Newbie: Unix-programmer på Mac
Fra : Johnny Larsen

Dato : 07-08-01 19:54

Hej NG!

Apple er blevet langt mere spændende efter de er blevet "Unix-basseret" (Mac
OS X). Der åbner sig en helt ny verden af spændende programmer med Unix. Men
jeg er helt ny med Unix, og håber på lidt hjælp fra jer :)

(1)
Jeg vil gerne køre programmet "octave-2.0.16" (a la Matlab). Hvorledes
kommer jeg igang?

(2)
Kan man i princippet/praktisk køre et hvilket som helst Unix-program på
hvilken som Unix-system?

(3)
Skal jeg evt. have en yderligere shell?

(4)
Anbefalinger til "kom igang med Unix" litteratur søges (kommer jævnligt i
Polyteknisk Boghandel)?

Håber ikke jeg forstyrrer jeres nattesøvn med mine ellebelle-spørgsmål, men
jeg vil blive glad for jeres hjælp :)

På forhånd tak for hjælpen.

Men venlig hilsen
Johnny Larsen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-08-01 20:40

Den Tue, 07 Aug 2001 20:53:30 +0200 skrev Johnny Larsen:
> [...]
>
>(1)
>Jeg vil gerne køre programmet "octave-2.0.16" (a la Matlab). Hvorledes

Downloader det, læser README'en, og gør som der står i den - spørg evt.
igen når du når så vidt.

>(2)
>Kan man i princippet/praktisk køre et hvilket som helst Unix-program på
>hvilken som Unix-system?

1. Uden source: nej.

2. Med source/tekst-baseret: ja.

3. Med source/grafisk: Ja, forudsat X er installeret/kører. I forb. med
MacOS X skal dog lige nævnes at den IKKE kører X som rigtige unix-
maskiner (der har dog været tale om en add-on), så du skal ikke regne
med at køre PhotoShop på en linuxmaskine, og du kan godt forvente
problemer med at køre Gimp under OS-X.

>(3)
>Skal jeg evt. have en yderligere shell?

Øh, hvad?

>(4)
>Anbefalinger til "kom igang med Unix" litteratur søges (kommer jævnligt i
>Polyteknisk Boghandel)?

http://www.sslug.dk/linuxbog/

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Jakob Færch

Dato : 08-08-01 12:53

In article <9kpg6t$mk7$3@sunsite.dk>, kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

> [...]
> maskiner (der har dog været tale om en add-on), så du skal ikke regne
> med at køre PhotoShop på en linuxmaskine, og du kan godt forvente

Gimp findes bestemt til OS X:
http://www.macgimp.org/

Om det kræver en X-server på maskinen, ved jeg ikke - men mon ikke det
gør.

Men det er nu heller ikke så svært at få sig en X-server.
Jeg ved, at i hvert fald, at XFree86 er porteret til OS X:
http://www.xdarwin.org/

Der findes en relativt god oversigt over de programmer, der er porteret
til OS X hos Fink:
http://fink.sourceforge.net/

Og i øvrigt, til den oprindelige spørger: Jeg er sikker på, at dine
spørgsmål, elle-belle eller ej, vil blive modtaget med stor interesse og
venlighed i dk.edb.mac - der diskuterer vi nemlig også OS X i ny og næ,
og der er endnu flere kloge hoveder end her i Unix-gruppen

Mvh,
Jakob

Fra : Kent Friis

Dato : 08-08-01 16:51

Den Wed, 08 Aug 2001 13:52:48 +0200 skrev Jakob Færch:

>Gimp findes bestemt til OS X:
>http://www.macgimp.org/
>
>Om det kræver en X-server på maskinen, ved jeg ikke - men mon ikke det
>gør.

Derfor skrev jeg også "forvente problemer", og ikke "umuligt".

>Men det er nu heller ikke så svært at få sig en X-server.
>Jeg ved, at i hvert fald, at XFree86 er porteret til OS X:
>http://www.xdarwin.org/

Det var nok den "add-on"...

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Johnny Larsen

Dato : 08-08-01 21:54

in article tq1en8p001-9F158B.13524808082001@sunsite.dk, Jakob Færch at
tq1en8p001@sneakemail.com wrote on 08/08/01 13:52:

> [...]
> venlighed i dk.edb.mac - der diskuterer vi nemlig også OS X i ny og næ,
> og der er endnu flere kloge hoveder end her i Unix-gruppen

Tak for jeres hurtige svar. Jeg prøver mig frem, og vender tilbage :)

Jakob, naturligvis læser jeg også dk.edb.mac :)

Med venlig hilsen
Johnny Larsen