Hj.side
Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 01-10-10 17:36

Hej,

Er der en der kan hjælpe med hvordan jeg kommer videre med programmering
rent fagligt. Jeg er vist lidt bagefter i forhold til 'fronten' på området.

Kig ind på w w w. o l ga jakobsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-10 17:49

Ing. Jakob Jakobsen skrev:

> Er der en der kan hjælpe med hvordan jeg kommer videre med programmering
> rent fagligt. Jeg er vist lidt bagefter i forhold til 'fronten' på området.

> Kig ind på w w w. o l ga jakobsen.dk

Ikke lige det du spørger om, men du har en pudsig formulering:

   Du kan downloade et billede til dit skrivebord
   ved at højreklikke på musen.

Nu har jeg højreklikket på musen i en time, og jeg har stadig
ikke fået fat i et billede. Du skal skrive

   Du kan downloade et billede til dit skrivebord
   ved at højreklikke på billedet.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 17:56

Once upon a time I had a good girl

- eller

Once upon a girl I had a good time?

Kreditorernes orden er ligegyldig!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 18:00

Bertel Lund Hansen skrev den 01-10-2010:

> [...]
> ikke fået fat i et billede. Du skal skrive
>
>    Du kan downloade et billede til dit skrivebord

ROTFL

Undskyld!

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-10 11:08

On 1 Okt., 18:48, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Ikke lige det du spørger om, men du har en pudsig formulering:

Er det ikke god kotume mere, at man også besvarer spørgsmålet, hvis
man går off-topic?

Det er helt fint at lige gøre opmærksom på stavefejl osv, men hvis man
samtidig overser hovedspørgsmålet, vil jeg selv i hvert fald opfatte
det som en slags hån.

Som svar på spørgsmålet, så er der flere ting, som nok bør ændres.
Bl.a. frames, som skal laves til DIVer, så kommer det også ud af
tabeldesignet, links, som skal sættes på lister, og her har du vidst
et image map i øjeblikket... og så skal FONT-tags og sådan noget lige
opdateres.

Det sidste med FONT ville jeg lave først, da det kan laves uden at
gribe for meget ind i sidens logik.

Den letteste er FONT color, som direkte kan erstattes af en inline
style="color: [farve]", så er der FONT size, som hedder font-size i
CSS, og FONT face, som hedder font-family i CSS.

Og når det hele er lagt inline, skal der laves nogle classer, og så
skal hele baduljen smides i et CSS-ark for sig. Du kan lige få bgcolor
samtidig, som er background-color i CSS.

Når det er renset for gamle tags, kunne man måske gå i gang med at
lave det med linksne.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-10-10 19:13

Rune Jensen wrote:

> Er det ikke god kotume mere, at man også besvarer spørgsmålet, hvis
> man går off-topic?

Det er lidt nemmere hvis pågældende bringer et link til hjemmesiden. Jeg
fandt ud af at det måtte være http://www.olgajakobsen.dk/. Jeg forstår
bare ikke hvad OP vil vide mere om.

> Det er helt fint at lige gøre opmærksom på stavefejl osv, men hvis man
> samtidig overser hovedspørgsmålet, vil jeg selv i hvert fald opfatte
> det som en slags hån.

Jeg opfattede Bertels bemærkning som et forsøg på at hjælpe, men jeg kan
nu ikke lige finde det sted hvor han har fundet det.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 02-10-10 20:46

Hej Rune

Det er lykkedes at lave forsiden med div, men når man kommer ind på 'dansk'
med olga introduktion måtte jeg ty til det gamle princip med frames da
dreamweaver 4 ikke synes at kunne håndtere det korrekt...-med links foroven.

Hvis der er nogen der kender hvor man kan købe en orig. nyere og billigere
version end cs5 er jeg intresseret. feks. cs4. (Jeg mener det kan forsvares
at handle lidt her i denne gruppe jvf. det beskrevne indhold) VH/Jakob

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-10 11:26

On 1 Okt., 19:00, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> ROTFL
>
> Undskyld!

Og når i så er færdige med at grine af, nedrakke, håne og spotte
andre, kan i måske få taget jer sammen til at svare på spørgsmålet??

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 19:07

Rune Jensen har bragt dette til verden:
8X
> Og når i så er færdige med at grine af, nedrakke, håne og spotte
> andre, kan i måske få taget jer sammen til at svare på spørgsmålet??
>

> MVH
> Rune Jensen

Ja far...

