Havetraktor
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-09-10 09:04

Jeg skal have mig en havetraktor - jeg kan dog godt vente til næste år.

Nogen der har erfaring med hvad man skal gå efter (jeg tænker også type
her)?

Det drejer sig om en 500 m2 plæne, der skal holdes nede.

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-10 10:50

> Det drejer sig om en 500 m2 plæne, der skal holdes nede.

Er det et helt regulært stykke eller er det brudt af træer/buske etc.
Umiddelbart vil mit bud være at du til så lille et stykke skal droppe
traktoren og istedet købe en alm rotorklipper af godt fabrikat med en
klippebredde på mindst 50cm. Eller hvis det skal være en pryd plæne - så en
klassiske motoriseret cylinderklipper ... Hvis du insisterer på at ville
sidde ned så er en lille frontklipper nok et godt valg - men de er relativt
dyre.

Jeg købte min havetraktor af en der have brugt den på en plæne i din
størrelse. Han brugte længere tid med en lille klipper til kanter osv end
til de "store" stykker han kunne tage med traktoren.

Jeg har ~2500-3000m2 græs og 17,5hk craftman med 42" klippebord,
hydrostatisk gear - Kunne godt bruge et bredere klippebord og en
frontklipper ville være bedre i frugthaven.

/A

Fra : TGJ

Dato : 15-09-10 10:59

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg skal have mig en havetraktor - jeg kan dog godt vente til næste år.
>
> Nogen der har erfaring med hvad man skal gå efter (jeg tænker også type
> her)?

Fra denne model eller mindre :)

http://www.rival.dk/?id=941

/Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-10 04:26

On 15 Sep., 10:03, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> Jeg skal have mig en havetraktor - jeg kan dog godt vente til næste år.
>
> Nogen der har erfaring med hvad man skal gå efter (jeg tænker også type
> her)?

Vi har en 20 HK Craftsman med hydrostat gear, den er nu 2 år gammel og
klipper rigtigt godt og pænt.
Den bruger måske lige i overkanten af benzin, så man skal ikke vælge
for stor en motor med mindre man har brug for den kraftigere motor.

--
Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-09-10 11:27

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Per
> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.

Køb den billigste de har hos en egentlig forhandler. Så er du sikker på at
du kan få knive og kileremme o.s.v.
Jeg har en MTD, og værkstedet (ikke der hvor jeg har købt den) har et bøvl
hver gang, med at finde ud af hvilke knive o.s.v der passer til.
(kan selvfølgelig være jeg bruger det forkerte værksted)

Hvis du "kun" skal bruge den til 500m2 plæne, så kan du snildt klare dig med
10-12 hk.
Alternativt, køb en brugt Stiga, Husqvarna, Jonsored eller lignende.

Bjarne K.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-09-10 21:13

"Bjarne K." <no@niet.ik> skrev i en meddelelse

> [...]
> med 10-12 hk.
> Alternativt, køb en brugt Stiga, Husqvarna, Jonsored eller lignende.

Jeg har en MTD (Yardman) og har overhovedet ingen problemer med at finde
hverken knive eller remme.
Jeg vil sige at uanset hvor lidt græs man skal slå, så må man op på mindst
14 HK med en havetraktor, helst mere. Det er bare ikke sjovt at mangle
motorkraft, hverken til kniven eller til fremdriften.
De mærker du nævner som brugtmulighed er rævedyre! Selv som brugte. Lækre,
ja, men selv en godt udslidt koster som en ny alm. plænetraktor...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-09-10 12:45

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Jeg har en MTD (Yardman) og har overhovedet ingen problemer med at finde
> hverken knive eller remme.

Den sidste kilerem jeg fik bestilt hjem var for lille og de var ikke sikre
på at de knive, de fik hjem til mig, passede (det gjorde de nu)
(De sælger kun husqvarne, så det kan være at de ikke gider de billlige)

> Jeg vil sige at uanset hvor lidt græs man skal slå, så må man op på mindst
> 14 HK med en havetraktor, helst mere. Det er bare ikke sjovt at mangle
> motorkraft, hverken til kniven eller til fremdriften.

Har aldrig prøvet en "lille". Men jeg er bare kommet til den konklution, at
de kun kan bruges til at slå græs mm., så at købe en med 20hk, kan være
overkill.
(med mindre man som jeg bruger den til meterhøje brændenælder mm)

> De mærker du nævner som brugtmulighed er rævedyre! Selv som brugte. Lækre,
> ja, men selv en godt udslidt koster som en ny alm. plænetraktor...

