Fast vestremenu i CSS/HTML
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 12:33

Jeg har flere gange annonceret her i gruppen, at NU ville jeg gøre
http://www.danacord.dk/index2.html mere tidssvarende, men hver gang er
jeg strandet efterhånden som forsøg på at fejlrette og modificere
bestående kode, gav anledning til så mange og store opgaver, at det så
håbløst ud.

Denne gang (se mine aktive tråde) har opsvinget bidt sig fast. Mere
eller mindre tilfældigt har jeg først kastet mig over
præsentationssiderne, hvor indholdet af CD'erne vises. Måske ikke det
rigtige og rationelle sted at begynde, men det var det der fængede.

For at gøre dette færdigt, må næste skridt blive at optimere de
tabeller, som rummer indholdet af CD'erne (om eventuelle alternative
modeller til dette, se længere nede i indlægget).

Overordnet skal siden fremover ikke være bygget op i frames, men
bossen ER så glad for den lodrette vestremenu der står stille og ikke
scroller med.

Mange sider, måske endda de fleste, kan faktisk rummes på
skrærmbilledet uden at scrolle, men en del (f.eks. udgivelser med 2
eller flere CD'er), kan ikke. I den forbindelse overvejer at sætte
indholdet op i 2 kolonner, men så begynder det jo at blive indviklet.
I forvejen skal en CD præsenteres i 3 kolonner:

1. Track nummer
2. Tekst, titler m.m.
3. Spilletid.

På alle nuværende sider er dette sat op i en tabel. Kolonne 3 skal
være højrestillet, da nogle numre har en varighed af et tociffret
antal minutter og både kolonne 1 og 3 skal kunne top-alignes, da
teksten i kolonne 2 nogle gange fylder to eller flere linier. Kan alt
dette overhovedet gøres med CSS uden brug af tabeller?

Det er oplagt at bruge "include" til menuen, da den er ens på alle
sider. Dog ikke nu, hvor det senest anvendte punkt forbliver
highlightet, men det er jeg villig til at sælge.

Det ville også være smart at "include" hele headeren, men både
varenummer og tekst er jo specifik for hver side.

Endelig skal den nuværende funktionalitet bibeholdes, således at jeg
kan linke på kryds og tværs, f.eks. til en komponist, hvor man så får
en oversigt over alle Danacords udgivelser med musik af vedkommende.

Alle gode forslag til en arbejdsgang og prioritering af rækkefølge,
samt indspark til nogle af de ting jeg har nævnt, modtages med kyshånd

Fra : Leif Neland

Dato : 01-10-10 13:33

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

> Overordnet skal siden fremover ikke være bygget op i frames, men
> bossen ER så glad for den lodrette vestremenu der står stille og ikke
> scroller med.

Prøv at se på css position:fixed

> Det er oplagt at bruge "include" til menuen, da den er ens på alle
> sider. Dog ikke nu, hvor det senest anvendte punkt forbliver
> highlightet, men det er jeg villig til at sælge.

Kunne måske klares med javascript.

> Det ville også være smart at "include" hele headeren, men både
> varenummer og tekst er jo specifik for hver side.

Kunne klares med
<!#-- include top_head>
<title>titel</title>
<!#-- include top_body>
Brødtekst
<!#-- include bottom>

> Endelig skal den nuværende funktionalitet bibeholdes, således at jeg
> kan linke på kryds og tværs, f.eks. til en komponist, hvor man så får
> en oversigt over alle Danacords udgivelser med musik af vedkommende.

Ligger det i en database, så du kun skal oprette en udgivelse een gang, med
komponist, medvirkende m.m. og komponistsiden så oprettes automagisk?

Leif

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 16:24

On Fri, 1 Oct 2010, "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

>Prøv at se på css position:fixed

Yes, den er jeg med på, men det kan jo gøres på utallige måder. Kan
du, aller andre, linke til flotte løsninger eller tutorials?

>Kunne måske klares med javascript.

Jeg har i samfulde år været besjælet af tanken om at holde mig til ren
HTML og CSS. Jeg har imidlertid indset, at bare disse to kan volde
lige så mange og store problemer for slutbrugeren, at jeg lige så godt
kan droppe min reservation over for f.eks. JavaScript.

>Kunne klares med
><!#-- include top_head>
><title>titel</title>
><!#-- include top_body>
>Brødtekst
><!#-- include bottom>

Jeg ved ikke hvor meget der er tjent ved at dele det op i en masse små
stumper. Det skulle primært være til fordel for mig selv, da brugeren
jo helst ikke skal mærke nogen forskel.