Men først, så var det var altså det billede på nethinden, af Bertel der
højreklikker på musen... Og en undren over hvad han mon højreklikker på
musen med...
Ikke den uheldige formulering på sitet...

Men et spøg et andet skæmt.
Siden er sidst opdateret 3. juli 2009 påstår FF - og må allerede på det
tidspunkt have været ... gammeldags?
Der er mange ting der burde ændres - frames, tabeldesign, fornuftig
visning af billeder (i en mere tidssvarende kvalitet)..
Der er i øvrigt nogle rigtigt gode billeder imellem, efter min smag.

Men spørgsmålet går vel ret beset på hvor man kan lære noget.
Et godt råd til spørgeren, må vel være at glemme det han tror han kan i
forvejen. Der er sket meget siden den side blev "opfundet".
http://bbsorensen.dk/?men=Link/Software er en samling af links til de
steder jeg mener er gode at blive klogere af, eller finde information
om specifikke problemstillinger.
Måske skal man fremhæve Jørgen Farum Jensens http://webdesign101.dk i
denne sammenhæng - måske endda hans bøger, som kan lånes på
biblioteket.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 01-10-10 19:11

Jeg bruger en gl. Dreamweaver version 4. Hvilke fordele vil jeg få mit
niveau ved at købe den nye CS5?

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-10 12:37

On 1 Okt., 20:11, "Ing. Jakob Jakobsen" <webmas...@bondar.dk> wrote:
> Jeg bruger en gl. Dreamweaver version 4. Hvilke fordele vil jeg få mit
> niveau ved at købe den nye CS5?

Lever du af det, eller tager du penge for det, eller har du på anden
måde en faglig interesse, så er det nok ikke de værste penge at bruge..

Jeg er lidt sådan forbeholden, fordi jo, jeg mener, hvadenten man
koder i WYSIWYG eller ej, bør man simpelthen kende til som minimum
HTML og CSS. At man så ikke behøver altid med WYSIWYG er en anden sag.
Jeg synes bare det giver mere troværdighed, man kan snakke med om det,
hvis du forstår. Og så er der jo det med, hvis der opstår fejl, man så
selv kan rette dem i koden, og at et program altså ikke kan lave alt
for en.

Alt i alt kommer det vel ned til, om du synes selv det er besværet
værd. Jeg vil da tro, det kan oplæres indenfor en måneds tid, måske
hurtigere, hvis ikke du er helt blank i forvejene? Altså du har noget
HTML og CSS erfaring, ikke? Og du har en interesse i at lære mere HTML
og CSS udover programmet?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-10 12:35

On 1 Okt., 20:12, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Jeg opfattede Bertels bemærkning som et forsøg på at hjælpe, men jeg kan
> nu ikke lige finde det sted hvor han har fundet det.

Ikke som et forsøg på at hjælpe ifbm. hovedspørgsmålet, for det Bertel
svarede på, var ikke hvad der blev spurgt om. Og det opfatter jeg
sådan set som en hån - stadig. Jeg tænker på, hvis det var mig, som
blev besvaret sådan.

Hvilket signal sender det til andre, hvis de eneste svar man får på
sit spørgsmål er udenoms- off-topic, og så folk som nedrakker, griner
uden at hjælpe?

Hvis Bertel oa. nu havde besvaret spørgsmålet samtidig, ville det have
været noget helt andet.

Grine af og grine med. Der *ER* forskel.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-10-10 21:08

Rune Jensen wrote:

> [...]
> været noget helt andet.
>
> Grine af og grine med. Der *ER* forskel.

Du er da temmelig sart.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-10 16:29

On 1 Okt., 22:07, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:
> Du er da temmelig sart.

- Hader du ikke også bare folk, som svarer i øst, når der spørges i
vest?
- Åh, omkring kl. 4 tror jeg

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-10 10:15

Rune Jensen wrote:

> - Hader du ikke også bare folk, som svarer i øst, når der spørges i
> vest?
> - Åh, omkring kl. 4 tror jeg

Åh, du er idiot.

Jeg beklager meget at jeg blandede mig.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-10 16:53

> Det er lidt nemmere hvis pågældende bringer et link til hjemmesiden. Jeg
> fandt ud af at det måtte værehttp://www.olgajakobsen.dk/.

Det tog mig under to sekunder at finde ud af, det ikke var et rigtigt
link, men der var mellemrum imellem, så det ikke var klikbart. Der kan
være mange grunde til, man ikke vil have det som rigtigt link, bl.a.
at man ønsker at holde det fra Google, og efterhånden MÅ de faste
simpelthen have lært det, at sådan er der nogen, som ønsker det.
Ellers er det godt nok langsomtopfattende af rang.

