Vs.: Bladt - Havets arbejdshest?
Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-09-10 16:25

Er der nogen, der kender til Bladt Marine motorer samt nogen, der har
erfaringer. Jeg har aldrig hørt om dem før, men i dag fandt jeg en fin
brochure påhæftet min båds prædikestol. Umiddelbart lovpriser man motorerne
i den grad i forhold til holdbarhed og driftsikkerhed, sådan kort beskrevet.

Priserne ser umiddelbart spiselige ud, hvis man skulle falde for fristelse,
men i brochuren står der intet om, hvorvidt priserne er incl. montering
eller ej. På hjemmesiden kan jeg ikke finde oplysninger, om motorerne kan
kobles sammen med et eksisterende Volvo S-drev eller lignende.

Ved godt at jeg selv kan spørge firmaet, men hvis jeg gør det, så kører
svaret sikkert i samme spor som i brochuren.

Jeg har en Volvo Penta MD17C, som indtil videre har kørt upåklageligt. Det
håber jeg, at den bliver ved med at gøre, men når jeg ser mig omkring hos
sejlere i egen hjemhavn, så oplever forholdsvis ofte historier om sammenbrud
af marinemotorer fra ca. 1980 og dermed udskiftning til ny motor, der så har
kostet mere end en bondegård eller nogle spidser af en F 16 jager

Da jeg ikke vil reklamere for firmaet med et direkte link, så kan man evt.
selv Google på bladtmarine

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Per Kaaber

Dato : 20-09-10 16:31

Hej Torben Skovgaard Bach. Du skrev d. 20-09-2010 i
<ae871$4c977cc2$55dac5d6$31930@news.galnet.dk>:
> [...]
> kostet mere end en bondegård eller nogle spidser af en F 16 jager
>

> Da jeg ikke vil reklamere for firmaet med et direkte link, så kan man evt.

Jeg faldt lidt over teksten i reklamen "kvalitet følger prisen", og da
de ser ud til at være billige, kan kvaliteten dermed ikke være helt så
høj

Jeg har heller ikke hørt om dem før, så jeg kan ikke tilføje noget om
deres omdømme :/

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-10 12:27

Som Per skriver "kvalitet følger prisen".
Desuden:
"vi skal have nye modeller ind så kom og gør et kup".

Selvom de har en nydelig grøn farve, så er der nogle enkelte forskelle
til din Penta MD17C.
På markedet findes der koblingsplader således at det nok vil være
muligt at lave tilpasninger til et Volvo S-drev. Det har bl.a. Ledøje
Marine på deres program.

Ingen motor er uforgængelig; men afhængig af de principper den er
konstrueret efter og det håndværk der ligger til grund for
fremstillingen af de bærende elementer i motorens vitale dele, så vil
der være forskellige levetider for motorerne inden et sammenbrud evt.
vil forekomme.
Der kan være elementer som ved deres indgriben i hinanden vil fremme
et brud som følge af fejlkonstruktion og der kan opstå spændinger og
deformationer i materialer ved "ikke konforme" lejesituationer,
tandflankekontakt, kugle-løbebane kontakt, knast-kamfølger kontakt,
ruhedstop kontakt i "konforme" lejer.
Smøreolier der passerer ind igennem højtryks zoner, udsættes for høje
tryk og oliens evne til at adskille overfladerne, således at
ruhedstoppene ikke kommer i kontakt med hinanden, kan give problemer i
simple utilpassede konstruktioner. Hvorved slidraten forøges
væsentligt og levetiden nedsættes meget.
En smørefilm der har denne egenskab kaldes for elestohydronamisk
smøring, fordi overfladerne deformeres elaestisk og fordi smøringen er
hydrodynamisk d.v.s. afhængig af et flydende smøremiddels viskositet,
af krumningsradier af maskinelementerne og af glidehastigheden og af
belastningen.

Der er så mange enkeltfunktioner, der ved en ikke omhyggelig
bearbejdning, vil indgå i den ovennævnte senarie.

