MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows 7 og sikkerhedskopiering
Fra : Per Andreasen

Dato : 22-09-10 15:32

Jeg kører Windows7 i 64 bit. På mine tidligere computere med XP har jeg
altid lavet en "Ghost" med programmet Symantec Ghost, og det har betydet at
jeg altid kan sætte min computer tilbage til en nyinstalleret udgave med min
personlige opsætning. Det har været en god ting.
Desværre kører Symantec Ghost ikke i Win7 64b, men her er så til gengæld
indbygget et program til sikkerhedskopiering af hele systemet. Nu til
problemet:
Jeg har partitioneret min HD for at give mulighed for en backup. Jeg får dog
meddelelse om, at det er uhensigtmæssigt at gemme sikkerhedskopien på en
anden partition af samme HD, hvilket jo er helt korrekt. Jeg har en NAS på 1
TB, som glimrende kunne bruges til formålet, men min udgave , Windows7 64b
Home Edition, giver ikke mulighed for at gemme sikkerhedskopieringer over
det lokale net. Hvis det skal kunne lade sig gøre, skal jeg opgradere til
Windows7 64b PRO. Dette har jeg ikke megen lyst til, da jeg ellers ikke har
brug for denne opdatering. Jeg kunne selvfølgelig købe en USB-HD til
formålet, men det er da lidt irriterende, når jeg i forvejen har masser af
plads på min NAS. Kan nogen hjælpe mig med problemet? Måske som tidligere
med et eksternt program, der kan klare opgaven.

På forhånd tak for hjælpen Per
Andreasen

Fra : Ole C

Dato : 22-09-10 15:38

Per Andreasen skrev blandt andet:

> [...]
> masser af plads på min NAS. Kan nogen hjælpe mig med problemet? Måske
> som tidligere med et eksternt program, der kan klare opgaven.

Hent et af de mange gratis harddisk-clone programmer a la Ghost - for
eksempel:
http://www.macrium.com/reflectfree.asp

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-10 15:55

Per Andreasen skrev:

> Jeg har partitioneret min HD for at give mulighed for en backup. Jeg får dog
> meddelelse om, at det er uhensigtmæssigt at gemme sikkerhedskopien på en
> anden partition af samme HD, hvilket jo er helt korrekt.

Gem den på en anden partition, og kopier den så senere ud til din
NAS - hvad det så end er for noget.

Når den engang skal bruges, kører den hurtigst fra et lokal drev.
NASseriet skal kun bruges ved harddisknedbrud.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 22-09-10 16:08

On Wed, 22 Sep 2010 16:31:47 +0200, "Per Andreasen"
<per.andreasen@gmail.com> wrote:

> [...]
>plads på min NAS. Kan nogen hjælpe mig med problemet? Måske som tidligere
>med et eksternt program, der kan klare opgaven.

Synes du kun tænker "halvt" - sådan at forstå, at ghost-image af en
eller flere partitioner er fint nok til hvad-som-helst HD...
Men hvis du skal bruge dit image til restore'ing - hvad så?
Tvivler på du kan accesse dit nas-drev fra en boot-cd lavet af Ghost...

2 fysiske harddiske i maskinen er og bliver det bedste (synes jeg)
Det sker yderst sjældent at 2 fysiske HD'er går i stykker samtidigt.

Min hoved HD er partitioneret i 2 dele - 1 med Windows XP - og ikke
andet. Det fylder ca. 3,5GB. Den 2. del har alle programmer (incl
d:\dokumenter). Der er ca 6GB i alt...

C.\ tager jeg Ghost-image backup på ca 4 minutter til den 2. fysiske HD
(E:\.)

D:\ tager ca 7 minutter...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-10 16:33

Thore skrev:

> 2 fysiske harddiske i maskinen er og bliver det bedste (synes jeg)

Nej, det er kun det tredjebedste. Det næstbedste er at bruge en
ældre pc til backup (sat op i netværk), og det allerbedste er at
lave en backup som slet ikke gemmes i samme hus som pc'en står i.

Jeg bruger den næstbedste løsning.

> Det sker yderst sjældent at 2 fysiske HD'er går i stykker samtidigt.

Ja. Den dag det sker, kan man bare græde. Det sker endnu
sjældnere at to uafhængige computere går ned samtidig.

> Min hoved HD er partitioneret i 2 dele - 1 med Windows XP - og ikke
> andet.

Jeg har flere partitioner, men samme princip: minimalt C-drev så
et image kan laves og pakkes ud på kort tid. Det er ren rutine nu
at gribe ind i installationer og påpege at det skal ske på et
andet drev end C. Nu har man heldigvis genopdaget
portable-programmer der slet ikke selv vælger drev.

Genopdaget?

Ja, sådan var alle programmerne i de glade DOS-tider.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 23-09-10 09:19

On Wed, 22 Sep 2010 17:32:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>andet drev end C. Nu har man heldigvis genopdaget
>portable-programmer der slet ikke selv vælger drev.
>
>Genopdaget?
>
>Ja, sådan var alle programmerne i de glade DOS-tider.

Ja, man kan spørge sig selv om hvorfor ikke alle programmer er portable.
Jeg skal da også nok selv bestemme hvor nye programmer skal
installeres..

Jeg har egentlig heller aldrig fattet hvad "registrerings-databasen"
skal gøre godt for... men det er lidt OT her..

Fra : Abricosicus

Dato : 23-09-10 09:23

Hej !

Du kunne prøve at gøre din NAS til et 'pseudo'-drev med FtpDrive.
Og så se om Ghost accepterer det.

mvh

Abricosicus