Overbetaling til de private sygehuse....
Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-10 20:18

Det lader til at være utrolig vigtigt at undersøge om der er sket en
"overbetaling", personligt så jeg hellere man undersøgte, hvordan det kan
være at de private sygehuse kan udføre opgaverne billigere end det
offentlige, men det ville da nok være forfærdeligt at gøre tingene
billigere.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 20:28

Den 07-10-2010 21:17, N_B_DK skrev:
> Det lader til at være utrolig vigtigt at undersøge om der er sket en
> "overbetaling"

Det er der sådan set ikke nogen videre grund til at
undersøge, det er alment kendt at der skete en
overbetaling, på Lars Løkkes direkte ordre. Det der
derimod kunne være interessant at få belyst er alle
de dækmanøvrer der er foretaget, for at dække over
at regeringen har smidt om sig med skatteydernes penge.

> , personligt så jeg hellere man undersøgte, hvordan det
> kan være at de private sygehuse kan udføre opgaverne billigere end det
> offentlige

Det kunne være interessant om du havde nogen dokumentation
for at de private kunne gøre tingene billegere.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-10-10 20:46

On Thu, 07 Oct 2010 21:28:10 +0200, Bertel Brander wrote:

> Det er der sådan set ikke nogen videre grund til at
> undersøge, det er alment kendt at der skete en
> overbetaling, på Lars Løkkes direkte ordre.

Det kommer da an på definitionen på "overbetaling".

>Det der
> derimod kunne være interessant at få belyst er alle
> de dækmanøvrer der er foretaget, for at dække over
> at regeringen har smidt om sig med skatteydernes penge.

HVIS der er foretaget "dækmanøvrer".

Jeg har ikke nogen krystalkugle, der viser det ene eller det andet.

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 20:53

Den 07-10-2010 21:46, S.A.Thomsen skrev:

> Det kommer da an på definitionen på "overbetaling".

Ifølge enhver rimelig definition. F.eks. i forhold
til hvad tilsvarende behandlinger koster i det
offentlige.

> HVIS der er foretaget "dækmanøvrer".

F.eks. da Lene stod og løj i folketingssalen

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-10 20:59

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Ifølge enhver rimelig definition. F.eks. i forhold
> til hvad tilsvarende behandlinger koster i det
> offentlige.

Ja hvad er dine beviser for de har fået mere end de offentlige hospitaler?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 21:31

Den 07-10-2010 21:59, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Ja hvad er dine beviser for de har fået mere end de offentlige hospitaler?

Nu sad jeg f.eks. i aften og så i tv-avisen at Bertel Haarder
sagde at de havde skåret 20% af prisen til de private, efter
sundhedsministeriet havde undersøgt priserne. Det lyder i mine
ører som en klokkeklar indrømmelse af at de havde fået for meget.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-10 21:42

> [...]
> sundhedsministeriet havde undersøgt priserne. Det lyder i mine
> ører som en klokkeklar indrømmelse af at de havde fået for meget.

Lad os sige at konsultation X koster 100kr i det offentlige, de private kan
gøre det for 80kr, for at få endnu flere igennem, vælger man at give 95kr,
vil du så mene at 95kr er en overbetaling?

Ja det er en overbetaling i forhold til at de kun krævede 80kr, men det er
ikke en overbetaling i forhold til det offentlige, som ellers var
alternativet (og længere tid før folk kunne komme på hospitalet)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:03

Den 07-10-2010 22:41, N_B_DK skrev:
> [...]
> kan gøre det for 80kr, for at få endnu flere igennem, vælger man at give
> 95kr, vil du så mene at 95kr er en overbetaling?

I praksis har de private fået 25% over prisen i det offentlige,
dvs, 125, for at tage priserne i dit eksempel. Det er ren overbetaling.

Fra : \"@'

Dato : 08-10-10 17:31

det passer jo fint med MOMSen

som ryger direkte tilbage i statskassen

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Peter K

Dato : 07-10-10 22:35

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in message
> [...]
> kan gøre det for 80kr, for at få endnu flere igennem, vælger man at give
> 95kr, vil du så mene at 95kr er en overbetaling?

Er det ikke nærmere at der er flere forskellige typer konsultationer (A, B,
C, D), som hver især koster forskellige beløb (A=100kr, B=150kr, C=200kr,
D=250kr). Den gennemsnitlige pris for en konsultation er 175kr. Så de
private sygehuser får 175kr pr konsultation. Men de private sygehuser vælger
kun at acceptere konsultationstyper A og B, som koster ikke 175kr.

(Selvfølgelig er det mere kompleks end det).

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:46

Den 07-10-2010 23:34, Peter K skrev:
> [...]
> ikke 175kr.
>
> (Selvfølgelig er det mere kompleks end det).

Det er ikke helt let at sammenligne priserne. Et af de
forhold der har været nævt har været at de private kun
tog sig af de "rene" tilfælde. Det kunne f.eks. var at
de private kun tog sig af rene hofteoperationer, hvor
de offentlige så måtte behandle de sager hvor der var
komplikationer, f.eks. hvis patienten, udover problemer
med hoften, f.eks. havde problemer med blodtrykket eller
sukkersyge.

Fra : \"@'

Dato : 08-10-10 17:30

On Thu, 7 Oct 2010 22:41:38 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

> [...]
>gøre det for 80kr, for at få endnu flere igennem, vælger man at give 95kr,
>vil du så mene at 95kr er en overbetaling?

husk også på at privathospitaler betaler MOMS af indtægt plus skat af
evt. overskud

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 18:48

Den 08-10-2010 18:30, "@' skrev:

> husk også på at privathospitaler betaler MOMS af indtægt plus skat af
> evt. overskud

Det har sådan set intet med sagen at gøre.

Fra : \"@'

Dato : 08-10-10 19:16

On Fri, 08 Oct 2010 19:47:47 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Det har sådan set intet med sagen at gøre.

hvorfor ikke?

MOMSen er en afgift som kun plager private ikke offentlige

MOMSen er jo en samfundsbestemt merudgift som pålæggges private og
MOMSen er derfor direkte konkurrenceforvridende i offentlige firmaers
favør

hvis man vil regne den reelle prisforskel ud mellem privat kontra
offentligt hospitalsvæsen er man nødt til at tage alle forhold med i
betragtning

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 21:52

Den 08-10-2010 20:15, "@' skrev:

> [...]
>

> hvis man vil regne den reelle prisforskel ud mellem privat kontra
> offentligt hospitalsvæsen er man nødt til at tage alle forhold med i

Jeg synes at du skal skrive et brev til sundhedsministeriet
og fortælle dem at den gang de beregnede at privathospitalerne
fik 25% for meget, var det fordi de glemte at tage højde for
momsen, jeg er sikker på at alle regnedrengene i ministeriet
er glade for at du vil rette deres regnefejl. Du bør naturligvis
også skrive til privathospitalerne og fortælle dem at de glemte
at tage højde for moms, dengang de gik med til at sænke priserne
20%, det er naturligvis fuldstændigt utænkeligt at nogen der er
ansat ved de private hospitaler ved tilstrækkeligt om moms til
at vide at de skal tage højde for moms, når de udregner priser.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 07:32

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Ja hvad er dine beviser for de har fået mere end de offentlige hospitaler?

De har fået 5% /mindre/ end den tilsvarende standardtakst for de
offentlige hospitaler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 18:48

Den 08-10-2010 08:31, Per Rønne skrev:

> De har fået 5% /mindre/ end den tilsvarende standardtakst for de
> offentlige hospitaler.

Det er jo usandt.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 05:34

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Det er jo usandt.

Det er faktisk det der er fremgået af pressen ... så det er helt sandt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:10

Den 09-10-2010 06:33, Per Rønne skrev:

> Det er faktisk det der er fremgået af pressen ... så det er helt sandt.

Nej.

Fra : Mendoza

Dato : 09-10-10 11:34

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nej.

Go´e gamle Bertel Faktafornægter!!! Good, clean family entertainment
you can trust!

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:47

Den 09-10-2010 12:33, Mendoza skrev:

> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Go´e gamle Bertel Faktafornægter!!! Good, clean family entertainment
> you can trust!

Hvis der havde været tale om "fakta" som var fremgået af
pressen, havde Per sikkert været i stand til at frembringe
et link.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-10-10 21:06

On Thu, 07 Oct 2010 21:52:43 +0200, Bertel Brander wrote:

> Ifølge enhver rimelig definition.

Hvad er "rimeligt".?

>F.eks. i forhold
> til hvad tilsvarende behandlinger koster i det
> offentlige.

Det kommer da an på om det offentlige kunne "producere" så meget mere.
En pris er da rigtig hvis køber og sælger er enige.

Der er da også sparet en del penge ved at de syge ikke er gået sygemeldt så
længe som de ellers ville have gjort, hvis de skulle vente længere i køen
hos det offentlige. Det faktum der ingen der interesserer sig for.

> F.eks. da Lene stod og løj i folketingssalen

Mener du at hun sagde at hun havde fået oplysningerne af sin
folketingsgruppe i stedet for Sundhedsministeriet.?

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 21:35

Den 07-10-2010 22:06, S.A.Thomsen skrev:

> Hvad er "rimeligt".?

Det lader til at Thomsen er i færd med at "definere" sig
ud af sagen med overbetaling.

> Det kommer da an på om det offentlige kunne "producere" så meget mere.
> En pris er da rigtig hvis køber og sælger er enige.

Køber (amterne) og sælger (privathospitalerne) var ikke enige,
så Lars Løkke bestemte priserne, som alle vidste var alt for
høje.

> Der er da også sparet en del penge ved at de syge ikke er gået sygemeldt så
> længe som de ellers ville have gjort, hvis de skulle vente længere i køen
> hos det offentlige. Det faktum der ingen der interesserer sig for.

Det er naturligvis rart at få skåret ned på ventelisterne, men
det ændrer ikke ved at privathospitalerne fik en overpris.

> Mener du at hun sagde at hun havde fået oplysningerne af sin
> folketingsgruppe i stedet for Sundhedsministeriet.?

Hun sagde at hun ikke havde fået oplysningerne fra
Erhvervsministeriet, eller andre steder, men at det
var tal som folketingsgruppen var kommet frem til. I
virkeligheden var det tal som sundhedsministeriet havde
beregnet.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-10 21:43

> Det er naturligvis rart at få skåret ned på ventelisterne, men
> det ændrer ikke ved at privathospitalerne fik en overpris.

En overpris i forhold til hvad?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:03

Den 07-10-2010 22:42, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> En overpris i forhold til hvad?

Overpris i forhold til priserne i det offentlige.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-10-10 22:00

On Thu, 07 Oct 2010 22:35:17 +0200, Bertel Brander wrote:

> Det lader til at Thomsen er i færd med at "definere" sig
> ud af sagen med overbetaling.

Du snakker udenom.

"Rimeligt" er en subjektiv vurdering.

