Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra Photokina
Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-09-10 05:25

Fra : smiley

Dato : 22-09-10 12:18

On 22-09-2010 06:24, Soeren Friberg wrote:
> http://www.dpreview.com/articles/photokina2010/Nikon/

Disse syns jeg er spændende:
http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilmx100.asp

http://www.dpreview.com/news/1009/10092129sigmasd1.asp
Husk Sigmas pixel oplysning skal deles med 3x da de bruger
en speciel sensor med RGB pixels.

-MAX-

Fra : Robert Piil

Dato : 22-09-10 12:51

Den 22-09-2010 13:18, smiley skrev:

> http://www.dpreview.com/news/1009/10092129sigmasd1.asp
> Husk Sigmas pixel oplysning skal deles med 3x da de bruger
> en speciel sensor med RGB pixels.

Helt så enkelt er det ikke, da sensoren er opbygget i tre lag. Det
kommer der et 15,3 Mpix billede ud af, men der er bla. en fordel i at et
Bayer-filter ikke er nødvendigt. Man vil ikke kunne sammenligne det med
et 15,3 Mpix-billede fra en Bayersensor (skarpheden/opløsningen vil være
bedre i Sigmas kamera).

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-10 23:47

On 2010-09-22 13:51:05 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> et Bayer-filter ikke er nødvendigt. Man vil ikke kunne sammenligne det
> med et 15,3 Mpix-billede fra en Bayersensor (skarpheden/opløsningen vil

Netop. Hvis man læser f.eks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor så kan man se referencer
til påstande om at opløsningen er så meget bedre som dobbelt op. Se
sammenligning mellem Sigma DP2 (3*4,3MP) og Sony A330 (10,2MP) og se at
Sigma'en har bedre skarphed og opløsngen, hvis man ser på dpreview's
extint resolution så er den en anelse bedre end Sony'en. Så hvis blot
accepterer at en Bayer sensor skal have dobbelt så mange pixels som
Foveon's billedopløsning (altså Sigma's opgivne tal/3) så vil den nys
annoncerede dslr svare til en Bayer sensor på ca. 30MP og på en APS-C
sensor. Sigma har altid haft problemer med ISO performance og deres
dslr'er. Så det bliver spændende at se om der et gennembrud denne gang.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 10:27

On 2010-09-23 00:46:49 +0200, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> sensor. Sigma har altid haft problemer med ISO performance og deres
> dslr'er. Så det bliver spændende at se om der et gennembrud denne gang.

Se en diskussion om emnet her
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=36402940

Fra : Robert Piil

Dato : 23-09-10 10:52
Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 12:11

On 2010-09-23 11:51:54 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Ja, der er mere her fx:
>
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=36277031

Interessant. Tak for det. Det er svært at vurdere uden meget detaljeret
viden om Foveon. Eksperter har ofte en bias, men når der kommer
billedeksempler og reviews er det nok nemmere at danne sig en mening.
Dog teoretisk for mit vedkommende. De 21MP mit kamera leverer kan i et
A2 print levere fuldt ud all de detaljer man kan drømme om. Hvis et
billede ikke fænger kan man jo altid studere detaljer og se om det er
skarpt :)

Fra : Robert Piil

Dato : 23-09-10 12:42

Den 23-09-2010 13:10, Hans Kruse skrev:

> [...]
> A2 print levere fuldt ud all de detaljer man kan drømme om. Hvis et
> billede ikke fænger kan man jo altid studere detaljer og se om det er

I fotostart-tråden diskuterer jar (som er meget videnskabligt funderet
og har godt styr over teorien) og fritz (som bruger Sigma-kameraer)
lødigheden af de to indlæg fra dpreview.

I sidste ende er det jo de praktiske billedeksempler det kommer an på -
det er jeg helt enig i. For de fleste af os er billedkvaliteten allerede
nu så god, at det ikke giver ret meget praktisk mening at den bliver
endnu bedre. Lur mig om ikke vi alligevel skifter til det bedre, i det
øjeblik det bliver tilgængeligt til priser der er rimelige ift. det
udstyr vi allerede har.

Rent principielt håber jeg på at Sigma får en eller anden grad af
succes, alene af den grund at diversitet er godt, og selv om den ene
teknologi lige nu ser overlegen ud, så er det svært at forudse hvilke
fremtidige parametre de skal vurderes under, så balancen kan vælte med
nye behov eller ny udvikling på helt andre områder.

I mine øjne burde Sigma vælge side, og skifte mount til enten Canon
eller Nikon-mount, hvis det overhovedet er muligt i praksis (patenter
etc.) Jeg er klar over man forholdsvis nemt kan modificere andre
objektiver til at passe på den nuværende Sigma-fatning, men før det
bliver nemt og almindeligt tilgængeligt at sætte de bedste af de
nuværende objektiver på huset, tror jeg ikke de får succes med deres
egne huse.

Hvem havde fx for få år siden forventet at fotojournalister ville bruge
DSLR til at lave seriøse videoindslag med?

Fra : smiley

Dato : 23-09-10 13:22

On 23-09-2010 13:41, Robert Piil wrote:

> Hvem havde fx for få år siden forventet at fotojournalister ville bruge
> DSLR til at lave seriøse videoindslag med?

