MS Windows
briani 27239
Win7 og partitioner
Fra : Ukendt

Dato : 29-09-10 08:11

Jeg har købt en ny bærbar pc (Lenovo) hvor harddisken er opdelt i 4
partitioner eller enheder.
Når jeg prøver at oprette endnu en partition, fortæller Windows at der ikke
ka noprettes flere end de 4 partitioner.
Jeg har brugt det analyseværktøj der ligger i Win7 til at forsøge og ændre
på partitionerne (det hedder Diskhåndtering).

Harddisken (500 Gb) er opdelt således:
200 Mb NTFS (system, aktiv, primær partition)
421 Gb NTFS (boot, sidefil, primær partition) C-drev
29 Gb NTFS (logisk drev) D-drev
15 Gb (OEM-partition)

Jeg kan ikke gennemskue ovenstående, men det vigtigst for mig er hvordan jeg
kan oprette endnu en partition.
Jeg har brug for at køre TrueCrypt så den nye partitions indhold bliver
krypteret.

Mvh Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-10 08:41

Steen F. skrev:

> [...]
> Når jeg prøver at oprette endnu en partition, fortæller Windows at der ikke
> ka noprettes flere end de 4 partitioner.

Jeg baksede med Windows 7 og partitioner på min nye maskine. Jeg
kunne skrumpe C-drevet, men jeg kunne ikke få lov at bruge det
opståede tomrum til noget som helst. Der var fire drev oprettet
fra starten, et mystisk drev (som Win7 selv laver ved
installation), C-drevet med det hele på, et restore-drev og et
OEM-drev. Det første og det sidste drev var usynligt, og de to
andre var primære.

Jeg installerer og kvadrer rundt på en ny maskine og
geninstallerer for at blive fortrolig med den. Jeg vil have det
sådan at jeg ved at jeg kan genskabe dens opsætning fra bunden
af, og jeg hader at der kører overflødsige monsterprogrammer og
æder ressourcer.

Jeg ved ikke hvad der skete, men pludselig en dag efter en
installation, virkede drevene som jeg var vant til fra tidligere
somputere, og jeg fik oprettet to primære, et C-drev og et
udvidet drev, og så kunne jeg lave de logiske drev som jeg plejer
(8 stk.). Inden da havde jeg dog fjernet restore-drevet og det
første usynlige. OEM-drevet (på 1 Gbyte) har jeg ikke pillet ved
da jeg ikke aner hvad det skal gøre godt for.

Ved nyinstallation (af rå Win7) oprettes der igen et første drev
på 100 Mbyte.

> Jeg har brugt det analyseværktøj der ligger i Win7 til at forsøge og ændre
> på partitionerne (det hedder Diskhåndtering).

Det plejer også at kunne rette op på ting som andre programmer
ikke kan hitte rede i.

> Harddisken (500 Gb) er opdelt således:
> 200 Mb NTFS (system, aktiv, primær partition)
> 421 Gb NTFS (boot, sidefil, primær partition) C-drev
> 29 Gb NTFS (logisk drev) D-drev
> 15 Gb (OEM-partition)

Du kan prøve at formindske C-drevet og se om du kan få lov at
lave nye drev, men jeg gætter på at du skal slagte de første tre
drev og starte helt forfra før det du vil, kan lade sig gøre. Men
jeg garanterer ikke for at det hjælper.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 29-09-10 09:24

On Wed, 29 Sep 2010 09:10:34 +0200, "Steen F." <-> wrote:

> [...]
>Når jeg prøver at oprette endnu en partition, fortæller Windows at der ikke
>ka noprettes flere end de 4 partitioner.

Klippet fra Windows hjælp - Diskadministration

"Indstillinger for diskkonvertering. Når du føjer mere end fire
partitioner til en grundlæggende disk, bliver du bedt om at konvertere
disken til den dynamiske partitionstype eller til GTP-partitionstypen
(GUID Partition Table)."

Det er ikke alle Windows7-versioner der kan konvertere til dynamisk
disk.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-10 11:14

> [...]

>Når jeg prøver at oprette endnu en partition, fortæller Windows at der ikke
>ka noprettes flere end de 4 partitioner.
Er det ikke helt efter bogen, 4 primære partitioner ?

> [...]
>
>Harddisken (500 Gb) er opdelt således:
>200 Mb NTFS (system, aktiv, primær partition)
>421 Gb NTFS (boot, sidefil, primær partition) C-drev
Hvis de 2 sidste også er primære partitioner, så er grænsen nået.

>Jeg kan ikke gennemskue ovenstående, men det vigtigst for mig er hvordan jeg
>kan oprette endnu en partition.
Slet en af de primære partitioner, og opret en ny extended partition,
inde i den kan du så lave flere logiske partitioner (som så igen svare
til drev).

/Hans

Fra : Kell Petersen

Dato : 08-10-10 16:01

Hej
Har en kammerat som havde Vista og opgraderede med Win7.
Han har en Acer Aspire med en 250GB harddisk ,
Efter opgradering af Win7 er der kun
111GB på C-drevet
En anden OEm partention på 103 GB
endnu et drev på 22 GB til genoprettelse.. osv...
Og så endnu en stump på ca 5

Hvordan kommer man i kontakt med den store partition, som er lige så usynlig
som resten af disken , bortset fra C-drevet .

Har luret på diskhåndtering som man kun kan krympe C: drevet yderligere med
, hvilket jeg ikke har lyst til ..
Men eller giver det ikke yderligere muligheder..