>Ligger det i en database, så du kun skal oprette en udgivelse een gang, med
>komponist, medvirkende m.m. og komponistsiden så oprettes automagisk?

Nej, og den kommer heller aldrig til det - medmindre en melder sig
frivilligt til at hjælpe. Jeg har købt hæfter og bøger og forsøgt at
tilegne mig det flere gange i årenes løb, men det er for langhåret for
mig.

Jeg kan skam godt se fordelene, som bl.a. vil kunne lave den længe
ønskede søgefunktion, tilpasset netop vores side. I den kommende
opdatering vil jeg implementere HomeSearch, som dog er bedre end slet
ingenting.

Det naturlige svar på ovenstående vil være CMS, eller en af de mange
online shops. Nej tak, jeg har smagt på demoer af mange af dem og
enten har jeg ingen eller ringe kontrol over udseende og indretning,
eller også er det for svært for mig.

Fra : Leif Neland

Dato : 08-10-10 08:15

> Jeg ved ikke hvor meget der er tjent ved at dele det op i en masse små
> stumper. Det skulle primært være til fordel for mig selv, da brugeren
> jo helst ikke skal mærke nogen forskel.

Fordelen for dig er at du kun skal rette i dine include-filer en enkelt gang
for at ændringerne slår igennem for alle siderne.

Så hver side for dig kun indeholder brødtekst.

Leif

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 15:30

Kurt Hansen har bragt dette til os:
> [...]
> teksten i kolonne 2 nogle gange fylder to eller flere linier. Kan alt
> dette overhovedet gøres med CSS uden brug af tabeller?

Ja, det kan det.
text-align : right, klarer den 3. kolonne.
Top-align er default, så det burde vel ikke være et problem.

> Det er oplagt at bruge "include" til menuen, da den er ens på alle
> sider. Dog ikke nu, hvor det senest anvendte punkt forbliver
> highlightet, men det er jeg villig til at sælge.

Det kan gøres i js - eller med serverside programmering, som vel skal
anvendes alligevel?

> Det ville også være smart at "include" hele headeren, men både
> varenummer og tekst er jo specifik for hver side.

Så includer du et script, der er generelt, men sætte de specifikke til
det aktuelle.

> [...]
>
> Alle gode forslag til en arbejdsgang og prioritering af rækkefølge,
> samt indspark til nogle af de ting jeg har nævnt, modtages med kyshånd

Hvad har du serverside (ligner ASP?)?, hvordan opbevarer du data?
Nu kender jeg hverken oplysningerne, eller nuværende konfigurationer.
Men hvis tingene ellers virker, er der vel ingen grund til at ændre på
struktur i dataopbevaring. Hvis der er behov for det, er det første
trin.
Det handler derefter om et fornuftigt grund-layout, der kan vise de
informationer der er brug for, på den ønskede måde.
Derefter layout af de forskellige visninger (enkelte CD'er, lister and
what do I know), og disse indpasning i det overordnede layout.

Vær forsigt med "Mange sider, måske endda de fleste, kan faktisk rummes
på skærmbilledet uden at scrolle."
Der findes stadig folk med 800X600 skærme, og selv dem der har større,
har ofte et meget mindre browservindue. Så dit design bør kunne
tilpasse sig.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 16:38

On Fri, 01 Oct 2010 16:30:25 +0200, Birger Sørensen
<sdc@bbsorensen.com> wrote:

>Kurt Hansen har bragt dette til os:

>Ja, det kan det.
>text-align : right, klarer den 3. kolonne.
>Top-align er default, så det burde vel ikke være et problem.

Hmmm, forsøget må gøres. Det ska' æ kom an o det da.

>Det kan gøres i js - eller med serverside programmering, som vel skal
>anvendes alligevel?

Du skriver at det kan gøres i JS, men ikke hvordan

Nej, serverside har jeg knækket halsen på så mange gange nu, at jeg
ikke orker flere forsøg. Okay, et enkelt script, som bliver serveret
for mig på et sølvfad ... men ikke noget med database og den slax.

Der er p.t. ca. 250 varenumre, 333 kunstnere og 459 komponister. Nu
har jeg, i mit ansigts fodsved, gennem 14 år formået at holde siden
opdateret med ca. 25 nye udgivelser om året; så klarer jeg nok 14 år
mere, når frames bliver smidt ud. P.T. består siden af mere end 3.000
filer.