Jeg syns nok NRE i mange år udtalt sig i de baner.

Vi er vel der hvor producenterne gerne vil ha os,
det er lidt som HIFI syndromet i sin tid.
En nørdet gruppe mennesker, der går op i anlæg,
men som ikke kan lave musik.

Jeg syns Sigmaen er interessant fordi den ikke
bruger anti aliasing filter. Leica M bruger det
heller ikke. Det er en feature jeg holder øje med.

Fuji har haft det, med en stor margin, bedste
dynamiske område i sine dslr kameraer, de har
ligget på linie med de bedste MF bagstykker.
Hvis Fuji har gjort alting rigtigt, så ku det
godt ligne mit næste kamera.

Mit første dslr var et Fuji s2pro, det leverede
fine billedfiler, men selve kameraet var på nogle
områder håbløst - så jeg venter og ser tiden an.
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 14:14

On 2010-09-23 14:22:00 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Fuji har haft det, med en stor margin, bedste
> dynamiske område i sine dslr kameraer, de har
> ligget på linie med de bedste MF bagstykker.
> Hvis Fuji har gjort alting rigtigt, så ku det
> godt ligne mit næste kamera.

Nikon D3X ligger ved lave ISO værdier på samme niveau som Fuji og ved
høje værdier er det klasser bedre.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Camera-Sensor/Compare-sensors/%28appareil1%29/485|0/%28appareil2%29/628|0/%28appareil3%29/511|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Nikon/%28brand2%29/Nikon/%28brand3%29/Fujifilm

Fra : smiley

Dato : 23-09-10 14:39

On 23-09-2010 15:14, Hans Kruse wrote:

> [...]
> http://www.dxomark.com/index.php/eng/Camera-Sensor/Compare-sensors/%28appareil1%29/485|0/%28appareil2%29/628|0/%28appareil3%29/511|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Nikon/%28brand2%29/Nikon/%28brand3%29/Fujifilm

Sidste år kunne Fuji s5pro købes hos warehouseexpress
for noget der lignede 3000 kr, jeg ærgrer mig
Hva er det lige d3x koster, never mind det har ingen
interesse. Da det kom på markedet til den pris afskrev
jeg det fuldstændigt, ligsom jeg gjorde med 1ds3.

Men det er den altid absurde vinkel du kommer med,
man står og overvejer en polo og du skal komme med
en testarosa der har bedre specs. Det kan være sødt
nok når man er 15 år.

Nu ligner x100 et kamera der måske kunne være perfekt
til min måde at arbejde med fotografi på og til 1000$
er jeg stadig interesseret. Et kamera der ikke vækker
de døde til live når man trykker på udløseren og som
forhåbentligt har et manuelt fokus system ala Leica.

Men husk nu at se SVT2 kl. 16:20 du har jo været i
Indien - kommenter den i billedsnak, hvis du gider.
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 15:29

On 2010-09-23 15:39:04 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> man står og overvejer en polo og du skal komme med
> en testarosa der har bedre specs. Det kan være sødt

Det var du dig der startede med at sammenligne med digitale bagstykker
;) Det koster også kun en smule mere end en D3X.

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 17:33

On 2010-09-23 15:39:04 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Men det er den altid absurde vinkel du kommer med,
> man står og overvejer en polo og du skal komme med
> en testarosa der har bedre specs. Det kan være sødt
> nok når man er 15 år.

Som nævnt i mit sidste svar så bragte du selv digitale bagstykker til
en mindre formue på bane. Men det er åbenbart absurd at gøre dig
opmærksom på, at verden ikke er stået stille siden den Fuji kom frem.
men vi kan også bare tage en Nikon D90 som ligger bare en blænde under
Fuji'en
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Camera-Sensor/Compare-sensors/%28appareil1%29/511|0/%28appareil2%29/439|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Fujifilm/%28brand2%29/Nikon
og den vil du vel ikke kalde en Ferrari ;)

> [...]
> de døde til live når man trykker på udløseren og som
> forhåbentligt har et manuelt fokus system ala Leica.

Jeg er da spændt hvad du køber, nu har du talt om Pentax, Sony, etc. i
nogle år og du har stadig den Canon.

> Men husk nu at se SVT2 kl. 16:20 du har jo været i
> Indien - kommenter den i billedsnak, hvis du gider.

Jeg så den og det var en fin lille film. Jeg har ikke været på de
"turist paradiser" som det altsammen foregik på. Jeg kom lidt for sent
så hørte ikke hvor det var, men det var vel Goa.
Jeg har været i Ladakh og i Assam som de mest interessante steder og så
selvfølgelig Delhi, Agra og sidste år i Bharatpur. Historien er jo ikke
så forskellige fra hvad der foregår alle mulige steder i verden. Dog
synes jeg turistdimensionen er temmelig forfærdelig. I Assam kommer der
meget få turister og der virkede alting ægte på en helt anden måde end
de andre steder jeg har været. Men også der ser man sikkert
kæmpeforandringer da børnene går i skole og kun et fåtal vil blive
tilbage og flytte deres landsbyer frem og tilbage i takt med at
Brahmaputra stiger og falder. Man forfalder let til at synes, at
fortiden er så romantisk og dejlig, men sandheden er ofte en anden, som
ganske godt kom frem i filmen selvom fortiden "tastes like milk" og
nutiden "like drinking alcohol". Nå men tak for tippet. Hver gang jeg
er i Indien er det en kæmpeoplevelse og jeg har jo kun lige kradset i
overfladen med de to besøg. Af alle de steder jeg har været i verden er
menneskene her de mest ligetil og sympatiske og hviler virkelig i sig
selv. Det gælder slet ikke de mange indiske kolleger jeg har haft i
Europa og specielt USA.