Det er altid et problem at fastlægge et produkts reelle pris; men i
forhold til levetiden af produktet rammer brochuren det rigtigt ved at
skrive: "kvalitet følger prisen" så er intet skjult for køber.

Prisen for en ny motor/en omfattende reparation, bør man have taget
stilling til når man har en båd.
Som brugtbådskøber skal denne faktor have en væsentlig størrelse, da
man ikke kender de forhold hvorunder den tidligere ejer kan have
behandlet sin motor m.m.
Der bør man altid have en fornøden reserve til større reparationer,
hvis man ikke over en længere tid vil undvære at sejle, om man ikke
behersker at sejle med alternative muligheder.
Hermed kom vi over i emnet sporbar vedligeholdelse, som mange ikke er
fortrolig med og alternativt opfatter som tilfældighedernes
forunderlige spil, der sætter kolorit på tilværelsen i en
uforudsigelig verden....)
Ja her kom smilet ind, til sidst.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-09-10 20:22

Harding E. Larsen wrote:

Klip en masse

Klip lidt mere

> [...]
> fortrolig med og alternativt opfatter som tilfældighedernes
> forunderlige spil, der sætter kolorit på tilværelsen i en

Det blev jeg da ikke meget klogere af mr. Harding, så du får bare et
retur.

Jeg efterlyste viden og kendskab til Bladt marinemotorer - *ikke* en hel
masse betragtninger, som i øvrigt er fornuftige nok, men det med reserve
osv. er jo netop derfor, at jeg efterlyser relevante oplysninger om denne i
brochuren anførte slidstærke og holdbare marinemotor.

Så det er en ommer - har du viden eller erfaringer med benævnte motor ?

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-10 13:58

Du har selv givet svaret: " Jeg har aldrig hørt om dem før".

Det jeg prøver med mit indlæg er at give lidt grundlag for bedømmelse
af motorer i al almindelighed, måske kan det anspore til en fordybelse
i emnet og ikke alene kun lader sig besnære af overfladiske
betragtninger.

Prøv bare at se på billederne og bedøm ud fra disse. Hvad er det du
ser?

Er du ikke istand til en sammenligning med kendte motorer alene ud fra
deres konstruktionsdesign; men alene lader dig besnære af de i
brochuren anførte "slidstærke og holdbare marinemotor", er der nok
heller ikke grundlag for en dyberegående forklaring om konstruktioners
detaljer og virkemåde.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-09-10 21:26

Desværre forstår du ikke selv et enkelt spørgsmål.
Har du viden og/eller erfaring med disse motorer.
Jeg har helt klart meldt tilbage, at jeg ikke blev klogere at dit foregående
svar.
Ej heller af dette ...

Hvis du ikke kan læse indenad, så er det måske forklaringen på en hel del
omkring dine indlæg her i gruppen i øvrigt.

Hvem kan for hulen da bedømme ud fra nogle fotos fra en hjemmeside - jeg er
faktisk ikke sikker på, at du har besøgt den samme hjemmeside, som jeg
referer til:
www.bladtmarine.dk

Summasummarum - har du ikke noget at bidrage med i forhold til mit spørgsmål
omkring Bladt Marine Motorer, så er det faktisk kun "støj", du kommer med.

Jeg håber stadig på kvalificerede svar her i gruppen.
Samtidigt må jeg understrege det, jeg skrev indledningsvis. Min Volvo Penta
MD17C kører upåklageligt. Den er gammel og bliver passet som en baby, som
Nick Øgendahl ville sige. Den vil blive nurset så længe den overhovedet
kører i min varetægt.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-10 14:49

Desvære kan du ikke læse første linie i mit overstående indlæg men kun
fordrive tiden med mundhuggeri.
Det er et godt gammelt beskidt trick først at forvrænge modpartens
kritik og derefter under stor ståhej vise, at kritikken er tåbelig og
modparten latterligt inkompetent. Går den, så går den.

Men den går ikke!!!

