... var vist noget med Microsaft eller noget
Mener i at det er okay at fordi at man føler sig tilpas "selvfed"
som Apple ikke har grund til at overholde dansk købelov på produkter
solgt her i landet ??
http://www.apple.com/dk/displays/specs.html

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-10 10:31

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> Mener i at det er okay at fordi at man føler sig tilpas "selvfed"
> som Apple ikke har grund til at overholde dansk købelov på produkter

Måske har de tidligt lagt sig på den linje at verdensmarkedet er globalt
og handelsvejen ofter er internettet. Og det er en lidt speget affære.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : kent

Dato : 09-10-10 10:31

Den 09-10-2010 08:41, Henry Lerche Madsen skrev:
> [...]
> Mener i at det er okay at fordi at man føler sig tilpas "selvfed"
> som Apple ikke har grund til at overholde dansk købelov på produkter
Jeg er da ret sikker på, at Apple ikke kan fraskrive sig ansvaret i
forhold til dansk lovgivning. Problemet er nok, at det er meget dyrt at
få ret i vore dage.

Fra forbrugerraadet.dk/klager/
"Afgørelsen
De afgørelser, der træffes i de private, godkendte ankenævn, er ikke
eksigible. Det betyder, at den erhvervsdrivende ikke er tvunget til at
betale dig tilbage, som hvis det havde været en afgørelse truffet af en
domstol. Men i langt de fleste tilfælde betaler de erhvervsdrivende, så
det kan som forbruger godt svare sig at indbrínge en sag for klagenævnene.

Hvis de erhversdrivende ikke retter sig efter nævnenes afgørelser, kan
Forbrugerstyrelsen hjælpe dig med at indbringe sagen for en domstol. Det
er meget sjældent, at domstolene ikke følger nævnenes afgørelse."

Så skulle Apple beslutte ikke at følge en afgørelse, så er det
domstolene og det er vist ikke helt billigt.

Men der må da være en enkelt eller to i denne gruppe med ordentligt
forstand på dette?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-10 13:26

> [...]

> Mener i at det er okay at fordi at man føler sig tilpas "selvfed"
> som Apple ikke har grund til at overholde dansk købelov på produkter

Vil du evt. uddybe hvad det er du snakker om ?

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-10-10 17:00

Den 09/10/10 14.26, Thomas von Hassel skrev:

> Vil du evt. uddybe hvad det er du snakker om ?
>
> /thomas

snip

Begrænset garanti og service

Din Apple-skærm leveres med 90 dages gratis telefonsupport og et års
begrænset garanti. Du kan udvide din service og support til tre år, hvis
du registrerer en skærm i AppleCare Protection Plan, når du køber
skærmen sammen med en ny Mac. Du kan få en ekstra skærm dækket ved at
købe AppleCare Protection Plan for Apple Display. Det er kun med
AppleCare Protection Plan, at du får direkte telefonsupport fra Apples
tekniske eksperter og sikkerhed for, at reparationer udføres af
autoriserede Apple-teknikere og med originale reservedele fra Apple. Du
kan få flere oplysninger på Apple-support, eller ring til 70 10 20 07.

/snip

Er det i Danmark ikke sådan at der skal ydes 6 md. fuld garanti og 24
md. reklamationsret på ting der kan føres tilbage fra produktet var nyt ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-10 19:17

> [...]

> Er det i Danmark ikke sådan at der skal ydes 6 md. fuld garanti og 24
> md. reklamationsret på ting der kan føres tilbage fra produktet var nyt ?

Jo .. jeg kan stadig ikke se hvordan 1 års garanti er værre end 6 mdrs
garanti ?

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-10-10 10:01

Den 09/10/10 20.17, Thomas von Hassel skrev:

> Jo .. jeg kan stadig ikke se hvordan 1 års garanti er værre end 6 mdrs
> garanti ?
>
> /thomas
Det kan jeg jo ikke gøre for!
Men hvis der sker noget med dit produkt når det er f.eks. 14 md. gammelt
så får du fingeren af Apple, hvor andre er nødt til at se på sagen da
problemet måske er medfødt og at man derfor kan reklamere
i hele 24 md.

Anyway sagen er jo at du ikke kan se forskel på den gamle og den nye
købelov, og det kan jeg næppe ændre!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 17:22

> [...]

> i hele 24 md.
>
> Anyway sagen er jo at du ikke kan se forskel på den gamle og den nye

Du har stadig ikke forstået pointen ? .. Apple giver dig 1 års garanti
stedet for 6 mdr som er det de _skal_ give dig .. dvs. du er stillet
bedre.

