Dieselpest?
Fra : Flemming N

Dato : 27-09-10 14:42

Hej

På min 2½ år gamle Volvo D1-30 har jeg to gange i år, haft brændstof
problemer hvor forfilteret sætter til. Der er ikke rigtigt noget at se i
vandudskilleren på forfilteret; men det hjælper når jeg har skiftet
filteret.
I dag åbnede jeg tanken og dieselolien ser meget ren ud. I bunden står der
en smule vand.

Hvordan finder jeg ud af om det er pest?

Sidst skiftede jeg finfilteret ved fødepumpen først; men det hjalp ikke og
jeg måtte skifte forfilteret.

/Flemming N

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-10 15:09

On Mon, 27 Sep 2010 15:42:23 +0200, "Flemming N" <fnifjern@os.dk>
wrote:

> [...]
>en smule vand.
>
>Hvordan finder jeg ud af om det er pest?
Det kan jeg så ikke besvare, men når jeg har haft brændstof problemer
med diesel så har jeg gjort fgl. for at finde et spor af hvad der er
galt. (har faktisk gjort det hver gang jeg har skiftet filter,
problemer eller ej)

Det gamle filters indhold hældes i en gemmensigtig beholder, gerne høj
og smal.
Lader det stå i nogle dage for at observerer hvordan det evt. lagdeler
sig, vand og div. urenheder udskilles ofte i forskellige lag og er
først synlig efter nogle dage.

Derefter kommer det hele i fryseren og tages ud nogle dage senere, her
vil vandet være en is klump og man får en god indikator af
vandmængden, + at lagdelingen i visse tilfælde kan være mere udpræget
(her ses bort fra parafinudskillelse)

Ved tegn på vand har tanken fået en liter kaburatorsprit ved næste
optankning.

Når jeg har haft en mistanke om urenheder i brændstoffet har jeg også
tage en passende mængde brændstof fra returløbet til tanken og udsat
det for ovenstående behandling, det giver en god ide om renheden af
brændstoffet.

Ved brændstof problemer med diesel hjælper det i 9 ud af 10 tilfælde
at skifte filter.
Har man fået snavs med ifbm. optankning skal man påregne at skifte
filter nogle gange efterfgl. med kort mellemrum.

/Hans

Fra : HKN

Dato : 27-09-10 15:10

?Hej Flemming,

Dieselpest er kendetegnet ved enten at der i dieslen flyder nogle trådagtige
ting rundt (i de lettere tilfælde), eller at der sidder direkte sorte
klatter fast i tanken (svære tilfælde). Du vil i grovfilteret (sikkert det
du kalder forfilteret - altså filteret lige umiddelbart efter tanken) kunne
se at der ligger grums i bunden af dette også, samt formentlig kunne fjerne
noget "bussemandsagtigt" snask fra dette i toppen.

Har du taget en lygte og lyst igennem inspektionshullet, således at du kan
se bunden af tanken? Selve diselolien vil se ren ud i det øverste lag, men
pesten vil som sagt flyde rundt i bunden som noget trådagtigt stads.

I mit eget tilfælde var det grovfilteret, som hver gang stoppede til - ikke
finfilteret.

Jeg undrer mig over at du har vand i tanken, når du har vandudskiller på?

Mvh
Henrik (som sidste sæson måtte rense hele brændstofsystemet igennem pga et
svært angreb af dieselpest)

Fra : Flemming N

Dato : 27-09-10 16:10

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Henrik (som sidste sæson måtte rense hele brændstofsystemet igennem pga et

Vandudskilleren sidder mellem tanken og motoren og jeg går ud fra at vandet
(Meget lidt måske en lille dl i en 100 l. tank) er kommet i tanken fra
tankanlæg i land.
Jeg har inspektionsdækslet af og lyst ned på bunden. Der er ikke noget der
ligner tråde. Tanken er V formet og vandet ligger i bunden. Der er enkelte
sorte pletter nede i bunden. Jeg ved ikke hvad de indeholder.

Jeg er ved at tømme tanken og har tænkt at bruge dieselen på bilen. Da jeg
kun har dunke til 50 l. må jeg køre en lang tur inden jeg kan pumpe det
sidste ud.
/Flemming N

Fra : HEME

Dato : 27-09-10 17:24

Du kunne også fylde det på dit oliefyr, hvis du har et

mvh
HEME

Fra : HKN

Dato : 27-09-10 19:42

?Sorte pletter på bunden kan sagtens være dieselpest, så jeg vil fraråde dig
til at hælde dieslen over på din bil - dieselpest er ikke kun forbeholdt
lystbåde, spørg bare de lokale autoværksteder.

Det er typisk disse "sorte pletter" som river sig løs og sætter sig som en
bussemand i filteret.

Mvh
Henrik

Fra : Poul Bak

Dato : 29-09-10 18:42

Vand i tanken og dermed pest problemer skyldes oftest et utæt tankdæksel,
ellers har du købt diesel ved en meget utroværdig tankstation.
Med deres flow gennem tankene og store tanke skal diselen være meget uren
for at du får det med, sker næsten kun ved bådtankstationer uden det store
salg.

MVH

Poul Bak

Fra : Flemming N

Dato : 30-09-10 07:11

Jeg fik problemet efter at have tanket i Råå i Sverige. Så du har nok ret.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-10-10 04:02

Årsagen til dieselpest kommer fra bakterier, alger og svampe der kan
komme i tanken via vand og luft.
Disse kan overleve i den tynde grænse mellem diesel og vand der står i
tanken. Organismerne "bor i vandet og lever af dieselolien.
Det er vigtigt med jævne mellemrum at opsuge kondensvandet, enten ved
opsugning eller ved udtømning via en bundventil.
Med en aftapning via bundventilen er det nemt at se og fjerne vandet
indtil rent diesel igen når ned til bunden af tanken.
Skal man kontrollere vandindholdet fra påfyldningsdækslet kan det gøre
med en målepind, der påsmøres en indikatorpasta.
Det er ret svært at se forekomsten af dieselpest i de begyndende
stadier ned igennem dieselolien og det kan måske forveksles med rust
og snavs.
Biodiesel er desudes mere følsom over for vand end almindelig diesel
om man kommer til at få det i tanken f.eks. i Sverige.
Når man udtager en bundprøve tages prøven op i et højt klart glas.
Vandet vil efter nogle minutter lægge sig på bunden; men hvis vandet
indeholder sæbe eller andre emulgerende stoffer vil prøven være uklar
og vandsepareringen vil tage længere tid, i nogle tilfælde vil det
være bundet vand og der vil ikke ske separation.
For at afhjælpe problemet tømmes tanken og den rengøres.
Kaburatorsprit kan anvendes til at fjerne de sidste rester vand.
Brændstofsystemet gennempumpes med ren diesel of filtrene skiften
forinden.
Så længe brændstofsystemet holdes frit for vand, er der ingen
potentiel risiko for udvikling af dieselpest og de driftsproblemer som
følger i form af slamdannelse, korrosion og tilstoppede
brændstoffiltre.
Filtrene tilstoppes relativt hurtigt med den dieselpest gele.Filterets
overflade lukkes hurtigt og der kan ikke komme nævneværdig diesel
igennem og motoren vi stoppe. Efter et stykke til kan motoren igen
staten med stopper hurtigt igen o.s.v. gode indikationer på
tilstoppede filtre hvor årsagen bør undersøges nærmere.

Der er ingen ide i at tilsætte biocider, virkningen er meget
kortvarig.

