Hvilke dæk er der på min bil?
Fra : Kate

Dato : 09-10-10 12:35

Jeg købte ny bil i August i år og fik ikke spurgt til hvilke dæk der
ville være monteret. Nu er jeg jo ved at spekulere i vintersko til
dyret, men hvordan ser jeg på dækkene om det er sommersko eller
helårssko?

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-10-10 12:42

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> wrote in message
> [...]
> ville være monteret. Nu er jeg jo ved at spekulere i vintersko til
> dyret, men hvordan ser jeg på dækkene om det er sommersko eller

Nye biler kommer altid med sommerdæk pr. default - også selvom man køber den
midt om vinteren - med mindre man handler sig til et sæt vinterdæk som en
del af handelen - og så er bilen jo leveret med det ekstra sæt.

Et vinterdæk man man som regel kende ud fra om der er et snefnug på
dæksiden, eller de to bogstaver M+S (Står for Mud and Snow)

Du kan læse lidt om mærkningen på denne side:

http://www.sds.dk/fileadmin/user_upload/images/tabeller/Hvad-er-vinterdaek.jpg

Hvad står der konkret på dine dæk ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-10 12:52

> Nye biler kommer altid med sommerdæk pr. default - også selvom man køber
> den midt om vinteren - med mindre man handler sig til et sæt vinterdæk som
> en del af handelen - og så er bilen jo leveret med det ekstra sæt.
Jeg har endnu ikke været så heldig at se nogen få en bil med sommerdæk, men
kun helårsdæk.

> Et vinterdæk man man som regel kende ud fra om der er et snefnug på
> dæksiden, eller de to bogstaver M+S (Står for Mud and Snow)
Det er korrekt, men der _skal_ være M+S OG alpetoppen med snefnug, før det
er ordentlige vinterdæk.

--
Klaus G.

Fra : KASO

Dato : 09-10-10 15:21

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har endnu ikke været så heldig at se nogen få en bil med sommerdæk,
> men kun helårsdæk.

Det er så noget vrøvl. Fabriksmontering er ALTID sommerdæk. Uden undtagelse
(når vi taler "almindelige" biler). Helårsdæk er uhyre sjældne og det er
ganske få mærker, der fremstiller dem - primært Goodyear og Vredestein. Det
er en udbredt misforståelse, at fabriksmonteringen er "helårsdæk", men det
er ikke tilfældet.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-10 21:42

> [...]
> og det er ganske få mærker, der fremstiller dem - primært Goodyear og
> Vredestein. Det er en udbredt misforståelse, at fabriksmonteringen er
I mit hoved er sommerdæk i DK noget ala:
Goodyear Eagle F1
Dunlop SP6060
Hankook S1 Evo
Conti CSC3
Osv.

Og jeg har aldrig set biler kommer med sådanne dæk monteret fra fabrikken.

--
Klaus G.

Fra : .J.S...

Dato : 09-10-10 22:06

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> wrote in message
> [...]
> Osv.
>
> Og jeg har aldrig set biler kommer med sådanne dæk monteret fra fabrikken.

Måske du forveksler begrebet performance dæk med sommer dæk ?

Min Golf kom i øvrigt med CSC 2, ikke at det er en den helt vilde
performance dyt .

mvh/JS

Fra : KASO

Dato : 10-10-10 14:06

> [...]
> Osv.
>
> Og jeg har aldrig set biler kommer med sådanne dæk monteret fra fabrikken.

Jamen - så tager dit hovede fejl.

Sommerdæk inkluderer Michelin Energy etc. - og alt, hvad bilfabrikkerne
iøvrigt monterer.

Helårsdæk er mærket med M+S - og er _aldrig_ fabriksmontering. Så hvis du
tror, at du kører på helårsdæk - så er der temmeligt meget der tyder på, at
du tager fejl (som mange andre).

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 07:37

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ville være monteret. Nu er jeg jo ved at spekulere i vintersko til
> dyret, men hvordan ser jeg på dækkene om det er sommersko eller

Mærkning af dækket (bogstavskombinationen) afslører, hvilke dæk du kører på:
www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50
"Når dækket er forsynet med et M+S-mærke, betyder det, at dækket ENTEN er et
vinterdæk eller et helårsdæk. M+S-mærkede dæk skal altid monteres på alle
fire hjul og må altså ikke forekomme blandet med sommerdæk..."

Fra : Kate

Dato : 10-10-10 18:08

> [...]

> ville være monteret. Nu er jeg jo ved at spekulere i vintersko til
> dyret, men hvordan ser jeg på dækkene om det er sommersko eller

Tak for jeres svar. OI morgen når det er lyst vil jeg kigge nærmere på
dækkene og se hvad der står, men som jeg læser indlæggene er det nok
ikke helt galt at tro at jeg har sommerdæk på den. Bilen er fabriksny.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 10-10-10 19:47

> som jeg læser indlæggene er det nok ikke helt galt at
> tro at jeg har sommerdæk på den. Bilen er fabriksny.

Præcis - ingen af mine nye biler har været monteret med andet end
sommerdæk...