langsommere maskine
Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 13:15

Jeg synes efterhånde min iMac er begyndt at køre langsommere, end jeg er
vant til. Jeg har ikke lavet større ændringer på den, så hvad kan den
slags skyldes, og kan man gøre noget ved det?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 13:37

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg synes efterhånde min iMac er begyndt at køre langsommere, end jeg er
> vant til. Jeg har ikke lavet større ændringer på den, så hvad kan den
> slags skyldes, og kan man gøre noget ved det?

"langsommere" er frygtligt subjektivt ... "hvor meget langsommere" og
"til hvad" ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 13:46

Den 02/10/10 14.37, Thomas von Hassel skrev:

> "langsommere" er frygtligt subjektivt ... "hvor meget langsommere" og
> "til hvad" ?
>
> /thomas

Den arbejde mærkbart langsommere, end jeg er vant til, når for jeg for
eksempel aktiverer et program. Der kommer oftere "badebold", end der plejer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 13:47

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Den arbejde mærkbart langsommere, end jeg er vant til, når for jeg for
> eksempel aktiverer et program. Der kommer oftere "badebold", end der plejer.

hvor meget plads har du tilbage på din harddisk ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 13:57

Den 02/10/10 14.46, Thomas von Hassel skrev:
> hvor meget plads har du tilbage på din harddisk ?
>
> /thomas

Jeg har oprindelig 1 TB.
Kapacitet: 966,23 GB
Tilgængelig: 11,05 GB

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 14:19

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg har oprindelig 1 TB.
> Kapacitet: 966,23 GB
> Tilgængelig: 11,05 GB

bingo .... det er alt alt alt for lidt ledig plads ... du vil opleve at
den bliver sløv når du fylder din hardiske mere end 70-80% af den totalt
kapacitet.

/thomas

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 16:00

Den 02/10/10 15.18, Thomas von Hassel skrev:

> bingo .... det er alt alt alt for lidt ledig plads ... du vil opleve at
> den bliver sløv når du fylder din hardiske mere end 70-80% af den totalt
> [...]

Er løsningen så at slette nogle programmer?

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 16:09

Jeg har en TimeMachine på en ekstern harddisk, men på den interne HD er
der en mappe, der hedder Backups på godt 522 GB, altså det halve af min HD.

Er den nødvendig, når jeg har TM på en ekstern?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 16:34

> [...]

> der en mappe, der hedder Backups på godt 522 GB, altså det halve af min HD.
>
> Er den nødvendig, når jeg har TM på en ekstern?

der kommer da an på hvad der er _i_ mappen ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 16:34

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Er løsningen så at slette nogle programmer?

programmer ? ... ikke nødvendigvis, prøv først at finde ud af hvad det
er der fylder ... programmerne fylder sjældnt så meget som billeder,
musik, film etc.

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 16:45

Den 02/10/10 17.33, Thomas von Hassel skrev:

> programmer ? ... ikke nødvendigvis, prøv først at finde ud af hvad det
> er der fylder ... programmerne fylder sjældnt så meget som billeder,
> musik, film etc.
>
> /thomas

Det hedder hele tiden:

"Home Folder - 2010.09.27-23.30.03.916.IncrementalBackup"

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 16:50

Kunne en løsning være at slette programmet Backup og alle de filer, det
har smidt på min HD?

Problemet er jo osse, at hver gang TM laver en sikkerhedskopi, kommer
"Backups" med!

Det er vel nærmest en slags selvsving!

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 16:56

> [...]

> har smidt på min HD?
>
> Problemet er jo osse, at hver gang TM laver en sikkerhedskopi, kommer

slet mappen og få Backup.app til at stoppe med at lave backup ... ingen
grund til at slettet programmet dog .. det kan jo være det kan bruges
til noget mere fornuftigt...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 17:01

Den 02/10/10 17.55, Thomas von Hassel skrev:
> slet mappen og få Backup.app til at stoppe med at lave backup ... ingen
> grund til at slettet programmet dog .. det kan jo være det kan bruges
> til noget mere fornuftigt...
>
> /thomas

Det prøver jeg. Tak for råd.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 17:20

Når jeg kigger på HD's mappe "Bibliotek" & i "System/Bibliotek" er der
gengangere. Skal der være det?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 17:20

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Når jeg kigger på HD's mappe "Bibliotek" & i "System/Bibliotek" er der
> gengangere. Skal der være det?

