Facetime på iPhone 4
Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-10-10 10:58

Hvordan udrydder man den tyveknægt der hedder Facetime?

Starter jeg Twitter op promptes jeg med "Facetime der pålægges evt. et
gebyr for SMS-beskeder brugt til at aktivere FaceTime."

Hvad har de to ting med hinanden at gøre?

Jeg har i øvrigt klaget til mit telefonselskab over at de har trukket
pengene, men de er ligeglade og henviser til Apple som synderen.

Det skriger da til himlen af dødsforagt både fra ens teleselskab og så
Apple?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:08

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> gebyr for SMS-beskeder brugt til at aktivere FaceTime."
>
> Hvad har de to ting med hinanden at gøre?

de burde ikke have noget med hinanden at gøre ...

Når du siger twitter, mener du via safari eller via et app ... (og
hvilket app)

> [...]
> pengene, men de er ligeglade og henviser til Apple som synderen.
>
> Det skriger da til himlen af dødsforagt både fra ens teleselskab og så

hvilket teleselskab ?

/thomas
- der aldrig har fået en slags beskeder ...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-10-10 11:26

> [...]
>
> hvilket teleselskab ?
>

> /thomas
> - der aldrig har fået en slags beskeder ...

Twitter programmet til iPhone
Unotel

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:38

> Twitter programmet til iPhone
> Unotel

hvad er det de har trukket penge for ?

/thomas

- der er meget forvirret, men det er åbenbart sådan det skal være idag.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-10-10 12:22

> hvad er det de har trukket penge for ?
>
> /thomas
>
> - der er meget forvirret, men det er åbenbart sådan det skal være idag.

Når du promptes med ovenstående besked og så svare "Ok" i stedet for
"Annuller" så trækkes du for en udenlands SMS. Flere teleselskaber er
opmærksomme på problemet og tilbagefører pengene.

Jeg kan se at jeg har valgt "Ok" tre gange, og det "evt." koster altså
2,70 til flg. nummer:
00447786205094

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 13:02

> [...]
> opmærksomme på problemet og tilbagefører pengene.
>
> Jeg kan se at jeg har valgt "Ok" tre gange, og det "evt." koster altså

ah .. ok .. nu er jeg med.

nu ved jeg også hvorfor jeg aldrig har fået den besked ... facetime var
slået fra på min telefon.

Jeg kan også se ud fra diverse fora at f.eks. Telia nu har "whitelistet"
det nummer så jeg f.eks. ikke bliver bonget for at aktivere facetime.

Og du kan jo så slå facetime fra hvis du ikke har brugt for det.

Under "Settings" -> "Phone" -> Facetime

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-10-10 13:22

> [...]
> det nummer så jeg f.eks. ikke bliver bonget for at aktivere facetime.
>
> Og du kan jo så slå facetime fra hvis du ikke har brugt for det.

Tak. Jeg kunne dælme ikke finde den sørens applikation. Men, her er så
pointen: den er slået fra, alligevel bliver den ved med at knævre, og
nogen gange vælger jeg så "Ok" fordi jeg gider ikke spille mere tid på
den, og så videre ... dælme ikke i orden. Jeg mener Apple skal fremlægge
dokumentation for hvor mange penge de har bonet folk for og lægge dem
over til Røde Kors.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 01-10-10 17:42

> hvad er det de har trukket penge for ?

> /thomas

> - der er meget forvirret, men det er åbenbart sådan det skal være idag.

Hvem har også et teleselskab, der mafiøst hedder Unotel?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-10-10 07:31

> Hvem har også et teleselskab, der mafiøst hedder Unotel?
>
> M.

Rubini?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 04-10-10 12:07

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Rubini?

Hæ, hæ...du fangede den italienske tilgang

M.

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-10-10 12:49

On 2010-10-01 11:57:57 +0200, Flemming Rubini said:

> Det skriger da til himlen af dødsforagt både fra ens teleselskab og så
> Apple?

Skal det opfattes som en trussel imod dit teleselskab og Apple?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-10-10 14:40

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Skal det opfattes som en trussel imod dit teleselskab og Apple?

Ja jeg mener vi har en kioskbasker her, som kan give android et spring
fremad og ramme et telefonselskab på sin troværdighed, counting down ...
I am a machine ... What is Your Mission ... My Mission bip bip bip
duuuuuuuu

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 15:11

> [...]

> fremad og ramme et telefonselskab på sin troværdighed, counting down ...
> I am a machine ... What is Your Mission ... My Mission bip bip bip

hvad for dig til at tro at ethvert teleselskab med en Android telefon
vil opføre sig anderledes ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-10-10 15:49

> hvad for dig til at tro at ethvert teleselskab med en Android telefon
> vil opføre sig anderledes ?