Jo jeg har set deres hjemmeside. Nydelige motorer, hvad er dit
problem?

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-09-10 22:13

Det var så lige lidt mere støj - ender vel med meget støj.

Hvad er mit problem? Det er, at du fører dig frem med betragtninger, der
ikke hænger sammen med det spørgsmål, jeg har stillet.
At du også gør det i 2. og 3. omgang, gør det ikke bedre.
Det har intet med et gammelt beskidt trick - du overså vist, at jeg
betegnede dine betragtninger som fornuftige i første omgang, men den ros
trækker jeg så i mig igen.

Imponerende at du sådan kan "se" kvalitet og konstruktion ud fra de fotos,
der er tilgængelige på anførte hjemmeside.

Alt sammen ændrer ikke, at du ikke forstår et simpelt spørgsmål.
Kender du til Bladt Marine Motorer samt/og har du erfaringer omkring disse
motorer?
Nå - nej - det gør du ikke, men du elsker fnidderet for fnidderets skyld,
sådan som jeg ser det.
Du bærer også nag, fordi jeg ikke altid falder på halen i forhold til, hvad
der kommer fra dig i forskellige henseender her i gruppen.

Slutteligt - som du ser, så topposter jeg i lighed med dig, for du kan jo
ikke finde ud af at klippe osv. - samtidigt nærmer jeg mig et punkt, hvor
jeg begynder at tage grimme superlativer i brug i forhold til dig a la CT i
fordums dage.

Og så - *Undskyld* til gruppen - jeg ønsker seriøst at finde ud af, om disse
motorer fra Bladt er til noget.

Her citerer jeg - ikke til Harding, men til andre læsere, hvad der i store
træk står i den finde brochure:

Citat: Gennemprøvet Kvalitet. Basismotoren er en gennemprøvet konstruktion,
der bla. bliver brugt til at trække generatorer og vandpumper år efter år.
Dette er ekstremt belastende, da motoren kører 24 timer i døgnet. Vi ved,
den kan holde.
Citat: Bygget til at holde år efter år. Marinemotoren er bevidst udviklet
med stor cyldervolumen i forhold til de hestekræfter, den yder. Dette giver
et højt drejningsmoment (sejtræk), der er meget afgørende for en
marinemotor. Du kan sammenligne vores nye motor med en bryggerhest, der kan
trække et tungt læs - år efter år.
Citat: Kan ombygges til rapsolie. Motoren kan nemt modificeres med et
rapsolie system fra det tyske firma Elsbett AG, der båder er godt for
økonomien og miljøet.

Hermed håber jeg på, at der kommer nogle andre bidrag i tråden end det, jeg
har fået fra Erasmus Montanus.

Hvis ingen bidrag udover det, der er kommet indtil nu, så lader jeg tråden
dø. Gider simpelthen ikke at diskutere yderligere med en person, der *ikke*
kender noget til det, der bliver stillet spørgsmål til.

\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-10 01:37

Se på brochurens tekst: Ny danskudviklet marinemotor!
BLADT Marine har nu udviklet en ny motorserie, hvor vi har
inkorporeret de bedste komponenter hvor pris og kvalitet følges ad.
Derfor kan vi nu tilbyde markedet billigste marinemotor i en kvalitet,
der er helt suveræn i forhold til langt dyrere alternativer.

Er det ikke lidt langt ude at efterlyse erfaring på disse motorer.

De ældre motorer tilbydes med store rabatter, hvorfor det?

Deres redegørelse for sammenstillingen af motorer minder meget om
hvordan Arona lavede deres lavpris motorer. Det afspejlede sig
tydeligt i driftssikkerheden.

Kender du til de komponenter der indgår ud fra billederne, især på de
ældre modeller, er det muligt at få en fornemmelse af produktet.

Lader du dig imponere af det som du citerer, giver det ikke grobund
for en seriøs behandling, der jo for den nye motorserie ikke kan være
nogen der har erfaring med.