Og der er natuligvis stadig 2 års reklamationsret hvis det er "medfødte"
problemer.

/thomas

Fra : dufur

Dato : 10-10-10 20:55

On 10/10/10 18.22, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> bedre.
>
> Og der er natuligvis stadig 2 års reklamationsret hvis det er "medfødte"

Apple skal ikke give nogensomhelst garanti. Der er 2 års
reklamationsret, hvor det de første 6 mdr formodes at være produktfejl,
medmindre sælger kan bevise andet.
Problemet med apple er at de glemmer alt om dansk lov. De 2 års
reklamationsret kan du vinke langt farvel, medmindre du vil slås for dem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 21:24

dufur <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

> [...]
> Problemet med apple er at de glemmer alt om dansk lov. De 2 års
> reklamationsret kan du vinke langt farvel, medmindre du vil slås for dem.

Er der noget du selv har oplevet ? ... eller tror du bare blindt på
brokhovederne på internettet ?

mht. "at slås for det" så skriver du jo selv at du efter 6 mdr (eller 1
år i Apples tilfældes) selv skal bevise at produktet har været
fejlbehæftet da du fik det...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-10 20:26

> [...]
>
> mht. "at slås for det" så skriver du jo selv at du efter 6 mdr (eller 1
> år i Apples tilfældes) selv skal bevise at produktet har været

Det er ikke min erfaring, at der er nogen problemer. Man tager bare sit
defekte produkt under armen og går ned til forhandleren med det.
Forhandleren er jo dansker og kender dermed den danske købelov. Så sent
som sidste år fik vi da skiftet bundkort og grafikkort i en 24" iMac,
der var halvandet år gammel, og som begyndte at vise noget meget
mærkeligt på skærmen. Den var endda købt på Apple Store på nettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-10 20:35

> [...]
> der var halvandet år gammel, og som begyndte at vise noget meget
> mærkeligt på skærmen. Den var endda købt på Apple Store på nettet.

Nemlig .. problmet er jo at alle de mange mange tusinde mennesker som
_ikke_ oplever problemer mht. Apple (eller andre firmaer for den sags
skyld) og deres garanti/reklamtionsprocedurer, jo ikke straks går på
internettet og skriver om deres gode oplevelse. Det er kun dem som af
den ene eller anden grund har en dårlig oplevelse som farer i blækhuset
.... derfor skal den slags brok ikke ukritisk ses som et retvisende
billede af verdens tilstand ..

/thomas

Fra : dufur

Dato : 13-10-10 20:21

On 10/10/10 22.24, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> mht. "at slås for det" så skriver du jo selv at du efter 6 mdr (eller 1
> år i Apples tilfældes) selv skal bevise at produktet har været

Ja jeg har selv oplevet det.
Sidste gang jeg handlede med apple.
Hvis du bare finder en forhandler i dk, så er der ingen problemer. De
skal nok give dig dine 2 års reklamationsret og tage slaget med apple,
hos de mere useriøse skal du dog forberede dig på en del ventetid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-10 20:30

> [...]

> give dig dine 2 års reklamationsret og tage slaget med apple, hos de mere
> useriøse skal du dog forberede dig på en del ventetid.

Jeg har kørt sager direkte med Apple uden problemer ...

/thomas

Fra : Hekatombe

Dato : 10-10-10 11:55

Den 09-10-2010 18:00, Henry Lerche Madsen skrev:
> Er det i Danmark ikke sådan at der skal ydes 6 md. fuld garanti og 24
> md. reklamationsret på ting der kan føres tilbage fra produktet var nyt ?

Nej, firmaer må ikke ordet garanti medmindre det stiller forbrugeren
vænsenligt bedre end hvad købeloven kræver.
Læs andet afsnit: http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-10 17:22

Hekatombe <hecknospam@gmail.com> wrote:

> Nej, firmaer må ikke ordet garanti medmindre det stiller forbrugeren
> vænsenligt bedre end hvad købeloven kræver.
> Læs andet afsnit: http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Og Apple giver dig 1 års _garanti_ .. dvs. de forlænger perioden hvor de
har bevisbyrden med 6 mdr ..

/thomas

Fra : Hekatombe

Dato : 10-10-10 18:18

Den 10-10-2010 18:22, Thomas von Hassel skrev:

> Og Apple giver dig 1 års _garanti_ .. dvs. de forlænger perioden hvor de
> har bevisbyrden med 6 mdr ..

Min kommentar var rettet mod Henry's brug af ordet garanti, da de første
6 måneder ikke er en garanti, men som du selv siger firmaet (Apple) som
har bevisbyrden.