> Køber (amterne) og sælger (privathospitalerne) var ikke enige,
> så Lars Løkke bestemte priserne,

Hvilket allerede var kendt da aftalen blev lavet. Løkke satte prisen til
midt imellem hvad amterne ville give og hvad privathospitalerne ville have.

Om det er en "overpris" kommer vist an på hvilken side man ser det fra.

>som alle vidste var alt for
> høje.

Endnu en påstand grebet ud af den blå luft.

> Det er naturligvis rart at få skåret ned på ventelisterne,

OG sparede samfundet en masse penge.

>men
> det ændrer ikke ved at privathospitalerne fik en overpris.

Det kan da diskuteres.

> Hun sagde at hun ikke havde fået oplysningerne fra
> Erhvervsministeriet, eller andre steder, men at det
> var tal som folketingsgruppen var kommet frem til.

Nu kan jeg ikke lige huske ordret hvad hun sagde, men jeg mener at hun
sagde hun havde fået oplysningerne af sin folketingsgruppe og ikke af
Sundhedsministeriet.

> virkeligheden var det tal som sundhedsministeriet havde
> beregnet.

Er det ikke inderligt ligegyldigt, HVEM hun har fået tallene af.?

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:11

Den 07-10-2010 22:59, S.A.Thomsen skrev:

> Du snakker udenom.

Nej, du forsøger at "definere" dig ud af problemerne,
hvis du kan finde en tilstrækkelig syg definition, så
mener du at have bevist at Lars Løkke ikke øslede mine
og dine penge bort.

> Hvilket allerede var kendt da aftalen blev lavet. Løkke satte prisen til
> midt imellem hvad amterne ville give og hvad privathospitalerne ville have.

Man fortsatte med at betale overpris, længe efter at man
vidste at det var overpris.

> Om det er en "overpris" kommer vist an på hvilken side man ser det fra.

Jeg ser det fra min synsvinkel, som skatteborger.

> OG sparede samfundet en masse penge.

Sparer man penge ved at give overpris? Man havde kunnet få
behandlingerne billigere, selv med en mindre pris.

> Nu kan jeg ikke lige huske ordret hvad hun sagde, men jeg mener at hun
> sagde hun havde fået oplysningerne af sin folketingsgruppe og ikke af
> Sundhedsministeriet.

Hvilket jo er løgn, hun havde fået dem af sundhedsministeriet.

> Er det ikke inderligt ligegyldigt, HVEM hun har fået tallene af.?

Det er ikke ligegyldigt at hun lyver. Det interessante her er at
hun mente at hun var nødt til at sige at det var folketingsgruppen
der havde lavet beregningerne, hvorfor gjorde hun det? Fordi hun
ellers ville afsløre at regeringen og partiet Venstre (og dermed
Lars Løkke) godt vidste at priserne var 25% for høje, og ikke de
10% de få dage før havde sagt at priserne var for høje. Så Lene
løj i folketinget for at undgå at hænge Lars Løkke ud.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 08-10-10 08:04

On Thu, 07 Oct 2010 23:11:02 +0200, Bertel Brander wrote:

> Nej, du forsøger at "definere" dig ud af problemerne,
> hvis du kan finde en tilstrækkelig syg definition, så
> mener du at have bevist at Lars Løkke ikke øslede mine
> og dine penge bort.

Sikke du vrøvler.

Det er IKKE mig der bestemmer "definitionen". Jeg siger bare at "rimelig"
ikke er en absolut ting, men en subjektiv ting. Hvad du (eller jeg) mener
er "rimeligt", er ikke nødvendigvis det samme og ingen af os kan påstå at
have mere ret end den anden.

> Man fortsatte med at betale overpris, længe efter at man
> vidste at det var overpris.

Er prisen da ikke sat ned, siden da.?

> Jeg ser det fra min synsvinkel, som skatteborger.

Så når du siger "overpris" må du jo mene at man kunne have fået det samme,
men bare billigere. Det er jeg nu ikke så sikker på at man kunne.

> Sparer man penge ved at give overpris?

Det kan da godt være tilfældet.

Hvis man f.eks. giver 50.000kr for en operation, der kunne klares for
30.000kr om 5 måneder, så betaler man godt nok 20.000kr mere, men til
gengæld sparer man 5 måneders sygedagpenge, der jo er væsentligt mere end
20.000kr.

>Man havde kunnet få
> behandlingerne billigere, selv med en mindre pris.

Den sætning giver ingen mening.

> Hvilket jo er løgn, hun havde fået dem af sundhedsministeriet.

Både ja og nej.

Hvis jeg giver dig en besked fra BW, så har du jo fået den af mig selvom
jeg ikke har noget med beskeden at gøre.

> Det er ikke ligegyldigt at hun lyver.

Var det da ikke hendes folketingsgruppe hun FIK oplysningerne af.?

>Det interessante her er at
> hun mente at hun var nødt til at sige at det var folketingsgruppen
> der havde lavet beregningerne, hvorfor gjorde hun det?

Aner det ikke, men det er da flueknepperi af værste skuffe.

Måske troede hun det, eller måske lavede hun bare en fejl.

Faktum er da, at det er hamrende ligegyldigt og hun fik oplysningerne fra
det ene eller andet sted.

For mig er det helt tydeligt, at det er en "bytter" fra rød blok, for at
hævne Thornings "skattesag".

> [...]
> Lars Løkke) godt vidste at priserne var 25% for høje, og ikke de
> 10% de få dage før havde sagt at priserne var for høje.

25% for høje, i forhold til HVAD.?

>Så Lene
> løj i folketinget for at undgå at hænge Lars Løkke ud.

Din logik er ikke eksisterende (bortset fra i et Holbergsk univers).

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 18:54

Den 08-10-2010 09:04, S.A.Thomsen skrev:

> [...]
> er "rimeligt", er ikke nødvendigvis det samme og ingen af os kan påstå at

Du spilder min tid Thomsen.

> Er prisen da ikke sat ned, siden da.?

Prisen er nu sat ned, med ca. 20 %, men der gik lang
tid fra at man var klar over at de private fik
horrible overpriser, til man satte taksterne ned.

> Så når du siger "overpris" må du jo mene at man kunne have fået det samme,
> men bare billigere. Det er jeg nu ikke så sikker på at man kunne.

Jeg kan konstatere at man i dag får det 20% billigere end før.

> [...]
> 30.000kr om 5 måneder, så betaler man godt nok 20.000kr mere, men til
> gengæld sparer man 5 måneders sygedagpenge, der jo er væsentligt mere end

Man ville stadig spare mere, hvis man undlod at betale
horrible overpriser.

> Både ja og nej.

Nej, det er direkte løgn.

> Var det da ikke hendes folketingsgruppe hun FIK oplysningerne af.?

Nej, hun fik oplysningerne, at staten betalte 25% for meget
for operationer i det private, fra sundhedsministeriet.

> Aner det ikke, men det er da flueknepperi af værste skuffe.

Tja, jeg mener så ikke at det er flueknepperi at
ministre står i folketinget og stikker en lodret løgn.

> Måske troede hun det, eller måske lavede hun bare en fejl.

Hun var fuldstændig klar over at hun løj.

I forhold til den reele pris.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 12:09

On Fri, 08 Oct 2010 19:53:33 +0200, Bertel Brander wrote:

> Du spilder min tid Thomsen.

Det er nok mere mig der spilder min tid, i et håbløst forsøg på at banke
lidt fornuft ind i knolden på dig.

> Prisen er nu sat ned, med ca. 20 %, men der gik lang
> tid fra at man var klar over at de private fik
> horrible overpriser, til man satte taksterne ned.

Du ævler stadig løs med "overpris" selvom prisen var LAVERE end hvad det
kostede i det offentlige system.

> Jeg kan konstatere at man i dag får det 20% billigere end før.

Fjernsyn og computere er da også billigere nu, end de var for 5 år siden.

Det er der da ikke noget mærkeligt i.

> Man ville stadig spare mere, hvis man undlod at betale
> horrible overpriser.

Nej. Du fattede tydeligvis IKKE mit eksempel.

Det er IKKE "overpris" hvis det samlede resultat giver en besparelse.

> Nej, det er direkte løgn.

LOL. Hvordan kan "Både ja og nej" være løgn.??? ))

> Nej, hun fik oplysningerne, at staten betalte 25% for meget
> for operationer i det private, fra sundhedsministeriet.

Du fatter jo ikke hvad jeg skriver.

> Tja, jeg mener så ikke at det er flueknepperi at
> ministre står i folketinget og stikker en lodret løgn.

> Hun var fuldstændig klar over at hun løj.

Du har måske pudset din krystalkugle, siden du ved hvad andre ved.? )))

> I forhold til den reele pris.

Sikke noget fordrukkent sludder.

Den reelle pris, er jo den der blev aftalt.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 13:12

Den 09-10-2010 13:08, S.A.Thomsen skrev:

> Det er nok mere mig der spilder min tid, i et håbløst forsøg på at banke
> lidt fornuft ind i knolden på dig.

Du spilder min tid Thomsen

> Du ævler stadig løs med "overpris" selvom prisen var LAVERE end hvad det
> kostede i det offentlige system.

Overpris (i dette tilfælde 25%) betyder at man betaler
for meget, er det så svært at forstå? Hvis du tror at
prisen i det private var lavere end i det offentlige,
kunne det være rart med lidt dokumentation. Under alle
omstændigheder var prisen i det private 25% højere end
den burde være.

> Fjernsyn og computere er da også billigere nu, end de var for 5 år siden.
>
> Det er der da ikke noget mærkeligt i.

Fordi der sker en enorm udvikling inden for elektronik, en
blindtarmsoperation er ca. det samme i dag som for 5 (og 50)
år siden. Under alle omstændigheder er der ikke andre forklaringer
på at prisen pludselig faldt 20%, end at det var for dyrt før.

> Nej. Du fattede tydeligvis IKKE mit eksempel.
>
> Det er IKKE "overpris" hvis det samlede resultat giver en besparelse.

Hvis du kan købe en pølse i Bilka til 100,- og den samme pølse
koster 200,- I Netto, og du betaler 125,- for den i Bilka, har
du stadig betalt en overpris på 25%

> LOL. Hvordan kan "Både ja og nej" være løgn.??? ))

Du rejste tvivl om hvorvidt det Lene sagde var en lodret
løgn, jeg påpegede at der ikke var nogen tvivl, Lene stak
en lodret løgn i folketingssalen.

> Du fatter jo ikke hvad jeg skriver.

Du spilder min tid Thomsen.

> Du har måske pudset din krystalkugle, siden du ved hvad andre ved.? )))

Hun vidste godt at de tal hun nævnte var fra Sundhedsministeriet,
hun var fuldstændig klar over at hun løj.

> Sikke noget fordrukkent sludder.
>
> Den reelle pris, er jo den der blev aftalt.

