Intelligens er om vaner
Fra : Bo Warming

Dato : 08-10-10 00:04

Intelligens er om vaner

Hvis du opdrages til at være usikker, fordi mors straffe er
vilkårlige, så lander du ikke nemt på gode arbejdsvaner vedr
lektielæsning, avislæsning, almen nysgerrighed så TV ikke kun er
adspredelse.
Disse vaner - og ambitioner om at blive som far eller mor - er
altafgørende for om du udvikler intelligens eller følger strømmen og
snobber for de meninger, der opportunistisk set giver status og
selvtillids fordele
Der kan ikke laves målinger herom - og det kan totalt overveje evt
DNA-påvirkning af hjernekvaliteternes udvikling
Konger regerer godt når de har haft en god royalt-udstrålende far at
efterligne og har haft gode privatlærere . Men Chr7 forkæledes til
ansvarsløshed og blev sindssyg-agtig af at Struensee o.a. kom opium i
hans morgenkaffe uden at han vidste det og forstod sammenhængen med
abstinenser. Han kunne styres væk fra at videreudviklng den høje
kongeintelligens han startede med og imponerede britisk og fransk hof
med incl Diderot, Voltaire og d'Alemberg og Helvetius. Dansk hof haf
ofte styret konger væk fra sund dømmekraft, fx gjort Chr4 til
alkoholiker
"   Jeg frygter,at det,vi kalder natur,er en første vane,ligesom
vanen er en anden natur. Blaise Pascal.
"   Karakter er blot langt tids fastholdte vaner.    Plutark
"   Mennesket ændrer lettere sine overbevisninger end sine vaner.
Paul Wegener
"   Så handling, og du høster vane. Så vane, og du høster
karakter. Så karakter, og du høster skæbne. Charles Reade
"   Vanen er som en anden natur. Cicero
"   Vi indplanter en ny vane, et nyt instinkt, en anden natur, så
at den første natur visner hen. Nietzsche
"   Man kan tage tigeren ud af junglen; men man kan ikke tage
junglen ud af tigeren. Bill Watterson
"   Vi er alle ens. På indersiden. Mark Twain
"   Vi koger ved forskellige temperaturer. Ralph Waldo Emerson
"   A defect in personalilty revenges itself everywhere Nietzsche
"   Husk, at menneskets intelligens altid er begrænset af dets
karakter. Knud Meister
"When you choose your friends, don't be short-changed by choosing
personality over character W. Somerset Maugham
"    Character is destiny. Heraclitus
"Anatomi er skæbne Freud

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-10-10 01:28

Kultur er vaner, sagde Hartvig Frisch, men vaner har intet at gøre med IQ.

Undersøgelser viser at immigrantgrupper bevarer deres gennemsnitlige IQ
i mange generationer efter udvandring, stort set upåvirket af deres nye
miljø. Folk fra mellemøsten ligger i gnm 12 point under danskere - det
er /meget/ og vil ikke kunne undgå at sætte triste spor i BNP...
(frit efter Helmuth Nyborg)

Den interessante intelligens er den såkaldte g-factor, som er generel
intelligens.
Elementary cognitive tasks (ECTs) korrelerer oogså med g, og dermed har
en forbindelse med IQ-tests og fMRI studier.
MRI-studier på tvillinger viser at volumenet af frontal grå masse er
korreleret meget significant med g-faktoren

G-faktoren korrelerer også med størrelsen på pandelappen, hjernens
totale masse og dens glukose-omsætningsrate. /Arveligheden/ af g er 0.85.

Læs mere her Bo Warming:
http://en.wikipedia.org/wiki/General_intelligence_factor

"Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in
dich hinein." Nietzsche

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 08-10-10 10:48

On Fri, 08 Oct 2010 02:28:00 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Kultur er vaner, sagde Hartvig Frisch, men vaner har intet at gøre med IQ.

Jo for gode vaner mht at lære og problemløse selvstændigt er vigtigste
årsag til at hvide er intelligentere end arabere

> [...]
>miljø. Folk fra mellemøsten ligger i gnm 12 point under danskere - det
>er /meget/ og vil ikke kunne undgå at sætte triste spor i BNP...

