MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Produktnøgler og afhængighed af installati~
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 16-09-10 09:09

Hej,

Jeg er meget forvirret mht. de produktnøgler som står på
Windows-installationscd'er, og afhængighed i forhold til Windows:
1. Kan jeg på en normal stationær computer godt installere med en tilfældig
Windows-cd, og efterfølgende blot bruge den produktnøgle, som fuldte med
computeren?

Den stationære computer har jeg selv bygget, hvorfor, jeg blot købte Windows
i en butik.

2. Hvordan med Notebooks, er det her vigtigt, at jeg bruger den oprindelige
cd, for at Windows og produktnøgle passer sammen?

Jeg spørger, fordi en eller anden supporter fra HP har fejlinformeret mig,
så jeg ifølge hans kollega nu har spildt 2 dage på at forsøge at
reinstallere en Notebook - og aktivere Windows XP hos Microsoft uden held!

Supporteren, som fejlinformerede mig, sagde at jeg blot kunne bruge en
tilfældig Windows XP-installationscd, hvis jeg blot brugte den produktnøgle,
som stod i bunden af computeren (meget slidt), hvorefter jeg kunne hente
driverne fra HP's hjemmeside.

På forhånd mange tak for svar.

/ Anders

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 09:47

"Anders Boholdt-Petersen" <findesikke@boholdt-petersen.dk> crashed
Echelon writing news:4c91d0ac$0$50444$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> 1. Kan jeg på en normal stationær computer godt installere med en
> tilfældig Windows-cd, og efterfølgende blot bruge den produktnøgle,

Du kan ikke bruge et tilfældigt installationsmedie!

Efterfølgende er kun baseret ud fra XP, der skulle være foretaget visse
ændringer ved distribuering af Vista/Win7. Og oplysninger er baseret ud fra
egen hukommelse, så forbehold for enkelte fejl.

XP kommer i 10 udgaver:
- Windows XP Home
- Windows XP Professional
- Windows XP Professional x64 Edition (64bit med support for 32bit)
- Windows XP Starter - For brug i udviklingsland
- Windows XP Media Center - For specielle medie-PC'er
- Windows XP Tablet PC - For håndholdte maskiner
- Windows XP Embedded - For brug i forbrugerelektronik
- Windows XP Professional x64 - For brug med 64-bit processorer
- Windows XP Home N - Har ikke Windows Media Player installeret
- Windows XP Professional N - Samme som ovenfor

Disse udgaver kommer i 3 distributionsmedier:
- OEM
- Volume
- Retail
- Upgrade

Du kan ikke bruge de forskellige medier på tværs af udgaven eller
distributions mediet.
Med andre ord, du kan ikke bruge en XP Home nøgle med et XP Pro medie, og
ej heller bruge et OEM medie til en Volume licens nøgle.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-09-10 10:50

On 16 Sep 2010 08:46:30 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>XP kommer i 10 udgaver:
>- Windows XP Home
>- Windows XP Professional
Windows XP Professional Volume License
> [...]
>- Windows XP Professional N - Samme som ovenfor
>
>Disse udgaver kommer i 3 distributionsmedier:
Det ville jeg vælge at kalde for:
CD
DVD
Download (leveres kun fra MS)
Preinstalleret

Og hele dynen findes så igen i flere salgsvarianter
>- OEM
>- Volume
>- Retail
>- Upgrade
WGA

Ikke alle udgaver af XP findes i alle salgsvarianter.

> [...]
>Med andre ord, du kan ikke bruge en XP Home nøgle med et XP Pro medie, og
>ej heller bruge et OEM medie til en Volume licens nøgle.

Man man kan benytte en XP pro key som udskiftnings/erstatnings key på
en VL installation.

Der kan også være udfordringer med at få gamle keys fra før SP2 til at
virke ved installation fra et SP3 medie, også selvom man har
slipstreamet sit orginale medie op til SP3.

Er man i tvivl så må man lave en testinstallation, så vil det afslører
sig om man har et medie og en key der passer sammen.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 10:35

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> 2. Hvordan med Notebooks, er det her vigtigt, at jeg bruger den oprindelige
> cd, for at Windows og produktnøgle passer sammen?

