EyeTV, Toast 10 Titanium - og komprimering~
Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 09:19

Når jeg optager en opera på min MacMini gennem EyeTV, så kan jeg editere
i den optagne video så jeg fjerner uønskede ting. Derefter kan jeg
trykke på en knap der briunger filen over i Toast 10, til brænding.

Men hvordan komprimerer jeg videoen, så jeg kan have den liggende på en
enkelt DVD eller DVD DL? Jeg har lige lavet et forsøg med Figaros
Bryllup, men når jeg »brænder« den til en toast imagefil, så fylder den
minsandten 11,37 GB på harddisken.

Og jeg er efterhånden ved at løbe tør for ekstra plads, så jeg er nødt
til at få dem flyttet over på DVD.

Jeg har også et tv-kort på en gammel Windows-laptop [Hauppauge-kort].
Den tillader kun det gamle skærm-format, og det er jo ikke smart i dag.
Men al videoredering jeg kender til på Win giver altså mulighed for at
komprimere indholdet, ledende til dårligere videokvalitet som så til
gengæld kan være på DVDen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-10 09:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Men al videoredering jeg kender til på Win giver altså mulighed for at
> komprimere indholdet, ledende til dårligere videokvalitet som så til

Toast står som regel for at komprimere materialet ned så det passer med
det medie du har i ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 09:41

> Toast står som regel for at komprimere materialet ned så det passer med
> det medie du har i ...

Automatisk, når man rent faktisk brænder? Og altså ikke når man gemmer
det i en .toast-fil?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 09:56

> Automatisk, når man rent faktisk brænder? Og altså ikke når man gemmer
> det i en .toast-fil?

Jeg forsøger netop med Donizettis »Regimentets Datter«, som netop ikke
ukomprimeret kan være på en DVD [men godt på en DVD DL]. Og får
fejlbeskeden:

»There's not enough free space on this disc: 4.64 GB are needen, 4.38 GB
are available.«

Og det hjælper ikke at ændre på videokvaliteten.

Jeg har på nettet fundet at Toast skulle kunne komprimere data, men ikke
video, men her taltes om Toast 7, ikke Toast 10.

Men det er da muligt at man kan gøre det med et af programmerne i iLife.
Altså komprimere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 18-09-10 10:27

In article <1jp0gaq.152ec2zbehf22N%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Automatisk, når man rent faktisk brænder?

Nej, ikke i et hug. I hvert fald ikke med min Toast 8.

Jeg trækker filmen fra EyeTV over i Toast (video, dvd-video), og
derefter vælges save as disc image (cmd-D).
Så brændes dette billede ud på dvd begefter (toast, copy, image file),
hvor man så har valgt optionen "use fit-to-dvd video compression".
--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 13:14

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> [...]
> Så brændes dette billede ud på dvd begefter (toast, copy, image file),
> hvor man så har valgt optionen "use fit-to-dvd video compression".

Tak skal du have. Med lidt besvær lykkes det nu. Ja, brugergrænsefladen
synes væsentligt ændret i Toast 10 i forhold til din 8.

Den kunne klare Regimentes Datter, men ikke Figaros Bryllup. Måske fordi
sidstnævnte fylder mere end 10 GB; så skal jeg til at dele den i akter
[i EyeTV] og bruge 2-3 DVDere. Ja, på nettet fandt jeg frem til sites
der sagde det, men dog om ældre udgaver end min. Fejlmeddelelsen lyder
»The source VIDEO_TS folder appeard to be damaged«, og jeg har endda
prøvet to gange med at danne .toast-filen.

Det kan så undre en at Roxio ikke har moderniseret programmet så man
ikke skal gennem denne besværlige proces, for at få komprimeret en fil,
der er »lidt for stor«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-10 04:34

> [...]