Kan nogen give lidt råd eller hjælp . .. findes der nogle gode programmer
som kan fjerne de andre partentioner.. uden at ødelægge c:

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-10-10 20:44

"Kell Petersen" <shiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan nogen give lidt råd eller hjælp . .. findes der nogle gode programmer
> som kan fjerne de andre partentioner.. uden at ødelægge c:

Mangler han ikke bare at formattere oem partitionen? Når den kan ses i
diskhåndtering er det typisk fordi at den ikke er formatteret, at den er
usynlig i stifinder.
Hvis ikke den er formatteret er det bare at højreklikke og vælger formater.
Eller måske er problemet lidt dybere - at partitionen ikke er oprettet som
et logisk drev og har fået tildelt et drevbogstav. Igen er det et højreklik
på drevet i diskhåndtering, som kan hjælpe jer videre.

Kurt

Fra : Kell Petersen

Dato : 08-10-10 21:01

> [...]
> et logisk drev og har fået tildelt et drevbogstav. Igen er det et
> højreklik på drevet i diskhåndtering, som kan hjælpe jer videre.

Det eneste man kan få ud af at højreklikkepå de forskelle blokke i
Diskhåndtering, er en knap med hjælp..
De 3 partitioner har intet bogstav eller noget andet..
Så man kan intet gøre..

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-10-10 00:38

> Det eneste man kan få ud af at højreklikkepå de forskelle blokke i
> Diskhåndtering, er en knap med hjælp..
> De 3 partitioner har intet bogstav eller noget andet..
> Så man kan intet gøre..

Så er jeg umiddelbart blank. Jeg har ellers rodet med mange og har ikke
oplevet, at højreklik ikke gav mulighed for noget.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-10 23:12

> Det eneste man kan få ud af at højreklikkepå de forskelle blokke i
> Diskhåndtering, er en knap med hjælp..
> De 3 partitioner har intet bogstav eller noget andet..
> Så man kan intet gøre..

Samme problem her.
Jeg fik dog slettet D-drevet (29 Gb Lenovo-partition) og lagt den sammen med
C-drevet. Men de 2 små sære områder med 200 Mb og 15 Gb de er der stadig,
men fred være med dem. Jeg har 500 Gb plads.
Men jeg ved at der findes et program somewhere på nettet som "smadrer"
boot-sektorens indhold, og dermed kan man starte på en frisk, UDEN nogen
partitioner. Men hvad programmet hedder det ved jeg ikke, jeg fik jo løst
mit problem på anden vis.

Mvh Steen

Fra : Kell Petersen

Dato : 10-10-10 08:04

"steen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> partitioner. Men hvad programmet hedder det ved jeg ikke, jeg fik jo løst

Hehehe
Nogen er jo heldige ..
Jeg brugte powerquest´s Partition magic 8.0 som var den første version, som
kunne håndtere NTFS formatet..
men af en eller anden grund er der yderligere ændret ved Programmet,(WIN7)
så den ikke ville kendes ved Win7 , ved ikke om den ville med Vista ..
Men det hjælper desværre ikke min ven ,, og jeg har ikke lyst til at fare ud
og investere i en masse programmer , da jeg selv mente at jeg havde lagt alt
det der PC halløj på hylden , og bare skulle nyde at min gode gamle XP kører
som den skal.
Men staklen har kun38GB ledigt og der ligger 104gb og gemmer sig .... øv øv

Men tak for respons på indlægget.. aå ved vi jo at man kan noget..

Fra : K.A.Hansen

Dato : 10-10-10 11:02

> [...]
> sig .... øv øv
>
> Men tak for respons på indlægget.. aå ved vi jo at man kan

Prøv Easus Partiton Master
De ha en gratis Home Edito og prtogrammet fungerer fint under
Vista og Win 7

http://www.partition-tool.com/

mvh
kaj

Fra : Kell Petersen

Dato : 11-10-10 17:28

> Prøv Easus Partiton Master
> De ha en gratis Home Edito og prtogrammet fungerer fint under
> Vista og Win 7
>
> http://www.partition-tool.com/
>
> mvh
> kaj

Hej Kaj
Det er lige den info jeg søgte ..
Men der var ingen søgeresultater på google, som kunne vejlede mig.. kun
vildlede..
Hvilken version skal det være , eller kan den gratis version også klare de
nye styre systemer..
De gamle programmer som er gratis er som regel begrænset i, ikke at kunne
bruges til de nye systemer.

Fra : K.A.Hansen

Dato : 11-10-10 18:47

> [...]
> også klare de nye styre systemer..
> De gamle programmer som er gratis er som regel begrænset i,
> ikke at kunne bruges til de nye systemer.

Den gratis version kører både under Vista og Win7

mvh
kaj

Fra : Ole C

Dato : 11-10-10 20:33

Kell Petersen skrev blandt andet:

> Hvilken version skal det være , eller kan den gratis version også
> klare de nye styre systemer..

Den kan, som skrevet står, benyttes i Windows 7 - men kun i 32-bit udgaven.

--
vh
Ole C

Fra : Steen

Dato : 21-10-10 20:52

Den 29-09-2010 09:10, Steen F. skrev:
> [...]
> jeg kan oprette endnu en partition.
> Jeg har brug for at køre TrueCrypt så den nye partitions indhold bliver

Jeg fandt noget her som jeg ikke var klar over:
"By default, Windows 7 and later boot from a special small partition.
The partition contains files that are required to boot the system.
Windows allows only applications that have administrator privileges to
write to the partition (when the system is running)."