Den pris der blev "aftalt" var dikteret af Løkke, og
var 25% for høj i forhold til hvad den burde være.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 14:29

On Sat, 09 Oct 2010 14:11:30 +0200, Bertel Brander wrote:

> Overpris (i dette tilfælde 25%) betyder at man betaler
> for meget, er det så svært at forstå?

Du fortsætter med at snakke udenom.

Hvordan kan noget være "overpris" når det er billigere.?

>Hvis du tror at
> prisen i det private var lavere end i det offentlige,
> kunne det være rart med lidt dokumentation.

Benægter du da at de private fik 95% af det som det kostede i det
offentlige.?

>Under alle
> omstændigheder var prisen i det private 25% højere end
> den burde være.

Du skræpper bare videre som en anden papegøje.

> Fordi der sker en enorm udvikling inden for elektronik, en
> blindtarmsoperation er ca. det samme i dag som for 5 (og 50)
> år siden.

Endnu mere irrelevant vrøvl.

Prisen på en blindtarmsoperation er jo mere end blot timelønnen for den
læge der udfører den.

>Under alle omstændigheder er der ikke andre forklaringer
> på at prisen pludselig faldt 20%, end at det var for dyrt før.

Det er ufatteligt så uvidende du er.

Der er da en KÆMPE forskel på om en privatklinik har "kunder" til hele
dagen eller kun det halve. De faste udgifter bliver jo ike mindre af at der
ikke er noget at lave.

> Hvis du kan købe en pølse i Bilka til 100,- og den samme pølse
> koster 200,- I Netto, og du betaler 125,- for den i Bilka, har
> du stadig betalt en overpris på 25%

ENDNU et eksempel på at du ikke fatter en bjælde.

Hvis dit eksempel skulle kunne bruges til noget, så burde det have lydt:

Hvis du kan købe en operation i det offentlige til 200,- og den samme
operation koster 100,- I "en specifik privatklinik der ikke har kapacitet
til flere patienter", og du betaler 125,- for den på et ny privathospital,
har du stadig SPARET 75kr i forhold til at bruge det offentlige.

> Du rejste tvivl om hvorvidt det Lene sagde var en lodret
> løgn, jeg påpegede at der ikke var nogen tvivl, Lene stak
> en lodret løgn i folketingssalen.

Har du fået en ny krystalkugle med "sandhedsgaranti".? ))

> Du spilder min tid Thomsen.

Ja for du fatter ikke en bjælde.

> Hun vidste godt at de tal hun nævnte var fra Sundhedsministeriet,
> hun var fuldstændig klar over at hun løj.

Din narcissisme overgår efterhånden Wilstrups.

> Den pris der blev "aftalt" var dikteret af Løkke,

Det er jo lodret FORKERT.

Hvordan kunne Region Syddanmark så forhandle sig frem til en anden pris.?

>var 25% for høj i forhold til hvad den burde være.

Mere vrøvl. Det der burde stå var:

"var 25% for høj i forhold til hvad Bertel Brander mente den burde være".

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 15:22

Den 09-10-2010 15:29, S.A.Thomsen skrev:

> Du fortsætter med at snakke udenom.
>
> Hvordan kan noget være "overpris" når det er billigere.?

Det er overpris når man betaler mere, end det man
kunne få varen for.

> Benægter du da at de private fik 95% af det som det kostede i det
> offentlige.?

Jeg siger at det private fik en overpris på 25%. At sammenligne
mellem private og offentlige sygehuse er svært, men der er absolut
ingen grund til at tro at private sygehuse kan gøre det billigere
end de offentlige.

> Du skræpper bare videre som en anden papegøje.

Jeg siger blot sandheden, som den er, at du ikke
kan lide at høre sandheden, er ikke mit problem.

> Endnu mere irrelevant vrøvl.
>
> Prisen på en blindtarmsoperation er jo mere end blot timelønnen for den
> læge der udfører den.

Og?

> [...]
> dagen eller kun det halve. De faste udgifter bliver jo ike mindre af at der

Og?

> [...]
> til flere patienter", og du betaler 125,- for den på et ny privathospital,
> har du stadig SPARET 75kr i forhold til at bruge det offentlige.

Du har stadig betalt 25% for meget

> [...]

> Ja for du fatter ikke en bjælde.

Du spilder min tid Thomsen.

> Din narcissisme overgår efterhånden Wilstrups.

Amterne og de private kunne ikke blive enige, Løkke
dikterede at prisen skulle ligge midt i mellem de
to parters priser.

> Mere vrøvl. Det der burde stå var:
>
> "var 25% for høj i forhold til hvad Bertel Brander mente den burde være".

Den var 25% for høj, i forhold til hvad man kunne få varen for.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 15:46

On Sat, 09 Oct 2010 16:21:50 +0200, Bertel Brander wrote:

>>> Overpris (i dette tilfælde 25%) betyder at man betaler

> Det er overpris når man betaler mere, end det man
> kunne få varen for.

Man kunne jo netop IKKE få varen billigere.

> Jeg siger at det private fik en overpris på 25%.

Det er efterhånden klart for alle.

>At sammenligne
> mellem private og offentlige sygehuse er svært, men der er absolut
> ingen grund til at tro at private sygehuse kan gøre det billigere
> end de offentlige.

Det er da det der har vist sig at være tilfældet.

> Jeg siger blot sandheden, som den er,

Nej, som DU TROR den er.

>at du ikke
> kan lide at høre sandheden, er ikke mit problem.

Sandheden er IKKE det du lukker ud, hvilket er påvist mange gange.

> Og?

Økseskaft.???

F.eks. er huslejen da den samme, uanset om man har 5 eller 10 patienter.

Ergo bliver "stykprisen" billigere, jo flere patienter man har.

> Og?

Fatter du overhovedet noget som helst.?

> Du har stadig betalt 25% for meget

Nej. I ovenstående eksempel er de 100kr IKKE en mulighed da der ikke er
ledig kapacitet.

Det svarer til at du skal have lavet et nyt køkken og den billigste
håndværker tager 200kr/timen, men at han har så meget at lave at han ikke
har tid til at lave dit køkken. Når du så hyrer en anden håndværker (der
har tid) til 300kr/timen, så betaler du sgu da heller ikke en overpris på
100kr/timen, vel.

<snip intetsigende gentagelser>

> Amterne og de private kunne ikke blive enige, Løkke
> dikterede at prisen skulle ligge midt i mellem de
> to parters priser.

Det var jo BEVISELIGT IKKE et diktat.

Region Syddanmark forhandlede sig jo frem til en bedre pris.

> Den var 25% for høj, i forhold til hvad man kunne få varen for.

Sludder. Man kunne jo IKKE få varen 25% billigere på det tidspunkt.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 16:30

Den 09-10-2010 16:45, S.A.Thomsen skrev:

> Man kunne jo netop IKKE få varen billigere.

Du behøver selvfølgelig ikke tro mig, men sundhedsministeriet
har beregnet at priserne var 25% for høje, efterfølgende har
man sænket priserne med 20%. Så jo, man kunne godt få varen
billigere, man valgte blot at betale overpris, og da andre
fattede mistanke, forsøgte man at dække over sagen.

> Det er efterhånden klart for alle.

Og der er forhåbentlig også ved at gå op for "alle" at
der er sandheden.

> Det er da det der har vist sig at være tilfældet.

Øh? Det har vist sig de private fik 25% for meget, jeg har
endnu ikke set tegn på at de private kunne gøre det billigere
end det offentlige.

> Sandheden er IKKE det du lukker ud, hvilket er påvist mange gange.

Hvis ikke det jeg siger er sandheden, kunne du så ikke
udlægge sandheden for den undrende skare?

> [...]
>
> F.eks. er huslejen da den samme, uanset om man har 5 eller 10 patienter.
>
> Ergo bliver "stykprisen" billigere, jo flere patienter man har.

Mit spørgsmålstegn var naturligvis udtryk for et ønske
om at du uddybede dine noget tågede udsagn, det var du
så ikke i stand til at gøre.

> Nej. I ovenstående eksempel er de 100kr IKKE en mulighed da der ikke er
> ledig kapacitet.

Det er jo noget vrøvl.

> Det var jo BEVISELIGT IKKE et diktat.

Jo, det var beviseligt et diktat.

> Sludder. Man kunne jo IKKE få varen 25% billigere på det tidspunkt.

Jo, det kunne man godt. Det er det sundhedsministeriet har
beregnet.

Fra : \"@'

Dato : 09-10-10 16:41

On Sat, 09 Oct 2010 17:30:00 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Du behøver selvfølgelig ikke tro mig, men sundhedsministeriet
>har beregnet at priserne var 25% for høje,

sikkert sikkert ja ja

at lade en part i sagen foretage en vurdering af konkurentens priser
borger sandelig for troværdigheden NOT

det ville jo være MEGET pinligt for sundhedsministeriet samt samtlige
ansatte i sundhedssektoren hvis det blev kendt at offentligt
sundhedsvæsen er ALT for dyrt

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 18:01

Den 09-10-2010 17:40, "@' skrev:

> sikkert sikkert ja ja

Det var de tal Lene citerede i folketingssalen, det
var de tal der gjorde at taksterne for behandlinger
i det private blev sat 20% ned.

> at lade en part i sagen foretage en vurdering af konkurentens priser
> borger sandelig for troværdigheden NOT

"Konkurrenten" var åbenbart enig, de gik med
til at sænke prisen 20%

> det ville jo være MEGET pinligt for sundhedsministeriet samt samtlige
> ansatte i sundhedssektoren hvis det blev kendt at offentligt
> sundhedsvæsen er ALT for dyrt

Der er ingen tal for at den offentlige sundhedssektor
skulle være for dyr.

Fra : \"@'

Dato : 09-10-10 18:29

On Sat, 09 Oct 2010 19:01:08 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>"Konkurrenten" var åbenbart enig, de gik med
>til at sænke prisen 20%

>Der er ingen tal for at den offentlige sundhedssektor

sammenlignet med udlandet så ER både danske hospitaler og skoler for
dyre og for ineffektive

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 19:05

> Der er ingen tal for at den offentlige sundhedssektor
> skulle være for dyr.

Nej den er bare blandt verdens dyreste, og ikke den blandt de bedste, og det
er fakta.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 19:27

Den 09-10-2010 20:05, N_B_DK skrev:

> Nej den er bare blandt verdens dyreste, og ikke den blandt de bedste, og
> det er fakta.

Lad os se hvad vores nuværende sundhedsminister siger:

"Regeringen ville have et bedre beslutningsgrundlag. Derfor
skulle der laves beregninger på, hvad den billigste tredjedel
eller den billigste fjerdedel af sygehuse kostede i det offentlige.
Og det lå så omkring 20-25 procent lavere. Og det var også det
niveau, taksterne endte på."
http://www.information.dk/247225

Dvs de private var 20-25% dyrere end de billigste offentlige.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 17:22

On Sat, 09 Oct 2010 17:30:00 +0200, Bertel Brander wrote:

> [...]
> billigere, man valgte blot at betale overpris, og da andre
> fattede mistanke, forsøgte man at dække over sagen.