Visse bakteriestammer er desuden i stand til at omdanne oliens indhold
af svovl til svovldioxid. I processen reduceres svovldioxiden til
sulfat, der sammen med vand danner svovlsyre og det er som bekendt
særdeles aggresivt i forbindelse med metal og skaber dybe korrosive
grubetæringer i tankens vægge og i det øvrige brændstof system.
Endvidere kan visse metallegeringer virke som katalysator og dermed
forstærke denne proces.

Man skal være forsigtig når man bruger tilfældige dunke til transport
af diesel mellem tankstander og båden.
Har der f.eks. været round-up i tanken kan selv små rester være den
rene gift for finmekanikken så som dyser og dieselpumper. Det er ikke
engang nok at skylle dunken idet restpartikler sidder i dunkens
plastic.

Endelig kan det nævnes at lavemissionsmotorer med "Common Rail"
hverken tåler snavs, vand eller luft. Her er service med autoriseret
skift af filtre m.m vigtigt. Vil man her skifte filtre selv bør man
søge råd hos forhandleren inden start.

Mvh/Harding

Fra : Spiff

Dato : 01-10-10 17:01

Jeg vil lige bidrage med en opservaition jeg gjort mig i forbindelse med
karburatorsprit og diesel.

Til sæson start i år ville jeg, ren forbyggende, tømme diesel tanken og
rense den. Jeg tænkte at det var der nok aldrig nogen andre før mig der
havde gjort. Det viste sig at være en rigtig god ide. Jeg afmonteret tank
niveau føleren i toppen af tanken og begyndte at tømme tanken med min olie
suger. Da jeg nåede til bunden var det tydeligt at se at der var lidt vand
og noget sort snot, som må have været dieselpest.
Jeg forsøgte at suge så meget op som muligt, men der vil jo altid være lidt
tilbage. Så hældte jeg 2 liter karburator sprit i tanken, for at opløse det
sidste og suge det op. Her kommer så min opservation: karburatorsprit
reagere på samme i diesel som vand. Dvs. det lader sig ikke opløse og ligger
sig som en adskildt væske i dieselen. Jeg sugede det op, fyldet lidt frisk
diesel på, sugede op, frisk diesel, sugede op osv. indtil jeg var tilfreds.
Efterfælgede sugede jeg diesel røret fra tank til motor tom ved at bruge
oliesuger oppe ved motoren hvor jeg afmonteret brandstof slangen. Alle
filter blev naturligvis også udskiftet.

Efterfølgende syntes jeg at motoren virkede betydelig mere omdrejningsvillig
og reagerede hurtigere.

Hilsen
Jesper

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-10-10 17:33

Spiff wrote:
> Jeg vil lige bidrage med en opservaition jeg gjort mig i forbindelse
> med karburatorsprit og diesel.

Klip

> Efterfølgende syntes jeg at motoren virkede betydelig mere
> omdrejningsvillig og reagerede hurtigere.
>
> Hilsen
> Jesper

Se det var jo lige noget, man kan bruge - en praktikers måde at løse sit
problem på.
Langt at foretrække fremfor en alenlang forklaring om, hvordan dieselpest
opstår osv.
Tak til dig Jesper. Jeg går i gang med samme procedure senest i foråret
2011.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : HKN

Dato : 01-10-10 20:30

> [...]
> opstår osv.
> Tak til dig Jesper. Jeg går i gang med samme procedure senest i foråret

Lad mig bidrage med en væsentlig mangel i Jespers fremgangsmåde - nemlig
rensning af føde og returslanger, samt faste rørforbindelser - herunder også
dem der går til og fra filtrene.

Alle slangeforbindelser må afmonteres og blæses igennem med trykluft -
ligeledes med alle faste rørforbindelser, hvor det er muligt - både på selve
tanken og motor.

Efter samling og påfyldning af ny og ren diesel, tilsættes et
anti-bakterielt additiv i det rette forhold for at slå de sidste bakterier
ihjel.

Personligt afmonterede jeg tanken, vaskede den i sulfo, skyllede, vaskede i
sprit, gennemblæste alle tilslutninger før jeg monterede den igen.

Mvh
Henrik

Fra : Spiff

Dato : 01-10-10 20:49

> Efter samling og påfyldning af ny og ren diesel, tilsættes et
> anti-bakterielt additiv i det rette forhold for at slå de sidste bakterier
> ihjel.

Jep
Fremover får tanken altid et skvat additiv inden der tankes.

Mvh
Jesper

Fra : HKN

Dato : 01-10-10 22:56

?> Jep
> Fremover får tanken altid et skvat additiv inden der tankes.

Det kan der så være delte meninger om, hvorvidt det er nødvendigt. Ved at
sørge for at tanken altid er mere eller mindre fyldt, samt bruge
karburatorsprit ved påfyldning, så kan man sagtens holde pesten væk uden
brug af additiv. Jeg gav min egen et ordentligt pulver i den 1. tankfuld
(formentlig mere end godt var) og syntes at min motor osede en del indtil
jeg havde tanket et par gange, men jeg ville være sikker på at alt var slået
ihjel.
Men hellere "safe than sorry"....

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-10-10 22:18

HKN wrote:

Klip

> [...]
>
> Personligt afmonterede jeg tanken, vaskede den i sulfo, skyllede,
> vaskede i sprit, gennemblæste alle tilslutninger før jeg monterede

Desværre er det ikke umiddelbart for mig at afmontere tanken, men så må jeg
jo gøre det så godt, det kan lade sig gøre alligevel.

> Mvh
> Henrik

Igen noget, som jeg kan bruge - tages med i den fremgangsmåde, jeg vil
benytte mig af til foråret 2011
Godt at der er nogle her i gruppen med praktiske anvisninger om, hvordan man
gør i virkeligheden. Meget inspirerende.

Thanks

--
\\\\////
(@@)

Fra : Unique

Dato : 04-10-10 20:24

"Med en aftapning via bundventilen er det nemt at se og fjerne vandet
indtil rent diesel igen når ned til bunden af tanken."

Lyder nærmest som om du har monteret din tank som et fadølsanlæg,,,levner
ikke mange chancer for dem der har tanken monteret ufremkommeligt,,,måske
helt nede i bunden af båden foran rorstammen,,,,at stå på hovedet ned i en
kistebænk og lede efter en hane der måske slet ikke er der er sku ikke
sjov.!!!

/c

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-10 21:29

Biodiesel
Fra marts 2009 har dieselolie, der er solgt fra tankstationerne i Århus,
været tilsat biodiesel. Tilsætningen har været et led i et
demonstrationsprojekt, B5next, hvor oliebranchen i samarbejde med
Færdselsstyrelsen og Region Midt opbygger erfaringer med opbevaring,
håndtering og distribution af brændstoffer, der er tilsat bio-komponent.
Projektet er nu ophørt, men er afløst af et permanent tilsætningskrav, jfr.
herunder. Tilsætning af biodiesel medfører en øget risiko for dieselpest.
Det skyldes, at det tilsatte biobrændstof (bioæthanol) kan optage vand,
hvorved bakterier får bedre vækstbetingelser.
I henhold til "Lov om bæredygtige biobrændstoffer", der blev vedtaget i juni
2009, skal olieselskaberne i 2010 og fremover iblande biobrændstoffer i
benzin og diesel. Fra 1. januar 2010 skal der iblandes 0,75 pct. og fra 2011
3,3 pct. Fra 1. januar 2012 skal tilsætningen udgøre 5,5 pct.biobrændstof i
benzin og diesel.