> Jeg forstår
> bare ikke hvad OP vil vide mere om.

Så stil det spørgsmål. Det er ikke forbudt at spørge ind til hvad der
menes, og det er langt mere konstruktivt end bare at håne, som visse
andre.

Hvis man ikke synes om oplægget, meget nemt, lad være med at svare på
det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-10 01:44

Rune Jensen skrev:

> Der kan være mange grunde til, man ikke vil
> have det som rigtigt link, bl.a. at man ønsker
> at holde det fra Google

Det har jeg til gengæld svært ved at forstå.

Hvorfor laver man en hjemmeside hvis Google
eller andre ikke må finde den?

Jeg tror da på at ejeren af http://olgajakobsen.dk
ønsker at få linket promoveret, hvorfor eksisterer
den ellers?

Der kan naturligvis være situationer på familie-
sider med billeder, der kun skal vises for familien,
men det tyder det ikke på i denne forbindelse.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 04:47

On 2 Okt., 11:14, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Åh, du er idiot.

FUT til dk.admin.netikette, hvor du kan muntre dig alt du vil med at
kalde folk navne.

Jeg følger ikke gruppen.

--
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-10 14:37

Rune Jensen wrote:

> FUT til dk.admin.netikette,

Det har du tydeligvis heller ikke styr på.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-10-10 16:07

On 02-10-2010 15:37, Erik Olsen wrote:

> Det har du tydeligvis heller ikke styr på.

Jeg synes du skal stoppe nu.
Rune har styr på langt mere end mange af os nogensinde får, og han er en
af de få der _altid_ holder en sober tone.

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-10 16:12

Karl Erik Christensen wrote:

> ... han er en af de få der _altid_ holder en sober tone.

Ikke altid.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 05:02

On 2 Okt., 02:44, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Det har jeg til gengæld svært ved at forstå.
>
> Hvorfor laver man en hjemmeside hvis Google
> eller andre ikke må finde den?

Hvilken relevans har det til spørgsmålet i oplægget, om det er et
rigtigt link eller ej?

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-10 22:49

Rune Jensen skrev:

> Hvilken relevans har det til spørgsmålet i oplægget,
> om det er et rigtigt link eller ej?

Det er en del af debatten - og jeg ønsker fortsat
et svar på det øverste spørgsmål.

Jeg synes at det er fuldstændig tåbeligt at bruge
tid på at lave en hjemmeside til salg af billeder, og
så bagefter bruge tid på at skjule den for
søgemaskinerne.

Ja, en tråd udvikler sig - det skal den gøre - ellers
dør debatten og gruppen.

Jeg ser en del indlæg hvor folk meget gerne vil
findes på Google - her er det omvendt - og jeg
forstår ikke hvorfor, når man har et produkt der skal
sælges.

Jeg får masser af henvendelser, både på telefon
og mail, bare fordi jeg har en aktiv hjemmeside, er
det ikke sådan noget det skal bruges til?

Jo flere eksponeringer, jo flere henvendelser, jeg
kan godt mærke forskel - og den kan Olga sikkert
også en dag.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 09:16

On 2 Okt., 15:37, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Det har du tydeligvis heller ikke styr på.
Nå, jamen så fortsæt du med at trolle her, hvis du synes det er
sjovt, selv om reglerne siger, man skal rykke uvedkommende
diskussioner, og selv om du tydeligt giver udtryk for du vidste det
var det jeg ville. En stor tak til Bertel for at have startet det ved
at postet et indlæg, som han vidste var totalt off-topic, hvlket han
også skrev, som han vidste ville trække yderligere 3-4 off-topic
indlæg fra andre, og så for iøvrigt at skide højt og flot på selve
spørgsmålet. Yep, det er SÅDAN det skal køres! Der er fame ingen som
skal tro de bare kan få svar her i gruppen, sådan uden videre. Hvis
jeg har noget, som jeg synes er vildt morsomt, må det komme FØR
besvarelsen af det spørgsmål, og så skal den joke naturligvis postes i
den tråd som det allerførste, fordi det er SÅ ustyrligt morsomt at
ALLE bare vil falde om af grin, selv om det er OT, og selv om det vil
tiltrække yderligere 3-4 OT-indlæg, det er klart. Sådan er det, lev
med det.

