Sharpen i Photoshop CS2?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-10 21:20

Det her er for den 'ægte' PhS nørd.

Jeg finder og downloader billeder fra nettet og indsætter dem i de (nu
også PDF) dokumenter, jeg laver med titeloversigter over mine plader,
bånd og CD... - Nogle gange finder jeg lige */billedet/*, der skal være
forsidebillede, men så viser det sig desværre tit, at det er både uskarp
og rystet, - ja, det er oftest amatør snapshots af en kunstner, der
giver det bedste billede...

Hvis det er et gammelt billede af fx. en meget ung Connie Smith
(country) fra ca. 1950, så véd man jo, det godt kan være en smule rystet
og uskarp. - Det rystede kan man ikke gøre så meget ved, men skarpheden
kan jo godt forbedres til en vis grad...

Jeg synes bare, jeg oplever i PhS CS2, at billederne bliver temmelig
pixelerede, hvis man enten bruger 'sharpen' eller 'sharpen more' mere
end 1-2 gange, så det bliver altså ikke så godt...

Og nu kommer vi så til det, - og jeg /kan/ ikke huske, om det var
direkte i PhS eller, om det var via Kai's PowerTools. - I go'e gamle
Photoshop 3.05 kunne man 'splitte' et billede ad i hvert enkelt lag
(Split Layers) og bruge 'sharpen more' _1_ gang på hvert enkelt lag. -
Herefter kunne man så igen 'samle' lagene (Collect layers) - vel at
mærke _uden_, at billederne blev pixelerede. - Det gav et rimeligt
skarpt billede. - Man skulle kun lave processen én gang, - gjorde man
det flere gange, gik det galt med både pixelering og andet uønsket
resultat...

Kan man gøre noget tilsvarende i Photoshop CS2? - Jeg bruger primært
JPEG billeder med 'embedded layers'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-10 22:55

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> resultat...
>
> Kan man gøre noget tilsvarende i Photoshop CS2? - Jeg bruger primært

Nu er det jo svært at lave ret meget med sharpen hvis billedet rent
faktisk _er_ uskarpt.

Du kan prøve at køre din sharpen på de enkelte farvekanaler ...

evt. se den her guide:

<http://www.earthboundlight.com/phototips/smart-sharpen-cs2-and-more.htm
l>

Og så lad være med at bruge JPG som "arbejdsformat" ... det er noget
lossy skrammel, især hvis du gemmer og åbner igen og gemmer igen osv.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-10 23:53

Thomas von Hassel wrote:

> Nu er det jo svært at lave ret meget med sharpen hvis billedet rent
> faktisk _er_ uskarpt.

Tror du ikke, jeg véd det.?

> Du kan prøve at køre din sharpen på de enkelte farvekanaler ...
>
> evt. se den her guide:
>
> <http://www.earthboundlight.com/phototips/smart-sharpen-cs2-and-more.
> html>

Hm, ja, det var der også en anden, der fortalte mig for nogen tid siden,
men han sagde også, det ikke vil gøre billedet 'skarpere', men kun selve
farvekanal profilen...

Men det er, - såvidt jeg lige kunne skimme, - ikke det samme, som PhS
3.x laver med 'Split layers' funktionen...

> Og så lad være med at bruge JPG som "arbejdsformat" ... det er noget
> lossy skrammel, især hvis du gemmer og åbner igen og gemmer igen osv.

Normalt er det eneste, jeg gør ved billederne at ændre på str. - samt
gøre nogle rigtig gamle meget lyse billeder en anelse mørkere for at
fremhæve konturer - ellers intet. - Så til det formål er JPEG egentlig
ganske udmærket...

mvh. Erik Richard