Måske. Jeg har lige købt en Medion stationær, og der medfølger en
Windows 7. Jeg har ikke prøvet, men jeg er ret sikker på at den
er låst til min computer (eller en magen til). Man kan f.eks.
slet ikke angive nogen nøgle. Den installerer bare.

Se i øvrigt Bjarkes svar.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 16-09-10 11:09

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> [...]
> er låst til min computer (eller en magen til). Man kan f.eks.
> slet ikke angive nogen nøgle. Den installerer bare.

Måske det er ændret med Windows 7, men umiddelbart ville jeg tro, at det
fungerer som på den Medion jeg havde med XP:
CD'en kunne sagtens bruges ved installation på maskiner af andet fabrikat,
men systemet krævede så aktivering inden 30 dage.
Når så produktnøglen blev udskiftet med en anden, kunne aktivering
foretages.

Har gjort det et par gange, hvor folk havde ødelagt deres egne CD'er, men
altså havde en gyldig produktnøgle

--
vh
Ole C

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-09-10 11:36

Den 16-09-2010 12:09, Ole C skrev:

> [...]
> foretages.
>
> Har gjort det et par gange, hvor folk havde ødelagt deres egne CD'er,

Det er sådan, at nyere mærkevarePCer har info liggende i bios, som
fortæller hvilken licens producenten har aftale om hos MS.
Derfor kan den version af OS, som hører til producentens hardware,
geninstalleres "uden nøgle", idet nøglen fremgår af bios.
En anden version af OS, vil derfor kræve tilhørende nøgle.

finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 11:57

cykelsmeden <news@not2old.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> geninstalleres "uden nøgle", idet nøglen fremgår af bios.
> En anden version af OS, vil derfor kræve tilhørende nøgle.

BIOS kender intet til licens nøgler.

Det eneste som BIOS kender er evt. serienummer på CPU.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 12:23

Bjarke Andersen skrev:

> BIOS kender intet til licens nøgler.

Måake ikke, men derfor kan der godt laves den fidus som
'cykelsmeden' beskriver.

Min tidligere Medion fik udbedret grafikkortet (gratis - en
reklamation). De opgraderede kraftedeme også min BIOS uden at jeg
havde bedt dem om det, så nu virker de medfølgende programmer
ikke mere!

Heldigvis findes der gratis og bedre alternativer.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 12:28

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:fdv396h9n52gobomou9suc6h23dimtlahl@news.dotsrc.org:

> Måake ikke, men derfor kan der godt laves den fidus som
> 'cykelsmeden' beskriver.

Så skal BIOS releases laves specifikt for hver PC og hvert OS hvis
licensnøglen skal ligge der, især hvis brugeren ikke må ændre det.

--
Bjarke Andersen

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-09-10 14:25

Den 16-09-2010 12:57, Bjarke Andersen skrev:
> BIOS kender intet til licens nøgler.

jeg skrev ikke at der var nøgle i bios, men info om fabrikat release etc.

når man installerer [vista] - v7 med samme version som producenten har
købt licens til, registreres maskinen automatisk grundet denne info.

> Det eneste som BIOS kender er evt. serienummer på CPU.
ud fra ovennævnte, virker det som om "nøglen" er indtastet. dette er dog
samme nummer på alle maskiner fra denne producent med den version, og
lykkes kun hvis SLIC info i bios passer overens med winversionen.

søg på System-Locked Preinstallation og SLIC

finn

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 16-09-10 21:29

Hej,

Mange tak for alle de svar, som er kommet i løbet af denne tråd!

Det korte af det lange er:
1. Jeg har igen forsøgt, at tage min egen Windows XP HOME Service Pack 3
(OEM), og installere på Notebooken.

Da jeg efterfølgende indtastede produktnøglen, som stod bag på Notebooken
ville computeren gerne installere Windows, men så snart den skulle aktiveres
hos Microsoft gik det galt igen!

