Browser forskel viser ikke hp rigtigt...
Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 09:31

Hej alle.

Jeg har lavet en hjemmeside, men får ikke vist siden rigtigt i
Opera, Firefox, og Chrome.
Det står fint i Explore. Og der er faktiskt nogle af siderne der
vises "næsten" rigtigt i de andre browsere.

Nogle der gider kigge html´en i gennem? Og komme med en løsning.
Det drejer sig om siden her -->
http://www.stutteri-troldheksen.dk

På forhånd tak.
Ulrik...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 09:46

Ulrik wrote:

> [...]
> vises "næsten" rigtigt i de andre browsere.
>
> Nogle der gider kigge html´en i gennem? Og komme med en løsning.

Du har en del fejl på din side, den validerer ikke
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.stutteri-troldheksen.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Der er f. eks. ingen doctype og intet karaktersæt angivet. Det alene kan
give en mængde følgefejl. Indsæt en valid doctype og tegnsæt, og test
valideringen igen, så kan du tage fejlene en for en.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 10:26

Erik Olsen skrev den 10-10-2010:

> [...]
> en mængde følgefejl. Indsæt en valid doctype og tegnsæt, og test valideringen

Doctypen er vist god nok - den står bare ikke hvor den skal.
Det er XHTML - fint skal det jo være. Betyder mindre om det er
forståeligt...
Til genglæd er der nestede html tags - nogle af dem skrevet med stort
selvom det ikke er tilladt i det fine XHTML.

Har lidt en fornemmelse af at det her er frembragt af noget sammenkørt
kode, der har været igennem noget wysiwyg, eller andet programmering,
der tror det kan selv.

Men jo, valider og ret fejlene - det er første skridt på vejen til kode
uden fejl, og at få vist sin side som man gerne vil have den til at se
ud.
Kom ned fra den høje hest, og brug en doctype som f.eks. den her
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
(doctype *skal* være det første i koden) i stedet - så behøver du ikke
at ændre tagnavne fra stort til småt eller sætte anførselstegn om
parameterværdier. Til gengæld slipper du ikke for at fjerne de
afdankede tags - <FONT> f.eks. - og parametre - align, border etc. osv.
- som bør sættes med CSS.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 13:01

Birger Sørensen wrote:

> Doctypen er vist god nok - den står bare ikke hvor den skal.

Den er kommet på efter jeg kiggede på siden.

> Det er XHTML - fint skal det jo være. Betyder mindre om det er
> forståeligt...

Nu hedder den:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"

Der sker p. t. ændringer på siden med få minutters mellemrum.

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 13:10

Hej igen Erik og Birger.

Ja der sker ændringerpå siden løbende. Og tak for det.
Det er jeres fortjenste.

Nu er jeg nede på 2 fejl i valideringen, og jeg kan ikke finde ud
af hvad fejlen er. Det er i start af html, altså aller første

En anden ting der driller er at i IE vises alle knapper på index
siden, men de er fosvundet i Firefox???

Ulrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 13:21

Ulrik wrote:

> Ja der sker ændringerpå siden løbende. Og tak for det.
> Det er jeres fortjenste.
>
> Nu er jeg nede på 2 fejl i valideringen, og jeg kan ikke finde ud
> af hvad fejlen er. Det er i start af html, altså aller første

Din dokumenttypeerklæring er ikke komplet. Til html 4.01 strict skal du
bruge:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Validatoren siger at den ikke kan fortsætte efter linje 5, derfor viser
den kun to fejl. Fejlen i linje 5 skyldes formentlig den ukomplette
dokumenttypeerklæring.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 13:23

Erik Olsen wrote:

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Jeg skal lige nævne at mit newsprogram bryder ovenstående linje i to,
den bør stå på en linje i koden.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 13:31

Erik Olsen formulerede søndag:

> Jeg skal lige nævne at mit newsprogram bryder ovenstående linje i to, den bør
> stå på en linje i koden.

Anden linie er det der hedder namespace - eller vel rettere en
definering af namespace.
Den skal med, for at doctypen er fuldstændig.
Normalt har man også hele doctypen på samme linie, så 1.linie starter
med < og slutter med > - og det er også lettest læseligt sådan.
Men der sker vist ikke noget ved at delen linien i to...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 13:38

Birger Sørensen wrote:

> Men der sker vist ikke noget ved at delen linien i to...

Så vidt jeg husker, giver det en valideringsfejl.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 13:45

Erik Olsen har bragt dette til verden:

> Så vidt jeg husker, giver det en valideringsfejl.

