"Alternatvt" Airport setup
Fra : Esben

Dato : 01-10-10 09:55

Der er ikke rigtigt råd til nye devices pt, og min Airport Extreme (w.
modem) kan ikke længere klare spidsbelastinger hverken trådet eller
trådløst.

Jeg overvejer derfor flg.:

1. At sætte min Airport Express 1G som main i WDS

(Kan det lade sig gøre? - det ser sådan ud...)

2. Fjerne direkte adgang til nettet på Extreme base og sætte den som
"klient" i WDS og sætte den til kun at fungere som WDS adgangspunkt til
min ethernetprinter (og evt. trådforbundne maskiner) der står i et andet
rum end stereoanlæg.

Vil det funge?

Alt i alt kører anlæg suboptimalt da der er brug for /b adgang -
hovedmaskinerne kan køre /n mens en tredje (og Expressen) kun kører /g.
Kan man uddelegere til Extreme at køre /b medens Express kører /g?

Det andet suboptimale er at det er en 20/20 Mbit internetforbindelse -
bliver den sløvet af at have /b-protokollen kørende?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 10:01

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg overvejer derfor flg.:
>
> 1. At sætte min Airport Express 1G som main i WDS
>
> (Kan det lade sig gøre? - det ser sådan ud...)

ja ..

> [...]
> "klient" i WDS og sætte den til kun at fungere som WDS adgangspunkt til
> min ethernetprinter (og evt. trådforbundne maskiner) der står i et andet

ja

> [...]
>
> Det andet suboptimale er at det er en 20/20 Mbit internetforbindelse -
> bliver den sløvet af at have /b-protokollen kørende?

Når du kører WDS og/eller generelt blander b, g og n i samme netværk så
vil du tit opleve at hastigheden falder til laveste fællesnævner ...
altså b

Hvad har du der ikke kan køre mindst g ?

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-10-10 10:37

> ja ..

> ja

OK

> Når du kører WDS og/eller generelt blander b, g og n i samme netværk så
> vil du tit opleve at hastigheden falder til laveste fællesnævner ...
> altså b
>
> Hvad har du der ikke kan køre mindst g ?

iBook G3 som min 4-årige datter nok kommer til at bruge på nettet, men
måske jeg kunne holde den af ind til jeg får en /g maskine til hende...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-10-10 10:58

Jeg læste noget med, at den nyeste Time Capsule ikke laver det nummer.
Det må vel også gælde for AirPort Extrem af nyeste generation. Men
ellers er det rigtigt, at hele netværket kører ned til laveste
hastighed. Til almindeligt internet-brug er det heldigvis rigeligt i de
fleste tilfælde.

> iBook G3 som min 4-årige datter nok kommer til at bruge på nettet, men
> måske jeg kunne holde den af ind til jeg får en /g maskine til hende...

Om ikke andet, så bruger hun den vel ikke så tit. Jeg håber da ikke, hun
surfer på nettet hele tiden Hun kommer vel også tidligt i seng. Når
hendes computer ikke er på nettet, så generer den jo ikke. Og så sagt,
så er den lave hastighed heller ikke så ringe til lettere brug.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:08

> [...]
> ellers er det rigtigt, at hele netværket kører ned til laveste
> hastighed. Til almindeligt internet-brug er det heldigvis rigeligt i de

Kun airport extreme ... den kører reelt 2 seperate netværk og b/g og et
n .. Time Capulse har ikke den feature ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-10-10 11:29

> Kun airport extreme ... den kører reelt 2 seperate netværk og b/g og et
> n .. Time Capulse har ikke den feature ..

Det står der altså i MacTracker. Det blev lanceret tidligt i 2009, men
det var nok en silent upgrade, da de vigtigste tekniske data var
uændrede. Samtidig kom også muligheden for gæstenetværk. Der står også,
at der kom en ny model i oktober 2009 med bedre antenner.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:38

> [...]
> Samtidig kom også muligheden for gæstenetværk. Der står også, at der kom
> en ny model i oktober 2009 med bedre antenner.

gud fader .. jeg tror bare snart jeg melder mig ud ... du har ret ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-10-10 12:47

> gud fader .. jeg tror bare snart jeg melder mig ud ... du har ret ...

Det skal du ikke tage dig af. Jeg vrøvler også hele tiden. Noget andet
er så, om MacTracker har ret. Det ser ud til, at informationen er taget
fra Wikipedia. På Apples hjemmeside står der, at Time Capsule kan køre
2,4 og 5 GHz netværk samtidig, men ellers ikke noget. Under AirPort
Extreme er også nævnt, at den kan køre multiple-input multiple-output
(MIMO), til at overføre flere data-streams samtidig. Det tyder altså på,
at der trods alt er forskel på AirPort Extreme og Time Capsule. Man
skulle da ellers tro, at de var identiske, og at det var det nemmest for
Apple bare at putte samme indmad i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 13:02

> [...]
> at der trods alt er forskel på AirPort Extreme og Time Capsule. Man
> skulle da ellers tro, at de var identiske, og at det var det nemmest for

ja det står lidt kringlet .. men hvis man stykker teksten på info
siderne sammen med tech specs så lader det til at den har samme
dual-band funktion som Extremen.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:02

> iBook G3 som min 4-årige datter nok kommer til at bruge på nettet,

du må ikke kunne li' hende ;)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-10-10 11:34

> du må ikke kunne li' hende ;)

Sikken en fortolkning!

Hun sidder nu mest på sin mors MBP 2,4 GHz...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:39

> Sikken en fortolkning!
>
> Hun sidder nu mest på sin mors MBP 2,4 GHz...

Det er nu mest fordi jeg har haft en iBook G3 ... og den oplevelse
ønsker jeg ikke for mine værste fjender ;)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-10-10 10:38

Men jeg overvejer om den også brænder varm når den kontinuert kører 20
Mbit ned...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-10 11:02

> Men jeg overvejer om den også brænder varm når den kontinuert kører 20
> Mbit ned...

nix

/thomas

Fra : Esben

Dato : 05-10-10 11:52

> Når du kører WDS og/eller generelt blander b, g og n i samme netværk så
> vil du tit opleve at hastigheden falder til laveste fællesnævner ...
> altså b

Falder den kun når b er aktiv eller er det det at b er slået til i
Airporten?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-10-10 12:23

> Falder den kun når b er aktiv eller er det det at b er slået til i
> Airporten?

Hvis vi antager at det ikke er en dual band airport extreme, så falder
den når der er b enheder aktive på netværket .. ikke bare fordi det er
slået til

/thomas

Fra : Esben

Dato : 05-10-10 17:34

> Hvis vi antager at det ikke er en dual band airport extreme, så falder
> den når der er b enheder aktive på netværket .. ikke bare fordi det er
> slået til

Godt - ikke et problem så for det er den indtil videre så sjældent.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad