Hvor mange bit
Fra : Selvestemig

Dato : 01-10-10 07:03

Hvor ser man i SnowLeopard om systemet kørere 32 eller 64 bit?
MVH
hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 14:37

Selvestemig <selvestemig@gmail.com> wrote:

> Hvor ser man i SnowLeopard om systemet kørere 32 eller 64 bit?

I Aktivitets Oversigt (eller Activity Monitor) kan du se hvilke
processer der kører hhv. 32 eller 64bit

/thomas

Fra : Selvestemig

Dato : 01-10-10 08:25

On 1 Okt., 15:36, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> I Aktivitets Oversigt (eller Activity Monitor) kan du se hvilke
> processer der kører hhv. 32 eller 64bit
>
> /thomas

Og hvor finder jeg så lige det. Jeg er en ren novice til Mac så
undskyld min uvidenhed, jeg prøver at blive bedre
MVH
hans

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-10-10 15:54

Den 01/10/10 16.24, Selvestemig skrev:

> Og hvor finder jeg så lige det. Jeg er en ren novice til Mac så
> undskyld min uvidenhed, jeg prøver at blive bedre
> MVH
> hans

Programmer > Hjælpeprogrammer > Aktiviteteovervågning !

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-10-10 16:02

> [...]
> MVH
> hans

Programmer > Hjælpeprogrammer > Aktiviteteovervågning !

Prøv at åbne Chess så vil du se at der står "Intel(64 bit)" ud for !

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-10-10 17:32

On 2010-10-01 16:24:55 +0200, Selvestemig said:

> Og hvor finder jeg så lige det. Jeg er en ren novice til Mac så
> undskyld min uvidenhed, jeg prøver at blive bedre

Du kan også altid finde et program ved at begynde at skrive navnet i
Spotlight (luppen øverst til højre for uret).

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-10 20:46

On 01/10/10 18.31, Kurt Brixen wrote:

> Du kan også altid finde et program ved at begynde at skrive navnet i
> Spotlight (luppen øverst til højre for uret).

Eller genvejen Cmd-Space

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-10 22:54

On 2010-10-01 21:46:07 +0200, Anders Sørensen
<anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> said:

> Eller genvejen Cmd-Space

alt efter system..
Cmd-Space ak i hurtig række følge så kommer Aktivitets Oversigt frem
med det samme (engelsk system prøv med AC.. Activity Monitor)

Fra : Pico

Dato : 01-10-10 23:49

"ecozyz" skrev i meddelelsen

> alt efter system..
> Cmd-Space ak i hurtig række følge så kommer Aktivitets Oversigt frem med
> det samme (engelsk system prøv med AC.. Activity Monitor)

Tak til alle, har fundet det.
MVH
hans

Fra : Selvestemig

Dato : 01-10-10 09:35

On 1 Okt., 16:53, Henry Lerche Madsen <ler...@aarstiden.dk> wrote:

> Programmer > Hjælpeprogrammer > Aktiviteteovervågning !

Tak for hjælpen, man lærere da også altid noget
Jeg går så ud fra at de få programmer der ikke står noget udfor er 32
bit, f. eks. YouSee sikkerhedspakke ?
MVH
hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-10-10 00:36

> I Aktivitets Oversigt (eller Activity Monitor) kan du se hvilke
> processer der kører hhv. 32 eller 64bit
>

> /thomas

Han vil vist vide om _kernen_ gør...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 12:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101002 <nospam0002+20101002@gmail.com> wrote:

> Han vil vist vide om _kernen_ gør...

det kan du også gøre i Activity Monitor ... find PID 0

/thomas

Fra : Selvestemig

Dato : 03-10-10 03:55

On 2 Okt., 13:46, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> det kan du også gøre i Activity Monitor ... find PID 0
>
> /thomas

