MS Windows
briani 27239
fjerne skrivebeskyttelse på alle diskens
Fra : Heine Svendsen

Dato : 29-09-10 09:54

Jeg har sat en harddisk i min Windows 7 Ultimate (engelsk)
maskine. Harddisken kommer fra en Windows XP Pro (dansk).
Det er en Sata-harddisk, filsystemet er NTFS.
Alle filer lader til at være skrivebeskyttede, jeg kan åbne
filerne, men ikke gemme eller slette dem. Jeg kan godt gemme
filer under et nyt navn, så det er ikke selve harddisken,
der er skrivebeskyttet.

Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan
slette, så er der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".

Har nogen været ude for noget lignende, og hvordan fjerner
man lettest skrivebeskyttelsen for mange tusinde filer på én
gang?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-09-10 10:45

Du skal tage ejerskab af filerne. Du kan gøre det for en hel folder
ved at højreklikke på den, vælge Egenskaber og på sikkerheds tab'en
klik Avanceret og på Ejer tab'en indsætte dig selv som ejer.
OK hele vejen ud (meget vigtigt). Herefter kan du gå ind igen og
tildele dig selv fulde rettigheder.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Benny Andersen

Dato : 29-09-10 07:27

On 29 Sep., 10:53, Heine Svendsen <h...@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Har nogen været ude for noget lignende, og hvordan fjerner
> man lettest skrivebeskyttelsen for mange tusinde filer på én
> gang?

attrib -r *.* /s

hvor cmd boksens 'current directory' er roden for det undertræ hvori
alle filer skal have clearet readonly flaget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-10 16:10

Heine skrev:

   Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan
   slette, så er der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".

--
Bertel

Fra : Benny Andersen

Dato : 30-09-10 00:25

On 29 Sep., 17:09, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
> Går jeg ind i egenskaber for en af de filer, som ikke kan
> slette, så er der ikke sat flueben ud for "Skrivebeskyttet".

nåh! - fjerne det der er ikke er der, er IKKE hvad der spørges efter!
Gad vide om fejlmeddelelsen i den danske win 7 virkelig har brugt
ordet skrivebeskyttet i denne situation, når filer forsøges gemt.

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-09-10 16:23

Den 29-09-2010 10:53, Heine Svendsen skrev:
> [...]
>
> Har nogen været ude for noget lignende, og hvordan fjerner man lettest
> skrivebeskyttelsen for mange tusinde filer på én gang?

Tag ejerskab:
eks.
Overtag ejerskab af mappen "x:\Myfiles"
Start -> kør -> cacls "x:\Myfiles" /E /G brugernavn:F

finn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-09-10 17:04

cacls er deprecated. Det anbefales i stedet at anvende icacls.
Endnu bedre er det måske at bruge takeown.exe som er specielt beregnet
på at tage ejerskab.
takeown /? for syntax

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Mogens

Dato : 29-09-10 17:26

cykelsmeden wrote:

> Tag ejerskab:
> eks.
> Overtag ejerskab af mappen "x:\Myfiles"
> Start -> kør -> cacls "x:\Myfiles" /E /G brugernavn:F
>
> finn

Man kan også formattere sin disk som FAT32, så er man ude over brugen af
security descriptors. Ved godt at det nok er en low-tech løsning, som
også kræver at man sikkerhedskopierer inden omformattering, men eks. til
bærbare drev er det en god løsning idet en disk der bruges skiftevist på
flere forskellige W7 maskiner hurtigt bliver "messet up".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-10 00:06

Mogens skrev:

> Man kan også formattere sin disk som FAT32, så er man ude over brugen af
> security descriptors.

Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 30-09-10 00:32

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

Jo.
De 32 Gb er Windows' begrænsning, men trediepartsprogrammer kan formattere
større drev, for eksempel:
http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-10 01:13

Ole C skrev:

> Jo.
> De 32 Gb er Windows' begrænsning,

Okay.

>men trediepartsprogrammer kan formattere større drev, for eksempel:
> http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm

Det kikker jeg på. Det løser et par prob^Wuhensigtsmæssigheder
jeg har.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-09-10 01:18

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev :

>Et FAT32-drev kan ikke være større end 32 Gbyte.

Vel kan det så.

Jeg har et på 1 TB, som det største.

Men Windows kan ikke formatere det større end 32 GB, så der skal
bruges et tredjepartsprogram.

Det kan være op til 8 TB.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-09-10 17:57

Den 30-09-2010 02:18, Kerim Ellentoft skrev:
> Vel kan det så.
>
> Jeg har et på 1 TB, som det største.
>
> Men Windows kan ikke formatere det større end 32 GB, så der skal
> bruges et tredjepartsprogram.
>
> Det kan være op til 8 TB.
enig.
til gengæld er der problemer med filer (læs film) over 4gb

//finn

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-09-10 18:58

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev :

>til gengæld er der problemer med filer (læs film) over 4gb

Øhh, ja.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-10 00:31

cykelsmeden skrev:

> til gengæld er der problemer med filer (læs film) over 4gb

Hvis DOS skal kunne læse filerne, må de ikke være over 2 Gbyte.

--
Bertel