Bibelafbrænding med hjælp fra DR
Fra : Martin Larsen

Dato : 27-09-10 20:12

Bogafbrænding og den "progressive elites" religiøse sensibilitet.

Da kunstneren Søren Mosegaard i 1997 ønskede at afbrænde Bibelen i
forbindelse med en udstilling i Kunstnernes Hus i Århus, fremskaffede
Danmarks Radio en bibel (paperback-udgaven – hvem siger, at DR ikke er
økonomisk ansvarlig?), hvorefter kunstneren foran et rullende kamera
satte ild til Bibelen.

Gyldendal med litterær direktør Johannes Riis i spidsen – samme Johannes
Riis, der for kort siden efterlyste respekt for islams tabuer på et møde
i Trykkefrihedsselskabet – valgte at tilbyde Søren Mosegaard en kontrakt
på en religionskritisk (læs: kristendomskritisk) bog. "Uhyret fra
Betlehem".

Denne 900 sider lange udgivelse fik naturligvis automatisk savlende
jubelanmeldelser fra de kulturradikale litterater...

Der var dog en undtagelse:
"... jeg tror ikke, jeg nogensinde har læst så ulækker og frastødende en
bog...
Mosegaards såkaldte roman "Uhyret fra Betlehem", som forekommer at være
alvorligt på kant med den lovgivning, der handler om diskrimination. Var
jeg jøde, katolik eller kvinde - eller tilhørte en seksuel minoritet -
ville jeg formentlig anmelde forfatteren." Lars Tjalve, Kristeligt Dagblad

Mvh
Martin

Fra : Peter Bang

Dato : 27-09-10 13:46

On 27 Sep., 21:12, Martin Larsen <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> [...]
> jeg jøde, katolik eller kvinde - eller tilhørte en seksuel minoritet -
> ville jeg formentlig anmelde forfatteren." Lars Tjalve, Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad? :)

Fra : /John

Dato : 28-09-10 03:59

> [...]
> Danmarks Radio en bibel (paperback-udgaven – hvem siger, at DR ikke er
> økonomisk ansvarlig?), hvorefter kunstneren foran et rullende kamera satte

Jaja, DR kan bare det der p.., men hvem i h.. er Søren Mosegaard?

Jeg måtte, som så ofte før, søge lynhjælp i Wiki:

"Han har ... spammet den danske del af Usenet, først med advarsler mod sine
egne websider fra forfalskede afsenderadresser, dernæst med diskussioner
mellem hans forskellige aliaser. Det kunstneriske indtryk af denne happening
blev dog til dels ødelagt af at hans personer alle havde den samme let
genkendelige stil":

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Mosegaard

Javelja. Så er tonen lissom slået an...

John

Fra : Patruljen

Dato : 28-09-10 16:46

On 28 Sep., 04:58, "/John" <no...@pladderballe.ok> wrote:

> [...]
> blev dog til dels ødelagt af at hans personer alle havde den samme let

Der hersker nu ellers endnu en del paranoia i dk.livssyn.kristendom
efter Anders angiveligt var skyld i en Kirstens ulykkelige kærlighed,
der endte med selvmord pr. boremaskine :D

Det er nu en ret morsom historie, hvor debatører fra
dk.livssyn.kristendom faldt i med begge ben :)

Fra : Lyrik

Dato : 29-09-10 03:51

On 29 Sep., 00:45, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> der endte med selvmord pr. boremaskine :D
>
> Det er nu en ret morsom historie, hvor debatører fra
> dk.livssyn.kristendom faldt i med begge ben :)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du er fuld af løgn! Han blev afsløret så godt som med det samme! Og
hans evindelige snak om "Kirsten" førte ikke til nogen interesse.

Jens

Fra : Patruljen

Dato : 29-09-10 09:35

On 29 Sep., 11:51, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Du er fuld af løgn! Han blev afsløret så godt som med det samme! Og
> hans evindelige snak om "Kirsten" førte ikke til nogen interesse.

Mon ikke vi kan blive enige om, at formuleringen: "så godt som med det
samme." giver rum for variabler :)

Historien er gemt i Googles arkiver. Den er faktisk ret morsom. Især
holder jeg af dender - Selvmord pr.boremaskine :D