2. Nu har jeg bedt ejeren af Notebooken om at fremskaffe de oprindelige
cd'er, som fuldte med Notebooken, hvorved nøglen burde kunne aktiveres -
ellers er der noget galt!

Et par tillægsspørgsmål, som jeg håber en i gruppen kan svare på:
1. Er der nogle, som har et fif til hvad jeg kan gøre, hvis Windows stadig
ikke vil aktiveres efter, jeg har geninstalleret Windows fra de oprindelige
cd'er?

2. Er den installationsprocedure som skal bruges ved installation af Windows
via de der HP Recovery cd'er den samme som hvis jeg blot bruger en Windows
købt i løs vægt?

3. Vil jeg kunne lave et ISO-image af de oprindelige installationscd'er og
have liggende?

Endelig:
4. Hvad gør man egentlig, hvis den oprindelige installations cd er blevet
væk, og man oprindeligt købte Windows i løs vægt - men stadig har
produktnøglen?

På forhånd tak for svar.

/ Anders

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-09-10 21:42

On Thu, 16 Sep 2010 22:29:18 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<findesikke@boholdt-petersen.dk> wrote:

>Da jeg efterfølgende indtastede produktnøglen, som stod bag på Notebooken
>ville computeren gerne installere Windows, men så snart den skulle aktiveres
>hos Microsoft gik det galt igen!
Så kontakter du MS og så klares det (kalder de det telefonaktivering
?), hvis de spørger om årsagen til at du har behov for aktivering,
siger du som sandt er "geninstallation".

> [...]
>ikke vil aktiveres efter, jeg har geninstalleret Windows fra de oprindelige
Læs ovenstående.

>2. Er den installationsprocedure som skal bruges ved installation af Windows
>via de der HP Recovery cd'er den samme som hvis jeg blot bruger en Windows
>købt i løs vægt?
Ikke nødvendigvis.

>3. Vil jeg kunne lave et ISO-image af de oprindelige installationscd'er og
>have liggende?
Ja.

>Endelig:
>4. Hvad gør man egentlig, hvis den oprindelige installations cd er blevet
>væk, og man oprindeligt købte Windows i løs vægt - men stadig har
>produktnøglen?
Prøver sig frem med alle de installationsmedier man kan få finger i.
Alternativt, kontakter MS og køber et passende medie af dem.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 22:08

> [...]

> ville computeren gerne installere Windows, men så snart den skulle aktiveres

Prøv at ringe til Microsoft. Jeg har glemt nummeret, men man kan
komme frem til en automatisk guide der hjælper en med en ny
aktivering. Jeg har brugt det til min datters bærbare.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-09-10 08:49

"Anders Boholdt-Petersen" <findesikke@boholdt-petersen.dk> crashed
Echelon writing news:4c927fa1$0$50452$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> Notebooken ville computeren gerne installere Windows, men så snart den
> skulle aktiveres hos Microsoft gik det galt igen!

Hvad gik galt. Husk at visse nøgler kun kan aktiveres x antal gange over
internettet. Derefter må man ringe og sige man har foretaget en
reinstallation og så bliver den aktiveret.

Netop det at dit medie acccepterer nøgler viser at du anvender korrekt
medie til korrekt nøgle.

> [...]
> 1. Er der nogle, som har et fif til hvad jeg kan gøre, hvis Windows
> stadig ikke vil aktiveres efter, jeg har geninstalleret Windows fra de

Ring til Microsoft som der står i beskeden, eller anvend et af de utallige
hacks til at omgå aktiveringen. Så længe du har licensen i orden er det vel
ok.

> 2. Er den installationsprocedure som skal bruges ved installation af
> Windows via de der HP Recovery cd'er den samme som hvis jeg blot
> bruger en Windows købt i løs vægt?

Nej ikke nødvendigvis. HP kan have lavet deres eget installationsprocedure.

> 3. Vil jeg kunne lave et ISO-image af de oprindelige
> installationscd'er og have liggende?

Ja. Det er intet galt i at have eller dele kopier af installationsmedier.

> 4. Hvad gør man egentlig, hvis den oprindelige installations cd er
> blevet væk, og man oprindeligt købte Windows i løs vægt - men stadig
> har produktnøglen?