--
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-10 16:32

Rune Jensen wrote:

> [...]
> ALLE bare vil falde om af grin, selv om det er OT, og selv om det vil
> tiltrække yderligere 3-4 OT-indlæg, det er klart. Sådan er det, lev

Dette er et godt eksempel på at du ikke altid holder en sober tone.

Hvorfor overfalder du Bertel for et indlæg som var relevant? Du må have
et horn i siden på ham.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 09:23

On 2 Okt., 17:12, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Ikke altid.

Hvem er det?

Min pointe går på, at man poster en "joke" som svar på et seriøst
spørgsmål, og så uden overhodet at skelne til at svare på det
spørgsmål også.

Jeg har prøvet det selv at stille et seriøst ment spørgsmål (i ris+ros-
gruppen), så kommer der som en af de første en af de her, som tror de
er morsomme med et iOT-ndlæg, som trækker yderligere 3-4 OT-indlæg, og
så var den tråd fuldstændigt ødelagt. Jeg fjernede så oplægget, gad
ikke se på det, fik aldrig besvaret mit spørgsmål heller.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-10 16:25

Rune Jensen wrote:

> [...]
> OT-indlæg, og så var den tråd fuldstændigt ødelagt. Jeg fjernede så
> oplægget, gad ikke se på det, fik aldrig besvaret mit spørgsmål

Som tidligere nævnt synes jeg du er sart. Usenet er det forkerte sted at
være sart.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 10:11

On 2 Okt., 17:32, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Hvorfor overfalder du Bertel for et indlæg som var relevant? Du må have
> et horn i siden på ham.

Det var IKKE relevant. *Læs* oplægget, *læs* bertels indlæg, og så
fortæl mig hvad det har med "forbedring af programmeringsegenskaber
rent fagligt" at gøre at bertel har fundet en stavefejl på siden?

--
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-10 17:18

Rune Jensen wrote:

> Det var IKKE relevant. *Læs* oplægget, *læs* bertels indlæg, og så
> fortæl mig hvad det har med "forbedring af programmeringsegenskaber
> rent fagligt" at gøre at bertel har fundet en stavefejl på siden?

Det svarer helt til at en spørger i gruppen om et konkret problem med
sin hjemmeside. Siden er opbygget med tekikker fra forrige århundrede og
validerer ikke. Skulle I lade være at understrege manglerne og foreslå
forbedringer selvom det ikke var det han spurgte om?

Naturligvis ikke. Spørger man i nyhedsgrupperne, må man tage de svar der
kommer og selv sortere dem. Måske kan man endda blive klogere.

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 02-10-10 20:56

Hej,

Olga spørger om man kan lave et brugervenligt system ligesom CMS i html, som
hendes side er lavet i, så hun selv kan uploade sine billeder og
flashbilleder til siderne her på o l g ajakobsen.dk....?
(Ja, det skyldes at vi vil hindre google i at se disse tekster)

Olga vedligeholder p.t. nogle sider på denne måde med sine designs lavet i
adobe CS for andre virksomheder, men de bruger CMS til deres hj.sider.

VH/ Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-10 22:22

Ing. Jakob Jakobsen skrev:

> Olga spørger om man kan lave et brugervenligt
> system ligesom CMS i html, som hendes side er
> lavet i, så hun selv kan uploade sine billeder og
> flashbilleder til siderne her på o l g ajakobsen.dk....?

Upload af billeder kan ikke laves med ren html, det
kræver noget serverside, som asp eller php.

> (Ja, det skyldes at vi vil hindre google i at se
> disse tekster)

Jamen, hvorfor? Jeg troede at Olga ville sælge sine
billeder - er det ikke det der er meningen med at
lave en hjemmeside?

Kan Google ikke finde den, er der ingen der ser den,
og Olga sælger ingen billeder

Nå, jeg kom vist til at promovere siden i mit forrige
indlæg - så får Olga vist travlt når Google finder
hende.

Jakob, forklar lige formålet med det!

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 03-10-10 04:36

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> [...]
> og Olga sælger ingen billeder
>
> Nå, jeg kom vist til at promovere siden i mit forrige
> indlæg - så får Olga vist travlt når Google finder

Det skyldes gallerierne ikke bryder sig om for meget forkert 'omtale' når
dette her postes på google. Der er jo lidt et internt anliggende hvad vi
snakker om, når det handler om programmering.

Man kan finde olga ved at søge på hendes navn - det må være rigeligt for dem
der køber hendes kunst.