I Oliebranchens Energi- og miljøforum oplyser teknik- og miljøchef Michael
Mücke Jensen, dog, at kravet om tilsætning af bioæthanol kun gælder
brændstoffer, anvendt til landtransport. Det vil derfor ikke berøre
tankanlæg i havnene.

Mvh. Per

Fra : HKN

Dato : 05-10-10 17:09

> [...]
> Mücke Jensen, dog, at kravet om tilsætning af bioæthanol kun gælder
> brændstoffer, anvendt til landtransport. Det vil derfor ikke berøre

Jeg er helt holdt op med at tanke på havnene efter jeg måtte igennem en
total rensning af mit brændstof system. Jeg har 2 stk. 25L dunke, som jeg
fylder fra en lokal tankstation, så det betyder jo at jeg bliver berørt af
det

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 05-10-10 17:43

HKN wrote:

> [...]
> en total rensning af mit brændstof system. Jeg har 2 stk. 25L dunke,
> som jeg fylder fra en lokal tankstation, så det betyder jo at jeg

Hej Henrik
Nu kan jeg ikke lige finde ophavsmanden til det foranstående postulat gående
ud på, at tilsætning af bioethanol ikke vil berøre tankanlæg i havnene - men
jeg har en mistanke om, fra hvem påstanden hidrører.
Jeg tænker lidt over, at disse tankanlæg i havnene ikke aftager ret meget af
den samlede produktion af diesel til brug for det danske marked, og dermed
når jeg frem til en tvivl om, at man i det store billede vil sælge "ren"
diesel til havnene.

Udover det så henter jeg selv via dunke som du, så jeg vil også blive
ramt/berørt. Spørgsmålet er så, om hele motoren falder fra hinanden incl.
pakninger og deslige - det er faktisk også noget, jeg tvivler på.

Det var bare nogle strøtanker mig, som dermed risikerer at blive indlemmet i
*mudderkastningsbanden*

Med sejlerhilsen
--
\\\\////
(@@)

Fra : HKN

Dato : 05-10-10 19:43

> [...]
> pakninger og deslige - det er faktisk også noget, jeg tvivler på.
>
> Det var bare nogle strøtanker mig, som dermed risikerer at blive indlemmet

Jeg har nu også svært ved at tro at havnene kan få særbehandling i form af
særlige leverancer af diesel uden tilsat biodiesel - ihvertfald ikke uden at
det kommer til at koste noget oveni, og det er der så kun en til at betale -
forbrugeren.

Jeg tvivler også på at min motor falder fra hinanden pga 5% tilsætning - men
det må tiden jo vise Nu er det jo relativt beskedne mængder jeg for mit
eget vedkommende når at forbruge i løbet af en sæson, men jeg har da et par
enkelte i omgangskredsen, som tyer til drivkraft udelukkende vha et par
særdeles potente dieselmotorer - de får nok lidt grå hår når de hører om
dette?

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-10 22:42

Uden at skulle gøre mig klog på de lovgivningsmæssige, markedsmæssige
og politiske forhold i Sverige, kan jeg blot oplyse, at på vores
sommertur til, fra og i den Stockholmske skærgård, blev det meget
tydeligt fremhævet på de standere fra hvilke, man kunne tanke diesel i
diverse havne og "sjömacks", at dieselen var *RME-fri*

Der var ikke tale om relevante prisforskelle de få (det er jo en
sejlbåd ... ...) steder, vi tankede ... Men hvis der skulle være
tale om prisforskelle, ville jeg nu gerne betale den forhøjede pris,
hvis man derved kunne minimere risikoen for dieselpest, som jeg godt
aldrig selv har oplevet med mine mange år som ejer af sejlbåd med
dieselmotor ... Og jeg er godt nok ikke så grundig som Harding, men
har da lært noget af denne tråd ...

Flemming Torp

HKN wrote:
> [...]
> ihvertfald ikke uden at det kommer til at koste noget oveni, og det
> er der så kun en til at betale - forbrugeren.

SNIP

Fra : HKN

Dato : 06-10-10 09:04

Hej Flemming,

Se det er jo interessant, eftersom at når man tanker diesel på en
tankstation i Sverige, kan vælge imellem alm. diesel og bio-diesel (bio-95
tror jeg det hedder) og der er en prisforskel på de 2 produkter. Bio-diesel
er væsentligt billigere, men efter udsagnene skulle bilen så heller ikke
køre lige så langt pr. liter, så det skulle udligne sig selv.

Hvad betyder "RME"?

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-11-10 02:57

Nej midlet er ikke tyggegummi men et stof der tilsættes.
Det er en sjov indfaldsvinkel at fordi et produkt anvendes i et
produktionsforløb af f.eks. tyggegummi, så er produktet stemplet som
tyggegummi.

Stoffet er oprindeligt patenteret og er det man kalder et anden
generations tilsætningsmiddel og i motorer virker det som et
rengøringsmiddel.
Ideen er god nok derhen at de andre dele i Aldron forurener motoren
under deres forsøg på at forbrænde vand/sprit delene i brændstoffet
Derfor er det godt i den sammenhæng at tilføre et produkt som udfører
rengøringsopgaven løbende i processen.
Aldron kan have en effekt på dannelse af dieselpest i første stadie
men er bakterierne overgået til andet stadie har midlet ingen
virkning.
Som regel "opdager" sejleren først problemet meget sent når motoren
standser og det er lidt sent at angribe fænomenet.
Det er altid lettest at isolere en fejl på så tidligt et stadie som
muligt.
Derfor vil én- eller to årlige rensninger af tanken give den bedste
mening.
Rensningsmetoden må man udføre med baggrund i tankens form,
tilslutninger og placering ombord.
I dette stadie vil tanken kun indeholde dieselolie og vand med måske
lille indhold af bakterier.
Vand, bakterier og lidt olie er let at fjerne og hælde på havnens
olieopsamlingsanlæg.
Indholdet herfra får Kommune Kemi til destruktion.
At tilsætte forskellige ting til dieselolien og så lade motorens
udstødning sprede det ud over havet virker ikke helt gennemtænkt for
fremtidige mutationer af organismer i havet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-11-10 05:13

Ja du har ret, en god leverandør.

Jeg har i min søgen på nettet blot prøvet at se lidt ind i hvad det
var for en person, og hvilken båd han havde, inden jeg begyndte at
give råd om noget så simpelt som at skifte en drivrem. Der faldt hans
kæde helt af.
I denne søgen faldt jeg over de andre links og min undren blev alt
større.

Politiet stiller i dag nogle krav, se:
http://www.blivpolitibetjent.dk/site/kriterier/

Jeg tror heller ikke at krav har manglet tidligere, de var udmøntet
som gode skolekundskaber.
Derfor forstår jeg ikke helt Torben der skriver at: " Fysik og kemi
var aldrig noget, jeg fattede".
Gode kundskaber i dansk er også et krav; men det kræver vel at evnerne
bruges fornuftigt.

Ja man kunne selvfølgelig ignorere angrebene; men for mig er angrebene
ikke i hovedsædet, det er til gengæld det at hjælpe sejlere med de for
dem uløselige spørgsmål.
Måske har jeg sat forventningerne for højt i dette tilfælde.

Mvh/Harding

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-11-10 16:00

On Sat, 20 Nov 2010 04:12:49 -0800 (PST), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

>Ja man kunne selvfølgelig ignorere angrebene; men for mig er angrebene
>ikke i hovedsædet, det er til gengæld det at hjælpe sejlere med de for
>dem uløselige spørgsmål.
God indstilling.