Du blander æbler og bananer sammen i en pærevælling, der ikke giver nogen
mening.

At ting bliver billigere med tiden, er da IKKE ensbetydende med at de var
for dyre til at starte med.

> Og der er forhåbentlig også ved at gå op for "alle" at
> der er sandheden.

Det er IKKE sandheden.

> Øh? Det har vist sig de private fik 25% for meget, jeg har
> endnu ikke set tegn på at de private kunne gøre det billigere
> end det offentlige.

Det er sgu da påvist mange gange.

Det private fik en LAVERE pris end det offentlige kunne lave det til. At
der sikkert er mange grunde til at det offentlige er dyrere er irrelevant.

> Hvis ikke det jeg siger er sandheden, kunne du så ikke
> udlægge sandheden for den undrende skare?

Det HAR Per Rønne gjort.

Det private lavede samme arbejde, men for FÆRRE penge end det offentlige,
og så er de sparede sygedagpenge ikke engang medregnet.

> Du spilder min tid Thomsen.

Sørgeligt at du ikke engang fatter simpel logik, selvom det er skåret ud i
pap og bøjet i neon.

> Mit spørgsmålstegn var naturligvis udtryk for et ønske
> om at du uddybede dine noget tågede udsagn, det var du
> så ikke i stand til at gøre.

Skal jeg nu også til at forklare dig, hvorfor 2 + 2 = 4 ???

> Det er jo noget vrøvl.

Nej, det er DIG der vrøvler. De lange ventelister var jo bevis på at der
ikke var den fornødne ledige kapacitet.

> Jo, det var beviseligt et diktat.

Vrøvl. HVIS det var et DIKTAT, så ville Region Syddanmark jo ikke kunne
have forhandlet sig frem til andre/billigere priser, hvilket de jo gjorde.

> Jo, det kunne man godt. Det er det sundhedsministeriet har
> beregnet.

Nej det har de IKKE. Det de siger et, at de mener prisen var for høj. De
siger INTET om at der var kapacitet til at lave det i offentligt regi.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 18:05

Den 09-10-2010 18:22, S.A.Thomsen skrev:

> [...]
> mening.
>
> At ting bliver billigere med tiden, er da IKKE ensbetydende med at de var

Tingene var for dyre fra starten.

> Det er IKKE sandheden.

Du spilder min tid Thomsen

> Det er sgu da påvist mange gange.

Nej

> Det private fik en LAVERE pris end det offentlige kunne lave det til.

Nej

> Det HAR Per Rønne gjort.

Nej

> [...]

Nej

> Sørgeligt at du ikke engang fatter simpel logik, selvom det er skåret ud i

Du spilder min tid Thomsen

> Skal jeg nu også til at forklare dig, hvorfor 2 + 2 = 4 ???

Du spilder min tid Thomsen

> Nej, det er DIG der vrøvler.

Du spilder min tid Thomsen

>De lange ventelister var jo bevis på at der
> ikke var den fornødne ledige kapacitet.

Og derfor forsøgte man at få mere kapacitet, ved at
bruge private sygehuse, men derfor behøver man jo
ikke overbetale de private, som man gjorde her.

> Vrøvl.

Du spilder min tid Thomsen

> Nej det har de IKKE. Det de siger et, at de mener prisen var for høj.

Det er sådan set det jeg siger at de siger.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 19:24

On Sat, 09 Oct 2010 19:04:52 +0200, Bertel Brander wrote:

> Tingene var for dyre fra starten.

I forhold til hvad.?

Det var da åbenbart PRISEN, hvis man ville nedbringe ventelisterne.

> Du spilder min tid Thomsen

Da du er komplet faktaresistent, er det da sikkert korrekt.

> Nej

> Nej

Jo. Det er et bevist FAKTUM.!!!

<snip resten af dine meningsløse gentagelser>

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 19:29

Den 09-10-2010 20:24, S.A.Thomsen skrev:

> I forhold til hvad.?

Læs: http://www.information.dk/247225
Her står der at priserne i det private var 20-25 % højere i det
private, end blandt de billigste offentlige.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 20:08

On Sat, 09 Oct 2010 20:57:07 +0200, Bertel Brander wrote:

> Man kan diskutere om taksterne i starten var for høje.

Man kan også diskutere om farven lilla er pæn,men det er også meningsløst.

>Dette er
> perioden inden Lars Løkke dikterede priserne. I øvrigt mener
> jeg at du har påstået at de private var 5% billigere end
> de offentlige?

Det blev de senere, hvilket beskrives nedenfor.

> Hvoraf læser du "mindre end gennemsnittet"?

Kan du heller ikke finde ud af simpel matematik.?

>Bundlinjen er stadig
> at de billigste offentlige sygehuse kunne gøre det 20-25 % billigere
> end de private sygehuse.

Hvad var der ved "Og det var også det niveau, taksterne endte på", som du
ikke forstod.?

>Jeg mener at det er helt fair at sammenligne
> de private med de billigste tredjedel af offentlige sygehuse, fordi
> man jo blot kunne flytte operationerne dertil, fra de private.

Du er simpelthen FOR langt ude. Havde den billigste tredjedel af
offentlige sygehuse da kapacitget til at lave de 100.000-vis af ekstra
behandlinger.?

Tydeligvis, for du fatter NADA.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 20:46

Den 09-10-2010 21:07, S.A.Thomsen skrev:

> Man kan også diskutere om farven lilla er pæn,men det er også meningsløst.

Du spilder min tid Thomsen

> Det blev de senere, hvilket beskrives nedenfor.

Nej, det beskriver du ikke nedenfor.

> Kan du heller ikke finde ud af simpel matematik.?

Jo, men jeg kan ikke læse noget gennemsnit af ovenstående.

> Hvad var der ved "Og det var også det niveau, taksterne endte på", som du
> ikke forstod.?

Det var først efter at Lene havde offentliggjort Sundhedsministeriets
beregninger der viste at priserne var 20-25% for høje. Dvs. fra 2006
til 2009 betale man en overpris på 20-25%

> Du er simpelthen FOR langt ude. Havde den billigste tredjedel af
> offentlige sygehuse da kapacitget til at lave de 100.000-vis af ekstra
> behandlinger.?

Uanset om de havde, var de ingen grund til at give de private
overbetaling.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 10-10-10 08:21

On Sun, 10 Oct 2010 00:44:25 +0200, Bertel Brander wrote:

> Det er lidt interessant at Thomsen føler trang til at komme
> med disse fuldstændig meningsløse udsagn, det eneste formål
> synes at være at ville spilde min tid.

> Ja, medmindre at alle er lige billige.

Hvilket de jo IKKE er, da det så ville have været meningsløst at diskutere
og udgangspunktet skulle være den billigste trediedel eller den billigste
fjerdedel.

>Det jeg mangler forklaring
> på er hvordan du ved at de 25% er mindre end gennemsnittet.

Den sætning giver ingen mening.

> At priserne kunne sænkes 20-25% var et tegn på at der
> foregik overbetaling.

Nej.

Hvis du køber et TV til 5.000kr og det 6 måneder koster 4.000kr, så har du
sgu da heller ikke betalt en "overpris" for dit TV. Du har betalt den pris
som varen kostede på det pågældende tidspunkt.

Priser ændrer sig hele tiden.

> Det har sådan set ikke noget med sagen at gøre.

Det har da ALT med sagen at gøre. Hvis en producent IKKE kan levere en
vare, så er det da hamrende ligegyldigt hvad denne producent prissætter
varen til.

>Da man tog
> sig sammen til at bede om en reduktion af prisen, fik man en
> reduktion af prisen.

Og på det tidspunkt var priserne faldet.

>På det tidspunkt var der tale om en
> overpris, og det havde der været længe.

Sådan kan du IKKE konkludere.

Jeg kunne f.eks. tænke mig til at privathospitalerne i starten skulle
investere i en hel del dyrt udstyr, som de jo så senere ikke skulle købe
igen, hvilket gjorde at priserne kunne blive lavere.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 19:38

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 19:57

Den 09-10-2010 20:37, S.A.Thomsen skrev:

> Kan du ikke læse.???
>
> citat:
>
> "Og derfor fik de private sygehuse i starten de SAMME takster som
> gennemsnittet i de offentlige".

Man kan diskutere om taksterne i starten var for høje. Dette er
> [...]

> Altså, IGEN blev taksterne afpasset det offentlige. Endda den BILLIGSTE del
> af det offentlige, og altså MINDRE end gennemsnittet

Hvoraf læser du "mindre end gennemsnittet"? Bundlinjen er stadig
at de billigste offentlige sygehuse kunne gøre det 20-25 % billigere
end de private sygehuse. Jeg mener at det er helt fair at sammenligne

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 21:32

On Sat, 09 Oct 2010 21:45:46 +0200, Bertel Brander wrote:

<snip ævl>

> Jo, men jeg kan ikke læse noget gennemsnit af ovenstående.

Du fatter jo ikke engang de simpleste ting.

Et gennemsnit af den billigste trediedel, vil da altid være mindre end
gennemsnittet af det hele.

Det er da lige så simpelt som at 4 er mindre end 5.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 23:44

Den 09-10-2010 22:31, S.A.Thomsen skrev:

> [...]

synes at være at ville spilde min tid.

> Et gennemsnit af den billigste trediedel, vil da altid være mindre end

Ja, medmindre at alle er lige billige. Det jeg mangler forklaring
> [...]

> vil have TV'et, så bliver du nødt til forhandle om prisen med dem der HAR

Det har sådan set ikke noget med sagen at gøre. Da man tog
sig sammen til at bede om en reduktion af prisen, fik man en
reduktion af prisen. På det tidspunkt var der tale om en
overpris, og det havde der været længe.

Fra : \"@'

Dato : 09-10-10 16:36

<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>mellem private og offentlige sygehuse er svært, men der er absolut
>ingen grund til at tro at private sygehuse kan gøre det billigere

de kunne jo så beviseligt gøre nogle ting til 95% af hvad samme ting
koster i offentlig regi

så dine absolutte grunde til tro kan du tage med til næste fredag til
bønnen

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 18:06

Den 09-10-2010 17:35, "@' skrev:

> de kunne jo så beviseligt gøre nogle ting til 95% af hvad samme ting
> koster i offentlig regi

Hvor har du set det "bevis"?

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 17:37

> Det er overpris når man betaler mere, end det man
> kunne få varen for.

Hvorfor er det så netop ikke det offentlige der får overpris, kan du ikke
prøve og forklare det?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 18:08

Den 09-10-2010 18:36, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor er det så netop ikke det offentlige der får overpris, kan du
> ikke prøve og forklare det?