> Det kan så undre en at Roxio ikke har moderniseret programmet så man
> ikke skal gennem denne besværlige proces, for at få komprimeret en fil,

Ja, Regimentets Datter kan så slet ikke brændes, da kun de første
minutter kommer med - heller ikke når jeg bruger en DVD DL og altså uden
komprimering. Måske hvis jeg deler den op i akter?

Derudover kan jeg på dvd-afspilleren konstatere at i hvert fald når jeg
vælger optionen at dvd'en skal begynde afspilning ved indsættelse - så
genstarter afspilningen automatisk, når slutningen er nået. Dét var jo
ikke meningen. Hvordan kan den klares?

Det er i øvrigt et større arbejde at kontrollere brændingerne. Man skal
jo se alle operaerne afspillet på en dvd-afspiller før man tør slette
filerne på harddisken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-10 13:45

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det kan så undre en at Roxio ikke har moderniseret programmet så man
> ikke skal gennem denne besværlige proces, for at få komprimeret en fil,
> der er »lidt for stor«.

Brug EyeTV til at eksporere klip der kan være på en DVD hver, og så gem
dem som EyeTV. Meget, meget nemmere.

Alternativt så lad EyeTV eksportere til iDVD og lad iDVD om alt bøvlet.

Vær opmærksom på du nok skal bruge en del diskplads til formålet.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 15:34

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100918 <nospam0002+20100918@gmail.com> wrote:

> Brug EyeTV til at eksporere klip der kan være på en DVD hver, og så gem
> dem som EyeTV. Meget, meget nemmere.

Det er skam det jeg i et eller andet omfang har tænkt mig at gøre.

> Alternativt så lad EyeTV eksportere til iDVD og lad iDVD om alt bøvlet.

Ja, jeg skal sætte mig bedre ind i iLife, og nok have købt iLife 2011.
Når det kommer.

> Vær opmærksom på du nok skal bruge en del diskplads til formålet.

MacMini'en har en intern harddisk på 320 GB. Det er den der fungerer som
en slags server, og også den der optager fra EyeTV. Den har dog ingen
DVD-brænder.

Så efter tilklipning i EyeTV synkroniseres EyeTV arkivet i MacMinien med
det tilsvarende arkiv på MacBooken. Den har også 320 GB - og en
DVD-brænder.

Og når jeg nu for alvor er begyndt at brænde tingene, er det fordi der
efterhånden ligger så mange operaer i EyeTV arkivet at jeg må have
operafilerne brændt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-10 15:48

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er skam det jeg i et eller andet omfang har tænkt mig at gøre.

SÃ¥ er der jo ingen brug for Toast.

Du kan bruge editoren i EyeTV til at klippe dine udsendelser i passende
bidder, og så lægge "bid1.eyetv" på skive 1, "bid2.eyetv" på skive2 osv.

Det er et fornuftigt kompromis mellem at ting er for store, og at det
tager evigheder at omkode til andre formater.

> MacMini'en har en intern harddisk på 320 GB. Det er den der fungerer som
> en slags server, og også den der optager fra EyeTV. Den har dog ingen
> DVD-brænder.

Mellemfilen EyeTV laver til iDVD fylder en bondegård.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 18:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100918 <nospam0002+20100918@gmail.com> wrote:

> Du kan bruge editoren i EyeTV til at klippe dine udsendelser i passende
> bidder, og så lægge "bid1.eyetv" på skive 1, "bid2.eyetv" på skive2 osv.

Jeg kan ikke forestille mig at jeg i så fald vil være i stand til at se
dvd-en på en almindelig dvd-afspiller, på fjernsynet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-10 18:49

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg kan ikke forestille mig at jeg i så fald vil være i stand til at se
> dvd-en på en almindelig dvd-afspiller, på fjernsynet ...

Hvordan ser du det i dag, på fjernsynet? På den almindelige
dvd-afspiller?

Hvis det er et ubetinget krav at det skal være almindelige dvd'er så må
du en tur gennem enten Toast eller iDVD (som er ret fiks, prøv den).