>Måske har jeg sat forventningerne for højt i dette tilfælde.
Nej det tror jeg ikke, min erfaring er at hvis der er nogen man finder
ud af man ikke passer "kemi" sammen med, så ignorer dem.

Hvis man undres bare lidt over andres reaktion, så søg i google groups
efter flere indlæg fra personen, og kan man se at man ikke kan lide
"stilen" så ignorer dem.

Ok det er nogle gange lettere sagt end gjort, men det er nok det
bedste man kan gøre, for der er absolut ingen tegn på at man kan komme
i konstruktiv dialog med dem, ikke at de er uden for rækkevide, men er
kemien ikke tilstede, så er den altså ikke til stede, og man kommer
ingen vejne.

/Hans

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-11-10 19:36

Harding E. Larsen kom med følgende:

> [...]
> var aldrig noget, jeg fattede".
> Gode kundskaber i dansk er også et krav; men det kræver vel at evnerne

Det er fuldstændigt uacceptabelt at du på den måde beklikker og går
'bagom' andre trofaste og velrenomerede skribenter med personlige
oplysninger om deres profession og øvrige gøren og laden. Det er
kvalmende at læse.
I denne gruppe har du netop selv utallige gange har plæderet for en
højnelse af niveauet.
Dine seneste indlæg i denne streng er SÅ primitive og usle at jeg
savner ord.

> Ja man kunne selvfølgelig ignorere angrebene;
Nej, det tror jeg netop ikke DU kan, fordi du ALTID vil have det sidste
ord, ALTID - for DU er den klogeste og DU sidder inde med sandheden og
alle vi andre er nogle ubelæste og forvildede stakler som kun DU kan
retlede og hjælpe.

> men for mig er angrebene
> ikke i hovedsædet, det er til gengæld det at hjælpe sejlere med de for
> dem uløselige spørgsmål.
Tjahh.. måske, men jeg tvivler. Man opnår ikke noget ved at tale
bedrevidende og ned til folk.
Jeg tror at du får et eller andet 'kick' af at skrive / læse dine egne
indlæg:
- Se nu hvordan jeg med alverdens fine ord og kemiske betegnelser får
skribent NN til at fremstå som et fjols, som jeg, altvidende Hr. H.E.
Larsen nu belærer med MIN store viden!

> Måske har jeg sat forventningerne for højt i dette tilfælde.

Ja, der giver du selv et glimrende eksempel på din arrogance og talen
ned til folk.

Det eneste du opnår ved dit evindelige kværnende, belærende og talende
ned til folk er at du skræmmer flere og flere væk, men så får du til
sidst også gruppen for dig selv og de få rygklappere der bliver
tilbage.

FUT (Follow Up To) er sat til 'dk.admin.netikette', hvor svar havner og
som er det eneste sted jeg evt. besvarer dette indlæg.

--
/ Ole

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-11-10 23:42

Ole Pagh wrote:
> [...]
> højnelse af niveauet.
> Dine seneste indlæg i denne streng er SÅ primitive og usle at jeg

KLIP

Hvem sagde, at strudsen er alene om at stikke hovedet ned i et hul i jorden?

Også med FUT til dk.admin.netikette

samt med ønsket om en hvid jul

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-10-10 13:30

Det er en rigtig dårlig ide med additiver.
Tilsætningsstof er ganske enkelt antibiotika, som vil slå en del
bakterier ihjel og gøre de overlevende resistente! Dette er absolut et
skråplan at komme ind på og det er derfor vi har problemer med
resistente bakterier i så stor stil i dag. Det er ikke nødvendig med
tilsætningsstoffert, for problemet kan løses ved det beskedne arbejde
der ligger i ”good housekeeping” og en god tankkonstruktion.

21 af Hjemmeværnets fartøjer blev for en del år siden befængt med
dieselpest som følge af dårlig brændstofhygiejne.
Prøver blev sendt til Flyvematerielkommandoens laboratorie i Værløse,
og Søværnets Materielkommando anbefalede derefter behandling af
skibene.
Besætningen på fartøjerne blev ikke inddraget i rensningen af
dieselpesten. Det var specialarbejde som blev gennemført på
skibsværfter.
Der blev lavet forholdsregler der lød på dræning af tankene inden
påfyldning af dieselolie, kun at købe olie hos anerkendte
olieselskaber, udtage prøver ved bunkring og opbevare prøverne ombord,
vedligeholdelse af tankene og forholdsregler ved driftsproblemer.

Bådes brændstoftanke bør være opbygget således at tanken har et
"laveste sted”, hvorfra man med en bundaftapning kan dræne vand og
urenheder af. Denne konstruktion bør desuden være så tilgængelig at
man kan udføre denne proces mindst én gang om ugen. Er den aftappede
olie ren, så kan den jo blot hældes det aftappede tilbage i tanken.
Det vil lystsejlere nok føle lidt overdrevet i betragtning at vor
meget/lidt de egentlgt sejler, men det er udtryk for hvor stor
betydning man skal lægge i dette område, og det bliver ikke mindre
betydningsfuld i fremtiden hvor biodiesel bliver mere almindeligt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-10-10 12:00

Som supplerende udstyr kan man installere et filter på
tankudluftningen med en tæthed på 3 my. På norsk hedder det
chamerende, et pustefilter.

Der kan installeres et dobbet filtersystem i brændstofstrengen fra
tanken til motorens filtre.
Især til både der sejler på åben sø er det tilrådeligt med dobbelt
filtre da der selv i moderat søgang vil forurening, der har hobet sig
op i bunden af tanken, til at løsne sig.
Et enkelt filter kan/vil hurtigt blive forurenet og det kan give
motorsvigt. Med dobbelt filtre har man altid et klar til erstatning.
Ved at dreje hanerne aktiverer man med det samme et rent filter og kan
evt udskifte det forurenede filter medens motoren fortsat kører.
En motor svigter i sådanne tilfælde aldrig direkte; men vil først
langsomt gå ned i omdrejningstal, så man har tid til at skifte over
til det rene filter.
Dobbeltfiltrene leveres med en undertryksmåler. Når måleren står
mellem - 0,2 og - 0,38 kg/cm2 bør filterelementet udskiftes.
Filtrene kan være så smart udformet at de har en opsamlingsbakke
nederst som opsamler dieselolien ved skift af filter, tillige kan
vandniveau og evt. forurening nemt kontrolleres.
Der findes "Spin-On" filtre uden godkendelse for placering uden for
motorrummet og "Spin-On" filtre med godkendelse for placering i
motorrummet.
Der kan der også monteres et filter i opfyldningsdækslet således at
forurening fra tankanlæget i land stoppes her, og endeligt findes der
også tragte med indbygget vandudskiller som sættes over
påfyldningsdækselet.

Billigs indkøbte både indeholder selvfølgelig ikke sådanne enheder,
disse enheder skal separat indkøbes og installeres, for at båden kan
blive den nydelse og sikkerhed som grundlæggende ønskes af de fleste.

Mvh/Harding

Mvh/Harding
..

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-10-10 19:16

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> disse enheder skal separat indkøbes og installeres, for at båden kan
> blive den nydelse og sikkerhed som grundlæggende ønskes af de fleste.

Klip en masse

Hej Harding

Igen en fin udredning omkring en problematik, men jeg savner faktisk
information om, hvad du selv har gjort i anledning af dine anbefalinger i
denne tekst her?