Nyborg er ofte klog - og citerer ofte Murray og Hernsteins fine bog
"The Bell Curve"

I denne er det grundigt bevist at når japanske pariaer flyttede til
det Østlige nordAmerika 1880-1930 så fik de præcis sammen
IQ-gennemsnit som andre japanske emmigranter , selvom de i Japan i
tusind år var fatslået at være syge og dumme tabere

Jeg udelukker ikke en vis sandhed i din holdning. Men det er et alt
for svært spørgsmål for vor tids science at løse - når human kloning
blir tilladt så måske vi får beviser

Interessant er at social arv kan man politisk påvirke - eugenik ku
tyskere ikke påvirke - det kan kun de fertile kvinder der kritisk
udvælger de bedst mulige sæddonorer, men da de går efter en bofar, der
har fået god social-arv, er målelilg viden en mangelvare
>Den interessante intelligens er den såkaldte g-factor, som er generel
>intelligens.

Er der målemulighed for g- mer end for X-faktor?

>"Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in
>dich hinein." Nietzsche

Ja det gælder os begge at vi er offer for fordomme og selvforstærkende
onde cirkler

Hvide i Californien og British Columbia ku ikke få meget mad ud af en
hektar frugtbart land, men japanere incl de dummeste havde VANER så de
ku eksportere SAMT forsørge en kæmpefamilie og derfor misundtes de
af hvide og sattes i kz 1942-45

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-10-10 13:12

On 2010-10-08 11:48, Bo Warming wrote:

> Nyborg er ofte klog - og citerer ofte Murray og Hernsteins fine bog
> "The Bell Curve"

Hvad mener du med at, undskyld at jeg omformulerer lidt, han ikke
*altid* er klog?

> - når human kloning
> blir tilladt så måske vi får beviser

Vil man kunne forhindre at vi kloner hjemme på køkkenbordet, når vi
kender teknikken? Og dog tror jeg stadig at BW intet ville fatte.

> Interessant er at social arv kan man politisk påvirke - eugenik ku
> tyskere ikke påvirke

De røde er derimod dygtige til naturstridig eugenik.

> Er der målemulighed for g- mer end for X-faktor?

Kunne du nu ikke foregive at være seriøs længere?

> Ja det gælder os begge at vi er offer for fordomme og selvforstærkende
> onde cirkler

Det er sødt af dig på *velmenervis* at hudflette dig selv - Gid det hjalp!

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 08-10-10 19:49

On Fri, 08 Oct 2010 14:11:32 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Hvad mener du med at, undskyld at jeg omformulerer lidt, han ikke
>*altid* er klog?

Han er en forfriskende modsiger og overfladisk Rasmus Modsat
Kommenter Bell Curve bogen der respekteres af Nyborg og hans slags -
du?

>Vil man kunne forhindre at vi kloner hjemme på køkkenbordet, når vi
>kender teknikken? Og dog tror jeg stadig at BW intet ville fatte.

Siden 1930erne er frøer klonet hvilket indspirerede til Huxleys Fagre
Ny Verden Scienceficton
I 80erne viste pattedyrskloning sig næsten lige så enkel og
problemfri.
Det er vist kun forbud der har forhindret menneskekloning

Hvem er VI der ku finde på køkkenbordskloning???

>De røde er derimod dygtige til naturstridig eugenik.

>Kunne du nu ikke foregive at være seriøs længere?

Jeg vil gerne vide om måling af G-faktor, please

>Det er sødt af dig på *velmenervis* at hudflette dig selv - Gid det hjalp!

At vi alle er slaver af selvbedrag er så banalt at der ikke er
velmenermasocisme i at erkende det

Gid du evnede lidt ydmyghed når nu vi alle ser at du aldrig kan levere
varen mht logisk ræsonement om DNA-psyke-arv

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-10-10 21:30

On 2010-10-08 20:49, Bo Warming wrote:

> Han er en forfriskende modsiger og overfladisk Rasmus Modsat
> Kommenter Bell Curve bogen der respekteres af Nyborg og hans slags -
> du?

The g Factor: The Science of Mental Ability af Arthur R. Jensen er vist
mere relevant for dig at få annammet.

