Sekundær DVD drev i MacPro?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-10 17:05

Hm, jeg har samen med mit kabinetkøb hos OWC købt en dedikeret Pioneeer
DVR-118D 22x DVD R/RW DL drev (Apple Branded/Apple Firmware). Jeg er
kommet til at tænke på, om det vil være en fordel at montere det i
MacPro'en i det ledige ATA slot - fremfor at putte det i et eksternt
kabinet eller i min ene MDD... - Hvad mener 'de kloge'?

- Og hvis jeg gør det, har jeg så forstået instrujktionen til MacPro
korrekt, at drev nr. 2 også skal stå som 'Master'?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-10 17:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> MacPro'en i det ledige ATA slot - fremfor at putte det i et eksternt
> kabinet eller i min ene MDD... - Hvad mener 'de kloge'?

helt klart bedre ...

> - Og hvis jeg gør det, har jeg så forstået instrujktionen til MacPro
> korrekt, at drev nr. 2 også skal stå som 'Master'?

mine 2 stod til "cable select"

(jeg har smidt et SATA BluRay drev i mit bay2 nu)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-10 20:01

Thomas von Hassel wrote:

> helt klart bedre ...

Det var også min første indskydelse, men jeg vil også gerne kunne bruge
flere maskiner samtidig - altså fx. brænde over netværket. - Jeg har
Toast 10 Titanium Pro på de tre aktuelle maskiner...

> mine 2 stod til "cable select"

Hm, svjh. står mit nuværende OPTIARC drev til alm. 'Master'... - Desuden
mener jeg at have læst, at man ikke kan optage parallelt på to drev
samtidig, hvis CS er slået til, - og paralleloptagelse skulle gerne være
en fordel, hvis jeg skal have begge drev i samme maskine, da det trods
alt stadig sker af og til, jeg brænder noget for nogle foreninger...

Jeg har 2 drev i den ene MDD - 2 Pioneer, - det ene et ComboDrive med
CD-RW og DVD læse, det andet med CD/DVD-RW, men kun singlelayer. - MDDs
3 ATA BUS'er er jo hhv. 'master' og 'slave', så i den er det ene drev
sat til 'slave'.

Systemprofil siger ganske enkelt intet om, om ATA BUS'en er 2x 'master'
eller 'master' + 'slave'. Og jeg synes heller ikke at der står noget på
Apples webside under specs på en MacPro QuadCore 2,66ghz sep.07.

Hm, iflg. dette:

"using two ATA opticals in your MacPro means that they are both running
off the same ATA bus, so they're sharing that bus. If you're burning two
DVDs at once, they'd both be burning at about half speed (or thereabouts)."
http://forums.macresource.com/read.php?1,587335,587500

- ser det faktisk ud til, der kun er én ATA BUS (ATA BUS 0) - altså
'master' + 'slave'... Det er faktisk det eneste, jeg har kunnet finde
omhandlende emnet.-(( - Længere oppe i samme tråd står der imidlertid,
at ATA BUS'en understøtter parallelbrænding...

Det er lige før, jeg simpelthen vil smide Pioneer drevet i den nye MDD
og så senere købe et SATA DVD drev, så er man ihvertfald fri for at
spekulere på, om det vil virke eller ikke - uden at prøve sig frem...

> (jeg har smidt et SATA BluRay drev i mit bay2 nu)

Ja, det gider jeg så ikke spilde penge på.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-10 22:01

> [...]

> og så senere købe et SATA DVD drev, så er man ihvertfald fri for at
> spekulere på, om det vil virke eller ikke - uden at prøve sig frem...

nu har jeg aldrig brændt på begge drev samtidigt ... men jeg har da
kopieret / rippet fra 2 drev samtidigt ...

Men der er kun én ATA bus ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-10 00:48

Thomas von Hassel wrote:

> nu har jeg aldrig brændt på begge drev samtidigt ... men jeg har da
> kopieret / rippet fra 2 drev samtidigt ...

Jeg har også kun gjort det nogle få gange, hvor jeg pludselig skulle
have 1500 CD ud af døren på en uge. - Brugte en intern LiteOn og en
ekstern LaCie Pro CD-RW, - men det gik altså /for/ stærkt. - Jeg kunne
ganske enkelt ikke følge med med at sætte labels og montere jewelcases.
- 2x 52 speed drev til 2x ca. 50min. musik, - det går altså rimelig
tjept. - Men de fik deres CD'ere - endda på 5 1/2 dage.-))

> Men der er kun én ATA bus ..

OK, så skal nr. 2 sidde som 'slave'...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-09-10 22:42

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det var også min første indskydelse, men jeg vil også gerne kunne
> bruge flere maskiner samtidig - altså fx. brænde over netværket. - Jeg
> har Toast 10 Titanium Pro på de tre aktuelle maskiner...

Lav ISO'er på dine maskiner og læg dem på et delt drev på
brændermaskinen. Brug "Del skærm" til at brænde på brændermaskinen.