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-10-10 03:31

Jeg har dobbeltfiltrering og yderligere et filter til oliefyret
monteret egter dobbeltfilteret der har indbygget vandudskiller.
Desuden et filter på ånderøret til tanken.
Jeg har tidligere tanket på havnens anlæg med dårligt resultat, der
var for meget slam, partikler og vand i olien. Der kunne komme vand i
olietanken under kraftige regnskyld.
Nu bruger jeg kun olie fra en stander hvor der er et meget stort
forbrug, der tankes til en "klar" 25 liter dunk og denne står et par
dage inden olien dekanteres over. Olien har heldigvis altid været
meget ren.
Der fyldes kun olie på om efteråret total 100 liter, efter sugning af
tanken med et rør der bruges som støvsuger op til en 3 liter
glasflaske hvortil der også er tilsluttet en vacuumpumpe. Der suges
til helt ren olie.
Olien sættes til dyrkning for at konstatere evt dieselpest
forekomster.
P.t. står en prøve til observation og olien er helt ren.
Der fyldes ny ren olie på således at olien står helt op i
påfyldningsdækslet vinteren over.
Skal jeg "se" ned i tanken bruger jeg et fleksibelt endoskop med lys.
Min tank er ca 1 meter høj og udformet nærmest som et kræmmerhus hvor
bundfladen, der tillige er skrå, kun måler 10 x 28 cm. Det gør at evt
slam og snavs samler sig på et meget lille sted. I bunden er der
tillige en aftapningsventil. hertil er koblet et manometer der er
graderet for hver til liter der er fyldt på tanken. Det giver
delstreger med aftagende afstand imellem.
Igennem 32 år med samme båd og en udsejlet distance på næsten 23.000
sm, er der et rimeligt erfaringsgrundlag for videregivelse.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-10-10 14:24

Ja ikke alle både er lige bekvemt byggede.
Læs mit svar til Torben om hvordan jeg klarer det med "støvsuger".
For at komme ned i min kistebænk til bunddrænventilen, så er kravet at
jeg ikke må blive tykkere end de 28 cm der er i kistebænkens åbning.
Er jeg igennem åbningen så er der god plads til at bevæge sig på.
Det er værre når jeg skal ned til oliefyret i det agterste rum. Ud
over de 28 cm så skal jeg i armene sænke mig ned og sætte benene i
skrædderstilling. Når jeg er nede skal jeg rumpe mig ud til den ene
siden inden hovedet kan komme ned. Rummet er 60 cm i højden, 120 i
bredden og 100 i længden. Alt værktøj som jeg skal bruge skal forinden
lægges klart langs kanten af kistebænken.
Jeg er 192 cm så det er lidt af en opgave; men det lykkes altid, med
lidt god vilje.
Jeg har set en atletisk B-31 ejer bakke båden ind til broen og så stod
han på hænder over agterpulpittet ned igennem lugen og udførte
arbejdet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-10-10 09:33

Desuden kan biodiesel have en uheldig virkning på pakninger i motoren
og brændstofsystemet. Derfor skal der skiftes til andre materialer,
hvis det ønskes anvendt i høj koncentration eller ren form. Biodiesel
kan også have en dårlig effekt på smøreolien i motoren, og smøreolien
skal derfor skiftes oftere end ved almindelig diesel. Nedbrydeligheden
betyder desuden, at opbevaring af biodiesel bliver vanskeligere, idet
biodiesel ligesom vegetabilsk olie bliver harsk og vil kunne korrodere
motoren.
Tilsætning af biodiesel har ikke bare nogle fordele, der er også
ulemper.
Ting som vi sejlere skal tage stilling til i vores tank- og
motorkonstruktioner, hvor forhold og omstændigheder er forskellige fra
anvendelse på landjorden.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-10-10 11:54

Hej Torben,

Tak for din responce på de af dig stillede spørgsmål til mig.

Derudover kan jeg oplyse at almindelige dieselmotorer kan køre på
biodiesel, men motorfabrikanterne acceptere generelt kun en
forholdsvis beskeden iblanding og for RME kun undtagelsesvis i ren
form. I dag accepterer motorfabrikkerne og motorkomponent-fabrikkerne
iblandinger på op til 5 % i EU, uden at det har indflydelse på
garantier og serviceintervaller, forudsat at brændstofblandingen
opfylder brændstofstandarden EN590. Det ventes, at EU vil forsøge at
hæve dette til 10 % og så må vi se om fabrikanterne mener at det får
indflydelse på deres garanti.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 05-10-10 23:08

Måske OT

For nogle år siden havde vores sejlklub et arrangement med en meget
motorkyndig person, der fortalte en masse om, hvordan man skal passe sin
motor - bil, båd, diesel eller benzin. Meget lærerigt og interessant.
Et af guldkornene - tror jeg, men det kan jo være, at det bliver tilbagevist
her i gruppen - var, at man med fordel kunne tilsætte 1 liter 2-takts olie
til 100 liter diesel, hvilket skulle kunne gøre gavn i forhold til ældre
dieselmotorer. Jeg har siden da tilsat nævnte kvantum pr. 100 liter (og har
brugt outboard 2-takts olie) og har det mentalt godt med det, men om det har
en reel virkning, ved jeg ikke.
Pgl. fortalte om nogle ældre dieseldrevne kranvogne, der næsten "forlangte"
dette tilskud, og at det var uden diskussion, at motorerne kørte langt bedre
end hvis de ikke fik dette "vitamintilskud".

OT - da det måske ikke har noget at gøre med dieselpest - skulle måske have
startet en ny tråd, da denne er blevet temmelig omfattende.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : John Hilt

Dato : 15-11-10 02:58

On Wed, 6 Oct 2010 00:07:46 +0200 Torben Skovgaard Bach
> [...]

>brugt outboard 2-takts olie) og har det mentalt godt med det, men om det har

FYI: Det norske Forsvaret bruker lett fyringsolje (parafin, Jet-A1
flydrivstoff) tilsatt 0,5 prosent totaktsolje i stedet for diesel. For
maksimal driftsikkerhet i Nord-Norge. Ulempen er ca. 10 prosent redusert
motoreffekt.

Ved bruk av vanlig diesel / biodiesel, og problemer med kondens og
"dieseldyr", kan en tilsette Alron Diesel etter anvisningen på
plastflasken.

Dette produktet er helt uten bivirkninger, og jeg har selv brukt det på
bil- og båtmotorer helt siden 1989. Ved tømming av filter og
vannutskiller har jeg da ikke funnet en eneste dråpe vann. En ekstra
bonus er at gamle motorer med slitte dyser og sotavleiringer utvikler
mindre røyk.

http://tinyurl.com/39s7r6t

http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=48

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-11-10 10:54

John Hilt wrote:
> [...]

> vannutskiller har jeg da ikke funnet en eneste dråpe vann. En ekstra
> bonus er at gamle motorer med slitte dyser og sotavleiringer utvikler

Det lyder interessant. Gad vide, om man kan købe produktet her i Danmark.

--
\\\\////
(@@)

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-11-10 01:14

Torben Skovgaard Bach wrote:

Klip

> Det lyder interessant. Gad vide, om man kan købe produktet her i
> Danmark.

Blot til orientering så har denne tråd medvirket til, at jeg har PLONKET Mr.
altvidende Harding, som i denne tråd kun har ville tage revanche personligt
o.f. mig, da igennem nogen tid ikke har ligget på maven for ham og meget af
det, han bidrager med her.
Som alle kan læse sig til, at skrev John noget her i tråden vedr. Alron
Diesel- & Gasoline Additive , som jeg kommenterede som noget interessant og
derfra tog det fart.
Af samme grund blev jeg skydeskiven, fordi jeg ikke ville have siddende på
mig, at jeg deltog i en "efterspørgsel" af produktet, fordi jeg skrev, at
det lød interessant.
Som John har skrevet, så virker det for ham, og som jeg nåede at læse det,
inden jeg slettede mr. H, så kom mr. H da også langt senere med et helt
anden modereret indlæg i forhold til John .