Det tråden her handler om er om man har betalt de private
sygehuse en overpris, det er der igen tvivl om at man har.
Du kan naturligvis sagtens begynde at diskutere om de offentlige
sundhedsvæsen kunne løse den ene eller den anden opgave billigere,
men det ænder sådan set ikke ved at Lars Løkke har smidt mindst
100 millioner direkte ud af vinduet til ingenting.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 19:07

> [...]
> men det ænder sådan set ikke ved at Lars Løkke har smidt mindst
> 100 millioner direkte ud af vinduet til ingenting.

Hvorfor deltager du egenligt i debatten? er det for at udstille din dumhed,
eller har du andre besynderlige grunde til at opføre sig som du gør?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 19:30

Den 09-10-2010 20:06, N_B_DK skrev:
> [...]
>
> Hvorfor deltager du egenligt i debatten? er det for at udstille din
> dumhed, eller har du andre besynderlige grunde til at opføre sig som du

Det lykkedes endnu en gang for N_B_DK at fremstille et
indlæg der er fuldstændigt blottet for mening.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-10 20:23

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen
4cb0b49e$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det lykkedes endnu en gang for N_B_DK at fremstille et
> indlæg der er fuldstændigt blottet for mening.

Du er en papegøje, Bertel Brander. Ved du det? Eller kan man slet ikke
trænge igennem hos Aspergere?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 20:48

Den 09-10-2010 21:23, Jens Bruun skrev:
> Bertel Brander<bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen
> 4cb0b49e$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Du er en papegøje, Bertel Brander. Ved du det? Eller kan man slet ikke
> trænge igennem hos Aspergere?

Det lader til at Bruun ikke er i stand til at debattere,
derfor stempler han personer han er uenige med som sindslidende
og/eller i besiddelse af en "Syndrom". Jeg lider ikke af
Asperger.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 22:55

>Jeg lider ikke af Asperger.

Hvilken sygdom har du så?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 23:45

Den 09-10-2010 23:54, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message
>
> Hvilken sygdom har du så?

Endnu en gang postede N_B_DK et indlæg fuldstændig blottet
for mening.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 07:32

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Køber (amterne) og sælger (privathospitalerne) var ikke enige,
> så Lars Løkke bestemte priserne, som alle vidste var alt for
> høje.

Men Carsten Koch bakker altså op om Løkke:

<http://www.berlingske.dk/politik/carsten-koch-bakker-loekke-op>

=
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) får nu støtte fra uventet kant i
sagen om overbetaling af privathospitalerne. Den tidligere
socialdemokratiske sundhedsminister Carsten Koch mener, at oppositionen
er for hård i sin kritik af Lars Løkke.

Koch var selv opmand i sagen i foråret og har dermed været med til at
fastlægge de nuværende takster til privathospitalerne.

»Ministeren havde som opgave at fastlægge de priser, som parterne ikke
kunne enes om. Det var ikke en magt, han påtog sig; det var noget, han
skulle. Desuden er DRG-takster, som er udgangspunktet for
prisfastsættelserne, noget vanskeligt noget at håndtere
=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-10 20:55

> [...]
>
> Det kunne være interessant om du havde nogen dokumentation
> for at de private kunne gøre tingene billegere.

Eftersom de private hospitaler ikke har fået mere end de offentlige har
fået, burde det sige sig selv?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 21:29

Den 07-10-2010 21:54, N_B_DK skrev:

> Eftersom de private hospitaler ikke har fået mere end de offentlige har
> fået, burde det sige sig selv?

Øh jo, de private har fået 25 % mere end de offentlige.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-10-10 22:01

On Thu, 07 Oct 2010 22:29:12 +0200, Bertel Brander wrote:

> Øh jo, de private har fået 25 % mere end de offentlige.

Kan du dokumentere det.? (Jeg ved ikke hvad de har fået).

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:16

Den 07-10-2010 23:00, S.A.Thomsen skrev:

> Kan du dokumentere det.? (Jeg ved ikke hvad de har fået).

Ifølge den undersøgelse som Sundhedsministeriet lavede og
som Lene citerede i folketinget (som hun sagde at folketings-
gruppen havde lavet), var prisen 25% for høje. Bagefter
forhandlede man nye priser med privathospitalerne (Som Bertel
Haarder forklarede i aftenens TV-Avis) som var 20% lavere.

Fra : Mendoza

Dato : 07-10-10 22:37

> [...]
> forhandlede man nye priser med privathospitalerne (Som Bertel
> Haarder forklarede i aftenens TV-Avis) som var 20% lavere.

Men der forlyder ikke noget om at prisen var 25% højere end det offentliges
priser.... kun at de private havde et for stort dækningbidrag?

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:43

Den 07-10-2010 23:36, Mendoza skrev:

> Men der forlyder ikke noget om at prisen var 25% højere end det
> offentliges priser.... kun at de private havde et for stort dækningbidrag?

Både og. Priserne i det private var højere end de samme
priser i det offentlige, og derfor var "dækningsbidraget"
(i 70erne sagde man profit) for stort i det private og
derfor har man kunnet forhandle priserne ned.

Fra : Mendoza

Dato : 07-10-10 22:48

> Både og. Priserne i det private var højere end de samme
> priser i det offentlige, og derfor var "dækningsbidraget"
> (i 70erne sagde man profit) for stort i det private og
> derfor har man kunnet forhandle priserne ned.

Dokumentation for at priserne var højere end i det offentlige?
(Uha, dækningsbidrag, overskud, profit.... det er slemme ord!)

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 22:52

Den 07-10-2010 23:48, Mendoza skrev:

> Dokumentation for at priserne var højere end i det offentlige?
> (Uha, dækningsbidrag, overskud, profit.... det er slemme ord!)

Jeg har allerede nævt at sundhedsministeriet selv har
beregnet at priserne var 25 % for høje.

Fra : Mendoza

Dato : 07-10-10 22:56

> Jeg har allerede nævt at sundhedsministeriet selv har
> beregnet at priserne var 25 % for høje.

Ja, men jeg har ikke set nogen dokumentation for at priserne var højere end
det offentliges.... så vidt jeg har forstået, var dækningsbidraget for højt.

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 23:02

Den 07-10-2010 23:55, Mendoza skrev:

> [...]
>
> Ja, men jeg har ikke set nogen dokumentation for at priserne var højere
> end det offentliges.... så vidt jeg har forstået, var dækningsbidraget

Bundlinjen er stadig at prisen var for høj, at man i
laaaang tid vidste at prisen var for høj, og at man
derfor forsøgte at dække over sagen.

Fra : Mendoza

Dato : 07-10-10 23:03

> Bundlinjen er stadig at prisen var for høj, at man i
> laaaang tid vidste at prisen var for høj, og at man
> derfor forsøgte at dække over sagen.

Men formodentlig stadig billigere end det offentlige....

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-10-10 23:06

Den 08-10-2010 00:02, Mendoza skrev:

> Men formodentlig stadig billigere end det offentlige....

Nej, formodentlig meget dyrere end det offentlige.

Fra : Mendoza

Dato : 07-10-10 23:07

> Nej, formodentlig meget dyrere end det offentlige.

Jeg tvivler.... men den kommer vi nok ikke videre med.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 07:39

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Nej, formodentlig meget dyrere end det offentlige.

Faktisk billigere end de tilsvarende DRG-takster for de offentlige. Fra
starten 5% billigere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 08-10-10 08:14

On Fri, 8 Oct 2010 08:38:37 +0200, Per Rønne wrote:

> Faktisk billigere end de tilsvarende DRG-takster for de offentlige. Fra
> starten 5% billigere ...

Det mener jeg også at have læst, men var ikke sikker.

Og HVIS det er sandt, så er hele diskussionen om "overbetaling" jo bare en
fis i en hornlygte.

Hvis man kan spare MERE end det man bruger ekstra, så er det jo IKKE at
frådse med skatteydernes penge.

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-10 08:22

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message

> Hvis man kan spare MERE end det man bruger ekstra, så er det jo IKKE
> at frådse med skatteydernes penge.

Det eneste rigtige spørgsmål vil så være at spørge, hvorddan kan det være at
de private kan gøre det så meget billigere, for så er der jo i den grad sket
og sker en overbetaling til de offentlige sygehuse.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 08-10-10 08:39

On Fri, 8 Oct 2010 09:22:26 +0200, N_B_DK wrote:

> [...]
> de private kan gøre det så meget billigere, for så er der jo i den grad sket
> og sker en overbetaling til de offentlige sygehuse.

Så langt vil jeg nu ikke gå, da der sikkert er en hel masse andre faktorer
i spil (f.eks. at have skadestuer og uddanne folk).

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 09:00

> [...]

> de private kan gøre det så meget billigere, for så er der jo i den grad sket
> og sker en overbetaling til de offentlige sygehuse.

De offentlige takster skal være en gennemsnit af omkostningerne ved
operationerne på de offentlige hospitaler. Det Danske Regioner ønskede
var at taksterne på privathospitalerne skulle ligge på det samme som
omkostningerne ved det billigste, offentlige hospital.

Derudover synes man ved de offentlige omkostninger også at have fordelt
hospitalernes kapacitetsudgifter på den enkelte operation, hvilket
regnskabsmæssigt er noget rod.

Det er nok sådanne ting der har fået Carsten Kock til at reagere.

Og det Løkke i sin tid gjorde, da Danske Regioner og privathospitalerne
ikke kunne blive enige om en takst, var at vælge den matematiske midte.
Danske Regioner ville give 90% af taksten, hospitalerne 100% - og de fik
så 95%.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 21:55

Den 08-10-2010 08:38, Per Rønne skrev:

> Faktisk billigere end de tilsvarende DRG-takster for de offentlige. Fra
> starten 5% billigere ...

Vi tager den lige én gang til: Privathospitalerne fik 25% for
meget, set i forhold til hvad der var rimeligt, set i forhold
til deres udgifter og set i forhold til hvad tilsvarende opgaver
koster i det offentlige sygehusvæsen. Det har sundhedsministeriet
beregnet, og derfor er privathospitalerne gået med til at sænke
priserne 20% Det er alt sammen veldokumenteret, og kendt. Men
der er åbenbart stadig nogen der mener at det er helt ok at
VKO regeringen kaster 100 millioner (ifølge et meget forsigtigt
skøn) lige ud af vinduet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-10 22:00

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen
4caf852e$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Vi tager den lige én gang til: Privathospitalerne fik 25% for
> meget, set i forhold til hvad der var rimeligt,

Rimeligt?

> set i forhold
> til deres udgifter og set i forhold til hvad tilsvarende opgaver
> koster i det offentlige sygehusvæsen.

Du bliver bare ved, hva'? Ingen grund til at blande fakta ind i sagen, når
du bare kan gentage det samme mantra igen og igen som en skide papegøje.

> Det har sundhedsministeriet
> beregnet, og derfor er privathospitalerne gået med til at sænke
> priserne 20% Det er alt sammen veldokumenteret, og kendt.

Det er hverken veldokumenteret eller kendt, papegøje.

> Men
> der er åbenbart stadig nogen der mener at det er helt ok at
> VKO regeringen kaster 100 millioner (ifølge et meget forsigtigt
> skøn) lige ud af vinduet.

