Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mamiya CS mount til Canon EF ?
Fra : Per Jensen

Dato : 27-09-10 12:09

Hej gruppe.

Jeg har kig på det her objektiv:

http://cgi.ebay.co.uk/Mamiya-Sekor-28mm-F2-8-wide-angle-lens-CS-mount-/200522314049?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraLensesFilters_JN&hash=item2eb00fb141#ht_500wt_1154

Der står at det er med Mamiya CS mount.

Jeg har ledt efter en adaptor til Canon EF bajonet, men kan ikke rigtig
finde noget.

Har denne CS mount også et andet navn ?

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-10 13:17

Per Jensen wrote:
> [...]
>
> Der står at det er med Mamiya CS mount.
>
> Jeg har ledt efter en adaptor til Canon EF bajonet, men kan ikke rigtig

Nej, ikke mig bekendt... En skam, da Mamiya har lavet nogle rigtig gode
objektiver i sin tid...

Men du kan prøve at kontakte Eivind Friedricksen i Oslo. Hen véd en hel
del om de ting og har skaffet mig adatere til både Contax/Yashica C// og
Tamron, så jeg kan bruge mine Zeiss og Tamron AdaptAll-2 objektiver på
både analoge og digitale EOS huse.

Hans mailadresse er <havanaIKKJE@SPAMgetmail.no> - Fjern de store
bogstaver for aktivering.

- I øvrigt har jeg samme problem. - Jeg har vel nok et af verdens bedste
50mm/f:1,4 - en Konica Hexar, som jeg gerne vil kunne bruge på mit D60
og 1N huse, men det kan man ikke få. På nettet findes der forskellige
fora, hvor det beskrives, hvordan man kan modificere både Hexar/Hexanon
og andre mærker, men det kræver fysisk indgreb i bagstykket på
objektiverne + indsættelse af ekstra ring eller afslibning af tubus. Jeg
kan vel forestille mig, det samme gør sig gældende for CS optik...

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 29-09-10 04:06

On 27 Sep., 13:08, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:
> [...]
>
> Der står at det er med Mamiya CS mount.
>
> Jeg har ledt efter en adaptor til Canon EF bajonet, men kan ikke rigtig

Hej Per

Hvis du vil til at rode med adaptere, og derved miste autofokus og
springblænde, så er det vel for at få et bedre resultat end det man
kan få med det udstyr der er dedikeret til kameraet. Altså hvis man
har specielle, gode eller på anden måde interessante objektiver, så er
der ide i det. At købe sådan et Mamiya 28mm 2,8 og en adaptor der til,
vil nok ikke give skarpere/mere kontrastrige billeder end billeder
taget med en kitzoom.

Bare min mening

--
MVH Leif Langgaard

Fra : Per Jensen

Dato : 30-09-10 08:57

On 29/09/10 12.06, Langgaard wrote:

> [...]
> der ide i det. At købe sådan et Mamiya 28mm 2,8 og en adaptor der til,
> vil nok ikke give skarpere/mere kontrastrige billeder end billeder

Leif, Jeg er udelukkende interesseret i optikken til indendørs foto uden
flash. p.t. er min mest lysstærke optik en 50mm f1.4 men den er
simpelthen ikke vidvinklet nok til at man kan få ret meget andet med en
folks fjæs hvis man ikke kan komme langt væk. Det er et Canon 20D & et
40D kamera jeg har, så brændvidden er effektivt 80mm.

Min "kitzoom" er en 14-85 IS USM f4.0-5.6 mener jeg, og det er ikke
ligefrem lysstærkt.

Den 28mm f2,8 er jo noget mere lysstærk og vidvinklet. Jeg kan sagtens
leve med manuel fokus, og da jeg i det fleste tilfælde alligevel vil
bruge optikken uden nogen form for nedblænding, er det til at leve med.

Jeg kan simpelthen bare ikke finde en adaptor.

Ellers må jeg finde mig en lignende optik, bare med Pentax K-mount, der
findes færdige adaptorringe.

// Per.

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-09-10 10:57

On 2010-09-30 09:56:38 +0200, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> said:

> [...]
>
> Jeg kan simpelthen bare ikke finde en adaptor.
>
> Ellers må jeg finde mig en lignende optik, bare med Pentax K-mount, der

Du kunne også overveje Samyang. De har en 14mm f/2.8 som på dit kamera
så bliver til FOV somca. 24mm og f/2.8. Den er helt manuel. Dvs. ingen
springblænde, manuel fokus og ingen lysmåling. Jeg har en og den er
faktisk rigtig god og super skarp og jeg bruger den på full frame. Se
her http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-09-10 13:07

Per Jensen wrote:

> [...]
>
> Jeg kan simpelthen bare ikke finde en adaptor.
>
> Ellers må jeg finde mig en lignende optik, bare med Pentax K-mount, der

Hm, - send mig lige en mail off-list, Per. (fjern de store bogstaver i
adressen i signaturen). - Jeg har måske et par 28mm liggende i en større
samling, jeg købte for nyhlig. Der er flere forskellige med både M42 og
AdaptAll-2 montering, og der fås adaptere til EOS huse til begge typer.
Og da det meste er dubletter, så vil det ikke komme til at koste en
bondebård.

Du skal lige være opmærksom på, at du med næsten 100&s garanti vil blive
nødt til at køre fuldstændig manuel med de fleste adaptere på et 40D hus.

mvh. Erik Richard

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-09-10 14:46

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> skrev :

>Hm, - send mig lige en mail off-list, Per. (fjern de store bogstaver i
>adressen i signaturen).

Har du fået lov til at bruge domænet tulle.dk?
(det tilhører ikke dig)

Eller ønsker du blot, at en anden får den spam, der var tiltænkt
dig?
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Langgaard

Dato : 30-09-10 04:50

On 30 Sep., 09:56, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan simpelthen bare ikke finde en adaptor.
>
> Ellers må jeg finde mig en lignende optik, bare med Pentax K-mount, der

Vær obs på at det ikke er alle adaptor/objektivkombinationer der kan
fokusere ud på uendelig. Mine gode gamle Canon FD objektiver kan feks
ikke på et 30D hus, men mine Contax/Carl Zeiss kan godt.
I nogle adaptorer er der så en linse der sørger for at flytte
"filmplanet" så det passer. Men det er nok i tvivlsom kvalitet!

--
MVH Leif Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-09-10 13:17

Langgaard wrote:

> [...]
> I nogle adaptorer er der så en linse der sørger for at flytte
> "filmplanet" så det passer. Men det er nok i tvivlsom kvalitet!

De fleste af de nye typer, der er kommet frem - bl.a. dem, jeg henviser
til fra Eivind Friedricksen, - er udformet sådan, at selve adapterren
kompenserer for afvigelser i filmplan-afstand.

Det er rigtig, der også er dem med en korrektionslinse indbygget. De
fungerer godt og er i de fleste tilfælde også fuldt ud så skarpe som
hvis man kørte uden, men de koster altså også derefter. - Jeg har ikke
lyst til at give op mod 2500kr. kun for en adapter, hvis jeg kun har ét
objektiv, det kan bruges på. - Det ville være noget andet, hvis jeg sad
med et full-range program i Leitz optik.

mvh. Erik Richard