Den støjsender du har kørt i stilling er kun og alene belastende for
dig selv.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 21-09-10 11:26

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> De ældre motorer tilbydes med store rabatter, hvorfor det?
> Kender du til de komponenter der indgår ud fra billederne, især på de
> ældre modeller, er det muligt at få en fornemmelse af produktet.
Sikken gang vås, der som sædvanligvis ikke kan bruges til noget.
De "ældre" motorer er af mærket Nissan/Lomatec (hvilket er en fin motor) men
firmaet vælger ikke at forhandle dem længere.
Hvad hjælper foto og tegninger af et helt andet fabrikat motor til vurdering
af denne nye motor?????

> Lader du dig imponere af det som du citerer, giver det ikke grobund
> for en seriøs behandling, der jo for den nye motorserie ikke kan være
> nogen der har erfaring med.
Endnu mere vås og gammelmandssnak.
Der er et spørgsmål lydende på:
"hvorvidt priserne er incl. montering
eller ej. På hjemmesiden kan jeg ikke finde oplysninger, om motorerne kan
kobles sammen med et eksisterende Volvo S-drev eller lignende."
Hardingerdanger, HVOR lang tid skal man have en motor for at vide om
fundament og drev passer sammen med motoren??????
UNDER 5 minutter - ja endog 1 måned før man køber en motor, ja nogen her
kunne jo have spurgt om dette!

> Den støjsender du har kørt i stilling er kun og alene belastende for
> dig selv.
Gud fri mig vel Harding, du lyder som et utilpasset børnehave unge.
Fis over hvor du hører hjemme:
dk.snak.mudderkastning

vh
HO

Fra : HO

Dato : 21-09-10 12:04

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-10 06:55

Muddrkasning har I helt for jer selv. Her kan I fortsætte jeres anal-
yse.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-10 06:28

Lomatec er en kinesisk klone af Nissan dieselmotorer.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 23-09-10 20:11

> Lomatec er en kinesisk klone af Nissan dieselmotorer.

OG ?

Fra : Per Kaaber

Dato : 20-09-10 22:09

Torben Skovgaard Bach tastede følgende:
> [...]
> kostet mere end en bondegård eller nogle spidser af en F 16 jager
>

> Da jeg ikke vil reklamere for firmaet med et direkte link, så kan man evt.

Umiddelbart virker en Bladt 27hk til at være noget tungere end en VP
D1-30.
En Bladt 27hk med gear er næsten lige så tung som min VP MD2B på
23/27HK, som vejer ca 240kg.
Rent vægtmæsigt ville jeg vælge en let og moderne motor som VP D1-30,
der kun vejer 157kg incl. gear. Og fravælge Bladt pga. vægt og
ukendthed.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : HO

Dato : 21-09-10 07:14

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> brochure påhæftet min båds prædikestol. Umiddelbart lovpriser man
> motorerne i den grad i forhold til holdbarhed og driftsikkerhed, sådan
Hej
jeg sendte en mail til firmaet, da de gerne vil have det til at ligne en
dansk motor, men men
her er svaret, som ikke lyder for godt i mine ører:

"Motoren bliver færdig samlet her i Kolding, delene kommer fra vidt
forskellige steder i verdenen, hvor vi har fundet den bedste kvalitet til
den bedste pris"

ergo, sammenskruet af alt, hvad de nu finder hvor det er billigst.

mvh
HO

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 21-09-10 11:05

HO wrote:
> [...]
> til den bedste pris"
>
> ergo, sammenskruet af alt, hvad de nu finder hvor det er billigst.

Takker for tilbagemeldingen. Den er da til at forholde sig til.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-10 09:21

Du har fået at vide at motorerne er en ny serie, derfor kan intet
erfaringsgrundlag forventes, rent umiddelbart.
Du har fået at vide hvor der i DK fremstilles koblingsadaptorer til et
sejldrev.
Du har fået at vide at motorerne er tunge.
Du har fået at vide at motorerne bliver færdigsamlede i Kolding.