Det er der vist ingen, der endnu har påstået, papegøje.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 22:06

Den 08-10-2010 22:59, Jens Bruun skrev:
> [...]
> du bare kan gentage det samme mantra igen og igen som en skide papegøje.

Sjovt nok lykkedes det Bruun at forfatte en hel sætning,
uden at den på nogen måde giver mening, eller har
relevans for emnet.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 12:11

On Fri, 08 Oct 2010 23:05:57 +0200, Bertel Brander wrote:

> [...]
> relevans for emnet.

> Sjovt nok lykkedes det Bruun at forfatte en hel sætning,
> uden at den på nogen måde giver mening, eller har

Godt nok er jeg sjældent enig med Jens Bruun, men hans indlæg gav da
væsentligt mere mening, end dine gentagelser af noget der ER modbevist.

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-10-10 12:28

<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Sjovt nok lykkedes det Bruun at forfatte en hel sætning,
>uden at den på nogen måde giver mening, eller har
>relevans for emnet.

Kan han så komme med i din og Weberens klub?
--

-JN-

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-10 22:05

> VKO regeringen kaster 100 millioner (ifølge et meget forsigtigt
> skøn) lige ud af vinduet.

Jeg synes det er mere fornuftigt at bruge 100mio "for meget" på at behandle
folk, fremfor at bruge 250mio på ingenting, men det er nok noget helt andet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 22:07

Den 08-10-2010 23:05, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Jeg synes det er mere fornuftigt at bruge 100mio "for meget" på at
> behandle folk

Sagen er jo at man absolut intet har fået for de 100
millioner, andet end nogle meget rige læger.

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-10 22:26

> Sagen er jo at man absolut intet har fået for de 100
> millioner, andet end nogle meget rige læger.

Aha så de har slet ikke behandlet nogen mennesker?

Det er jo bedrageri, så skynd dig at få dem anmeldt.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 22:31

Den 08-10-2010 23:26, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Aha så de har slet ikke behandlet nogen mennesker?

Jo, de har behandlet nogen mennesker, men man har intet
fået for de 100 millioner som de private sygehuse har
fået for meget.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 05:34

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Jo, de har behandlet nogen mennesker, men man har intet
> fået for de 100 millioner som de private sygehuse har
> fået for meget.

Man har nu fået reduceret ventelisterne ganske betragteligt ...

Men noget tyder på at man i en indledende fase fandt det nødvendigt at
være lidt large med prisen, for at få opbygget den nødvendige kapacitet
på privathospitalerne, så de kan udgøre et fornuftigt alternativ til det
offentlige.

Såvel i forhold til for lange ventelister som i forhold til folk, der er
omfattet af en sundhedsforsikring. For førstnævnte betaler regionerne,
for sidstnævnte forsikringen, og det offentlige sparer penge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:15

> [...]

> være lidt large med prisen, for at få opbygget den nødvendige kapacitet
> på privathospitalerne, så de kan udgøre et fornuftigt alternativ til det

Det er tænkeligt at man i starten troede at det var
nødvendigt at forgylde det private sundhedsvæsen,
og det havde sådan set også været i orden at gøre det,
forudsat at man havde fortalt at det var det man gjorde,
i stedet for at forsøge at dække over det. Og overbetalingen
af de private fortsatte længe efter det var rimeligt.

> Såvel i forhold til for lange ventelister som i forhold til folk, der er
> omfattet af en sundhedsforsikring. For førstnævnte betaler regionerne,
> for sidstnævnte forsikringen, og det offentlige sparer penge.

Hvad folk gør med deres egne penge, skal jeg naturligvis ikke
blande mig i. Men det offentlige (ved Lars Løkke) skal ikke
smide 100 millioner ud af vinduet. De private sundhedsforsikringer
er fradragsberettiget, dermed betaler det offentlige ca. 50%
af dem.

Fra : \"@'

Dato : 09-10-10 10:34

On Fri, 08 Oct 2010 23:30:31 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Jo, de har behandlet nogen mennesker, men man har intet
>fået for de 100 millioner som de private sygehuse har
>fået for meget.

det er jo løgn du fyrer af, og du ved det er løgn

man sparer en masse sygedagpenge ved at få patienterne behandlet
hurtigere

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:17

Den 09-10-2010 11:34, "@' skrev:

> det er jo løgn du fyrer af, og du ved det er løgn
Hvad er løgn?

> man sparer en masse sygedagpenge ved at få patienterne behandlet
> hurtigere

Man har ikke fået behandlet patienter hurtigere ved at
overbetale de private sygehuse.

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-10-10 12:28

On Sat, 09 Oct 2010 12:16:58 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Man har ikke fået behandlet patienter hurtigere ved at
>overbetale de private sygehuse.

For et par år siden var jeg på skadestuen for anden gang i mit liv.
En alvorlig forstuvning af venstre ankel med beskadigede ledbånd
tilfølge. Det tog syv timer, tre læger, to portører og en røngtenlæge at
stille diagnosen. Jeg blev sendt hjem med et par krykker og et
støttebind.

Fjorten dage senere var jeg på privathospital for at blive opereret for
en "frossen skulder" - min første indlæggelse nogensinde.

Jeg blev indlagt om eftermiddagen, opereret et par timer senere og var
hjemme næste formiddag. Kirugen der oprerede mig var mødt ved
middagstid. Kl 21.00 var han inde at hilse af med mig - ni timer senere!
Narkoselægen som jeg talte med før operationen fungerede også som
portør. Sygeplejeresken som tog imod mig passede også receptionen og
hjalp til med at skifte sengetøj og andre småopgaver. Samarbejde var
tydeligvis vigtigere end rigide faggrænser og effektiviteten var
imponerende - Her kunne de offentlige hospitaler (og Danmarks Radio)
lærer et og andet.

--

-JN-

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 12:47

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> var tydeligvis vigtigere end rigide faggrænser og effektiviteten var
> imponerende - Her kunne de offentlige hospitaler (og Danmarks Radio)

Hvorfor lyver du? alle ved da at det offentlige er langt mere effektivt, og
er dem der udfører arbejdet bedst, så dine røver historier om at en PRIVAT
virksomhed skulle kunne gøre det bedre, det holder jo ikke nogen steder.....

;)

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 09-10-10 12:53

On Sat, 09 Oct 2010 13:28:02 +0200, J. Nielsen wrote:

> [...]
> tydeligvis vigtigere end rigide faggrænser og effektiviteten var
> imponerende - Her kunne de offentlige hospitaler (og Danmarks Radio)

Nu kender jeg ikke noget til effektiviteten i det private hospitalssystem,
men da min datter for 2 år siden faldt og hendes knæ gik af led (men
"hoppede" tilbage igen), så måtte jeg først køre 30km for at få hende på
skadestuen og derefter vente i over 8 timer på at nogen gad kikke på det.
"Diagnosen" var: Brug et elastikbind og gå hjem og hvil knæet. Da der efter
en uge stadig var problemer med knæet, blev min datter indkaldt til at få
knæet røntgenfotograferet en uge efter. Efter at være mødt kl. 10 og fået
billedet taget, ventede vi til lidt over kl.16 (hvor jeg skar igennem og
kørte hjem), hvor vi stadig ikke havde fået at vide hvad billedet viste.

Jeg er IKKE imponeret over det offentlige sygehusvæsen.

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 13:14

Den 09-10-2010 13:28, J. Nielsen skrev:

> [...]
> tydeligvis vigtigere end rigide faggrænser og effektiviteten var
> imponerende - Her kunne de offentlige hospitaler (og Danmarks Radio)

Skal jeg forstå det sådan at du mener at fordi du har
haft denne oplevelse på et privat hospital, synes at
det er ok at Lars Løkke smider 100millioner ud af vinduet?

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-10-10 15:46

On Sat, 09 Oct 2010 14:13:42 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Skal jeg forstå det sådan at du mener at fordi du har
>haft denne oplevelse på et privat hospital, synes at
>det er ok at Lars Løkke smider 100millioner ud af vinduet?

Du må forstå det helt som du selv vil, Bertel.

Danmark bruger årligt 125 milliarder på sundhedsvæsenet. Hvis vi kunne
reducere det beløb med én procent ved øget effektivisering, ville det
betyde en besparelse på 1250 millioner - mere end tolv gange det beløb
Lars Løkke har "smidt ud af vinduet"...
--

-JN-

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 16:23

Den 09-10-2010 16:45, J. Nielsen skrev:

> [...]
> reducere det beløb med én procent ved øget effektivisering, ville det
> betyde en besparelse på 1250 millioner - mere end tolv gange det beløb

Jeg synes ikke at det er i orden at Lars Løkke smider mine
skattepenge ud ad vinduet, uanset hvad.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 17:42

> Jeg synes ikke at det er i orden at Lars Løkke smider mine
> skattepenge ud vinduet, uanset hvad.

Hvornår har du sidst tænkt en selvstændig tanke? (og det mener jeg helt
seriøst, for det er tydeligt at du har fået at vide, at du skal mene sådan
der, og nægte ligemeget hvad)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 17:58

Den 09-10-2010 18:41, N_B_DK skrev:
> [...]
>
> Hvornår har du sidst tænkt en selvstændig tanke? (og det mener jeg helt
> seriøst, for det er tydeligt at du har fået at vide, at du skal mene

N_B_DK postede endnu et indlæg der var fuldstændigt
blottet for indhold.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 19:08

> N_B_DK postede endnu et indlæg der var fuldstændigt
> blottet for indhold.

Kan du skrive andet? eller skal alt for dig køre pr autopilot?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 19:31

Den 09-10-2010 20:07, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message
>
> Kan du skrive andet? eller skal alt for dig køre pr autopilot?

N_B_DK fortsætter med at poste indlæg der ikke
indeholder noget som helst der giver mening.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 22:55

> N_B_DK fortsætter med at poste indlæg der ikke
> indeholder noget som helst der giver mening.

Og du fortsætter med at gøre dig selv til grin.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 23:45

Den 09-10-2010 23:55, N_B_DK skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message
>
> Og du fortsætter med at gøre dig selv til grin.

Igen igen fik vi et af disse komplet meningsløse
indlæg fra N_B_DK

Fra : \"@'

Dato : 09-10-10 10:33

On Fri, 08 Oct 2010 23:07:15 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

>Sagen er jo at man absolut intet har fået for de 100
>millioner, andet end nogle meget rige læger.

måske lige som de offentligt ansatte læger der tjener en månedsløn på
2 gange 12 timers weekendvagt på dansk offentligt hospital og
desforuden henter en ekstra månedsløn ved at arbejde som læger i
Sverige

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 05:34

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Vi tager den lige én gang til: Privathospitalerne fik 25% for
> meget, set i forhold til hvad der var rimeligt, set i forhold
> til deres udgifter

Næh, for man kender faktisk ikke deres udgifter. Privathospitalernes
interne regnskaber er ikke tilgængelige for hverken offentlighed eller
kunder.