Godt spørgsmål
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
=)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

???
Connecting
..
..
..
..
..
Incoming answer
At de ikke får lov til at koble op til min pacemaker ???
adjusting
adjusting
send more money
really in need of good computer game

Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 16:34

> Godt spørgsmål

men ikke noget svar ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-10-10 19:07

> men ikke noget svar ?

For det første: Måske har Apple ikke tænkt på at andre programmers kald
til Facetime medfører dette.

Og det kunne vel også ske for andre producenter.

Men det er Apple der skummer fløden. Jeg har ikke accepteret nogen form
for 1-click betaling, af et uoplyst beløb for en serviceydelser som jeg
direkte har frabedt mig.

Jeg kunne acceptere gebyret for starten af anvendelse af Facetime, hvis
det var et tydeligt markeret køb, og man fik tilsendt en faktura, og at
det var et engangsbeløb. Ingen af delene er tilfældet.

Tilbage til dit spørgsmål: Som jeg vil belyse med et modspørgsmål: Hvad
får dig til at tro at fordi en brugtvognsforhandler er en skidt kal' så
er alle andre det? (Retorisk spr.)

Men, ingen andre af de to hundrede programmer jeg har på min iPhone
laver det nummer.

Dette her er potentielt en meget stor sag, så jeg vil da spændt afvente
at se hvad der sker.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-10 20:07

> For det første: Måske har Apple ikke tænkt på at andre programmers kald
> til Facetime medfører dette.

Selvom jeg nu har slået facetime til så får jeg ikke den besked ...

> [...]
>
> Men det er Apple der skummer fløden. Jeg har ikke accepteret nogen form
> for 1-click betaling, af et uoplyst beløb for en serviceydelser som jeg

Det er teleskelskabet der opkræver betaling for sms ... ikke Apple ...

> Jeg kunne acceptere gebyret for starten af anvendelse af Facetime, hvis
> det var et tydeligt markeret køb, og man fik tilsendt en faktura, og at
> det var et engangsbeløb. Ingen af delene er tilfældet.

fordi sms kan være gratis .. eller koste noget .. igen, det er
teleselskabet som burde whiteliste de sms'er ... ligesom

> Tilbage til dit spørgsmål: Som jeg vil belyse med et modspørgsmål: Hvad
> får dig til at tro at fordi en brugtvognsforhandler er en skidt kal' så
> er alle andre det? (Retorisk spr.)

Fordi det altid i sidste ende vil være teleselskabet der vil presse
citronen ...

> Men, ingen andre af de to hundrede programmer jeg har på min iPhone
> laver det nummer.

end twitter ?

> Dette her er potentielt en meget stor sag, så jeg vil da spændt afvente
> at se hvad der sker.

storm i et glas vand mener du vel ...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-10-10 07:55

> Selvom jeg nu har slået facetime til så får jeg ikke den besked ...

Det bliver spændende at høre hvordan du oplever det. På usenet er der en
del som rapporterer at de har betalt flere gange, eftersom at når de
aktiverer og deaktiverer Facetime ad flere gange, så udløser det
angiveligt en ny SMS-regning hos deres teleudbyder.

Mht. Twitter så er jeg forbløffet over at den applikation tilsyneladende
kan lave et programkald til Facetime som medfører der sendes en
betalingsSMS til Apple. Hvordan ville du selv lige programmere den
funktion?

Sådan her:

Givet at Facetime er slået fra --->
Ignorer at Facetime er slået fra og lad Facetime sende en SMS til os
(Apple), når Facetime startes eller forsøges startet af andet program,
kør aktivering?

Der er ikke meget tilfældighed over det, vel?

Det er muligt at Twitter ikke følger kravene, og at der er et hul, og at
den er smuttet gennem Apples filter. Men, det kan kun lade sig gøre hvis
Apple har lavet Facetime på den måde.

> Det er teleskelskabet der opkræver betaling for sms ... ikke Apple ...

Det forstår jeg ikke. Vil du ikke mene, at det er sådan at når Facetime
sender en SMS, så ser teleselskabet det blot som enhver anden SMS??

Jeg kan vel ikke gøre andet, end at fortælle mit teleselskab, at min
telefon selv ringer andre op, når jeg taste på "Ok" vedrørende at
programmet evt. sender en takseret SMS?

> fordi sms kan være gratis .. eller koste noget .. igen, det er
> teleselskabet som burde whiteliste de sms'er ... ligesom

Er det ikke mere et markedsføringsmæssigt spørgsmål, end et juridisk?

Forbrugerpolitisk har jeg min egen holdning helt klar i dette spørgsmål.

> Fordi det altid i sidste ende vil være teleselskabet der vil presse
> citronen ...

Jeg kan ikke se hvordan det er teleselskabet der presser citronen, men
jeg kan sagtens se at de kan score nogle point ved at "whiteliste"
Apples nummer.

> end twitter ?

