Hvad hvis partierne ikke kan blive enige o~
Fra : Per

Dato : 03-10-10 20:05

Hej NG !

Sad lige og så Borgen på DR tv.

De havde deres problemer med at danne en regering.

Men hvad ville der ske, hvis partierne i virkeligheden på ingen måde kunne
blive enige om at danne en regering ?

Kunne man forestille sig omvalg fx. ? Lodtrækning ?

Mvh. Per

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-10-10 01:27

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> blive enige om at danne en regering ?
>
> Kunne man forestille sig omvalg fx. ? Lodtrækning ?

Nej, der vil blive dannet et forretningsministerium, der driver landet,
indtil parterne kan enes.
I praksis får den partiformand,der kan samle flest stemmer blandt parterne
bag sig lov til at forsøge at danne regering, de såkaldte droningerunder.
I vort danske systemer er politikerne for pragmatiske til ikke at finde en
form for enighed, så en regering kan dannes.
Der er altid store fordele at høste i at være regeringens støtteparti.
Bare se, hvordan DF har ført sig frem de sidste 9 år.

Det omvendte ser man i Belgien, hvor landet er delt op i to sproggrupper og
hver landsdel, Flandern og Valonien prøver at hyppe egne kartofler. De har
mere end vanskeligt ved at danne en stabil regering.
Tilsvarende problemer kommer vi til at se i Bosnien, hvor landet er delt op
i tre sektorer, med stort indbyrdes had.

Men i Danmark vil det være uhørt, at man ville være ude af stand til at
danne regering.
Du kan se alle tidligere regeringer her gennem de sidste 100 år.
http://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_regeringer
Der har været mange underlige konstallationer gennem tiden. F.eks
SV-regering under Anker Jørgensen(S) i 1978.
Det var i øvrigt den regering, der indførte efterlønsordningen.
I dag er en SV regering dog nærmest utænkelig.

Blokpolitikken med rød/blå stue startede med Poul Schlüters
firkløverregering i 1982 og blev egenligt endeligt, da Kristendemokraterne
og senere CD røg ud af folketinget.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per

Dato : 04-10-10 05:05

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> firkløverregering i 1982 og blev egenligt endeligt, da
> Kristendemokraterne og senere CD røg ud af folketinget.

Tak for et godt svar.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-10 23:52

> Tak for et godt svar.

Læg dertil at man i Danmark har negativ parlamentarisme - det vil sige at en
regering kan dannes og fungere sålænge den ikke har et flertal imod sig.
Omvendt har man i andre lande positiv parlamentarisme, hvor der skal være et
flertal før en regering kan dannes.
Man kan altså sagtens danne en mindretalsregering hvis de partier der vil
danne regering kan sikre at de ikke får et flertal imod sig. Det vil ske i
teorien ved at fx Venstre og Konservative ikke har nok mandater til et
flertal med mindre de får støtte af DF - sådan som situationen er nu. De kan
dog alligevel danne en mindretalsregering fordi oppositionen ikke vil være i
stand til at danne et flertal imod.
Hvis DF ikke umiddelbart vil støtte VK-regeringen, men oppositionen ikke kan
mønstre et flertal, så kan VK-blokken alligevel fortsætte så længe de ikke
har flertallet imod sig, og det vil de ikke nødvendigvis have selvom DF ikke
støtter partierne, men blot undlader at stemme (jeg sigter ikke til den
nuværende situation, men en tænkt situation hvor oppositionen fx har ialt 80
mandater og VK har ialt 81 og DF så har resten (18). I den situation vil
oppositionen ikke kunne mønstre et flertal imod regeringen under normale
omstændigheder og VK kan danne en regering også selvom DF ikke støtter
partiet - blot DF ikke stemmer imod, men blot holder sig passivt.

Så har vi den mindste situation hvor VK har et flertal og kan danne regering
hvis de kan sikre at DF ikke vil stemme imod.

Vi kan også tænke os en anden situation hvor VK tilsammen har 79 mandater og
oppositionen har 82 mandater. Her kan man alligevel have en regering
bestående af Venstre og Konservative, så længe DF der tænkes at have resten
af mandaterne (18) - her vil oppositionen have et flertal og kan derfor pege
på sig selv (hvis de kan blive enige), men hvis dronningerunden konstaterer
at DF ikke vil stemme imod VK selvom de måske i denne situtation vil være
fast støtteparti, så vil VK kunne fortsætte. Ganske vist vil oppositionen
så forsøge at indstille regeringen et mistillidsvotum med det ene formål at
få væltet den nysudnævnte regering (100 dage eller ej), men hvis
oppositionen får et praj om at hvis der kommer ´sådan et lovforslag til
afstemning (mistillidsvotum) så vil DF stemme imod, og dermed vil forslaget
falde (forudsat at man kan forvente at Venstre og Konservative alle holder
på deres egne og ledernes anbefalinger).Vi har her en mindretalsregering som
stadig kan være en regering sålænge de ikke har et flertal imod sig.

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-10-10 12:06

On 2010-10-04 02:27, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Der er altid store fordele at høste i at være regeringens støtteparti.
> Bare se, hvordan DF har ført sig frem de sidste 9 år.

Ja, der kan måske ligge en lille propagandaværdi i konstant at være
skydeskive for oppositionens hate speech.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-10 13:58

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, der kan måske ligge en lille propagandaværdi i konstant at være
> skydeskive for oppositionens hate speech.

Prøv nu for en gangs skyld at bevare objektiviteten.

Har DF måske ikke ført en n"oget for noget" politik gennem de sidste 9 år
som parlementarisk grundlag for VK-regeringen?
Har DF ikke ret konstant kunnet få flere mærkesager igennem som betaling for
at stemme for regeringens finanslove og øvrige love.
Så som flere penge til pensionister og strammere udlændingeregler.

Hvis du er enig i dette udsag, hvad er så forkert i øverststående udsagn?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-10-10 15:00

On 2010-10-04 14:58, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Så som flere penge til pensionister og strammere udlændingeregler.
>
> Hvis du er enig i dette udsag, hvad er så forkert i øverststående udsagn?

I forhold til R, som tidligere har haft stor indflydelse, synes jeg ikke
at DF får så meget igennem. Små pensionistforbedringer kunne de røde
måske også have fundet på, og det er blot ren leflen for de sentimentale
snøvlevælgere, som der jo er en del af.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-10 15:14

On Mon, 4 Oct 2010 14:58:28 +0200, "Frodo Nifinger"
<jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Så som flere penge til pensionister og strammere udlændingeregler.
>
>Hvis du er enig i dette udsag, hvad er så forkert i øverststående udsagn?

Det er svært at være uenig