Ham - Mr. H - gider jeg ikke længere - min tid er alt for kostbar til at
stå model til bedrevidende personer, der oser af åndshovmod og dermed taler
ned til andre, som af ham helt klart opfattes som mindrebemidlede i forhold
til åndelig habitus.
Det er jo en problematik, der kan sammenlignes med en person, der peger på
andre, at der er flere fingre, der peger den modsatte vej

For mig er det så ved at være et spørgsmål, om jeg er aktiv deltager i
gruppen fremover, idet jeg overvejer, om jeg overhovedet kan få flere
guldkorn fra almindelige ligesindende.

Nok om det. Foreløbig sidder jeg så på sidelinjen som dengang, jeg startede
som deltager for efterhånden nogle år siden, og hvor det var en vis CT, der
herskede i gruppen - CT brugte jeg for meget tid på - men pgl. havde 100%
ret i én ting, og det er, at indlæg og deslignende i en nyhedsgruppe *ikke
er et påbud*, men bare et *tilbud*.

Ha´ en god vinteroplægningsperiode frem til næste sejlsæson, hvor det hele
igen bliver grønt, og hvor humøret sikkert overvinder vinterens nedslående
påvirkninger

Med Sejlerhilsen
--
\\\\////
(@@)

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-11-10 21:32

John Hilt wrote:
> On Wed, 6 Oct 2010 00:07:46 +0200 Torben Skovgaard Bach
> wrote in news:dk.fritid.sejlads

Et spørgsmål, der ikke har givet nogen form for respons, men det er et råd,
jeg har fået fra en MEGET motorkyndig person.

> [...]
> vannutskiller har jeg da ikke funnet en eneste dråpe vann. En ekstra
> bonus er at gamle motorer med slitte dyser og sotavleiringer utvikler

Ja - John - som du kan se, så sker der noget, når man anbefaler noget, der
ikke falder i hr. Hardings smag.
Det er muligt, at han har ret, men som du kan se, så ønsker han ikke at
komme ud af busken og sige tingene med direkte ord - som vi siger her i
Danmark, så skal man kalde en spade for en spade, og en skovl for en skovl.

Takker for input.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-11-10 12:39

Hej Hans,

Ja jeg synes også at alle burde have den indstilling her i gruppen.
Det er kedeligt når indlæringen er ophørt. I en tid hvor antallet af
point for uddanndelse er meget oppe, burde etniske danskere ikke gå
forrest og fravælge dette. Det er ikke noget godt eksempel og heller
ikke noget der er fremtid i.

Ja og så er der spørgsmålet om kemi.
Når man ikke forstår hverken den almindelige kemi eller den
menneskelige, så løber man ind i mange problemer livet igennem, det er
vi ikke ueninge om.
Du vil se det bedste eksempel på dette problem i indlæg 48.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-11-10 12:42

Hej Hans,

[...]

vi ikke uenige om.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-11-10 12:57

Hej Hans,

[...]

Du vil se det bedste eksempel på dette problem i indlæg 48 nu indlæg
skubbet til nr 49.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-10 02:16

Med Googlesøgning gives der mange muligheder for søgning på
betydningerne af trebogstavsforkortelser,
se:
http://www.acronymfinder.com/RME.html
I dette tilfælde hælder jeg nok til forklaringen til den femte linie.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-10 02:24

Ja så langt er vi ikke kommet i DK.
Men et andet aspekt er, at der ikke ligefrem er priskrig på fuelpriser
i danske havne.
På de landbaserede tankanlæg kører priskrigen konstant og priserne er
markant lavere hvis man kan tanke inden kl 10:00.
I går tankede jeg til 8,29 og i forrige uge var der et
fødselsdagstilbud i to timer på 5,46.
Det kræver lidt at få de billigere varer ombord og selvfølgelig lidt
held/gambling at kunne tanke på det rigtige tidspunkt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-10 02:30

Især i Sverige tilrådes det at tilsætte olie til dieselen da dens
smørende virkning på pumper m.m. er blevet nedsat.

Det er rigtigt at det ikke har så meget med denne strengs emne at
gøre; men det at hælde bicider i tanken for at slippe for dieselpest
bør man ikke gøre, det forsvinder problemet ikke af, det flyttes blot.

Mvh/Harding.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-10 08:10

Databladet for Aldron Diesel- og Benzin tilsætningsmiddel kan du finde
her:

http://www.sdshotel.com/sogb/getDocument.axd?locationId=0&id=559&language=N&docType=10

Indholdet er:

Dipropylenglykol n-butyl eter, er en alkohol med kogepunkt under 150
grader.

Rapsmetylester (RME) går ofta under navnet biodiesel.

Polyisobutylen er en gummiagtig polymer med lav permeabilitet.
Biokompatible med levende organismer og giver ikke anledning
allergiske reaktioner. I Fødevareindustrien er det en uundværlig del
af tyggegummi.

Polyisobutylamin er et brændstof og smøreolie additiv .

Giver det ikke stof til eftertanke fremfor at efterspørge produktet?

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-11-10 16:58

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
>
> Polyisobutylamin er et brændstof og smøreolie additiv .
>
> Giver det ikke stof til eftertanke fremfor at efterspørge produktet?

Hvem efterspørger det ??
Beskrivelsen lyder da interessant, men betyder det så, at man efterspørger
produktet?

Kom nu frem på helt almindeligt dansk og fortæl, at stoffet faktisk er
skadeligt for din dieselmotor, for hvis det er tilfældet, så er det jo
*falsk* markedsføring og tæt på noget i retning af bedrageri.

Det vil jeg hellere høre noget om fremfor for noget med en kemisk
forbindelse, der benyttes som en bestanddel i tyggegummi, men det betyder
vel ikke, at det *er* tyggegummi.

På forhånd tak.

--
\\\\////
(@@)

Fra : John Hilt

Dato : 17-11-10 07:16

> [...]

>Polyisobutylamin er et brændstof og smøreolie additiv .

>Giver det ikke stof til eftertanke fremfor at efterspørge produktet?

Sorry, it works for me. Jeg har aldri fått følelsen av å ha fylt
tyggegummi på tanken ved å tilsette Alron Diesel. Additiver til
smøreoljer bør derimot unngås etter min erfaring. Da kan en lett få
pakninger som lekker. Motoroljer som holder spesifikasjonene til
VW 505 og BMW LongLife er mer enn bra nok som de er.

http://tinyurl.com/329e6on

Dessuten er det en stor fordel ved helsyntetiske motoroljer at de smører
fra første sekund ved oppstart, selv etter flere måneders vinteropplag.
I motsetning til vanlige mineraloljer, som har en tendens til å renne av
og tørke inn.

http://www.valvoline.com/faqs/motor-oil/full-synthetic-motor-oil/

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-10 09:50

Det interessante er at du skriver:

"Det lyder interessant. Gad vide, om man kan købe produktet her i
Danmark".

Det er da en form for efterspørgsel.

Måske skulle du hæfte dig lidt ved produktets overvejende
sammensætning, stort indhold af sprit lidt mindre indhold af biodiesel
og lidt tilsætning af olieadditiver.
Olieprodukterne er som den almindelige diesels indhold og spritten
fremmer ikke smøreevnet; men går i forbindelse med evt. vand.

Jeg vil tro at om man selv køber væskerne til alm .udsalgspris, så vi
prisen ligge omkring 15,-, + emballage pr. liter.
Den norske pris er 163,- NOK pr liter.