Men du er /anti-jensenist/ - uden at kunne forklare hvorfor - indrøm det
i det mindste som det er.

> Siden 1930erne er frøer klonet hvilket indspirerede til Huxleys Fagre
> Ny Verden Scienceficton
> I 80erne viste pattedyrskloning sig næsten lige så enkel og
> problemfri.

Jeg mener at Xenopus laevis først blev klonet i 1963. Fåret Dolly er fra
1996.

> Hvem er VI der ku finde på køkkenbordskloning???

Er du nu forarget???

> Jeg vil gerne vide om måling af G-faktor, please

Jamen BW, du har allerede fået links og kendsgerninger - Du kommer vist
aldrig i nærheden af den kognitive elite.

> Gid du evnede lidt ydmyghed når nu vi alle ser at du aldrig kan levere
> varen mht logisk ræsonement om DNA-psyke-arv

Gid jeg kunne bidrage til at du fik lidt mere selvindsigt, og at du
begyndte at forstå, hvorfor du reagerer med flugt og stammen overfor
kold logik.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 09-10-10 02:43

On Fri, 08 Oct 2010 22:29:50 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Jamen BW, du har allerede fået links og kendsgerninger - Du kommer vist
>aldrig i nærheden af den kognitive elite.

Mit kald er at være drengen i Kejserens ny klær, der i en
argumentation som denne siger "den kognitive elite har måske ikke tøj
på" og om street art i Politiken idag meddeler at talentet er ikke hos
godhedsindustriens kunstnere men hos private staudebeds-ejere og
plankeværks-grafitiblog Silvan-hobby-folk

>Gid jeg kunne bidrage til at du fik lidt mere selvindsigt, og at du
>begyndte at forstå, hvorfor du reagerer med flugt og stammen overfor
>kold logik.

Hvis du øjner selvbedrag hos mig så påpeg to udsagn der udgør
selvmodsigelse.Præciser om den "flugt" du oplever.

Min far lavede ane-tavle og fandt det interessant af
Wqrming-professorene havde tysk vonBülow adel som 14 gange
tip-oldefædre
Min bror og jeg læste forfædres dagbøger og breve og fandt tydelig
kulturel tillæring og kopiering af nysgerrighed, legesyge og
non-konforitet Præstesønnen Eugenius botaniseren i Brasilien hvor han
forlystede opdagelses-rejsende kolleger med hjemlandets vemodige sange
spillet på medbragt harmonika viste selektiv supermodtagelighed for
*social arv* og gode holstensk-københavnske og Ruhr TRADITIONER, ikke
DNA. Selvom hans opdagelse af planteøkologi vedr svovl-bakterier var
om DNA-forhold - som for altid går over menneskehedens forstand
Hans minutiøse flora-tushpen-tegninger er inspiration til mine
dodekaeder-skulpturer højt over plankeværket
Min søn er lige kommet hjem fra tilsvarende universitetsbetalt
botaniseren i Nord-Pakistan - noget der selvfølgelig burde
privatiseres, men livskunst er at få noget ud af tingene som de er,
her og nu. - "amor fati", som aristokratiske Karen Blixen og Nietzsche
lovsynger, at elske sin skæbne.
Men din genetiske skæbnetro gir let resignerende fatalisme og
stagnation?
Dit had mod van Gogh, Nietzsche og andre hvor du blindt tror på
lægedogmer om, at de var produkter af DNA-skabt psykose vidner om
konform autoritetstro
Glistrup viser bedre veje Revisionisme bør man være åben for på alle
felter
At gå op i stavefejl og fremmedord-blær spilder man ikke tid på når
man har blikket stift rettet mod fremtiden.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-10 12:38

On 2010-10-09 03:42, Bo Warming wrote:

[snip - BW flygter fra kedelige facts, og lovsynger sig ind i en røgsky
af selvros]

> [...]
> lovsynger, at elske sin skæbne.
> Men din genetiske skæbnetro gir let resignerende fatalisme og

Du forudsætter det du skulle vise. Videnskab er ikke om tro, men det er
nok vanskeligt at overbevise en sammenbidt romantiker om. Er du også
postmodernist? - indrøm nu BW!

