Små issues....
Fra : Palle

Dato : 29-09-10 20:40

Nogle der kan hjæpe med disse småproblemer

I dag, da skulle jeg uploade nogle filer via et webinterface. Hver gang
jeg klikkede på upload så åbnede Safari en filbrowser som stod i roden
af harddisken. Jeg har mine filer liggende på min Nas et stykke nede i
filstrukturen så det tog en evighed hver gang jeg skulle klikke mig ned
igennem mapperne. På Windows ville jeg blot have kopieret stien og
pastet den ind i adresselinien - på Mac...?!?

Jeg kunne også godt tænke mig at lave en henvisning til min Nas på
skrivebordet. Men det kan jeg ikke hvis jeg højreklikker på den i
Finder. Først hvis jeg klikker med ned til en specifik mappe er det
muligt?

Hvis jeg klikker mig ned igennem en mappestruktur så står der oppe i
toppen af vinduet hvilken mappe jeg befinder mig i. Men jeg kan ikke se
filstrukturen, så hvis jeg har to mapper som hedder det samme så aner
jeg ikke om jeg står i den ene eller den anden?

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-09-10 21:24

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> [...]
> igennem mapperne. På Windows ville jeg blot have kopieret stien og
> pastet den ind i adresselinien - på Mac...?!?

Åbn et vindue i Finder og find den mappe hvor dine filer ligger og træk
den over i "steder" i sidebaren. Så skulle du kunne finde den i
filbrowseren, hvis det er en almindelig åbningsdialog.

> [...]
> filstrukturen, så hvis jeg har to mapper som hedder det samme så aner
> jeg ikke om jeg står i den ene eller den anden?

Hold cmd-tasten nede mens du klikker på mappen i toppen af vinduet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-10 21:24

> [...]

> igennem mapperne. På Windows ville jeg blot have kopieret stien og
> pastet den ind i adresselinien - på Mac...?!?

Normalt er der en rullegardinmenu (drop-down menu) øverst i
filbrowser-vinduet. Der står bl.a. de mapper, man senest har anvendt. Så
er det hurtigt at komme tilbage samme sted. Er der nogle få mapper, du
ofte anvender, kan du lægge dem i venstre spalte. Her ligger som
standard de vigtigste mapper som Dokumenter, Billeder, Musik etc.

> [...]
> filstrukturen, så hvis jeg har to mapper som hedder det samme så aner
> jeg ikke om jeg står i den ene eller den anden?

I Finder-vinduer kan man få vist stien forneden. Du skal bare gå ind
under Oversigt og vælge "Vis sti". Ellers er det ofte lettest for
overblikket at se Findervinduer i kolonnevisning.
Personligt synes jeg også, det er besværligt at rode rundt efter
filer i mapper, undermapper og undermappers undermapper endda på flere
diske. Det er gammeldags. Apple er da også ved at bevæge sig væk fra det
med programmer som iTunes og iPhoto, hvor programmet sørger for at styre
filernes placering på harddisken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-10 22:01

> [...]

> igennem mapperne. På Windows ville jeg blot have kopieret stien og
> pastet den ind i adresselinien - på Mac...?!?

Hvis du har en "open file" dialog kan du drag+drop en mappe i det
vindue, fra Finderen, for at få open dialogen til at hoppe til den
pågældende mappe.

> [...]
> skrivebordet. Men det kan jeg ikke hvis jeg højreklikker på den i
> Finder. Først hvis jeg klikker med ned til en specifik mappe er det

træk NAS disken ned i docken ved siden af skraldespanden

> [...]
> filstrukturen, så hvis jeg har to mapper som hedder det samme så aner
> jeg ikke om jeg står i den ene eller den anden?

CMD+klik på navnet i vinduets topbjælke