Hverken HTMl-validatoren i FF eller W3C giver fejl..
(http://bbsorensen.com/bil/)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-10 14:08

Birger Sørensen wrote:
> Erik Olsen har bragt dette til verden:

> Hverken HTMl-validatoren i FF eller W3C giver fejl..
> (http://bbsorensen.com/bil/)

Ok, det glæder mig da at det ikke er tilfældet i dag.

Da jeg første gang validerede mine egne sider som html 4.01 transitional
i 2005, bøvlede jeg med denne deling i to linjer som jeg mener gav en
valideringsfejl i W3C's validator. Derfor har jeg siden 2008 hvor jeg
ændrede koden til strict, skrevet dokumenttypeerklæringen på en linje.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 14:11

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Validatoren siger at den ikke kan fortsætte efter linje 5, derfor viser
>den kun to fejl. Fejlen i linje 5 skyldes formentlig den ukomplette
>dokumenttypeerklæring.

Grunden til at validatoren ikke kan fortsætte er denne:

charset=utf-8" />

Doc type er angivet som html og så må meta ikke lukkes, så det
skal altså være

charset=utf-8">
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 14:47

Kerim Ellentoft tastede følgende:

> [...]
> charset=utf-8" />
>
> Doc type er angivet som html og så må meta ikke lukkes, så det

Tja - eller også er det fordi der ikke en afslutning a doctype, som
fortsætter til afslutning af meta - hvilket ikke giver et brugbart
namespace, og resten er derfor volapyk...

Under alle omstændigheder, vil en korrekt doctype, ændre valideringen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 15:14

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Tja - eller også er det fordi der ikke en afslutning a doctype, som
>fortsætter til afslutning af meta - hvilket ikke giver et brugbart
>namespace, og resten er derfor volapyk...

Selv med en fuldstændig doctype giver w3cs validator denne fejl,
såfremt man lukker et meta tag og doctypen er html.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 16:20

Følgende er skrevet af Kerim Ellentoft:

> Selv med en fuldstændig doctype giver w3cs validator denne fejl,
> såfremt man lukker et meta tag og doctypen er html.

Næppe.
Man får selvfølgelig en valideringsfejl, fordi det ikke er HTML - men
parsing af resten af dokumentet stopper ikke ved denne fejl.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 16:46

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Man får selvfølgelig en valideringsfejl, fordi det ikke er HTML - men
> parsing af resten af dokumentet stopper ikke ved denne fejl.

Hej Alle.

Så vises siden i "alle" browsere. Der er dog stadig en masse fejl, men de
fleste ligger i de 2 flash elementer på siden (topbanner, og knapperne)
Er det noget man kan/skal gøre noget ved?

Er godt nok ved at miste meget af håret nu. Hmmm.

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 16:48

Ulrik wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Er det noget man kan/skal gøre noget ved?
>
> Er godt nok ved at miste meget af håret nu. Hmmm.

PS.
Tusind tak for hjælpen indtil videre.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 17:06

On 10-10-2010 17:45, Ulrik wrote:

> [...]
> fleste ligger i de 2 flash elementer på siden (topbanner, og knapperne)
> Er det noget man kan/skal gøre noget ved?

Jada - fjern det ...... eller indsæt denne kode i stedet, så validerer
flash også:

<object data="Troldban.swf" type="application/x-shockwave-flash"
width="600" height="120">
<param name="play" value="true" />
<param name="loop" value="true" />
<param name="MOVIE" value="Troldban.swf" />
</object>

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 18:16

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> <param name="play" value="true" />
> <param name="loop" value="true" />
> <param name="MOVIE" value="Troldban.swf" />

Hej Karl Erik.

Det virker jo perfekt.
er der mon en lign måde til knapperne? Jeg har lige forsøgt sel at rette, men
resultater er ikke så godt( mine knapper bliver mikroskopiske )

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 19:32

On 10-10-2010 19:15, Ulrik wrote:

> Det virker jo perfekt.
> er der mon en lign måde til knapperne? Jeg har lige forsøgt sel at rette, men
> resultater er ikke så godt( mine knapper bliver mikroskopiske )
>
> Ulrik...

Du kan bruge alt der hedder param name, men _ikke_ embed.

Brug Google til at søge på "flash param name" så kan du sikkert finde
alle _lovlige_ tags.