Hvis du ønsker at bevare den oprindelige kvalitet, så bliv i EyeTV. Det
gør jeg. Så kan jeg også holde ud at se på det når jeg får et bedre
fjernsyn.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-10 19:44

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100918 <nospam0002+20100918@gmail.com> wrote:

> Hvordan ser du det i dag, på fjernsynet? På den almindelige
> dvd-afspiller?

På fjernsynet, fra en almindelig dvd-afspiller.

> Hvis det er et ubetinget krav at det skal være almindelige dvd'er så må
> du en tur gennem enten Toast eller iDVD (som er ret fiks, prøv den).

Ja.

> Hvis du ønsker at bevare den oprindelige kvalitet, så bliv i EyeTV. Det
> gør jeg. Så kan jeg også holde ud at se på det når jeg får et bedre
> fjernsyn.

Jeg orker ikke at se opera på en computerskærm, siddende på en
kontorstol.

Opera skal helst ses fra lænestolen, gerne med en flaske god vin til at
holde selskab ...

I øvrigt sender svensk tv2 i øjeblikket Lullys opera Cadmus et Hermione
fra 1673. Opførelsen er superb, en ægte lyrisk tragedie og balletopera:

<http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7786862>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-09-10 21:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg orker ikke at se opera på en computerskærm, siddende på en
> kontorstol.

Jeg orkede, at se/høre La Traviata på min puter via EyeTV i aften.
Salburger Festspiele udgaven med Anna Netrebko fra 2005. Den har været
bragt tidligere af DR, men det var et godt gensyn/genhør. Var det
iøvrigt ikke Anna Netrebkos "gennembrud" i en større offentlighed?

Hendes fremstilling af Violetta er fremragende. Rolando Villazón, synes
jeg i modsætning til Anna Netrebko, er for overskruet dramatisk.

> Opera skal helst ses fra lænestolen, gerne med en flaske god vin til at
> holde selskab ...

Men for at blive ON: MBens indbyggede højttalere imponerede mig,
luksushørebøffer er da naturligvis bedre. Men vores TV kan slet ikke
følge med.

Men du sad måske bare og fedtede med noget på en af dine computere?

Og ikke et ord om sikelløbet i Spanien, selvom Nibali vandt ved en flot
præstation i dag.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-10 21:46

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Men for at blive ON: MBens indbyggede højttalere imponerede mig,
> luksushørebøffer er da naturligvis bedre. Men vores TV kan slet ikke
> følge med.

Ingen fjernsyn har gode højtalere, uanset hvad de skriver på kassen ...
der skal "rigtige" højtalere til .. + en god (surround)forstærker.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-10 04:17

> [...]

> Hendes fremstilling af Violetta er fremragende. Rolando Villazón, synes
> jeg i modsætning til Anna Netrebko, er for overskruet dramatisk.

Det jeg har set af den [jeg optog den jo] viste mig en -
regiteaterforestilling. Jeg kan simpelthen ikke udstå når operaer
udsættes for moderne tøj.

> Men for at blive ON: MBens indbyggede højttalere imponerede mig,
> luksushørebøffer er da naturligvis bedre. Men vores TV kan slet ikke
> følge med.

Jeg kan naturligvis køre lyden ud over mit almindelige stereoanlæg ..

> Men du sad måske bare og fedtede med noget på en af dine computere?

Der var jo samtidig Lully-opera på svensk TV2. Som jeg nu har bestilt
fra amazon.de [Cadmus et Hermione] sammen med sammes Le Bourgeois
gentilhomme, med libretto af Molière. Begge balletoperaer fra
Solkongens tid, den første med en seriøs handling, den anden en komedie.
Ved moderne opførelser reduceres den som regel til skuespil idet sang og
ballet fjernes; man vil gøre den til en Molière-komedie og gør den
dermed drønkedelig.

> Og ikke et ord om sikelløbet i Spanien, selvom Nibali vandt ved en flot
> præstation i dag.

Det har jeg ikke engang hørt om.
--
Per Erik Rønne