Der tilbydes forskellige gearkasser, ved at bruge Google kommer man
frem til gearkassefabrikanten og pudsigt nok så reklamerer de med hele
færdige motorer, nøjagtigt som de på billederne i det link du henviser
til.

Det er en kinesisk fabrik: Jianyan Xinyang Mashine-Building Co. Ltd.,
der er fabrikant.

Montering i både udføres ikke af fabrikanten.

Lokalt Kolding sludder skal nok udelades, for at få et korrekt svar
frem på dine spørgsmål.

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 22-09-10 16:47

On 21 Sep., 17:21, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> sejldrev.
> Du har fået at vide at motorerne er tunge.
> Du har fået at vide at motorerne bliver færdigsamlede i Kolding.

Alt sammen ting han ikke spurgte om. Det er alligevel ret flot gået
Harding. Så kunne det da have været fint, hvis du også havde haft
noget relevant at sige til det han rent faktisk gerne ville vide noget
om.

> [...]
> frem til gearkassefabrikanten og pudsigt nok så reklamerer de med hele
> færdige motorer, nøjagtigt som de på billederne i det link du henviser

Nu ved jeg ikke lige hvor langt du er kommet med dit PC-kørekort, men
du skal nok bede læreren om at gentage det han har fortalt omkring
Google. For det du skriver er (som sædvanligt?) rent vrøvl. Baysan
gearkasser fremstilles af et tyrkisk firma som er ISO 9001
certificeret.

> Det er en kinesisk fabrik: Jianyan Xinyang Mashine-Building Co. Ltd.,
> der er fabrikant.

Fabrikant af hvad? De marinemotorer de fremstiller ligner overhovedet
ikke motorene fra Bladt. Hvor har du den påstand fra?

Vh

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-10 06:35

Ja internetverdenen er forunderlig her kan ændringer nemt foretages.
Det er ikke mange dage siden at der både blev tilbudt mekaniske- og
hydrauliske grarkasser.
Jeg tillod mig at bruge det mekaniske p/n SCG025 som var opgivet under
Tekniske specifikationer. Det er fortsat den gearkasse der er vist
tegningen.

Mvh/Harding

Fra : viwaII

Dato : 04-10-10 07:29

wrote:
> [...]
> kostet mere end en bondegård eller nogle spidser af en F 16 jager
>
> Da jeg ikke vil reklamere for firmaet med et direkte link, så kan man evt.

Fornylig fandt jeg en brochure fra Bladt Marine sat på min båd i
Øresund. Jeg kendte ikke dette mærke, men min interesse fik mig til at
undersøge sagen nærmere. Kom ind på firmaets hjemmeside, men kunne
ikke finde en adresse, men blot noget med Kolding. Et opslag i De gule
Sider for at tjekke nummeret (mobil) viste intet resultat. Da firmaet
hævdede, at motoren var den første danskudviklede i mange år, syntes
jeg, at det var så interessant, at jeg ville gå videre i min søgen.
På Bladtmarines noget uprofessionelle hjemmeside fandt jeg en navn på
de anvendte gearkasser. En søgen på Google gav straks resultat.
Jeg endte hos Bladt Marines (formodentlige) leverandør i KINA. Her var
alle motorerne, dog uden skiltet med BladtMarine. Jeg så straks, at
her fik man noget for pengene!!!! : Fx. en ca. 25 HK motor på 270 kg -
en moderne ditto vejer ikke over 130 kg, direkte indsprøjtning á la
1950-konstruktioner (mon disse motorer kan få en CE-mærkning?).
Moderne motorer har inddirekte indsprøjtning og de fleste lever op til
dagens miljøkrav, som bliver endnu hårdere ved årsskiftet.
Gearkassen ser ud til at være en kinesisk TMC-klon. Hvor er den danske
udvikling?
Da priserne er meget tæt på de etablerede leverandørers moderne
motorer, der er gennemprøvede kvalitetsmotorer på basis af KUBOTA,
Mitsubishi mm. er det nok ikke en kinesermotor konstrureret for 40-50
år siden, man bør investere i. Spørgsmålet er, om de overhovedet kan
opnå en CE-mærkning. Ellers er de ulovlige at sælge!!
BladtMarine hævder, at motorerne er godt gennemprøvede i generatorer
og andre former for anvendelser - det må nok være på Yangtsekjangse-
floden. Sikken en vildledende markedsføring!!!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-10-10 11:58