I denne gruppe leveres hjælp til selvhjælp - færdige løsninger kan købes
hos webdesign firmaer

Karl Erik.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 17:12

Ulrik <uarnsberg@gmail.com> skrev :

>Så vises siden i "alle" browsere. Der er dog stadig en masse fejl, men de
>fleste ligger i de 2 flash elementer på siden (topbanner, og knapperne)
>Er det noget man kan/skal gøre noget ved?

Du bruger forkert doctype, du skal bruge transitional, som jeg
foreslog og mange af fejlene forsvinder.

Og få lært CSS, det vil gøre det meget nemmere fremover.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 17:09

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Man får selvfølgelig en valideringsfejl, fordi det ikke er HTML - men
>parsing af resten af dokumentet stopper ikke ved denne fejl.

Man får en masse valideringsfejl, som ikke er fejl, så vidt jeg
husker.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 18:19

Kerim Ellentoft sendte dette med sin computer:

> Man får en masse valideringsfejl, som ikke er fejl, så vidt jeg
> husker.

Her skrev den at den ikke kunne parse resten af dokumentet, efter den
meta, hvis afslutningstag reelt var afslutningen af doctypen.

Og de fejl man får, fordi kodningen ikke svarer til doctypen, er vel
fejl...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 18:26

> [...]
> meta, hvis afslutningstag reelt var afslutningen af doctypen.
>
> Og de fejl man får, fordi kodningen ikke svarer til doctypen, er vel

Nu er jeg på 28 fejl, men mange af dem er " , # osv.
Som disse.

<BODY style="MARGIN: 15px 10px;BACKGROUND: #fff100"> Her er det " til slut i
linien.
<DIV align=center> Her er det c i center.

Hmmmm.

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 18:47

> [...]
> linien.
> <DIV align=center> Her er det c i center.

Hmmm, kan se at google, ekstrabladet, dba osv.også får lign. fejl.
Så skal man tro på at det er fejl, eller skal man bare lade som ingen ting???

Forvirret på et højere plan.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 19:10

Ulrik <uarnsberg@gmail.com> skrev :

>Hmmm, kan se at google, ekstrabladet, dba osv.også får lign. fejl.
>Så skal man tro på at det er fejl, eller skal man bare lade som ingen ting???

Start nu med at rette doctype til
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Du får aldrig rettet fejlene med en forkert doctype.

Siden er skrevet i transitional og ikke i strict html, som du
angiver.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-10-10 19:19

On 10-10-2010 19:46, Ulrik wrote:

> Hmmm, kan se at google, ekstrabladet, dba osv.også får lign. fejl.
> Så skal man tro på at det er fejl, eller skal man bare lade som ingen ting???
>
> Forvirret på et højere plan.
> Ulrik...

Du skal først og fremmest sætte dig ind i hvad validatoreb fortæller dig.
Når den siger "No attribute named "ALIGN", bør du vide at det er der da,
så fejlen må altså søges andet steds. Læs hvad validatoren fortæller om
html strict, og se på de røde markeringer - de indikerer at her er der
noget galt.

Du er måske sprunget på et for avanceret project ift. dine nuværende
kundskaber.

Alt kan blive fejl- og advarselsfrit.

En har sagt at du skal studere css - _det_ har han bestemt ret i

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 19:46

Den 10-10-2010, skrev Ulrik:
> [...]

Lige den skyldes at du har to <BODY> tags - der må kun være eet.

Det skyldes den stricte doctype som Kerim siger.
Du skal måske bruge den han foreslår.
(Begge linier hvis der er to - men skriv dem på een, det er det
almindelige, og er lidt mere logisk.)

> Hmmm, kan se at google, ekstrabladet, dba osv.også får lign. fejl.
> Så skal man tro på at det er fejl, eller skal man bare lade som ingen ting???
>
> Forvirret på et højere plan.
> Ulrik...

Det er nemt at blive forvirret.
En strict doctype - som jeg foreslog, og er den du bruger nu - har lidt
strengere krav til hvordan tingene skrives, og hvile tags og parametre
der kan bruges.
I transitional eller loose som den også kaldes, er de tags og parametre
der er ved at udgå - deprecated - stadig lovlige, men det er de ikke i
strict. I strict skal du bruge CSS, for at opnå det samme som de
deprecatede gør i loose. Håber det er forståeligt.
Derfor vil nogle af de fejl du har nu "forsvinde", hvis du skifter til
transitional doctype. Til gengæld vil din side blive forældet
hurtigere.

