Retssikkerheden i UK
Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-10 08:45

På:

<http://www.zdnet.com/blog/igeneration/uk-teenager-jailed-for-not-disclo
sing-password/6372?tag=nl.e550>

ser jeg omtale af en sag, hvor en teenagedreng er blevet fængslet i
foreløbig 16 uger, fordi han ikke vil oplyse løsenet til sin datamat.

Anklagemyndigheden mistænker ham for at have børneporno på maskinen, men
det kan naturligvis ikke udelukkes at han i stedet har ulovligt kopieret
musik - og ikke ønsker at betale det, som musikfirmaerne forlanger for
folk med sådant.

I de fleste retsstater er det sådan at en anklaget eller sigtet ikke har
pligt til at vidne mod sig selv, eller hjælpe politiet i
opkaringsarbejdet.

Hvad er der dog galt i gamle UK?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-10 11:59

On 2010-10-07 09:44, Per Rønne wrote:
> [...]
>
> I de fleste retsstater er det sådan at en anklaget eller sigtet ikke har
> pligt til at vidne mod sig selv, eller hjælpe politiet i

Ville han mon ikke være i knibe overalt, hvor det totalitære EU har sat
sit støvleaftryk?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-10 13:35

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Ville han mon ikke være i knibe overalt, hvor det totalitære EU har sat
> sit støvleaftryk?

Hvorfor dog det? Det drejer sig om britisk særlovgivning - som nogle i
den efterfølgende debat mener strider mod Den europæiske
Menneskerettighedsdomstols afgørelser.

Man kan ikke tvinge en person til at inkriminere sig selv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-10 13:46

On 2010-10-07 14:35, Per Rønne wrote:

> Hvorfor dog det?

Det er sådan set mig der spørger om der ikke gælder tilsvarende i andre
EU-lande.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-10 14:16

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Det er sådan set mig der spørger om der ikke gælder tilsvarende i andre
> EU-lande.

Nej, og da i hvert fald ikke i Danmark.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TL

Dato : 07-10-10 16:06

On Thu, 7 Oct 2010 15:15:54 +0200, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Nej, og da i hvert fald ikke i Danmark.

På hvilken måde ville det være anderledes i Danmark?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-10 16:33

TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

> På hvilken måde ville det være anderledes i Danmark?

Man ville aldrig fængsle en person for ikke at ville inkriminere sig
selv. Fuldstændig på linje med hvad der er tilfældet i USA, som du også
ville se hvis du fulgte linket i tråd-roden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-10 19:03

On 2010-10-07 17:32, Per Rønne wrote:

> Man ville aldrig fængsle en person for ikke at ville inkriminere sig
> selv. Fuldstændig på linje med hvad der er tilfældet i USA, som du også
> ville se hvis du fulgte linket i tråd-roden.

Man har i DK noget juristerne kalder /editionspålæg/ - jf også
retsplejelovens § 344, stk. 2.
Man kan hermed dømme folk uden bevis...

Mvh
Martin

Fra : TL

Dato : 07-10-10 23:55

On Thu, 7 Oct 2010 17:32:35 +0200, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Man ville aldrig fængsle en person for ikke at ville inkriminere sig
>selv. Fuldstændig på linje med hvad der er tilfældet i USA, som du også
>ville se hvis du fulgte linket i tråd-roden.

Der står ikke noget autoritært i artiklen om hvad loven i USA siger.

Det er lidt mindre enkelt end du vil gøre det til. Selvfølgelig giver
Femte Forfatningstillæg beskyttelse mod at blive tvunget til at
inkriminere sig selv. Samtidig, så er det klart, at en dommer kan give
politiet lov til at gennemsøge dit hus, en dommer kan give ordre til,
at du skal give en DNA-prøve eller lade politiet tage dit
fingeraftryk. Der er også mindst en sag i USA, hvor en dommer har
beordret, at en anklaget skulle give bemyndigelse til den anklagedes
udenlandske bankforbindelser til at frigive konotooplysninger til
anklagemyndigheden.
Det er ikke umuligt, at en dommer ville godkende anklagemyndighedens
krav (subpoena) om, at den sigtede skulle give computer password til
anklagemyndigheden. Hvis den anklagede nægter, så kan han naturligvis
ikke dømmes for material ingen har set, man han kan sktraffes for ikke
at følge rettens krav.
Det nærværende eksempel med et computer password er formentlig i
gråzonen, og jeg skal ikke gætte på, hvordan Højesteret ville dømme i
sagen; min pointe er kun, at det er ikke så klart og enkelt som det
gøres til.

Relevante sager:
Doe v. United States, 487 U.S. 201 (1988)
"Because the consent directive here is not testimonial in nature,
compelling petitioner to sign it does not violate his Fifth Amendment
privilege against self-incrimination."

Fisher v. United States, 425 U.S. 391 (1976)
''[T]he Fifth Amendment does not independently proscribe the
compelled production of every sort of incriminating evidence but
applies only when the accused is compelled to make a testimonial
communication that is incriminating.''

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-10 06:14

TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

> Der står ikke noget autoritært i artiklen om hvad loven i USA siger.

Det har du i hvert fald ret i; det der står om det er i kommentarer som
i sagens natur ikke kan siges at være »autoritære«.

> [...]

> gråzonen, og jeg skal ikke gætte på, hvordan Højesteret ville dømme i
> sagen; min pointe er kun, at det er ikke så klart og enkelt som det

Men her vil der da være tale om en omgåelse af reglen om at en mistænkt
ikke må tvinges til at inkriminere sig selv.

Herunder i de tilfælde hvor han mistænkes for den alvorlige forbrydelse
a, som han ikke har begået, men hvor politiet med løsenet vil kunne se
at han har begået den mindre alvorlige forbryselse b, og dermed få ham
retsforfulgt for b.

Og b kan jo som nævnt dreje sig om pirat-software eller -musik.

Men naturligvis kan dommeren give politiet lov til at søge at komme ind
uden om løsenet, lige som dommeren kan give politiet lov til at foretage
husundersøgelser.

Vi havde i øvrigt en sag hvor en dansk sportsstjerne havde accepteret at
smugle hash ind i landet. Men man fandt altså kokain eller lignende på
ham eller i hans bagage. Han ville ikke inkriminere sig selv og var
derfor varetægtsfænslet i et år. Hans lejlighed røg på tvangsaution og
han selv på førtidspension, idet han under varetægtsfængslingen
udviklede en uhelbredelig psykose.

Men han kunne altså ikke dømmes for kokainsmuglingen. Og så er det at
man må spørge sig selv om varetægtsfængsling ikke er brugt som straf
fordi han ikke ville inkriminere sig selv.

Han er vel i dag tvunget til at bo i et socialt boligområde i stedet for
i et mere stille område præget af ejerboliger. Hvor han kan leve af sin
førtidspension, indtil han så 65-70 årig går på folkepension; ja, vi ved
jo alle at aldersgrænsen er ved at ryge op igen i de kommende år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TL

Dato : 08-10-10 15:40

On Fri, 8 Oct 2010 07:14:12 +0200, in dk.politik per@RQNNE.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Det har du i hvert fald ret i; det der står om det er i kommentarer som
>i sagens natur ikke kan siges at være »autoritære«.

Jeg har mere tillid til naboens hund end til tilfældige kommentarer
til en tilfældig blog.

>Men her vil der da være tale om en omgåelse af reglen om at en mistænkt
>ikke må tvinges til at inkriminere sig selv.

Det kan du mene, men som jeg redegjorde for, inklusive henvisninger
til konkrete sager, så er det altså ikke helt så enkelt.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-10-10 12:38