Ja der har så sandelig ret, dine konstateringer falder meget godt i
tråd med mine egne.
Kinakulturen og hvad deraf følger er meget forskellig end vores
synspunkter.
Om danskere finder grundlag for at importer disse forældede
konstruktion er og oven i købet markedsfører dem som danskudviklede
kan man ikke have andet end en skuldertrækning over for.
For en del år siden opførte Pratt en flyvemaskinemotorfabrik i Kina
for
med den billige arbejdskraft at få konkurrencedygtige motorer i
forhold til GE og Rolls Royce. Efter kort tid nedlagde de fabrikken
igen, gæt selv til årsagen. Samtidig ændrede Pratt diskret farve på
deres fabrikationsskilte.
Senere kom kinisisk fremstillede motorer med den gamle skiltefarve på
markedet. (motorerne lavet af "bondejern").
Heldigvis rykkede de internationale flymyndigheder hurtigt ud og ingen
kinesiske motorer blev solgt og kom op at flyve.

Desværre har vi her på dette fora en Mudderkastningsbande som har
andre formål end det at vi her kan informere hinanden på en sober og
positiv og fyldestgørende måde til gavn for os der sejler der ønsker
det bedste for aktive sejlere og især at informere om regler og teknik
der er fremadrettet for os.

Tak for dit indlæg.

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 08-10-10 12:39

> [...]
> ikke finde en adresse, men blot noget med Kolding. Et opslag i De gule
> Sider for at tjekke nummeret (mobil) viste intet resultat.

Måske skulle du fra starten bare være gået ind på den hjemmeside der
er nævnt tidligere i tråden her, www.bladtmarine.dk? Så havde du måske
haft lettere ved at finde deres adresse og telefonnummer (hint: det
står i bunden af siderne).

> [...]
> jeg, at det var så interessant, at jeg ville gå videre i min søgen.
> På Bladtmarines noget uprofessionelle hjemmeside fandt jeg en navn på

Hvis ikke du kan finde rundt på den hjemmeside, skal du nok bede nogen
om hjælp. Den er et mønster i enkel og ligefrem præsentation. Hvad
mangler du? Et roterende snabel-a? Eller et scrollende banner der
blinker?

> En søgen på Google gav straks resultat.
> Jeg endte hos Bladt Marines (formodentlige) leverandør i KINA. Her var
> alle motorerne, dog uden skiltet med BladtMarine.

Orv - tænk engang. Motorer og gearkasser fra Kina uden et skilt fra
Bladt Marine. Kan man mon forestille sig at de slet ikke har noget med
Bladt Marine at gøre? Hey - det kan man godt! Men det tænker du ikke?
Vil du ringe til en ven? Eller spørge publikum? For du har da ikke
haft særligt held med at få hjælp fra computeren.

> [...]
> Moderne motorer har inddirekte indsprøjtning og de fleste lever op til
> dagens miljøkrav, som bliver endnu hårdere ved årsskiftet.

Havde du nu i stedet kigget på Bladt Marines hjemmeside, så havde du
straks set, at en Bladt-motor på 27 HK vejer 185 kg. inklusive
gearkasse. Det er jo alligevel et stykke fra fra den vægt du påstår.
Det kan man så sammenligne med en Volvo Penta D1-30 (også 27 HK) som
vejer 157 kg. inklusive gearkasse. Men det er måske ikke en moderne
motor efter dine begreber? Og sammenligner man så priserne, Bladt 27
HK til ca. 50.000,- kr. inkl. moms (tror jeg) imod Volvo Penta D1-30
til ca. 69.000,- kr. inkl. moms (kilde:
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=81641), kan
der alligevel være gode grunde til at købe en Bladt. Ca. 19.000,- gode
grunde faktisk.