Hvad kan du så få ud af disse informationer....vær nu positiv!

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-11-10 18:23

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> Den norske pris er 163,- NOK pr liter.
>
> Hvad kan du så få ud af disse informationer....vær nu positiv!

Det er da helt utroligt. Dit svar er en politiker værdig og ligeså
intetsigende.

Du fremturer med nogle oplysninger, og jeg udbeder mig noget på almindeligt
dansk, og se så, hvad jeg får retur - en gang varm luft for at sige det
mildt.
Er du bange for at sige din mening om produktet - eller ved du rent faktisk
ikke, om det virker?? Det er jo ikke en gættekonkurrence. Kom nu ud af
busken

Om jeg så selv kan blande det hele sammen er ikke så relevant lige nu.

--
\\\\////
(@@)

Fra : blueocean

Dato : 15-11-10 11:34

On 5 Okt., 17:42, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:

> [...]
> pakninger og deslige - det er faktisk også noget, jeg tvivler på.
>
> Det var bare nogle strøtanker mig, som dermed risikerer at blive indlemmet i

Jeg er tilbøjleig at give Torben ret, tanker du fra en tankstation får
du biodisel, og hvis du tanker fra et havneanlæg får du
biodisel...............Sådan vil du
opleve det alle steder.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-10 12:47

Må jeg udtrykke min uforbeholdne mening.
Er du meget naiv eller er du handels og omkringrejsende?
Fatter du ikke en brik!? Kan du ikke læse en tekst og forstå den?

Jeg har en gang skrevet at det meste er sprit og resten, er biodiesel
med lidt olie additiv i.
Hvad er det du kommer i tanken når du tanker?
5% biodiesel.
Hvad får du ud af det? Brændstof til motoren.
Hvad sker der når du tilfører et tilsætningsmiddel som det nævnte. Du
bliver tager ved næsen!!!

Undskyld den direkte form; men du er ved at være for meget!

Mvh/arding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-11-10 21:28

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> bliver tager ved næsen!!!
>
> Undskyld den direkte form; men du er ved at være for meget!

Endnu en gang - du svarer udenom mine spørgsmål.
Du forsøger at dreje den derhen, at jeg selv skal fatte osv. og så er vi
tilbage dér, hvor dine bidrag for det meste har til hensigt at vise, hvor
*klog* du er i forhold til feks. handels- og omkringrejsende eller andre
dødelige og almindelige sejlere.
Fysik og kemi var aldrig noget, jeg fattede
Kom ned fra din piedestal - skal det være min opfordring til dig.

Svar dog for pokker på mine spørgsmål - eller lad være med at bidrage til
tråden, når du kun vil lade det bero på en gættekonkurrence.
Hvor blev tyggegummiet af i den sidste ende??

Hvis jeg er for meget for dig eller evt. andre, så kan man bruge sit
kill-filter

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-10 14:41

Ja men kære Torben så forstår jeg tydeligt dine indlæg.

Det du ønsker er enkeltudsagn som du blindt vil hænge dig på.
Kemi, fysik og el, er noget som alle bruger hver dag i deres dagligdag
og et minimum af indsigt er nødvendigt ellers bliver tilværelsen noget
uoverkommelig.
Man må forlade sig på den samlede viden som er ophobet gennem tiden og
ikke alene afkræve en positiv eller negativ forklaring/udsagn og så på
det grundlag bygge sin tilværelse.
Spiser du ikke svampe f.eks? alle svampe kan spises, nogle kun én
gang!
Spiser du 30-40 gram salt på én gang, dør du.
Kører du i bil er der regler for regelmæssigt eftersyn, for at sikre
dig og omgivelserne imod at du kører i en bil der ikke er egnet.
Kører du over for rødt er der en chance for at slippe godt fra det,
det modsatte kan også meget vel være gældende.
Sejler du ud i din båd er alt overladt til dig selv. Her er ingen
tilsyn eller andre der holder hånden under så længe båden er under
fastsatte minimum for krav.
For at båden er sødygtig må du selv tage initativer til at holde den
sødygtig.
Du må selv skabe grundlaget for dette.
Det kræver at du enten betaler en der kan varetage dette, eller at du
selv mener at kunne varetage dette; men sker der noget når du sejler,
har du som skipper det fulde ansvar for din båds sødygtighed og for
besætningen.

Hvad du kommer i tanken på båden, eller undlader rensning og
filterskift er dit ansvar, for at nævne en detalje.

Her i gruppen spørges til gode råd, og de gives af mange.

At spørge er der ikke noget forkert i, heller ikke dumme spørgsmål;
men får man et svar, som man ikke forstår, er det ikke god taktik at
angribe.

Jeg forstår nu hvorfor du tyer til dette og ikke fører en dialog om
selve emnet.

Polyisobutylen er et stof som man sætter til under produktionen af
tyggegummi.
Dette stof er tilsat "vidundermidlet", det er biokompatible med
levende organismer og giver ikke anledning allergiske reaktioner og
burde heller ikke give grundlag for bemærkninger, af den art du
fremfører.

Når du koger ris, kartofler eller æg tilsætter du også lidt salt. Det
kan der også udredes omkring, eller skal man blot konstatere at når
andre har held med at bruge det så er det også godt for mig. Igen, det
kan der også snakkes omkring; men på et fornuftigt grundlag.

Hælder man sprit og miljødiesel i tanken sker der såmænd ikke så meget
ved det, rent umiddelbart, Men tilsætter man midler der senere i
forløbet kan skade enten motoren eller miljøet, bør det undgås. Den
viden bør man umiddelbart tage til sig selvom man ikke forstår den
dybere sammenhæng.
Tag f.eks. mit indlæg hvor jeg bemærkede at man ikke skal hælde diesel
på en beholder, hvor der tidligere har været Roundup, heller ikke hvis
beholderen er vasket, da tilstrækkelige Roundup rester fortsat sidder
i plasten i beholderen.
Den øvelse behøver man ikke at gøre og man behøver heller ikke at
afkræve at den der fremsætter indlægget selv har gjort sig erfaring på
området.

Hvad vi ikke ved kan der skrives tykke bøger om, sådan er det og kun
en konstant indlæring kan vi bruge og nyde godt af.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-11-10 23:00

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
>
> Hvad vi ikke ved kan der skrives tykke bøger om, sådan er det og kun
> en konstant indlæring kan vi bruge og nyde godt af.

Rene bortforklaringer er nok dit speciale.

Når nu du er så klog, så kan jeg altså ikke forstå, at du ikke kan svare på
nogle ganske enkelte spørgsmål, som ønskes besvaret på almindeligt dansk.
Du har feks. endnu ikke besvaret mit spørgsmål, om hvorvidt det anbefalede
virker ... kun henvist til, at det må jeg da selv kunne finde ud af incl.
nogle faldbelader om, biodiesel, som jeg heller ikke ved en dyt om.
Det betyder så ikke, at jeg er et uvidende hjælpeløst menneske, der ikke kan
tage hånd om diverse omkring det at vedligeholde min båd i alle ender og
kanter, hvilket du sædvanligvis ynder at antyde, når du geråder ud i
udenomssnak.

Du må være lykkens pamfilius, når du sådan har indsigt i alle de kemiske
stoffer og produkter, vi anvender i det daglige, men du er da for langt ude,
når du tror at den samlede befolkning har den indsigt, som du mener, at de
bør have.

Du er og forbliver en Erasmus Montanus, men er tilsyneladende et lykkeligt
menneske alligevel??