Det er rigtig som Thorbjørn RA konkludere, jeg er nysgerrig efter at
vide om kernen kørere 64 bit? Går jeg ind og kigger på PID 0 (hvad er
PID) står der kernel_task/root/0,5 % CPU/58 tråde/98,7 MB ægte
hukommelse/ Intel Type. Ser jeg på PID 1 er det launchd/root/0,0 % CPU/
3 tråde/1,1 MB ægte hukommelse/Intel (64 bit) Type. Ud for langt de
fleste står der Intel (64 bit) under Type. Noget at sige til man
bliver forivret
Det jeg er interreseret i at vide er om min iMac fra februar kørere 32
eller 64 bit eller svinger lidt eftersom hvilket program det er. Det
er en 3.06 GHz Intel Core 2 Duo og OX v. 10.6.4.
MVH
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-10 11:05

> [...]

> eller 64 bit eller svinger lidt eftersom hvilket program det er. Det
> er en 3.06 GHz Intel Core 2 Duo og OX v. 10.6.4.

Som standard kører Kernen 32bit men dine programmer kan sagtens køre
64bit

99% af brugerne vil ikke opleve nogen forbedring ved at tvinge kernen
til at køre i 64bit.

Alle Intel maskiner fra Core 2 og opefter kan køre 64bit*

/thomas

* det kan være der er undtagelser, men alle Mac'er inden for de sidste
2-3 år kan køre 64bit.

Fra : Selvestemig

Dato : 03-10-10 04:13

On 3 Okt., 12:05, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> /thomas
>
> * det kan være der er undtagelser, men alle Mac'er inden for de sidste

OK, men når den kørere 32 bit kan den da kun udnytte indtil 4 GB ram,
er det rigtigt eller gælder det kun for OS, du kan nok se jeg er vant
til Windows ? Grunden til jeg spørger så meget om det er at jeg har 8
GB ram i og ikke er sikker på om de udnyttes af f. eks. iMovie og
Photoshop.
MVH
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-10 11:17

> [...]

> til Windows ? Grunden til jeg spørger så meget om det er at jeg har 8
> GB ram i og ikke er sikker på om de udnyttes af f. eks. iMovie og

Hvis programmet kan køre 64bit så kan det også adressere mere end 4GB
ram ...

hvilken verison af hhv. Photoshop og iMovie ?

Du kan altid i Aktivitets Overvågning se om et program kører hhv. det
ene og det andet.

/thomas

Fra : Selvestemig

Dato : 03-10-10 04:25

On 3 Okt., 12:16, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> hvilken verison af hhv. Photoshop og iMovie ?
>
> Du kan altid i Aktivitets Overvågning se om et program kører hhv. det

PS er CS5 og iMovie er den der fulgte med maskinen i iLife, iMovie 09
v. 8.0.6 (821). I aktivitetsovervågningen står der ud for iMovie under
Type "Intel" og ud for PS står der "Intel (64 bit).
MVH
hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-10 12:01

> [...]

> 8.0.6 (821). I aktivitetsovervågningen står der ud for iMovie under Type
> "Intel" og ud for PS står der "Intel (64 bit).

Ja .. iMovie er ikke 64bit mens Photoshop CS5 er ...

/thomas

Fra : Pico

Dato : 03-10-10 15:57

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Ja .. iMovie er ikke 64bit mens Photoshop CS5 er ...
>
> /thomas

OK, tak for udredningen og hjælpen. Kan jeg så konkludere at der køres 32
bit når iMovie er i sving og 64 bit mår det er Photoshop ?
Ja undskyld mine spørgsmål, men jeg har svært ved at fatte at CPU'en kan
køre 32 bit med et program og 64 bit med et andet, jeg har altid troet at OS
enten var det ene eller det andet.

--
MVH
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 03-10-10 16:10

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> writes:

> [...]
> køre 32 bit med et program og 64 bit med et andet, jeg har altid troet at OS

SÃ¥dan er det med nogen cpu'er. Udviklingen har gjort at den type
processorer som Apple bruger, kan begge dele, og programmer kan så være
oversat med 32-bit og/eller 64-bit og/eller PowerPC udgaver. Så vælges
den som OS X bedst kan lide.

En 32-bit kerne kan sagtens køre 64-bit programmer, som du kan se.