Nu er spændt på, hvilken ende du kan spinde over dette indlæg :)

Fra : smiley

Dato : 23-09-10 19:07

On 23-09-2010 18:32, Hans Kruse wrote:

> [...]
> Europa og specielt USA.
>
> Nu er spændt på, hvilken ende du kan spinde over dette indlæg :)

15

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 20:10

On 2010-09-23 20:06:43 +0200, smiley <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> 15

15? Det må blive en hel føljeton :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-09-10 13:35

On 2010-09-23 13:41:39 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> I fotostart-tråden diskuterer jar (som er meget videnskabligt funderet
> og har godt styr over teorien) og fritz (som bruger Sigma-kameraer)
> lødigheden af de to indlæg fra dpreview.

Jeg startede på denne tråd, men stoppede efter første side, hvor der
ikke var noget interessant. Men grundlæggende vil jeg egentlig gentage,
hvad jeg sagde ovenfor :) Det gør jeg udfra, hvad jeg i tidens løb har
set af påstulater indenfor områder jeg havde meget dybtgående kendskab.
Man skal selvfølgelig ikke derfra sige, at man ikke kan stole på noget,
men bare sige at det er svært at vurdere hvad der er rigtigt og
forkert...

> [...]
> bliver endnu bedre. Lur mig om ikke vi alligevel skifter til det bedre,
> i det øjeblik det bliver tilgængeligt til priser der er rimelige ift.

Det er jeg ikke uenig i, men vi er nu efterhånden langt oppe på en
konvergerende kurve vil jeg mene. Så kan det godt være jeg må erkende
at have taget fejl på et senere tidspunkt :)

> [...]
> bliver nemt og almindeligt tilgængeligt at sætte de bedste af de
> nuværende objektiver på huset, tror jeg ikke de får succes med deres

Igen enig. Vi kan se det af den mængde af forbedringer, der er sket hos
både Nikon og Canon efter at Nikon pludselig vågnede op og lancerede
D3'eren. Sony kom til, men rykkede ikke rigtigt, da det var lidt for
"me too". Selvom der altid er nogen der mener at græsset er grønnede på
den anden side, at er det alligevel et fåtal. Så et super Foveon
baseret kamera med Canon eller Nikon mount ville være fantastisk. Det
havde Kodak for år tilbage men den kunne ikke konkurere mod 1Ds mkII så
den forsvandt hurtigt igen. Men hvis nu der kom et Foveon kamera med
den nævnte sensor, så kommer Canon med 1Ds mkIV på 32MP og slår den med
længder på alle fronter og måske også på opløsning. Så alternativet
ville være at konkurere på pris, men det er slut så snart en 5D mkIII
kommer med 32MP full frame sensor. Jeg tror det endda meget svært at
slå de gamle kæmper Canon og Nikon på den måde. Der skal noget helt nyt
til.

> Hvem havde fx for få år siden forventet at fotojournalister ville bruge
> DSLR til at lave seriøse videoindslag med?

Men mange af dem ville være bedre tjent med et dedikeret videokamera.
Det kan godt være det er mig, men jeg har prøvet video på mit 7D og jeg
synes det er meget besværligt at få noget seværdigt ud af det med
manglende AF og zoom som er umuligt med still billed zoom objektiver.
At 5D mkII så bliver brugt til at lave spillefilm med og super
professionelle videofotografer er en anden ting.

Jeg ser egentlig ikke video i et DSLR som et kvantespring, men som
noget der er retrofittet i et eksisterende format og ikke implementeret
ordentligt (måske med undagelse af Panasonic GH2 som nogenlunde og så
den nye Sony A55). At behovet for at bruge fotojournalister til at
skrive, tage still billeder og video er der skyldes ikke teknologien,
men internettets udvikling og den skrevne presses forfald (bare min
mening :) ). Og hvor kun nogle ganske få mestrer alle dele nogenlunde.

Fra : per andersen

Dato : 22-09-10 18:24

> [...]
>
> http://www.dpreview.com/news/1009/10092129sigmasd1.asp
> Husk Sigmas pixel oplysning skal deles med 3x da de bruger

Jeg synes også Fuji X100 ser meget spændende ud, især hvis den tegner
godt og prisen er rigtig.

Dog er jeg også lidt forelsket i Sony Nex 5, nu da den har fået en
firmwareupdate, så den skulle være noget lettere at håndtere.

Begge er kandidater som supplerende -/feriekamera.

mvh per