Enten henter et nyt medie på nettet eller ringer til MS og køber et nyt
medie. Kostede 50,- sidst jeg bestilte et.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 11:52

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:83p3961mefbk9sb5pgpf45jd6dtmbf0nlt@news.dotsrc.org:

> [...]
> er låst til min computer (eller en magen til). Man kan f.eks.
> slet ikke angive nogen nøgle. Den installerer bare.

Nøglen er ikke låst. Dit medie du installerer fra, har blot nøglen liggende
i en svarfil til installationen.

Der er intet som forhindrer at tage licensnøglen på din maskine og bruge på
en anden. Det eneste som er låst ved OEM nøgler er det som står i
licensbetingelser.

Derfor at flere butikker sælger OEM licenser fx. sammen med en mus. Det er
så krav at du kun bruger den købte licens så længe musen sidder i maskinen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 12:25

Bjarke Andersen skrev:

> Derfor at flere butikker sælger OEM licenser fx. sammen med en mus. Det er
> så krav at du kun bruger den købte licens så længe musen sidder i maskinen.

Det er ikke et krav som Microsoft stiller. Jeg ringede for et par
år siden netop til Microsoft med det spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-10 12:42

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Derfor at flere butikker sælger OEM licenser fx. sammen med en mus.
> Det er
> så krav at du kun bruger den købte licens så længe musen sidder i
> maskinen.

Det er da vist droppet alle steder efterhånden ?

Jeg har de seneste år købt flere både XP og 7 OEM'er hos bl.a. SHG og
Computersalg.dk og der følger ingen hardware med mere -det man
accepterer i betingelserne er så at de kun installeres på en PC i
licensens levetid......

Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 12:51

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> Computersalg.dk og der følger ingen hardware med mere -det man
> accepterer i betingelserne er så at de kun installeres på en PC i

Dejligt, men det volder jo bare MS svært at bevise hvilken maskine det
oprindeligt skulle følge med, altså ved køb af OEM licens til en i forvejen
anskaffet maskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-10 13:09

> [...]
> Dejligt, men det volder jo bare MS svært at bevise hvilken maskine det
> oprindeligt skulle følge med, altså ved køb af OEM licens til en i

Den følger så ikke med nogen maskine - men ved første installation
registreres hardwaren hos MS, så den derved bliver "låst" til den første
maskine, den installeres på.

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-10 13:28

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
> Den følger så ikke med nogen maskine - men ved første installation
> registreres hardwaren hos MS, så den derved bliver "låst" til den
> første maskine, den installeres på.

Narh - det sker formentlig først ved første aktivering og ikke ved
installationen - men bortset fra at det åbenbart fungerer efter
hensigten, så ved jeg ikke, hvordan det sker i praksis.

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-09-10 13:24

> [...]

> writing news:83p3961mefbk9sb5pgpf45jd6dtmbf0nlt@news.dotsrc.org:

> Nøglen er ikke låst. Dit medie du installerer fra, har blot nøglen liggende

Ja, det er først når den skal aktiveres den bliver låst. Jeg har et par
XP Pro "SP 0" og gider ikke rode med slipstream og bootbar CD. Der er
nogle begrænsninger i XP "SP0".

Jeg har så en XP Pro SP2 fra Dell - men ingen Dell - og lægger den på
først og lader være med at aktivere. Det kører uden problemer helt
automatisk i et hug, fordi produktnøglen allerede ligger på CD'en.

Så benytter jeg en ikke-bootbar USB nøgle med en slipstreamed version
til SP3 af min XP Pro "SP0" OEM og starter installationen fra den Dell
Windows, der nu ligger på HDD'en og erstatter Dell versionen med den,
der kommer fra USB nøglen og indtaster produktnøglen, og aktivere den
til sidst.

Det eneste der er tilbage er en mappe i roden der hedder Dell

Man kan iøvrigt benytte noget i retning af samme metode til at lægge en
Vista Upgrade på en "clean" HDD.