OK. Jeg har ikke checket priserne.

Bjarne K.

Fra : Klaus G.

Dato : 16-09-10 13:53

> Jeg vil sige at uanset hvor lidt græs man skal slå, så må man op på mindst
> 14 HK med en havetraktor, helst mere. Det er bare ikke sjovt at mangle
> motorkraft, hverken til kniven eller til fremdriften.
Tjaeh, mine forældre har kun 12 eller er det 12,5hk på deres traktor med
hydrostatisk gear. De har dælme ikke brug for flere kræfter. Den kan trække
en 400kg havetromle og slå græsset på samme tid. Ja altså lige indtil
hydrostatiske gear blev for varmt. Men motoren var rigeligt stærk.

Så jeg vil også mene at man bør slå lidt koldt vand i blodet når man snakker
HK.

--
Klaus G.

Fra : TGJ

Dato : 16-09-10 17:41

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
.. Den kan trække
> en 400kg havetromle og slå græsset på samme tid.

Var det derfor at det blev for varmt?

/thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 16-09-10 18:20

> . Den kan trække
>
> Var det derfor at det blev for varmt?
>
> /thomas
>
> Ja altså lige indtil

Jeg forstår ikke hvad du mener :)
Et for dårligt hydrostatisk gear, ændre jo ikke på at motoren nemt kunne
trækker hele svineriet.

Men hvad jeg sagde var, at når 12,5hk kan slæbe så meget, hvorfor har man så
brug for 14, 17 eller endnu flere hk? Hvornår BRUGER man lige alle de hk på
sine havetraktor?

--
Klaus G.

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-09-10 21:09

> Men hvad jeg sagde var, at når 12,5hk kan slæbe så meget, hvorfor har man
> så brug for 14, 17 eller endnu flere hk? Hvornår BRUGER man lige alle de
> hk på sine havetraktor?

Når græsset bliver for højt

Bjarne K.

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-10 12:48

> Når græsset bliver for højt
Mine forældre har ik bioklip på deres traktor, men de har aldrig haft bøvl
med at slå græsset og det kan i vækstsæsonen få lov at stå i 3uger uden at
blive klippet, så det er temlig højt til sidst :) Deres græs areal er vel en
2000m2?

--
Klaus G.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-10 01:43

On 16 Sep., 19:20, "Klaus G." <webmas...@seth-enoch.dk> wrote:

> [...]
> brug for 14, 17 eller endnu flere hk? Hvornår BRUGER man lige alle de hk på

Bioklip af højt græs.

--
Christian

Fra : Klaus G.

Dato : 17-09-10 12:46

> Bioklip af højt græs.
Ja, hvis man vil være på tværs, så får man jo ret til sidst. Det anbefales
jo aldrig at lade græsset blive for langt, hvis man bruger en bioklipper. Så
hvis man lader græsset gro længere end hvad godt er, så ja, så kan man da
godt få brug for flere hk, meen så er det jo kun fordi man virklig VIL gøre
det besværligt for sig selv?

--
Klaus G.

Fra : Z

Dato : 15-09-10 11:55

Fantastisk at man kan få så mange svar på så kort tid i d.f.b.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-10 13:11

> Fantastisk at man kan få så mange svar på så kort tid i d.f.b.

Ja ikke alle (fløjte fløjte) der når at se hvilken gruppe man er i inden man
svarer ... PHK burde nok have postet i hus+have ...

Fra : Martin Bak

Dato : 15-09-10 21:07

> Ja ikke alle (fløjte fløjte) der når at se hvilken gruppe man er i inden
> man svarer ... PHK burde nok have postet i hus+have ...
hva faen.. hvis vi nu ved en masse om havetraktorer, hvorfor skulle vi så
ikke dele det med hinanden?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-09-10 03:13

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> hva faen.. hvis vi nu ved en masse om havetraktorer, hvorfor skulle vi så
> ikke dele det med hinanden?

Så ender det hele op i hat og briller - og andre, som ikke interesserer sig
for biler, går glip af jeres fantastiske viden om emnet. LOL :)

Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-10 13:43

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her)?
>
> Det drejer sig om en 500 m2 plæne, der skal holdes nede.

Hvis du ikke skal bruge den til andet, så køb en robotplæneklipper i stedet.
Så kan du bruge tiden til noget mere inspirerende end at slå græs.

Leif