At benytte frames, som jeg har gjort det, betyder oprettelse af en
ekstra frameset-fil til samtlige sider og links. Besværligt ja, men
det virker. Alt andet lige, må vedligeholdelse blive betydeligt
lettere, når jeg får det hele lagt om, ligesom søgemaskinerne vil få
betydeligt nemmere ved at indexere siden
..

>Så includer du et script, der er generelt, men sætte de specifikke til
>det aktuelle.

<ironi>Klart nok</ironi>. Kan du komme med et eksempel?

>Hvad har du serverside (ligner ASP?)?, hvordan opbevarer du data?

Jeg har vist begge dele på hotellet, men igen ... NEJ, NEJ, NEJ!!!

> [...]
>Derefter layout af de forskellige visninger (enkelte CD'er, lister and
>what do I know), og disse indpasning i det overordnede layout.

Det er lige præcist sådan det er nu. Det engelske tidsskrift
Gramophone har faktisk omtalt siden i hædrende vendinger - netop på
grund af dens funktionalitet. Okay, det er "et par år" siden", men
siden har ikke ændret sig en døjt fra dengang. At verden udenom så
har, er en anden sag

> [...]
>Der findes stadig folk med 800X600 skærme, og selv dem der har større,
>har ofte et meget mindre browservindue. Så dit design bør kunne

Jeg mente bare, at da de fleste ikke fylder så meget i dybden, vil de
færreste brugere overhovedet have behov for at scrolle.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-10-10 17:04

Jeg påstod:

> Nu har jeg, i mit ansigts fodsved, gennem 14 år formået at holde siden
> opdateret med ca. 25 nye udgivelser om året

Det nagede mig. Huskede jeg nu også rigtigt? Nej, ikke helt. August
1997 gik prototypen i luften.

Den ældste arkiverede udgave jeg kan finde, er her:
http://web.archive.org/web/19980128013500/http://www.danacord.dk/
Der er ingen billeder med, men det fremgår tydeligt hvad jeg mener:
Bossen er umanérligt glad for siden som den er nu og er ikke
tilbøjelig til at give los for kreativiteten.

Første arkiverede udgave, som er nogenlunde komplet, er fra oktober
1999:
http://web.archive.org/web/19991007163853/http://www.danacord.dk/.
Der er byttet lidt rundt på farverne i menuen, men ellers ligner den
jo sig selv

Herre Gud, i 1997 var jeg kun 44 år og tid var der nok af. Jeg læste
tykke bøger om HTML (det var før CSS' tid) og brugte det meste af min
fritid på det. Sådan er det begribeligvist ikke mere. Jeg har i mange
år levet på renoméet og forsøgt at slippe så nemt om ved det som
muligt.

Nu, 13 år senere, hvor jeg nærmer mig efterlønsalderen (1.811 dage
tilbage!!!), får jeg trækninger, når jeg beskuer mit eget værk. Mange
ting irriterer mig og jeg vil så gerne moderniseret siden.

MEN - og der er et stort men - jeg har svært ved at forliges med, at
"bare fordi" jeg har lidt problemer med f.eks. headeren på en side,
vil jeg være nødt til at pløje mig gennem stakkevis af bøger og bruge
oceaner af tid på at sætte mig grundigt ind i et vældigt stofområde.
Det hænger ikke rigtig sammen, hvis man anskuer det rationelt og især
da ikke hvis jeg skulle levet af det.

Og lad det været sagt: Jeg er ikke professionel. Jeg er først og
fremmest en ven af høvdingen og huset i almindelighed. Ud over,
naturligvis, at modtage et eksemplar af alle nye udgivelser, får jeg
min internetopkobling betalt. Slut prut.

Og høvdingen? Ja, han har snart 25 års jubilæum med sit pladelskab.
Det kan kun lade sig gøre et drive et lille/mindre klassisk
pladeselskab i Danmark, hvis man har en usædvanligt veludviklet tæft
for godt købmandsskab.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-10-10 18:04

Følgende er skrevet af Kurt Hansen:
> [...]
>
> Overordnet skal siden fremover ikke være bygget op i frames, men
> bossen ER så glad for den lodrette vestremenu der står stille og ikke
8X

http://bbsorensen.com/test/layout/abspos/

Birger

http://bbsorensen.dk