> og set i forhold til hvad tilsvarende opgaver koster i det offentlige
> sygehusvæsen. Det har sundhedsministeriet beregnet, og derfor er
> privathospitalerne gået med til at sænke priserne 20%

En Carsten Kock er så nu bekymret over om ikke priserne er blevet for
lave, for nu indskrænker privathospitalerne.

Derudover er beregninger netop kun - beregninger. Byggende på
ufuldstændig information.

> Det er alt sammen veldokumenteret, og kendt. Men
> der er åbenbart stadig nogen der mener at det er helt ok at
> VKO regeringen kaster 100 millioner (ifølge et meget forsigtigt
> skøn) lige ud af vinduet.

Er det helt i orden at betale voldsomme overpriser for elektriciteten,
blot for at forgylde vindmølleindustrien ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 09-10-10 08:23

Den 09-10-2010 06:33, Per Rønne skrev:

> Derudover er beregninger netop kun - beregninger. Byggende på
> ufuldstændig information.

http://www.rigsrevisionen.dk/media%281409,1030%29/A311-09.pdf

"Genindførelse af udvidet frit sygehusvalg i 2009
Regeringen indgik den 1. april 2009 en aftale med Danske Regioner om
tilrettelæggelsen af samarbejdet med de private sygehuse i forbindelse med, at
det udvidede frie sygehusvalg skulle genindføres den 1. juli 2009. Hermed blev
der taget en række nye initiativer, der justerer samarbejdet mellem regionerne
og den private sygehussektor efter en tostrenget proces. I fase 1, der vedrører
perioden 1. juli - 31. december 2009, tager forhandlingerne om aftaler under det
udvidede frie sygehusvalg bl.a. udgangspunkt i de erfaringer, som regionerne har
fået med at sende behandlinger i udbud i suspensionsperioden. I fase 2, der
vedrører perio-den efter 1. januar 2010, skal forhandlingerne tage udgangspunkt
i referencetakster, der ud-arbejdes af Sundhedsministeriet.

Referencetaksterne fastsættes ud fra omkostningsniveauet i den del af de
offentlige sygehuse, der udfører de forskellige typer af behandlinger mest
omkostningseffektivt."

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 09:00

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> offentlige sygehuse, der udfører de forskellige typer af behandlinger mest

Ja, i fase 2 som er begyndt 1. januar ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 09-10-10 09:58

Den 09-10-2010 10:00, Per Rønne skrev:
> Referencetaksterne
>
> Ja, i fase 2 som er begyndt 1. januar ...

Jamen er pointen ikke, at man nu har skabt et reference-system,
der viser. at LLR satte prisen alt for højt? Som vist i det
hemmelige papir.

Derfor var det Lene Espersen kunne brillere i folketinget med
de 25 %.

http://www.ft.dk/samling/20101/spoergsmaal/S24/index.htm

"Sundhedsministeriet arbejdede over vinteren 2008-2009 med en udredning om
afregning på private sygehuse. Det skete i forlængelse af, at
regeringsgrundlaget jo havde fastsat et mål om fair konkurrence mellem
offentlige og private sygehuse. Dette udredningsarbejde rummede nogle
beregninger af omkostningsniveauet på de mest omkostningseffektive offentlige
sygehuse, de såkaldte referencetakster. Man spurgte altså, hvad prisen var på de
billigste offentlige sygehuse. Man kan sige, at derved blev der sat fokus på
bedste praksis og billigste praksis i det offentlige sygehusvæsen."

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 11:36

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Jamen er pointen ikke, at man nu har skabt et reference-system,
> der viser. at LLR satte prisen alt for højt? Som vist i det
> hemmelige papir.

Nej, og man /kan/ ganske simpelt ikke give en »korrekt« pris, og da slet
ikke når man ikke kender privathospitalernes interne regnskab.

Derudover er omkostningsstrukturen ikke konstant på sådanne
behandlinger. Jeg kunne således udmærket forestille mig at
privathostpitalerne efterhånden er blevet mere effektive.

> [...]
> på de billigste offentlige sygehuse. Man kan sige, at derved blev der sat
> fokus på bedste praksis og billigste praksis i det offentlige

Ja, de mest effektive er det man nu tager udgangspunkt i. Men politisk
var det et mål at få et alternativ op, og lige som med vindmøllerne har
man så villet sikre at alternativet kom, og så været lidt large med
priserne.

I dag mener en Carsten Kock så at man nok har strammet lige lovligt
meget op, så privathospitalerne nu har svært ved at køre rundt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:22

> [...]
> kunder.

Sundhedsministeriet har beregnet at priserne var 25% for høje,
man har efterfølgende fået forhandlet priserne 20% ned.

> En Carsten Kock er så nu bekymret over om ikke priserne er blevet for
> lave, for nu indskrænker privathospitalerne.

Priserne er blevet realistiske, det betyder naturligvis at
de private må til at være en anelse "omkostningsbevidste",
det er muligt at Kock ser det som en "indskrænkning".

> Er det helt i orden at betale voldsomme overpriser for elektriciteten,
> blot for at forgylde vindmølleindustrien ?

Man har ærligt og redeligt gået ud og fortalt at man giver
et offentligt tilskud til vindmøller, for at fremme udviklingen
af vedvarende energi og for at gøre Danmark mindre afhængig af
fossile brændstoffer. Begge dele er lykkedes med tilskuddet.
Den overbetaling man har givet til de private hospitaler har
man forsøgt at holde hemmeligt og man har intet fået ud af den.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 11:41

> [...]

> et offentligt tilskud til vindmøller, for at fremme udviklingen
> af vedvarende energi og for at gøre Danmark mindre afhængig af

Er det derfor daværende miljøminister Svend Auken fik en påtale af
Rigsrevisionen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:49

Den 09-10-2010 12:40, Per Rønne skrev:

> Er det derfor daværende miljøminister Svend Auken fik en påtale af
> Rigsrevisionen?

Jeg er ikke bekendt med at Svend fik en påtale, jeg vil gerne
se et link. Det har fra starten været kendt at det offentlige
gav en vis "overpris" for el fra vindmøller.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-10 19:21

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg er ikke bekendt med at Svend fik en påtale, jeg vil gerne
> se et link.

Det har i den senere tid i pressen været omtalt som en slags »næse« fra
Rigsrevisionen.

Men lidt googling finder da fremtil en artikel i Politiken, af redaktør
for lederkollegiet, Lars Trier Mogensen, som du sikkert har tiltro til:

<http://www.i.pol.dk/debat/signatur/article1074003.ece>

hvorfra jeg citerer:

=
På helt samme måde som Svend Auken heller ikke ville lade sig bremse af
kedelige formaliteter og provinsiel snusfornuft, når det gjaldt
etableringen af et helt nyt marked for grøn og vedvarende energi.

Rigsrevisionen har været næsten enslydende i sin skarpe kritik af de to
herrers fiflerier. Tilbage i 2000 konkluderede rigsrevisor Henrik Otbo i
'Beretning om statens driftstilskud til vindmøller', at »rigsrevisionens
undersøgelse har vist, at Miljø- og Energiministeriet ikke har forvaltet
dette tilskudsområde betryggende«.

Dengang blev Auken kritiseret for at have sløset med el-tilskuddene, som
var løbet helt løbsk. Dansk Folkeparti ville have den socialdemokratiske
miljøminister afsat med et mistillidsvotum i Folketinget.

Små ti år senere gentog historien sig, nu som farce i den borgerlige
blok: »Rigsrevisionen må vurdere, at ministeriet ikke har sikret, at
ydelserne er erhvervet under skyldig hensyntagen til økonomien«,
konkluderede rigsrevisor Henrik Otbo.

Igen, igen. Denne gang var det Lars Løkke Rasmussen, der blev kritiseret
for bevidst at have overbetalt privathospitalerne. Rigsrevisionen
vurderede, at den unødvendige overbetaling havde kostet op mod 900 mio.
kr. i perioden 2002-06, eller nogenlunde lige så meget som den
ukontrollerede stigning på 400 mio. kr. i ekstratilskud til vindmøllerne
1996-98.

Principielt er de to forløb parallelle. Formelt har både Lars Løkke og
Svend Auken forbrudt sig mod bureaukratisk formalia. Spørgsmålet er dog,
om fiflerierne også er så problematiske i substansen.

Etableringen af en dansk vindmølleindustri er der jo ikke længere nogen,
der betvivler fornuften i. Tværtimod fremstår Svend Auken i dag som en
fremsynet statsmand, der turde forme en mere bæredygtig
samfundsudvikling. De småpenge, der blev overinvesteret dengang, er
kommet mere end tifold tilbage i form af tusindvis af nye job og en
årlig eksport af såkaldt 'green tech' på over 57 mia. kr.

Privat sundhed er også en vækstbranche - i en stadig mere hypokondrisk
og kropsfikseret wellness-kultur. Det kan derfor ikke udelukkes, at man
en dag vil værdsætte, at der i nullerne blev etableret en privat
sundhedssektor, der kan tage lidt af presset fra de umættelige
behandlingskrav, som landets flere ældre i stigende grad kræver - og som
de i stigende grad også selv bør betale efter evne.
=

> Det har fra starten været kendt at det offentlige
> gav en vis "overpris" for el fra vindmøller.

Det er nu ikke blot »det offentlige« der giver en overpris el fra
vindmøller. Det gør vi el-kunder faktisk også.

Og når det rigtigt blæser bliver overskudet eksporteret til Tyskland,
til en pris under 0. Vi skal altså direkte betale tyskerne for at tage
imod den danske vindmølleenergi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 19:37

Den 09-10-2010 20:21, Per Rønne skrev:

> [...]
> kedelige formaliteter og provinsiel snusfornuft, når det gjaldt
> etableringen af et helt nyt marked for grøn og vedvarende energi.

[klip]

> [...]
> behandlingskrav, som landets flere ældre i stigende grad kræver - og som
> de i stigende grad også selv bør betale efter evne.

Du glemte lige at citere det næste afsnit:
"Samfundsøkonomisk vil privathospitalerne næppe bidrage
lige så positivt, som vindmølleproducenterne gør i dag."

Jeg vil stadig gerne kende det præcise indhold i
Aukens "næse".

> Det er nu ikke blot »det offentlige« der giver en overpris el fra
> vindmøller. Det gør vi el-kunder faktisk også.

Princippet er det samme.

> Og når det rigtigt blæser bliver overskudet eksporteret til Tyskland,
> til en pris under 0. Vi skal altså direkte betale tyskerne for at tage
> imod den danske vindmølleenergi ...

Der er bestemt grundlag for en bedre styring af el-regnskabet
i Europa.

