BackSpace?
Fra : Tommy Harbo

Dato : 13-12-00 15:11

Hej,

Hvordan får jeg BackSpace til at virker som den skal under X permanent?

Her mener jeg, at slette den karakter FØR curseren, og ikke efter, det
klarer min Delete-tast så glimrende. Man kan trykke Ctrl-h, men hvor fedt er
det?

kommandoen: xmodmap -e "keycode 22=BackSpace"
virker, men kun til næste gang jeg booter...

Hvorfor er et skide keyboard så fremmed for Unix i år 2000?????? På dette
punkt er Windows langt bedre.... =|

/tommy

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 13-12-00 15:35

"Tommy Harbo" <Reply@to.group.only> wrote in message
> [...]
> det?
>
> kommandoen: xmodmap -e "keycode 22=BackSpace"
> virker, men kun til næste gang jeg booter...

så kan du indsætte kommandoen i din rc.local, så den automatisk
eksekveres ved boot time.

> Hvorfor er et skide keyboard så fremmed for Unix i år
2000?????? På dette
> punkt er Windows langt bedre.... =|

det kan jeg for så vidt godt give dig ret i.

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-12-00 13:49

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 17-12-00 18:38

Michael Knudsen wrote:

> Hvor let er det under Windows at indstille, at min komma-tast på det
> numeriske tastatur skal lave punktum i stedet for komma? Jeg har
> endnu ikke fundet ud af hvordan.. nogen, der kan hjælpe?

Hvis det var W4WG 3.11 så kunne jeg hjælpe, her var det nemlig bare
filen C:\WINDOWS\SYSTEM\KBDDA.DLL som skulle have et hack:)

--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-12-00 21:19

"Michael Knudsen" <baglaens@post.cybercity.dk> wrote:

Unskyld, men synes du virkelig, det der er nødvendigt?

Efter min mening støjer PGP-underskrift af usenet-indlæg langt mere,
end det gavner.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Dennis Haney

Dato : 21-12-00 15:16

"Michael Knudsen" <baglaens@post.cybercity.dk> writes:

> Hey

> Hmm.. nu ved jeg ikke hvor mange her, der bruger det numeriske
> tastatur til at indtaste tal med, men det gør jeg altså. Samtidig er
> jeg typen, der bruger "." til at skille tal og decimaler.. Hvor let
> er det under Windows at indstille, at min komma-tast på det numeriske
> tastatur skal lave punktum i stedet for komma? Jeg har endnu ikke
> fundet ud af hvordan.. nogen, der kan hjælpe?

I gamle dage gjorde ctrl-alt-f1 tricket... Nu ved jeg ikke. Muligvis
inde i opsætningen af tastatur mm.

> Nåja, iøvrigt er det IMHO smartere at bruge ' til
> tusindtalsseparator, idet den er meget svær at forveksle med både
> komma og punktum..
> Mvh. Michael

Gid _alle_ kunne finde ud af det, så ville det ikke være så svært...

--
::: Davh
:::

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-00 16:45

Tommy H skrev:

> kommandoen: xmodmap -e "keycode 22=BackSpace"
> virker, men kun til næste gang jeg booter...

Sæt linien "keycode 22 = BackSpace" ind i den globale Xmodmap.
På en Debian-box ligger filen som /etc/X11/Xmodmap.

// Klaus

Fra : frank damgaard

Dato : 14-12-00 11:04

Tommy Harbo <Reply@to.group.only> wrote:

> Hvordan får jeg BackSpace til at virker som den skal under X permanent?

Jeg syntes normalt at den virker hos mig, enkelte Unix programmer
(og Unix-OS) har dog lidt problemer.

> kommandoen: xmodmap -e "keycode 22=BackSpace"
> virker, men kun til næste gang jeg booter...

Ja, men afhængig af hvordan X startes/bruges så kan
man evt. lave en ~/.Xmodmap eller lignende fil
med xmodmap opsætningen.

> Hvorfor er et skide keyboard så fremmed for Unix i år 2000?????? På dette
> punkt er Windows langt bedre.... =|

Windows, og specielt MSIE og "<-BkSp" knappen virker bestemt ikke
fornuftigt. Alt for ofte hopper man rundt mellem siderne
i stedet for at rette i URL-teksten :(

Men igen det er vel applikationer der opfører sig forkert,
ikke "knappen" der ikke virker :)

--
Frank Damgaard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-12-00 13:51

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 16:47

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-12-00 16:47

Torben Dam Jensen <tdj@dds.nl> wrote:

>1) Ja, det er for ringe, hvis man vil målrette sig til home-users og
>ex-windåser at
> et de-facto-standard keyboard ikke bare funker.

Dagens Dilbert i JP, frit efter hukommelsen:

"Dette ergonomiske keyboard er det første produkt i vores nye K-serie.
K'et står for 'kvalitet'."

"Nu vi snakker om K, så mangler det altså på tastaturet."

"Du lyder som vores klynkende kunder."

"Burde K'et ikke stå vor 'valitet'?"

Men det er da rigtigt, at det er sært, at et standard-tastatur ikke
bare virker. Jeg undrer mig til stadighed over, at man lader num-lock
være sat forkert pr. default, bare for at tækkes en lillebitte gruppe
ejere af sært fungerende bærbare maskiner - som tilsyneladende ikke
klager, når Windows starter de samme maskiner med num-lock on...