Du kan se en oversigt over tags her:
http://www.w3.org/TR/html401/index/elements.html
og over attributterne her:
http://www.w3.org/TR/html401/index/attributes.html

Måske er den rigtige løsning for dig, at bruge loose, her og nu, for at
få tingene til at virke. Efterhånden som du bliver klogere og finder ud
af hvordan tingene hænger sammen, kan du så gøre tingene, som de skal i
strict, og til sidst skifte helt over.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 20:00

> [...]
> få tingene til at virke. Efterhånden som du bliver klogere og finder ud
> af hvordan tingene hænger sammen, kan du så gøre tingene, som de skal i

Jeg takker mange gange for svarene.
Jeg gir´ den gas med at blive klogere med det samme. Kan lige så godt gøre arb.
ordentligt første gang.

Karl Erik:
Jeg ved godt at jeg ikke får den færdige kode herfra, og er også indstillet på at
gøre arbejdet selv.
Nogle gange skal man bare lige guides i den rigtige retning.

Jeg takker endnu en gang for al hjælpen, og kaster mig ud i at læse CSS, da det
umiddelbart ser ud til at gøre hele kodningen nemmere at få valideret.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-10-10 17:55

Den 10-10-2010 20:59, Ulrik skrev:

> [...]
> umiddelbart ser ud til at gøre hele kodningen nemmere at få valideret.

Uanset hvor klog man bliver på CSS hjælper det ingenting.
hvis den HTML man vil manipulere med ikke er korrekt.

Jeg har set på sin side 11/10 kl. 18:15 og har
meget svært ved at se, at de råd du har fået,
er implementeret.

1. Der er en nøje sammenhæng mellem dokumenttype-
erklæringen og hvad man kan tillade sig i HTML-koden.
Den DTD du anvender kræver en fuldstændig stram og
korrekt HTML. Når det er på plads, går resten som en
leg, selvom CSS-kundskaberne ikke er de største.

2. Du bør starte forfra og ikke stræbe efter laveste
fællesnævner, men fortsætte med den DTD du har.

3. Du har et yderst begrænset antal hovedelementer på
siden, som i det store hele vil vises korrekt, også
selv om du ikke putter tingene i en tabel.

4. En layoutmodel, der passer til dit formål,
finder du her:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel1.php
Bemærk især den meget overskuelige og tilstrækkelige
HTML-kode i eksempelteksten.
Du kan muligvis også have gavn af at læse den
artikel der hører til eksemplet:
http://webdesign101.dk/layout/

5. Jeg synes ikke at det er godt design af bruge
Flash movies til websider hvor anvendelsen ikke
tilfører sidens budskab noget væsentligt. Til en
menu er det direkte forkert. Den kan sagtens
lave uden flash.

6. Jeg synes at siden er ret indholdsløs.
Kræfterne er måske bedst brugt på at skrive
nogle gode tekster og bringe nogle mindre
banale billeder.

Det er ti gange vigtigere at få det korrekte
budskab formuleret end hvordan siden ser ud.

PS. title-markørens indhold er af stor betydning.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulrik

Dato : 10-10-10 13:20

> [...]
der
> vises "næsten" rigtigt i de andre browsere.
>
> Nogle der gider kigge html´en i gennem? Og komme med en

Hej igen Erik og Birger.

Ja der bliver rettet på siden hele tiden. og det er jeres
fortjenste. Tak for det.

Jeg har nu kun 2 fejl i valideringen og det er i aller første

et andet problem er at i IE vises knapperne rigtigt. Men i
firefox er de væk.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-10-10 14:15

Ulrik <uarnsberg@gmail.com> skrev :

>et andet problem er at i IE vises knapperne rigtigt. Men i
>firefox er de væk.

Start med at bruge en fuldstændig doctype, jeg vil nu foreslå, at
du i første omgang bruger

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Siden bør du arbejde på at lave det og så bruge css til
formateringen og ikke de forældede tags, som du bruger nu.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-10-10 14:50

Ulrik forklarede den 10-10-2010:

> [...]
>
> Jeg har nu kun 2 fejl i valideringen og det er i aller første
>
> et andet problem er at i IE vises knapperne rigtigt. Men i

^^
Det er sådan set ikke et andet problem.
Problemet er at der er fejl i din kode, og du derfor ikke kan regne med
at det du ser på skærmen i en hvilkensomhelst browser, faktisk
afspejeler det du gerne vil - altså det du tror du har skrevet...

Birger

http://bbsorensen.dk