Fra : \"@'

Dato : 09-10-10 10:31

On Fri, 08 Oct 2010 22:55:15 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>der er åbenbart stadig nogen der mener at det er helt ok at
>VKO regeringen kaster 100 millioner (ifølge et meget forsigtigt

du VIL blot kritisere uanset HVAD

du er blevet gjort opmærksom på mindst to forhold som du ikke VIL tage
i betragtning

MOMS

og

sparede sygedagpenge ved at man får en patient-"pukkel" væk

dine enøjede populistiske angreb har intet med virkeligheden at gøre

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-10-10 11:29

Den 09-10-2010 11:30, "@' skrev:

> du VIL blot kritisere uanset HVAD
>
> du er blevet gjort opmærksom på mindst to forhold som du ikke VIL tage
> i betragtning
>
> MOMS

Din syge bortforklaring om at både sundhedsministeriet og
de private sygehuse har overset momsen, da de beregnede de
priserne, er så langt ude at jeg tillader mig at se bort fra
den.

> sparede sygedagpenge ved at man får en patient-"pukkel" væk

At man får lagt opgaver ud til private sygehuse, kan måske
i nogle tilfælde være med til at få gennemført flere
operationer og dermed mindske ventelisterne. Men overbetalingen
af de private sygehuse, er ikke med til at mindste "patient"-
puklen.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 08-10-10 08:10

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 08-10-10 08:09

On Thu, 07 Oct 2010 23:42:51 +0200, Bertel Brander wrote:

> Både og. Priserne i det private var højere end de samme
> priser i det offentlige

Kan du dokumentere det.?

PS: Hvis priserne var de samme, så kan man jo ikke tale om "overpris".

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-10 17:41

> [...]

> (i 70erne sagde man profit) for stort i det private og
> derfor har man kunnet forhandle priserne ned.

Du vrøvler, Bertel Brander. Du aner simpelthen ikke, hvad du udtaler dig om,
men kører bare bevidstløst derudaf som en papegøje. Ganske som du også gør i
alle andre sammenhænge.

Sæt dig nu for fanden ind i sagerne, så vi kan debattere på baggrund af
fakta i stedet for på baggrund af dine udenadslærte slagord.

Nej, priserne i det private var IKKE højere end i det offentlige, og det er
forøvrigt heller ikke det, de skændes om inde i folketinget i disse dage.

Alt for mange ting er tydeligvis alt for komplekse for dig. F.eks. denne sag
og skattetrykkets betydning for et lands konkurrenceevne. For bare at give
et par aktuelle eksempler. Det er en ærlig sag ikke at kunne forstå dén
slags indviklede ting, men det er ikke en ærlig sag at lade som om, man
forstår noget, man tydeligvis ikke fatter en bjælde af. I stedet for at
kloge dig om ting, du simpelthen ikke har intellekt til at fatte, burde du
holde lidt lavere profil.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-10-10 18:56

Den 08-10-2010 18:41, Jens Bruun skrev:
> [...]
> men kører bare bevidstløst derudaf som en papegøje. Ganske som du også gør i

Et fuldstændigt tomt udsagn fra Bruun.

> Sæt dig nu for fanden ind i sagerne, så vi kan debattere på baggrund af
> fakta i stedet for på baggrund af dine udenadslærte slagord.

Mere tomgang fra Bruun.

> Nej, priserne i det private var IKKE højere end i det offentlige, og det er
> forøvrigt heller ikke det, de skændes om inde i folketinget i disse dage.

Priserne i det private var 25% for høje, det er velkendt.
Det man skændes om i folketinget i disse dage er alle
VK's dækmanøvrer.

> [...]
> kloge dig om ting, du simpelthen ikke har intellekt til at fatte, burde du

Endnu en gang kommer Bruun med et komplet tomt udsagn.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 08-10-10 08:07

On Thu, 07 Oct 2010 23:16:19 +0200, Bertel Brander wrote:

> Ifølge den undersøgelse som Sundhedsministeriet lavede og
> som Lene citerede i folketinget (som hun sagde at folketings-
> gruppen havde lavet), var prisen 25% for høje.

Det var IKKE det jeg spurgte efter.

Jeg spurgte om du kunne dokumentere DIN påstand om, at de private har fået
25% MERE end de offentlige. IKKE om de private kunne sænke prisen.

>Bagefter
> forhandlede man nye priser med privathospitalerne (Som Bertel
> Haarder forklarede i aftenens TV-Avis) som var 20% lavere.

Det har bare ikke noget med din påstand at gøre.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 06:14

> [...]

> være at de private sygehuse kan udføre opgaverne billigere end det
> offentlige, men det ville da nok være forfærdeligt at gøre tingene

Og nu kommer den tidligere socialdemokratiske skatteministere Carsten
Koch statsministeren til undsætning:

<http://www.berlingske.dk/politik/carsten-koch-bakker-loekke-op>

Jeg citerer fra artiklen [begyndelsen]:

=
[...]

prisfastsættelserne, noget vanskeligt noget at håndtere. Jeg husker dog,
at jeg var overrasket over, at priserne var faldet med 17-19 procent,
men regnede med, at det måtte tilskrives den store usikkerhed, der
notorisk er ved fastlæggelsen af taksterne,« siger Carsten Koch.

Han er overrasket over, at sagen har vokset sig så stor. Godt nok har
priserne til privathospitalerne faldet drastisk de senere år, men det er
primært sket i en forhandling mellem regionerne og privathospitalerne.

»Den omstændighed, at man efterfølgende så en ret kraftig reduktion af
priserne på 17 procent, tyder på, at Lars Løkke har ramt lidt højt.
Omvendt må vi sige, at de takster, der ved forhandlinger mellem parterne
blev fastlagt sidste efterår og vinter, har medvirket til, at
privathospitalerne i år har en særdeles anstrengt økonomi. Så måske var
man kommet lige lovlig langt ned,« siger Carsten Koch.
=

Det er faktisk ikke så lige til at finde de »rigtige« priser, især når
man ikke kender privathospitalernes interne regnskaber.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 08-10-10 10:45

Hej

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen

> Det lader til at være utrolig vigtigt at undersøge om der er sket en
> "overbetaling",

Det er jo klart - kan man skyde på regeringens troværdighed indtil næste
valg står man som opposition bedre forberedt.

Og regeringens håndtering af hele sagen er ikke lige netop et eksempel til
efterfølgelse.

> personligt så jeg hellere man undersøgte, hvordan det kan være at de
> private sygehuse kan udføre opgaverne billigere end det offentlige, men
> det ville da nok være forfærdeligt at gøre tingene billigere.

Det er nu meget enkelt: Private sygehuset udfører planlagte operation, har
ingen akutfunktion, ingen efterbehandling og ingen genoptræning. Desuden kan
komplikationer efter en operation overlades til de offenligte sygehuse.

Mvh
Frank

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-10 11:31

"Frank" <frank@nosmap.dk> wrote in message

> [...]
> operation, har ingen akutfunktion, ingen efterbehandling og ingen
> genoptræning. Desuden kan komplikationer efter en operation overlades

Ja det er en forklaring, en anden er at man i det private har en del mere
styr på udgifterne, og ved man ikke bare kan skrige mere i skat hele tiden,

--
MVH. N_B_DK

Fra : Frank

Dato : 08-10-10 13:18

Hej

> Ja det er en forklaring, en anden er at man i det private har en del mere
> styr på udgifterne, og ved man ikke bare kan skrige mere i skat hele
> tiden,

Det er muligt, men nok ikke hele forklaringen.

Der har faktisk være forsøg i det offentlige med mindre sygehuse der
specialiserede sig i enkelte typer af operationer.

Jeg mener at Hedensted(?) havde et sygehus der kun udførte hofteoperationer.
Der kostede en hofteudskiftning ikke ret meget, men omkostningen for den
enkelte patient var ikke mindre.

Tendensen i øjeblikket er dog at samle mere og mere på færre og større
enheder.

Mvh
Frank

Fra : dufur

Dato : 08-10-10 21:59

On 08/10/10 14.17, Frank wrote:
> [...]
> omkostningen for den enkelte patient var ikke mindre.
>
> Tendensen i øjeblikket er dog at samle mere og mere på færre og større

Hvis prisen for selve operationen faldt, men den samlede pris var den
samme, hvor kom de ekstra udgifter fra?
dårligere genoptræning eller?

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-10-10 22:27

N_B_DK skrev den 08-10-2010 12:31:
> "Frank" <frank@nosmap.dk> wrote in message

> Ja det er en forklaring, en anden er at man i det private har en del
> mere styr på udgifterne, og ved man ikke bare kan skrige mere i skat
> hele tiden,

Har man mere styr på udgifterne?

Hvorfor bliver så udliciterede offentlige anlægsarbejder (IT-systemer
for den sags skyld) stort set ret ofte dyrere i sidste ende end
oprindelig budgetteret (det er jo private firmaer som får opgaven).

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-10 23:36

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> [...]
> for den sags skyld) stort set ret ofte dyrere i sidste ende end
> oprindelig budgetteret (det er jo private firmaer som får opgaven).

Fordi det er det offentlige der laver kravspecifikation (som kan være skal
vi sige lettere mangelfuld), og kræver at det skal udvikles fra bunden,
istedet for at lade det være op til virksomheden der har opgaven at løse det
på den mest hensigtsmæssige måde.

Tag bare det "nye" rejsekort, det ender som en større skandale end amanda,
at det indtil nu har kostet adskillige mia er jo direkte vanvid, det kan
gøre langt billigere, der findes systemer der allerede har vist de fungerer,
men næ nej, det skal udvikles fra bunden, og det er der det bliver.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-10-10 10:08

N_B_DK skrev den 10-10-2010 00:35:

> [...]
> bunden, istedet for at lade det være op til virksomheden der har opgaven
> at løse det på den mest hensigtsmæssige måde.

Hmmmm, Og hvorledes kan det komme som en overraskelse undervejs i projektet?
Kravspecifikation er kendte i projektets start.

Ej du....private firmaers "snablen nede i kassen" er ligeså grotesk,
hvis ikke værrere end det du hyler op om, når et projekt forbliver rent
offentligt.

Fra : N_B_DK

Dato : 10-10-10 12:34

> Hmmmm, Og hvorledes kan det komme som en overraskelse undervejs i
> projektet? Kravspecifikation er kendte i projektets start.

Det lyder ikke til du har ret meget erfaring med det offentlige og
kravspecifikation, de kan nemt ændre sig adskillige gange mange gange i det
offentlige, og det bliver ikke ligefrem billigere af man skal starte forfra
med adskillige ting gang på gang, fordi kravspicifikationen ikke blev lavet
ordenligt første gang.

> Ej du....private firmaers "snablen nede i kassen" er ligeså grotesk,
> hvis ikke værrere end det du hyler op om, når et projekt forbliver
> rent offentligt.

Godt jeg tegner et hus, og får en person til at bygge det, når fundamentet
så er støbt, finder jeg pludselig på at huset skal vendes 90grader.

Hvem mener du skal betale for at jeg pludselig ændrer planerne så radikalt?
skal jeg eller byggemesteren?

--
MVH. N_B_DK