Først installerer man Vista uden at indtaste produktnøglen. Det bevirker
så, at du får en Vista Trail. Derefter kører man opgraderingen med
erstat og indtaster produktnøglen, og efterfølgende aktiveres Vista.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 16-09-10 21:36

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nøglen er ikke låst. Dit medie du installerer fra, har blot nøglen
> liggende
> i en svarfil til installationen.

Skal dette forstås på den måde, at såfremt det er samme installationscd hver
gang der benyttes, og samme produktnøgle, ja så ligger der på selve mediet
en kode - også selvom installationscd'en blev købt i løs vægt?

> en anden. Det eneste som er låst ved OEM nøgler er det som står i
> licensbetingelser.

Hvordan kan det så lade sig gøre, at geninstallere på en helt anden computer
ved brug af samme produktnøgle?

Jeg spørger, da jeg har hørt forlydender om at dette somme tider kan lade
sig gøre.

> så krav at du kun bruger den købte licens så længe musen sidder i
> maskinen.

Kan licensen så se, hvis den pågældende mus ikke installeres?

Hvordan med genåbning hvis en nøgle bliver deaktiveret, kan man få den
genåbnet via Microsoft?

På forhånd tak for svar.

/ Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-10 22:03

"Anders Boholdt-Petersen" <findesikke@boholdt-petersen.dk> skrev i
meddelelsen
> [...]
> installationscd hver gang der benyttes, og samme produktnøgle, ja så
> ligger der på selve mediet en kode - også selvom installationscd'en

Hvis det er en original recovery-/install cd til computeren - så kan det
godt forekomme.

Hvis det er en almindelig OEM CD, så ligger der ingen nøgle på CD'en men
kan bruges med enhver nøgle af samme rype som CD'en......

> Hvordan kan det så lade sig gøre, at geninstallere på en helt anden
> computer ved brug af samme produktnøgle?

Hvis det er en retail version, så er det både muligt og lovligt, så
længe den er slette på den ene PC før den bliver installeret på den
anden.

Hvis det er en OEM version - så KAN det være muligt - men ikke lovligt,
så det kan give problemer med aktiveringen eller senere, når der
installeres opdateringer . ideen med OEM licenser er EN licens til EN PC
og når PC'en dør, så dør licensen.

> Kan licensen så se, hvis den pågældende mus ikke installeres?

Nej - og det bruges ikke mere - se mine svar andre steder i tråden.

> Hvordan med genåbning hvis en nøgle bliver deaktiveret, kan man få den
> genåbnet via Microsoft?

Hvis det er på samme PC, så er der normalt ingen problemer, hvis man
ringer til MS.

Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-09-10 08:53

"Anders Boholdt-Petersen" <findesikke@boholdt-petersen.dk> crashed
Echelon writing news:4c927fa2$0$50452$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> installationscd hver gang der benyttes, og samme produktnøgle, ja så
> ligger der på selve mediet en kode - også selvom installationscd'en

Nej på medier der fulgte med maskinen.

> Hvordan kan det så lade sig gøre, at geninstallere på en helt anden
> computer ved brug af samme produktnøgle?

Fordi mediet ved jo ikke hvilken maskinen der bliver installeret på, om det
var den originale eller en ny maskine. Problemet opstår først ved
aktiveringen.

> Kan licensen så se, hvis den pågældende mus ikke installeres?

Nej, lige en mus aktiverer ikke en gen-aktivering.

> Hvordan med genåbning hvis en nøgle bliver deaktiveret, kan man få den
> genåbnet via Microsoft?

Det kommer an på hvorfor nøglen blev deaktiveret.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kurd

Dato : 16-09-10 12:13

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:83p3961mefbk9sb5pgpf45jd6dtmbf0nlt@news.dotsrc.org...

> [...]
> er låst til min computer (eller en magen til). Man kan f.eks.
> slet ikke angive nogen nøgle. Den installerer bare.

Men får du smidt Medion-dvd'erne væk og er så heldig at have en Fujitsu-dvd
(eksempel) af samme 'type' (OEM, Home, osv.) kan den korrekt installeres på
Medionen og aktiveres med koden bag på Medionen.

