MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvorledes optimeres windows 7 filsystemet?
Fra : Ukendt

Dato : 25-09-10 22:14

Det irriterer mig at win7 tøver med at læse og skrive filer.
PCen er: Asus bundkort, amd2 5050e cpu, 4GB ram, win7ultimate 86,
80GB intel SSD drev, plextor dvd, 2 stk. Low Energy 2TB diske.
Det opleves som om windows skal rode rundt og opsamle et væld af
oplysninger inden den kan læse eller skrive til et direktorie.
Specielt slemt oplevede jeg det da jeg ville kopiere en cd ind på ssd
drevet, windows tøved i 1½ minut og kopierede der efter i 1½minut.
Indexing service har jeg pillet af, det hjalp lidt, men ikke meget.

/Svend

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-09-10 06:07

On Sat, 25 Sep 2010 23:13:45 +0200, Svend wrote:

> [...]
>drevet, windows tøved i 1½ minut og kopierede der efter i 1½minut.
>Indexing service har jeg pillet af, det hjalp lidt, men ikke meget.

Prøv at defragmentere din harddisk:

Klik på start og skriv "defragm" i søgefeltet.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-10 08:27

On Sun, 26 Sep 2010 07:07:27 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
..

>Prøv at defragmentere din harddisk:

Windows 7 defragmenterer automatisk de to mekaniske drev 1 gang om
ugen, det anbefales ikke at defragmentere et SSD drev, så jeg tror
løsningen på ventetiden skal findes et andet sted. Måske har det nogt
med retighedder til direktorier at gøre, W7 tøver specielt meget med
at behandle direktorier, WXP har ikke en lignende tøven.

/Svend

Fra : Ivar

Dato : 26-09-10 10:24

Kurt Hansen skrev:

> Prøv at defragmentere din harddisk:

En fragmenteret disk vil give langsom læsning og skrivning, ikke
latency (forsinkelse)som beskrevet her. Så det er helt klart ikke et
fragmenteringsproblem.

Det er rigtigt at Win7 laver et utal af checks før end filer
kan gemmes. Hvis nogle af disse kræver at den skal spørge på
det lokale net, kan det tage lang tid, især hvis den spørger
på et eller andet der ikke eksisterer, så den skal vente på
timeout.

Som regel er dette ikke noget problem, når computeren er nyinstalleret,
men pludselig får den nogle ting den skal undersøge, der gør den
langsom. Det var meget slemt ved Vista, men stadig et problem
ved Win7. Bedre var det ved XP, men den kunne også lave knuder.

Jeg savner et program eller en funktion, der kunne fortælle mig,
hvad helvede operativsystemet bruger sin tid på.

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-09-10 14:25

Den 26-09-2010 11:23, Ivar skrev:
> Jeg savner et program eller en funktion, der kunne fortælle mig,
> hvad helvede operativsystemet bruger sin tid på.

enig!
det delay har også irriteret mig. Jeg binder det sammen med del
laaangetid det kan gå når man klikker på en ny sti, hvor det tager
evigheder men den grønne progressbar i toppen laangsomt udfyldes.

Tiden forlænges, jo flere/større diske man har i maskinen.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-10 15:00

cykelsmeden skrev:

> enig!
> det delay har også irriteret mig.

Windows' kode kan studeres her. Det fremgår bl.a. hvad ventetiden
går med:

http://bertel.lundhansen.dk/?page=windows/windowscode&m=Q

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-10 10:57

Svend skrev:

> Det irriterer mig at win7 tøver med at læse og skrive filer.

Windows 7 og Vista kører en tjeneste der hedder "superfetch". Jeg
ved ikke om den har med det at gøre, men prøv at deaktivere den
og se om det hjælper. Du kan altid slå den til igen.

--
Bertel

Fra : Svend

Dato : 26-09-10 12:15

On Sun, 26 Sep 2010 11:56:49 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Windows 7 og Vista kører en tjeneste der hedder "superfetch". Jeg
>ved ikke om den har med det at gøre, men prøv at deaktivere den
>og se om det hjælper. Du kan altid slå den til igen.

Nah superfetch ligner ikke som noget der vil forsinke diskadgangen
væsentligt, men jeg fik da rydet op i superfetch v.h.a.
http://www.wintips.dk/?p=185

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-10 13:01

Svend skrev:

> Nah superfetch ligner ikke som noget der vil forsinke diskadgangen
> væsentligt, men jeg fik da rydet op i superfetch v.h.a.
> http://www.wintips.dk/?p=185

Okay, der står hvad den gør. (De)aktivering er nem nok når man
lige ved det, men jeg gennemgår altid listen over tjenester og
slukker for en del der er overflødige eller skadelige.

--
Bertel

Fra : Svend

Dato : 26-09-10 14:58

On Sun, 26 Sep 2010 14:00:41 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>..... jeg gennemgår altid listen over tjenester og
>slukker for en del der er overflødige eller skadelige.

Osse mig! Osse mig! ;) XP har jeg nogenlunde styr på, men MS har
ændret på en del & efter 10 dages brug finder jeg stadig W7 besværlig.
/Svend

Fra : Carl Drud

Dato : 26-09-10 16:16

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> Okay, der står hvad den gør. (De)aktivering er nem nok når man
> lige ved det, men jeg gennemgår altid listen over tjenester og
> slukker for en del der er overflødige eller skadelige.

Har du nogle eksempler på skadelige tjenester?

--
Carl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-10 16:57

Carl Drud skrev:

> Har du nogle eksempler på skadelige tjenester?

Vil du have hjælp til at sikre XP? Eller er du bare ude på at
diskutere hvad der er skadeligt?

Jeg kan ikke hjælpe med at sikre Vista og Windows 7 fordi jeg
ikke har fundet ud af at få en ren udskrift fra netstat.exe ved
de to systemer, og dengang jeg prøvede at følge en XP-opskrift,
opførte Vista sig noget underligt.

--
Bertel

Fra : Carl Drud

Dato : 26-09-10 17:11

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> Vil du have hjælp til at sikre XP? Eller er du bare ude på at
> diskutere hvad der er skadeligt?

Jeg er nysgerrig og vil gerne høre hvilke tjenester du mener er
skadelige?

> [...]
> ikke har fundet ud af at få en ren udskrift fra netstat.exe ved
> de to systemer, og dengang jeg prøvede at følge en XP-opskrift,

Hvis det er Thomas Madsens XP opskrift du hentyder til var den vist så
vidt jeg husker inspireret af Black Vipers ditto. Han har lavet en både
en Vista og en W7.

http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm

--
Carl

Fra : Mogens

Dato : 26-09-10 17:21

Den 25-09-2010 23:13, Svend skrev:

> [...]
> drevet, windows tøved i 1½ minut og kopierede der efter i 1½minut.
> Indexing service har jeg pillet af, det hjalp lidt, men ikke meget.

Hej Svend.

Prøv Kontrolpanel > Programmer og funktioner > Og vælg "Slå Windows
funktioner til eller fra"
Så fjerner du "Fjerndifferentiel komprimering" og så er jeg næsten
sikker på at der kommer fart på.

Mogens