> Gearkassen ser ud til at være en kinesisk TMC-klon. Hvor er den danske
> udvikling?

Gearkassen ser ud til at være tyrkisk fremstillet hos et firma der er
ISO-certificeret (kilde: http://www.baysanmarine.com/indexeng.asp?aid=2&id=2).
Mon ikke den danske udvikling ligger i at vælge de rette komponenter
at sætte sammen - sådan som Bladt Marine selv oplyser? Og på samme
måde som alle andre motorfabrikanter gør?

> BladtMarine hævder, at motorerne er godt gennemprøvede i generatorer
> og andre former for anvendelser - det må nok være på Yangtsekjangse-
> floden. Sikken en vildledende markedsføring!!!

Sikke en gang vildledende og fesent vrøvl du lukker ud. Det må da
føles pinligt at ramme så langt fra målet? Jeg synes du skal få nogen
til at hjælpe dig, så du slipper for at blive udstillet på den her
måde.

Smith

Fra : Smith

Dato : 07-10-10 16:30

> [...]
> jeg, at det var så interessant, at jeg ville gå videre i min søgen.
> På Bladtmarines noget uprofessionelle hjemmeside fandt jeg en navn på

Hvis du i stedet var gået ind på den hjemmeside der er vist først i
denne tråd (www.bladtmarine.dk) kunne du have sparet besværet. På den
side står at de bor i Stepping. Det står for neden på hjemmesiden,
lige ved siden af deres telefonnummer.

> En søgen på Google gav straks resultat.
> Jeg endte hos Bladt Marines (formodentlige) leverandør i KINA. Her var
> alle motorerne, dog uden skiltet med BladtMarine.

Orv - motorer på en kinesisk hjemmeside og uden Bladt-skilt! Kan det
tænkes at det så slet ikke er danske Bladt-motorer? Hey - Ja! Det kan
man godt! Vil du ringe til en ven? Eller spørge publikum? For du har
da ikke særligt held med at få hjælp fra computeren.

> [...]
> en moderne ditto vejer ikke over 130 kg, direkte indsprøjtning á la
> 1950-konstruktioner (mon disse motorer kan få en CE-mærkning?).

Og på www.bladtmarine.dk ser man straks at en 27 HK motor vejer 185 kg
(inkl. gearkasse). Sammenlignet med en Volvo Penta D1-30 (også 27 HK),
som man vel godt kan kalde en moderne motor, som vejer 157 kg. (inkl.
gearkasse), er det vel ikke så stor en mervægt. Især ikke når man
tænker på at en Bladt 27 HK kan købes for 39.500,- kr. (sikkert plus
moms så det bliver lige omkring 50.000,- kr.) i forhold til en VP
D1-30 som koster omkring 70.000,- kr. (inkl. moms) (set hos
http://www.sejsmarine.dk/produkter/8066/motorer/volvopentalystbaadsmotorerdiselbenzin/).

> Gearkassen ser ud til at være en kinesisk TMC-klon. Hvor er den danske
> udvikling?

Gearkassen ser ud til at være en tyrkisk udviklet BAYSAN H60 (det står
der nemlig på hjemmesiden) som man kan læse mere om på denne
hjemmeside: http://www.baysanmarine.com/indexeng.asp?aid=2&id=2 Det
ser nu egentligt meget godt ud må man sige.

> BladtMarine hævder, at motorerne er godt gennemprøvede i generatorer
> og andre former for anvendelser - det må nok være på Yangtsekjangse-
> floden. Sikken en vildledende markedsføring!!!

Og sikke en gang fesent vrøvl du lige har lukket ud. Få dog hjælp til
at betjene computeren i stedet for at udstille dig selv på den her
måde.

/Smith