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 03-10-10 04:49

Nu spørger jeg sikkert rigtigt "simpelt fra forige århundrede", men kan man
kombinere vores html med asp? Og hvordan begynder man med det rent fagligt?

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 16:16

On 2 Okt., 23:49, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Ja, en tråd udvikler sig - det skal den gøre - ellers
> dør debatten og gruppen.

Klart nok. Men ikke ved at man som det allerførste poster et OT-
indlæg, som man ved vil tiltrække 3-4 andre OT-indlæg, og så bare
skrider fra den diskussion.

Hvis man VIL off-topic, kan man i det mindste gøre sig den ulejlighed
lige at finde ud af, hvad spørgsmålet handler om, og så vise interesse
for det også.

> Jeg ser en del indlæg hvor folk meget gerne vil
> findes på Google - her er det omvendt - og jeg
> forstår ikke hvorfor, når man har et produkt der skal
> sælges.

Det må Jacob så svare på, det kan jeg af gode grunde ikke ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 16:28

On 2 Okt., 21:45, "Ing. Jakob Jakobsen" <webmas...@bondar.dk> wrote:
> [...]
> dreamweaver 4 ikke synes at kunne håndtere det korrekt...-med links foroven.

Men så lad mig lige være sikker - du laver det hele med Dreamweaver,
eller koder du også noget af det i hånden?

> [...]
> at handle lidt her i denne gruppe jvf. det beskrevne indhold) VH/Jakob

Du bør nok henvende dig i den rigtige gruppe, som så vidt jeg kan se
er dk.marked.privat,
http://usenet.dk/?side=gruppeliste&parent=dk.marked.privat

Men der er jo ingen, som kan forhindre dig i at skrive en kort tekst i
din signatur om hvad du vil købe, og du kan jo evt. fortælle
yderligere heri hvor/hvilken gruppe du handler. En sådan signatur vil
da blive godtaget herinde, det kan ingen brokke sig over.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 03-10-10 04:59

> [...]

Men så lad mig lige være sikker - du laver det hele med Dreamweaver,
eller koder du også noget af det i hånden?

Både wysiwyg - som du kalder det og i hånden. Tastaturkode vil jeg kalde
det.. Div koden på forsiden har jeg fundet et eller andet sted og så virkede
det...

> [...]
> at handle lidt her i denne gruppe jvf. det beskrevne indhold) VH/Jakob

Du bør nok henvende dig i den rigtige gruppe, som så vidt jeg kan se

Ja, men sket er sket.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-10-10 09:03

Ing. Jakob Jakobsen wrote:

> ???

Jakob, det er meget svært at se hvad du citerer fra det indlæg du svarer
på, og hvad du selv skriver.

http://thomasgmadsen.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/ er en vejledning
til opsætning af OE. Prøv at kigge på den og din opsætning.

Desværre skriver Rune fra Google Groups, det kan godt give nogle
problemer i svar. Måske kan du have gavn af at installere OE-Quotefix
fra http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-10-10 17:12

> [...]
> dreamweaver 4 ikke synes at kunne håndtere det korrekt...-med links foroven.

Hvad er det som går galt helt nøjagtigt?

Du bruger HTML-entities, så noget kunne tyde på, du gemmer i andet
karakter-sæt end serveren sender med, og det kunne måske godt give
lidt kludder. Men det er nødvendigt at vide helt, hvad fejlmeddelelsen
er (kender ikke fejlmeddelelser for Dreamweaver), eller i hvert fald
hvad som går galt, for at kunne sige, om det er det, som er problemet.

På hovedsiden, der har du

charset=windows-1252">
charset=iso-8859-1">

....altså content-type angivet to gange. En af dem skal så slettes, del
må vel være logisk. Men det skal vel stadig svare til, hvad dokumentet
er gemt som.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ing. Jakob Jakobsen

Dato : 03-10-10 05:03

> [...]
> dreamweaver 4 ikke synes at kunne håndtere det korrekt...-med links
> foroven.

Hvad er det som går galt helt nøjagtigt?

Opdelingen med de tre horisontale felter (blå hvid blå) bliver ændret. Den
øverste forsvinder. Den midterste er i midten - ok. og den nederste med
adressen er foroven...
Jeg prøvede at downloade en demo af CS4 og det virkede Ok. Så det er noget
at gøre med programmet, der styrer redigeringsvinduet i DW(version 4).

