Starting MySQL database server: mysqld...f~
Fra : Frederik Dannemare

Dato : 13-12-00 15:32

Jeg har installeret MySQL under Debian (apt-get install
mysql-server), men ved opstart får jeg fejlbeskeden "Starting
MySQL database server: mysqld...failed"

På trods af dette lader det til, at mysqld alligevel er startet
op. Jeg kan i hvert fald uden videre connecte til databasen, og
med 'top' kan jeg også se et par kørende mysql-processer.

Nu mit spørgsmål: Hvorfor melder den "mysqld...failed", når den
tilsyneladende slet ikke fejler?

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 16:34

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 13-12-00 16:34

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message

> Kan det være, at installationen selv har startet mysqld?

ja, installationen starter rigtigt nok selv mysqld, og det er
netop ved denne opstart, at fejlmeldingen lyder første gang.

Også ved en genstart startes mysqld med samme error - på trods af
dette, startes serveren dog problemfrit alligevel, lader det til.

Ja, jeg er forvirret, men hvis serveren virker, ja så virker den
jo altså, kan man sige. Og jeg kan connecte til den uden
problemer.

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-12-00 09:11

Frederik Dannemare wrote:

> [...]
>
> Også ved en genstart startes mysqld med samme error - på trods af
> dette, startes serveren dog problemfrit alligevel, lader det til.

På en redhat maskine ville jeg gøre følgende:

cd /etc/rc.d/init.d

Find det script, der starter mysql, det hedder nok mysqld

Kør:

../mysqld stop

Check, at mysqld rent faktisk er stoppet:

ps auxw|fgrep mysqld

Start igen:

../mysqld start

Kommer fejlmeddelelsen igen?

Hvis ja, hvad står der rent faktisk i scriptet.
Hvis nej, så må du lede efter et andet sted, hvor
mysqld også bliver startet, fx i rc.local (som ligger
i /etc/rc.d på en redhat maskine).

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08