STOP ... lad være med at pille der ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 17:27

Den 02/10/10 18.19, Thomas von Hassel skrev:
> STOP ... lad være med at pille der ...
>
> /thomas

Jeg ville heller ikke gøre noget, før jeg havde forhørt mig her, så tak
for advarslen.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 17:29

Den 02/10/10 18.19, Thomas von Hassel skrev:

> STOP ... lad være med at pille der ...
>
> /thomas

.... men er det ikke rigtigt, at man kan geninstallere OS oven på det,
man har?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 17:36

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> ... men er det ikke rigtigt, at man kan geninstallere OS oven på det,
> man har?

jo .. men hvad har det med noget at gøre ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 18:17

Den 02/10/10 18.36, Thomas von Hassel skrev:

> jo .. men hvad har det med noget at gøre ?
>
> /thomas

Jeg havde en ide om, at det kunne rydde op på HD, men det er altså ikke
tilfældet?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 18:18

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jeg havde en ide om, at det kunne rydde op på HD, men det er altså ikke
> tilfældet?

ved at fjerne systemfilerne ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 18:32

Den 02/10/10 19.17, Thomas von Hassel skrev:

> ved at fjerne systemfilerne ?
>
> /thomas

Nej, ved at geninstallere.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 18:33

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Nej, ved at geninstallere.

2 - 1 + 1 = 2

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 23:02

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> I høj grad, jo! MEN jeg slettede efter råd her den dobbelte back-up
> som programmet Backup lavede og fjernede den osse fra TM, så nu har
> jeg 798 GB til rådighed ud af 1TB, og jeg synes stadig den er
> langsommere.

Prøv at køre aktivitetsovervågning (ligger i hjælpeprogrammer) og se om
der er et eller andet der står og brænder cpu-tid af.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 13:57

> [...]

> er vant til. Jeg har ikke lavet større ændringer på den, så hvad kan
> den slags skyldes, og kan man gøre noget ved det?

Du bruger den jo, så kommer der mere i den. Nye programmer og den
slags.

Du tror ikke bare du er blevet fartblind?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 16:09

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Er løsningen så at slette nogle programmer?

Brug Grand Perspective til at finde ud af om du har nogen store klumper
et sted du ikke behøver mere.

http://grandperspectiv.sourceforge.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 16:09

> [...]

> min HD.
>
> Er den nødvendig, når jeg har TM på en ekstern?

Har du sat din maskine til at sikkerhedskopiere på sig selv??

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 16:37

Den 02/10/10 17.09, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101002 skrev:

> Har du sat din maskine til at sikkerhedskopiere på sig selv??

Det er et program der hedder "Backup", der gør det. Det har en paraply
som ikon, når det arbejder, og jeg har lige opdaget, at det lægger
filerne i en mappe, Backups, på HD'en, og at den er på 522 GB.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 16:38

> [...]

> som ikon, når det arbejder, og jeg har lige opdaget, at det lægger
> filerne i en mappe, Backups, på HD'en, og at den er på 522 GB.

Hvis du bruger timemachine er der ingen grund til at bruge Backup.app
også...

(med mindre man f.eks. laver en sekundær backup til en anden ekstern
harddisk .... og når det er på samme disk som dit data så er det slet
ikke backup .. så er der bare tilovers.)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 17:02

> Det er et program der hedder "Backup", der gør det. Det har en paraply
> som ikon, når det arbejder, og jeg har lige opdaget, at det lægger
> filerne i en mappe, Backups, på HD'en, og at den er på 522 GB.

Så har du jo også installeret noget men nok for længe siden, og nu er
disken ved at være fuld.

Jeg vil foreslå dig at sikkerhedskopiere din backup som den er nu, og så
lade Time Machine om at foretage det fremover (EFTER du har pillet den
der arkivfolder væk).

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 21:13

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> ved at fjerne systemfilerne ?

Kun hvis du starter med at formattere disken :)

(og så reetablerer din konto fra din sikkerhedskopi)

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 21:21

Den 02/10/10 22.12, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101002 skrev:

> Kun hvis du starter med at formattere disken :)
>
> (og så reetablerer din konto fra din sikkerhedskopi)

Vil det kunne gøre maskinen hurtigere, eller ...?

Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 21:24

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Vil det kunne gøre maskinen hurtigere, eller ...?

Det afhænger jo af hvad grunden er til at den er langsom. Det har du
ikke fundet ud af endnu...

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 21:30

Den 02/10/10 22.24, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101002 skrev:

> Det afhænger jo af hvad grunden er til at den er langsom. Det har du
> ikke fundet ud af endnu...

Det er jo noget der er kommet snigende, så jeg kan ikke lige forstå,
hvad der er sket.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 21:35

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det er jo noget der er kommet snigende, så jeg kan ikke lige forstå,
> hvad der er sket.

hører du ikke efter ? .. din maskine er langsom fordi der kun er/var
11GB ledig plads på din 1TB disk ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-10 21:51