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-10-10 02:13

On 3 Okt., 05:36, "Ing. Jakob Jakobsen" <webmas...@bondar.dk> wrote:

> [...]
> snakker om, når det handler om programmering.
>
> Man kan finde olga ved at søge på hendes navn - det må være rigeligt for dem

Fuldstændigt hvad jeg forestillede mig og jeg er helt med på årsagen,
ville bare ikke komme med forhastede indlæg om grunden.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-10-10 03:07

On 3 Okt., 05:49, "Ing. Jakob Jakobsen" <webmas...@bondar.dk> wrote:
> Nu spørger jeg sikkert rigtigt "simpelt fra forige århundrede", men kan man
> kombinere vores html med asp?

(Du må lige rette mig, hvis jeg har misforstået noget i nedenstående)

Hvis du mener i samme side, så kan man godt kombinere ja, og det er
også meningen man skal. Men "efternavnet" skal ændres til .asp,
ikke .html, hvis du vil køre ASP. Det burde ikke betyde det store, når
Google ikke er vigtig, men det er selvfølgelig noget, man skal vide.
ASP har nogle store fordele og nogle store ulemper, som skal med i
overvejelserne.

ASP er nemt at lære, så det går forholdsvist hurtigt med at sætte sig
ind i det. Bagdelen er, at ASP er en gammel teknologi, som er på vej
ud. Og der menes fra hosterne, som jo skal udbyde den. Naturligvis er
der en "udfasningsperiode", og den vil være længere eller kortere, alt
efter hoster, nogle vil måske bruge nogle år - spørg evt. din hoster.
Hvis man selv hoster siden, er lige det ret ligegyldigt.

Opfølgeren til ASP hedder .net, som jeg ikke ved nok om til at kunne
sige mere. Alternativet hedder PHP, som jeg ikke har mening om heller.

Hvis du bare vil inkludere dele af din kode, og det kan f.eks. være
menuen, som du vil lægge i ekstern fil, så kan bruges SSI, som ligger
automatisk under ASP, men altså også findes selvstændigt. Der er ikke
som sådan scripting, det er mest baseret på netop inkludering. Og SSI
går nok ikke ud af produktion sådan lige foreløbigt.

En sidste ting, som Allan skriver, hvis du vil have et CMS, er du nødt
til at have sådan noget serverside sprog, ASP/ASP.NET, eller PHP. Du
må lige spørge andre steder også, du skal ikke kun tage efter det her,
men min (korte) erfaring med CMSer siger, det er forholdsvist meget
nemmere at finde kvalitets-Open Source CMSer til PHP end både .net og
ASP, og PHP-CMSer har ret gode forums. WordPress, som er det mest
kendte CMS, findes dog også i en .NET-version, så vidt vides.

> Og hvordan begynder man med det rent fagligt?

Et af de få tidspunkter, hvor jeg synes html.dk er ganske udmærket
sted at starte.. F.eks:
http://www.html.dk/tutorials/asp/

For teknikken med SSI, kan hjemmesideskolen måske hjælpe:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.php?id=inclssi

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-10-10 05:27

On 3 Okt., 06:02, "Ing. Jakob Jakobsen" <webmas...@bondar.dk> wrote:

> Opdelingen med de tre horisontale felter (blå hvid blå) bliver ændret. Den
> øverste forsvinder. Den midterste er i midten - ok. og den nederste med
> adressen er foroven...

Her er du nok nødt til at finde ud af, om du vil CMS-vejen, eller om
du vil fortsætte med Dreamveawer. Hvis du vil CMSer, kan du
sandsynligvis få hjælp i webdesign hovedgruppen, alternativt
serverside-gruppen, alt efter hvor spørgsmålet går på. ASP specifikt
behandles i dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp, f.eks.

Hvis du har lyst til selv at rode med det, altså tilrette koden udenom
programmerne, kan du sandsynligvis få hjælp i netop denne gruppe. Og
jeg vil da gerne også hjælpe lidt, hvis det er, kræver bare, at
programmet ikke har for meget "magt", så man kan rette frit uden det
brokker sig.

Jeg ville så foreslå et nyt oplæg/spørgsmål, for hver ting du har
spørgsmål om, CMS, serverside osv. i de egnede grupper, så det er mere
specifikt, og så du rammer dem, som kan svare. Og så et nyt spørgsmål
om lige dette, som fejler i HTMLen (så vidt muligt også dele det op
eller gøre det specifikt), hvis det er, det vil nok være det rette i
denne gruppe, når det er HTML-spørgsmål.

Håber, det var forståeligt, ellers må du sige til.

MVH
Rune Jensen