MS Windows
briani 27239
"My network places" kan ikke se NAS på XP-~
Fra : Mogens

Dato : 21-09-10 17:42

Kan nogen sige hvad der lige går galt her:

- Kan ikke se mine shares på NAS'en længere under XP's "My network
places". Har virket tidligere.
- Hvis jeg søger efter computere, kan jeg fint finde NAS'en og grave mig
ned i diverse foldere, men intet synes at kunne få shares til at
figurere under "My network places". Og da jeg i diverse programmer har
brug for at vælge foldere på den måde, du´r direkte adressering desværre
ikke.

Har oprettet en user på NAS'en som er identisk med brugeren på XP, også
m.h.t. passowrd. Jeg har aldrig fattet det hersens "My network places",
som synes at virke somme tider og somme tider ikke, men der må da være
en logisk forklaring på hvorfor det pludselig forsvinder ud i det blå.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-09-10 18:31

On Tue, 21 Sep 2010 18:42:17 +0200, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

> [...]
>som synes at virke somme tider og somme tider ikke, men der må da være
>en logisk forklaring på hvorfor det pludselig forsvinder ud i det blå.

Det der sørger for at der vises noget under "My network places" er
bla. hvad du selv har skrevet ind i adresselinjen (ikke valgt dig frem
til, men skrevet og trykket ENTER)
Der udover er der en indstilling under
Funktioner/mappeindstillinger/vis, "søg automatisk efter
netværksmapper og printere" som når den er vinget af, ja, finder
disse.
Men den sidste bygger på Masterbrowser funktionen (som får oplyst div.
delte ting fra omkringliggende PCer).
Denne funktion er desværre kendt for at være ustabil, så virker det,
så virker det ikke.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-10 19:59

Hans Kjaergaard skrev:

> Denne funktion er desværre kendt for at være ustabil, så virker det,
> så virker det ikke.

Jeg trækker ikoner ud på skrivebordet til de pc'er jeg skal bruge
på netværket. Jeg har været ude for at der var hul igennem via et
ikon hvor netværket meldte at den ikke kunne åbne den pågældende
pc.

--
Bertel

Fra : Mogens

Dato : 21-09-10 21:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> på netværket. Jeg har været ude for at der var hul igennem via et
> ikon hvor netværket meldte at den ikke kunne åbne den pågældende

Just - jeg kan også sagtens få "hul igennem" når jeg laver en shortcut
og skriver ip-adressen, men hvad hjælper det når jeg ikke kan se/bruge
mapperne via explorer? Det er det som er mit problem, og jeg kan ved
grød ikke forstå hvorfor "my network places" partout ikke vil vise disse
mapper. For et par uge siden spillede det fint, men pludselig har en
nisse i min PC åbenbart besluttet sig for noget andet. Muligvis en
security update, men jeg aner det ikke.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-09-10 07:27

On Tue, 21 Sep 2010 22:15:04 +0200, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

> [...]
>mapper. For et par uge siden spillede det fint, men pludselig har en
>nisse i min PC åbenbart besluttet sig for noget andet.
Jeg erindre også at denne oversigt slettet lige pludseligt, uden noget
varsel eller noget andet, det er nok en ting man må lære at lære med.

Prøv at fjerne dette flueben, genstart, og sætte det igen, genstart,
og vent 15 minutter med din samtidig NAS tænt på nætværket.

Fluebenet er under Funktioner/mappeindstillinger/vis, "søg automatisk
efter netværksmapper og printere".

Ved store netværkmed mange maskiner kan man i teorien komme til at
vente i op til en lille time.

>Muligvis en security update,
Nej.

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 22-09-10 08:26

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> efter netværksmapper og printere".
>
> Ved store netværkmed mange maskiner kan man i teorien komme til at

Tak Hans! Jeg fik løst problemet ved manuelt at tilføje netværkstederne
"Add a network place" en efter en. Uvist af hvilken årsag er denne
funktionalitet ophørt med at virke automatisk, men nu er jeg kørende igen :)

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-09-10 11:08

Den 22-09-2010 08:26, Hans Kjaergaard skrev:
> Ved store netværkmed mange maskiner kan man i teorien komme til at
> vente i op til en lille time.
bare for at være pedantisk, så er det "i praksis"

i "teorien" er det maksimalt 12½ minut, da det er tidsrummet mellem
serviceannouncements i windows browserprotokol. På en NAS som kører
samba, er det konfigurerbart, og derfor ofte meget kortere.

finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-09-10 12:00

On Wed, 22 Sep 2010 12:07:49 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>bare for at være pedantisk, så er det "i praksis"
MS siger selv 52 minutter hvis jeg husker rigtigt, i praksis kan man
vente i evigheder, virker browserfunktionen ikke, kommer der intet.

>i "teorien" er det maksimalt 12½ minut, da det er tidsrummet mellem
>serviceannouncements i windows browserprotokol.
Denne tid er også på en windows konfigurerbar.

Tiden er den der går fra en maskine har tiltaget(vundet) sig
Masterbrowser rollen og til den burde havde modtaget informationer fra
de "omkringliggende" maskiner om hvilke services disse tilbyder (og
disse services er væsentligt mere end bare print/fil-deling)

Hver gang en maskine tændes og kommer på netværket, afholdes der
"valg" til masterbrowser funktionen (dette er default opsætningen på
langt de fleste maskiner), og dette fordi maskinen er sat op til det.
Det giver en masse støj til ingen verdens nytte hver gang en maskine
tændes, det ses ofte i større installationer der ikke kører AD.
Sådanne steder driller det med at se andre PCer via "Netværkssteder",
specielt om morgenen og ved fyraften.

Så hvis man i et forsøg på at få tingene til at virke genstarter en
masse PCer gør det bare ondt værre.

Masterbrowser rollen indehaves af den maskine med det højeste windows
OS, dvs. W7 går forud for Vista, som går forud for XP, som går forud
for w2k, osv, osv.
Er der flere med samme høje OS version, vinder den der har været tændt
længst, men det tager tid. Og medens valg-på-valg finder sted
vedligeholdes listen over services ikke.

/Hans