Smid mig nu i dit kill-filter.
For mit vedkommende kan jeg kun konstatere, at du i denne tråd ikke ønskede
at besvare nogle simple spørgsmål, så tak for dit bidrag, som jeg ikke kan
bruge til noget.

Det var så lige en kort respons. Så vidt jeg kan læse mig til, så har du
ikke for vane at gå tilbage i en tråd for at læse, hvad spørgeren egenligt
spurgte om - ej heller selvom spørgeren gentager sit tidligere spørgsmål -
dine egne bidrag tjekker du tilsyneladende heller ikke, og derfor fortsætter
det hele som en never-ending-story, hvor du fortsætter med at have
skyklapper på og en kunstig horisont foran dig.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-10 01:34

Prøv nu at gå tilbage i strengen og se det er er svaret fyldestgørende
på og se så hvad du har bidraget med.
Lidt buldren og øffen.
Du virker ikke modtagelig for lærdom.
LOL

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-11-10 03:11

Igen Torben,
Se nu hvad der bliver skrevet.

Jeg skrev:
Især i Sverige tilrådes det at tilsætte olie til dieselen da dens
smørende virkning på pumper m.m. er blevet nedsat.

John skrev:
FYI: Det Norske Forsvar bruker lett fyringsolje (parafin, Jet-A1
flydrivstoff) tilsatt 0,5 procent totaktsolie i stedet for diesel. For
maksimal driftsikkerhed i Nord-Norge. Ulempen er ca 10 procent
redusert motoreffekt.

Altså en tilsætning af totaktsolie forbedre smøreegenskaberne i
motorens brændstofsystem; men motorens trækkraft bliver nedsat.

Er der nu brugt tilstrækkelig spade og skovl for at det er feset ind.
Det har ikke noget med om det falder i min smag.
Det har nok mere med at modtageren ikke forstår hvad der skrives. Det
kan jeg ikke forstå for dig.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-11-10 06:51

Hej Henrik,

Når tankvogne læsser har hvert firma sit kort der sættes i
læssecomputeren. På dette kort er indkodet hvad produktet skal bestå
af.
Alle olie- og benzintankene på f.eks. Prøvestenen, indeholder den rene
vare og ved siden står tankene med additiver og rapsolie(biodiesel) og
indholdet herfra bliver løbende indblandet under tankningen af
tankvognen.
Hvert olieselskab påfylder selv deres tanke med additiver beregnet for
deres produktformulering.
Tankvognene er opdelt i mange rum således at der kan køres med
forskellige produkter samtidigt. Tankvognens computer mod
modtagertankens kode tilsikrer at det rigtige produkt fyldes på den
rigtige salgstank.
Skal en havn bruge ren dieselolie kan den få det uden problemer.
Det er alene op til havnen at bestille den rigtige vare.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-11-10 03:25

At sætte en e-mailadresse i et personligt killfilter udelukker kun en
selv fra at læse en strengs første indlæg fra nævnte email. Alle
indlæg der senere kommer op fra andre kan ses. Og alle indlæg sendes
ud på alverdens nyhedsservere så du udelukker kun dig selv fra det som
du tidligere har beskrevet som:

Det viser for mig, at de fleste her i gruppen deltager med det for
øje, at
man henter erfaringer og deler ud af samme, hvis man har nogle gode
tips om
det ene eller andet.
Af samme grund besøger jeg gruppen så godt som dagligt.
Fin gruppe excl. noget personfnidder, som kunne være værre.

Spagfærdigt sagt, hvem bidrager mest til personfnidder?

Bredsider/spor som du selv ikke, trods din baggrund, kan se at du selv
har spredt ud og grundlæggende uvidenheder giver os andre gode
muligheder for at bifalde din gode beslutning.

Er man interesseret i både så falder man hurtigt over denne side:
http://www.udkik.dk/app/showowner.jsp?id=32440
eller dette link hvis man googler på dit navn:
[PDF] Politiets anvendelse af skydevåben - En tværfaglig analyse
af ... - 16. novFiltype: PDF/Adobe Acrobat - Hurtig visning
Politiassistent Jannie Glæsner, kriminalassistent Torben Skovgaard
Bach, vicepoliti- kommissær Leo Vinge Nielsen, politiassistent Tony
Neumann, ...
www.politi.dk/NR/.../rapport_anvendelse_af_skydevaben.pdf - Lignende
eller: http://www.odsherred.dk/page231.aspx

Der lægges spor ud på internettet der giver et personbillede, så jeg
synes det er meget klogt af dig at stikke piben ind.

God vinter!

Mvh/Harding

Fra : -

Dato : 20-11-10 11:56

Den 20-11-2010 11:25, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> Fin gruppe excl. noget personfnidder, som kunne være værre.
>
> Spagfærdigt sagt, hvem bidrager mest til personfnidder?

Harding.

Jeg er efterhånden også godt træt af at de indlæg hvor du medvirker
ender op i personfnidder. Det er snart mere reglen end undtagelsen. Og
dette indlæg fra dig dokumenterer at du simpelthen bare skal have det
sidste ord, relevant eller ej, selv om du nu ikke længere kan ramme den
modtager du kommenterer på.
Var det ikke på tide du prøvede at analysere din egen sociale kompetence?

Så kunne vi komme tilbage til at diskutere sejllads.

Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-11-10 12:05

On Sat, 20 Nov 2010 02:25:04 -0800 (PST), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

>Spagfærdigt sagt, hvem bidrager mest til personfnidder?
Torben Skovgaard Bach er en god leverandør, bare for at nævne en der
stikker frem af mængden.

> [...]
>
>Der lægges spor ud på internettet der giver et personbillede, så jeg
>synes det er meget klogt af dig at stikke piben ind.
Nu skal man passe på med de her kære navne sammenfald, jeg har trods
alt 73 navne brødre i danmark og er et par gange blevet stillet til
regnskab for noget jeg ikke kender til (og jeg vil tror at et par af
"brødrene" også har været udsat for det samme), det er lidt forkert
bare ukritisk at søge på folks navne (hvor unikke de end måtte
syntes).

Dog syntes det at du har ramt plet, for Torben Skovgaard Bach's
retorik, påholdenhed og argumentationsmåde tyder på en rigtig god
uddannelsesbaggrund og erfaring, der fint kunne stamme fra lige præcis
politiet. Og for at komme angreb i forkøbet så mener jeg intet ondt om
politiet, tværdigimod er jeg ganske tilfreds med at de er veluddannet,
dog har alle mønter en for og bagside.

Men var det nødvendigt, altså man kunne jo bare havde ignoreret alle
hans angreb ?

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-10 15:33

Hvorfor i alverdens riger og lande lægger du nedenstående her i gruppen?
Oven i købet under dække af, at være imod hvad du kalder "pesonfnidder"?

Er det ikke netop det, du her gør dig skyldig i?

Ved udtrykkeligt at gøre opmærksom på oplysninger, som alle vi, der ikke
tilbringer timer for at grave "oplysninger" op om alle mulige andre,
egentlig er henrivende ligeglade med?

Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-11-10 23:39

Fra : HHH

Dato : 23-11-10 13:26

Og så skal man lige huske det lovmæssige.
Jeg er MEGET i tvivl om vi som sejlere får lov til at bruge diesel
uden tilsat biobrændstof af den ene eller anden art.
Så jeg er sikker på at vi må leve med det og så håbe på at nogle
driftige kemikere er i stand til at udvikle nogle produkter som
imødegår de specielle problemer vi har i vores kære sejlbåde.

v.h.
HHH