Lydredigering
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-10-10 09:29

Findes der et fornuftigt (gratis) program til lydredigering - typisk
sammenklipning af interviews og lign.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er
skråsikre,

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-10-10 10:21

http://audacity.sourceforge.net/

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-10-10 14:41

Frank Løkkegaard wrote:
> Findes der et fornuftigt (gratis) program til lydredigering - typisk
> sammenklipning af interviews og lign.

Hvis slutkvaliteten ikke spiller nogen rolle, og du tør risikere, at
programmet af og til går ned, så kan 'Audacity' godt klare de ting. Men
den er altså ikke særlig stabil, hvis der er megen redigering og klipning.

Audacity 1.3.12
http://www.audacity.org/

Ellers vil jeg klart anbefale, at du ofrer det, Amadeus Pro koster. Det
kan for det første meget mere end Audacity, og så er det klippestabil -
også selvom du sidder og arbejder med multi-klipning i flere og store
filer på én gang.

amadeus Pro 1,5.2
http://www.hairersoft.com/Welcome.html

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-10-10 14:47

Fra : Heine Svendsen

Dato : 04-10-10 15:27

Den 04-10-10 15:47, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> klippestabil -
> også selvom du sidder og arbejder med multi-klipning i flere

Jeg ved ikke, hvordan det er på Mac, men på Windows er
Audacity fint og stabilt.
Det giver ikke en ringere slutkvalitet end andre programmer,
hvis man blot skal klippe og klistre lidt i nogle interview,
som det ser ud til at Frank skal (journalist?)
Desuden er Audacity så tilpas simpelt, at det er meget let
at anvende og det kan lige dét, man har brug for til
redigering af interviews.
Har du brug for mere, så er jeg ikke i tvivl om at Amadeus
Pro er et godt valg (kender det ikke).

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 04-10-10 15:45

Heine Svendsen wrote:

> [...]
> Desuden er Audacity så tilpas simpelt, at det er meget let at anvende og
> det kan lige dét, man har brug for til redigering af interviews.

Audacity til Windows er klart bedre end Audacity til Mac. - Jeg bruger
det faktisk selv på min XPPro opsætning.

> Har du brug for mere, så er jeg ikke i tvivl om at Amadeus Pro er et
> godt valg (kender det ikke).

Amadeus Pro er nok noget nær det bedste, man kan få til Mac, - medmindre
man vil op og ofre flere tusind kroner på ProTools eller Logic. - Det
siger en hel del, når Jysk Musikkonservatorium har valgt det som
standard værktøj til deres maskiner. - Jeg har også selv brugt det
professionelt til masterredigering til produktion af musik CD'ere...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-10-10 16:30

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

<snip>

> Audacity til Windows er klart bedre end Audacity til Mac. - Jeg bruger
> det faktisk selv på min XPPro opsætning.

Hvor meget bedre/ringere er det indbyggede lydhardware - forstærker osv
- i en 13" Macbook (marts 2009) sammenlignet med f.eks en Thinkpad T23?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-10-10 16:51

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hvor meget bedre/ringere er det indbyggede lydhardware - forstærker osv
> - i en 13" Macbook (marts 2009) sammenlignet med f.eks en Thinkpad T23?

Huh.! - Apple er jo ikke særlig flinke til at opgive data på deres
lyddel, men jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være et 'Intel
Mobile Audio' chipset, der sidder i alle MacBook og MacBook Pro - i
forskellige revisioner afhængig af model og alder. - Det er meget lidt,
jeg kender til Thinkpad, men svjh. er det også 'Intel Mobile Audio'
chipset, der sidder i dem, så jeg vil tro, de vil være nogenlunde
identiske med dem i MB/MBP. - Så umiddelbart tror jeg ikke, der er den
store forskel i hverken hardwaremæssig eller softwaremæssig henseende på
Thinkpad og MB/MBP.

Mht. selve forstærkerdelen i MB/MBP, mener jeg, det er Lansing, der har
lavet den del. - Det er det ihvertfald i min 17" PowerBook G4, men hvad
det er i Thinkpad, aner jeg ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-10-10 13:04

> [...]

> Mobile Audio' chipset, der sidder i alle MacBook og MacBook Pro - i
> forskellige revisioner afhængig af model og alder.

Hmm! Vista's kontrolpanel Lyd siger Realtek High Definition Audeo. Der står
ikke noget om modelnummer.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-10-10 16:24

Axel Hammerschmidt:

> Hmm! Vista's kontrolpanel Lyd siger Realtek High Definition Audeo. Der
> står ikke noget om modelnummer.

I T23 er det en Crystal WDM Audio fra Cirrus Logic.

Der er mange flere indstillingsmuligheder i Vista på Macbooken.

--
Oops!... I did it again

Fra : N/A

Dato : 05-10-10 12:26

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-10 12:26

On 2010-10-05 11:42:29 +0200, "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said:

> Jeg prøver Audacity - og ellers er Amadeus Pro jo ikke voldsomt dyrt.
> Jeg er journalist, og det er mest helt simple redigeringsopgaver der skal
> løses - det vildeste bliver at klippe lidt reallyd ind sammen med
> interviewene.

Det kan Audacity sagtens klare, det kan faktisk mere end de fleste har
brug for, og jeg har aldrig oplevet ustabilitet, og jeg har efterhånden
klippet mange optagelser af halve og hele timers varrighed.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark