MS Windows
briani 27239
Partionering efter Win 7 installation
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-09-10 18:10

Min datter har lige købt en Toshiba Satellite
bærbar. Alting ligger på C-drevet, bortset fra
en lille genopretningspartition.

Jeg synesjeg har læst at Windows 7 har et
indbygget partioneringsværktøj - hvor
finder man i givet fald det? Og kan man
partionere /efter/ installationen af Windows
7?
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Edmund

Dato : 16-09-10 21:51

Den 16-09-2010 19:09, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg synesjeg har læst at Windows 7 har et
> indbygget partioneringsværktøj - hvor

Højreklik på Computer på skrivebordet eller startmenu , vælg
Administrér, Computeradministration, Diskhåndtering.

højreklik på en partition og vælg formindsk for at frigøre plads til en
ny partition.

Pas på, hvis du en gang gør brug af gendannelse af windows, har hørt at
nogle kan finde på at slette de partitioner man selv har lavet.

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 22:11

Edmund skrev:

> Pas på, hvis du en gang gør brug af gendannelse af windows, har hørt at
> nogle kan finde på at slette de partitioner man selv har lavet.

Det er næppe gendannelse af Windows der gør det. Det er derimod
normalt at en fabriks-recovery fjerner *alt* hvad man selv har
lavet.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 16-09-10 22:22

> Edmund skrev:

> Det er næppe gendannelse af Windows der gør det. Det er derimod
> normalt at en fabriks-recovery fjerner *alt* hvad man selv har
> lavet.

Ja, og han havde netop en genopretningspartition, det var den jeg
hentydede til.

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 22:13

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg synesjeg har læst at Windows 7 har et
> indbygget partioneringsværktøj -

Det har alle NT-versioner.

Windows 7 laver automatisk det andet drev primært hvilket betyder
at man ikke kan have logiske drev. I praksis vil det sige at jeg
er nødt til at køre min nye pc med kun to drev. Det er så til at
leve med.

> Og kan man partionere /efter/ installationen af Windows 7?

Ja. Se Edmunds svar.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 16-09-10 22:39

> Det har alle NT-versioner.
>
> Windows 7 laver automatisk det andet drev primært hvilket betyder
> at man ikke kan have logiske drev.

Hmm. jeg har da tre primære og en logisk, lavet med Win7

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-10 09:42

Edmund skrev:

> Hmm. jeg har da tre primære og en logisk, lavet med Win7

Ja okay, det fandt jeg også ud af senere, men man kan ikke lave
ét primært og resten logiske under et udvidet drev. Måske kan man
fuske det ved at starte som dig og så nedlægge de to ekstra
primære drev og til sidst udvide det ekstendede drev?

Det er typisk at man skal ud i sådan noget tåget rod for at få
Windows sat op som man gerne vil. Underligt at de har ændret ved
funktionen.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 17-09-10 11:33

> [...]
> fuske det ved at starte som dig og så nedlægge de to ekstra
> primære drev og til sidst udvide det ekstendede drev?

Man bliver også nødt til at mindst to primære, fordi den lille 100Mb som
Win7 laver også er primær.

Planen var så at lave 4 primære, men den 4. ville Win7 ikke lave som primær.

--
Mvh Edmund

Fra : Henning

Dato : 16-09-10 22:41

On Thu, 16 Sep 2010 23:12:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det har alle NT-versioner.

Windows 7 er den første version som kan ændre størrelsen på
systempartitionen

Fra : Edmund

Dato : 16-09-10 22:49

Den 16-09-2010 23:41, Henning skrev:

> Windows 7 er den første version som kan ændre størrelsen på
> systempartitionen

Hvis du mener at Windows 7 er en slags Vista, så har du ret

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-10 09:40

Henning skrev:

> Windows 7 er den første version som kan ændre størrelsen på
> systempartitionen

Den sætter jeg alligevel under installationen. Og der er grænser
for hvor langt Windows 7 kan skrumpe den, for Windows lægger
naturligvis ikke sine filer i pæn rækkefølge, men sørger for at
optage et område langt inde på harddisken.

--
Bertel

Fra : Kell Petersen

Dato : 08-10-10 16:14

X-postet

Hvordan sletter man de øvrige partentioner som win7 har lavet .
Det er en Vista opg > Win7.
Diskhåndtering virker ikke til det...?

Kan kun krympe C: drev yderligere. og det er på
111 Gb --synligt C:drev
104 Gb --usynligt uden drev bogstav og sti
20 Gb --usynligy Genoprettelseskonsol drev...?
5 Gb --usynligt ....?

Nogen som ved hvordan man kringler den..
Skal den formateres 100%
Og geninstalleres ,
det virker som om at noget er gået galt
da min ven skulle modernisere sin bærbare

Fra : Henning

Dato : 08-10-10 17:42

On Fri, 8 Oct 2010 17:13:41 +0200, "Kell Petersen" <shiv@privat.dk>
wrote:

>X-postet
>
>Hvordan sletter man de øvrige partentioner som win7 har lavet .
>Det er en Vista opg > Win7.
>Diskhåndtering virker ikke til det...?

Du bruger Diskpart, husk at køre programmet i administrator-mode.

Fra : Kell Petersen

Dato : 08-10-10 21:05

> Du bruger Diskpart, husk at køre programmet i administrator-mode.

Diskpart, er det Disk håndtering eller ...?
Ligger det også som tools i Win7
Hvis nogen har en nem måde at forklare det på . så jeg bare kan videresende
det pr mail til min ven som efterhånden er en ældre Herre på 69....
Så ville jeg være taknemmelig

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-10-10 19:18

det ser ikke ud til at være noget WIN7 har lavet men fabrikanten af
Computeren.

Regards Jens Peter Karlsen.