Ja. Og så Facetime selv, den var ikke lige til at slå ned først. Blandt
andet fordi den sender en SMS når du slår den til hver gang,
tilsyneladende.

> storm i et glas vand mener du vel ...

Jeg kan se det fra din side, så virker det ligegyldigt, og du hjælper så
til med at få skærpet argumentationen. Jeg har kun min egen oplevelse,
og så nogle enkelte fra usenet som har lignende, så jeg skal da ikke
afvise at der findes en enkelt og sober forklaring. Men jeg føler mig
personlig krænket. Og så irriterer det mig når jeg nu har valgt den
platform, for man vurdering er at markedets kerneydelse er service, og
den leveres ikke her. Og så havde jeg også lidt forventet det, derfor
ventede jeg og ventede jeg på at androidplatformen fik en fornuftig
betalingsportal. Det skete bare aldrig. Så jo jeg forventer netop dette
kunne ske "in the wild."

Men faktum er at Apple har lagt et program på telefonen som koster dig
penge, hvis man forsøger at lukke munden på det, uden at du specifikt
gøres opmærksom på hvad prisen er. Det er brud på god etikette. Det er
en skærpende omstændighed at den gør det på tværs af landegrænser.
Ønsker de betaling for Facetime skal de fremlægge det klart og åbent
hvad betingelserne er, og redegøre for i hvilket omfang der er tale om
en løbende betaling.

Note:

"Facetime der pålægges evt. et
gebyr for SMS-beskeder brugt til at aktivere FaceTime."

"Annuller" "Ok"

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-10 08:31

> [...]
> kør aktivering?
>
> Der er ikke meget tilfældighed over det, vel?

nej, det er en fejl ..

> Det er muligt at Twitter ikke følger kravene, og at der er et hul, og at
> den er smuttet gennem Apples filter. Men, det kan kun lade sig gøre hvis
> Apple har lavet Facetime på den måde.

Jeg kan ikke i Twitter App se en mulighed for at starte en Facetime
samtale ... så jeg forstår ikke hvorfor du får den besked.

Evt. er der noget galt med din telefon .. prøv at lave en restore og se
om det fortsætter ...

> Det forstår jeg ikke. Vil du ikke mene, at det er sådan at når Facetime
> sender en SMS, så ser teleselskabet det blot som enhver anden SMS??

korrekt ...

> [...]
>
> Er det ikke mere et markedsføringsmæssigt spørgsmål, end et juridisk?
>
> Forbrugerpolitisk har jeg min egen holdning helt klar i dette spørgsmål.

Og som med al anden "forbruger politik" lyder det meget hurtigt skingert

Det er altid den "lille mand" mod de "store stygge firmaer" ..
Og så havde jeg også lidt forventet det, derfor
> ventede jeg og ventede jeg på at androidplatformen fik en fornuftig
> betalingsportal.

Og her siger jeg at Android ikke er den hellige gral ...

> Note:
>
> "Facetime der pålægges evt. et
> gebyr for SMS-beskeder brugt til at aktivere FaceTime."
>
> "Annuller" "Ok"

og hvis du ikke vil betale for det så siger du "annuler" og slår
facetime fra ?

/thomas

Fra : J.K.Arning

Dato : 03-10-10 14:22

On 2010-10-02 20:07:12 +0200, Flemming Rubini said:

> Men det er Apple der skummer fløden. Jeg har ikke accepteret nogen form
> for 1-click betaling, af et uoplyst beløb for en serviceydelser som jeg
> direkte har frabedt mig.

Du tager så meget fejl men jeg tvivler på det interesserer dig.

Til andre det måtte interesere:

Apple tjener ikke en øre på aktivering af Facetime, pengene i dette
tilfælde går til Teleselskabet.
Generelt er det sådan skruet sammen at Apple har aftalt med deres
samarbejdspartnere at de ikke opkræver kunderne for denne SMS. De
sleskaber der enten ikke har styr på deres aftaler med Apple eller ikke
er officielle Apple partnere når det kommer til slaget af iPhone vil så
opkræve kunden for en SMS sendt til udenlandsk nummer som de ville gøre
ved alle andre SMS`er kunden sender.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-10-10 10:23

> [...]

> er officielle Apple partnere når det kommer til slaget af iPhone vil så
> opkræve kunden for en SMS sendt til udenlandsk nummer som de ville gøre

Jeg fornemmer en hvis kritik af, er det manglende forberedelse og
saglighed fra min side synes du, – inden jeg udstiller denne undren og
bekymring for Apple, og de telefonselskaber der bliver fedtet ind i det?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 04-10-10 12:25

> [...]
> .
> .
> .
>
> ???
> Connecting
> .
> .
> .
> .
> .
> Incoming answer
> ..
> ..
> ..
> At de ikke får lov til at koble op til min pacemaker ???

Hæ. hæ...sjovt

M.