Fra : Henning

Dato : 16-09-10 12:51

On Thu, 16 Sep 2010 11:35:18 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>er låst til min computer (eller en magen til). Man kan f.eks.
>slet ikke angive nogen nøgle. Den installerer bare.

Korrekt, der ligger en stadard Medion-nøgle i installationsscriptet.
Sidst jeg reinstallerede min Medion kunne jeg ikke aktivere med denne
standardnøgle, men måtte indtaste min egen personlige fra kabinettet.
Det sker med alle preinstallerede nøgler, efterhånden som de kommer i
omløb og blacklistes af Microsoft.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 17-09-10 14:39

After serious thinking Anders Boholdt-Petersen wrote :
> [...]
> som stod i bunden af computeren (meget slidt), hvorefter jeg kunne hente

Jeg har lavet OEM-medier med WinXP til forskellige fabrikater af pc'ere
når nogen spurgte om jeg kunne reinstallere deres pc, så nedenstående
gælder kun OEM-versioner.

Som grundlag er valgt en Microsoft OEM CD som har fået tilføjet SP3 og
forskellige standarddrivere som chipset, netværk og SATA. For at få den
til at virke på maskiner af forskellige fabrikater, skal man bruge en
produktnøgle samt de fire OEMBIOS-filer. OEMBIOS-filerne indeholder
signaturer som sammenlignes med BIOS i den maskine man installerer.
Hvis der er en match, bliver maskinen automatisk aktiveret. Hvis ikke,
kører installationen fint, men kan ikke efterfølgende aktiveres uden at
man selv skal ringe til Microsoft.

Produktnøglen ligger i filen WINNT.SIF, og denne ligger sammen med de
fire OEMBIOS-filer i i386-mappen på CD'en. Disse kan også hentes ud af
en kørende installation hvis man ikke har CD'en:
http://www.msfn.org/board/Building-a-Pre-activated-CD-from-an-exis-t63258.html

Der kan være forskellige versioner af OEMBIOS-filerne fra samme
leverandør, så de bør altid følge produktnøglen i WINNT.SIF-filen fra
samme installation.

Den produktnøgle der sidder på pc'en kan fint bruges til at installere
med, men sjældent til at aktivere, da Microsoft har spærret den pga.
pirateri:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457078.aspx

Hvis man ikke kan finde OEMBIOS-filerne til en installation, kan man
hente nogle via denne side:
http://www.oembios.net/

Har man ikke en produktnøgle, kan man evt. prøve den der nævnes på
ovennævnte MSTechnet-side.

Ovennævnte har jeg brugt med succes på maskiner fra Dell, Fujitsu, HP,
IBM, Lenovo og Medion.

--
/klaus

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 18-09-10 12:27

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> installationen fint, men kan ikke efterfølgende aktiveres uden at man selv

Tusind tak for informationerne, de er guld vær!

Om ikke andet fordi jeg nu forstår lidt mere af, hvordan det hele hænger
sammen mht. installationsmedier og afhængighed - samt at der er flere måder
hvorpå de kan knyttes sammen.

> [...]
> OEMBIOS-filer i i386-mappen på CD'en. Disse kan også hentes ud af en
> kørende installation hvis man ikke har CD'en:

Jeg gemmer dine links, så jeg kan studere dem nærmere ved lejlighed.

> Der kan være forskellige versioner af OEMBIOS-filerne fra samme
> leverandør, så de bør altid følge produktnøglen i WINNT.SIF-filen fra
> samme installation.

Godt jeg er i gang med at skaffe de oprindelige installationsmedier, så jeg
er sikker på det fungerer.

> Den produktnøgle der sidder på pc'en kan fint bruges til at installere
> med, men sjældent til at aktivere, da Microsoft har spærret den pga.
> [...]
OK.

> [...]
> ovennævnte MSTechnet-side.
>
> Ovennævnte har jeg brugt med succes på maskiner fra Dell, Fujitsu, HP,

OK, jeg tror nok jeg laver et image af det oprindelige installationsmedie,
men tak for tippet.

/ Anders