> Dit had mod van Gogh, Nietzsche og andre hvor du blindt tror på
> lægedogmer om, at de var produkter af DNA-skabt psykose vidner om
> konform autoritetstro

Helt forrykt beskyldning. Min hypotese er at Gogh var absinthforgiftet
og måske også forgiftet af at spise oliefarve. Dette i forbindelse med
hans sociale position som freak, mens han også så sig som en moderne
profet, blev for spændingsfyldt for ham. Nietzsche havde en
hjernesvulst, som måske var DNA-betinget.

Er det /årstal/ du kalder fremmed ord

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-10 23:38

> [...]
>hans sociale position som freak, mens han også så sig som en moderne
>profet, blev for spændingsfyldt for ham.

Du over-fortolker hans dagbøger helt vildt mht farvespisning og
indbildskhed, og absint forgifter ikke værre end anden spirituosa med
så høj %
Oscar Wilde var også glad for absint men døde af ikke-relaterede
årsager, især infektion.

> Nietzsche havde en
>hjernesvulst, som måske var DNA-betinget.
HAr du kilde om tumor og DNA-skabt cancer - han blev ikke obduceret og
arvelige cancerformer er specifikke, sjældne og lette at
diagnosticere.
Lægejournaler er indsamlet og peget hverken mod syfilis eller cancer

Gaugains skriverier er eneste kilde til øreflænge-historien, så måske
den kårde han ejede var årsag - han sendte den i skjul dagen efter
episoden og flyttede væk fra sin pseudo-ven og rival som han havde
enormt mindreværdskomplex overfor

Men indicierne til at den fægteglade kårdeejer har ramt øret et
circumstantial som alt andet vedr baggrund for selvportrættet med øre
- eller tandpine - forbindingen

Gaugain var patologisk løgner med psykopattræk

Som laboratoriekemiker har jeg smagt på talrige giftige kemikalier,
men i ufarlig dosering.
Det er rationel lyn-analyse som få taler om men man er dum hvis man
ikke følger de store tyske kemikees eksempel
Det er der germansk tradition for og Holland er naboland til landet
der opfandt den organiske kemi 1850-1900 og tilsvarende har det været
naturligt for det nu berømte malergeni at smage på de spændende
farver fx kromgult, som var en fornyelse i de år.
Smag er så modbydelig at næppe nogen kan spise maling i dødelig
mængde, hvis ikke et målrettet selvmord

Pistolselvmordet var ikke en typisk stålsat handling, snarere udtryk
for diffus livslede - han var udbrændt, færdig, havde ikke mere på
hjerte med sin kunst som havde givet ham vanedannende
højdepunktsoplevelser
Han var - som Mozart og en række andre tidligt døde kunstner-genier -
UDBRÆNDT

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-10-10 00:29

On 2010-10-13 00:38, Bo Warming wrote:

> Du over-fortolker hans dagbøger helt vildt mht farvespisning og
> indbildskhed, og absint forgifter ikke værre end anden spirituosa med
> så høj %

Vi har før haft den diskussion om absinth, hvor jeg måtte tåle dine
tomme modsigelser. Absinth var IKKE en veldefineret drik som
industriprodukter er i dag. Der var 100-vis af småproducenter med
hemmelige recepter.
Goghs ungdomsliv som profet/prædikant for belgiske kulminearbejdere er
velkendt. Farvespisning er selvsagt ikke sundt. Kom til fornuft BW!

> [...]
> diagnosticere.
> Lægejournaler er indsamlet og peget hverken mod syfilis eller cancer

Hans syfilis var måske atypisk og ikke særlig DNA-arv relateret.

> Gaugains ... flyttede væk fra sin pseudo-ven og rival som han havde
> enormt mindreværdskomplex overfor

Nej - det var omvendt. Du er meget dum eller vil provokere.

> Han var - som Mozart og en række andre tidligt døde kunstner-genier -
> UDBRÆNDT

Nej, nej og atter nej. Mozarts requiem er et højdepunkt! Tilsvarende med
Goghs "Hvedemark med krager".

Mvh
Martin