Min backup HD
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-09-10 20:09

vil ikke starte (og helller ikke mounte, naturligvis). Det er Barracuda
i et kabinet, som jeg ikke huske, hvd hedder. Der står Sun Bright på
kabinettet. Det er købt på anbefaling herinde.

Den lampe, der er i forntpanelet, står bare og blinker eller pulserer
meget hurtigt.

HD'en har ikke været udsat for fysisk overlast.

Hjælp mig. Det er jo vigtigt, da det er min backup.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-09-10 20:19

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> meget hurtigt.
>
> HD'en har ikke været udsat for fysisk overlast.
>
> Hjælp mig. Det er jo vigtigt, da det er min backup.

Undskyld, at jeg har ulejliget jer og måske endda skabt bekymring ?

Nu prøvede jeg så den sidste omformer (som jeg egentlig troede hørte til
en helt anden dimmer). Nu virker det.

Men der er altså ikke mange producenter, der sørger for at skrive på
omfomerne, hvor de hører til. Heller ikke på denne her Mine La Cie
omformere er dog identicerede).

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-10 20:57

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Undskyld, at jeg har ulejliget jer og måske endda skabt bekymring ?

Ja, og især det sidste. Du må altså ikke gøre sådan noget. Vi bliver så
bekymrede for dig, at vi ender som de rene nervevrag

> [...]
>
> Men der er altså ikke mange producenter, der sørger for at skrive på
> omfomerne, hvor de hører til. Heller ikke på denne her Mine La Cie

Det er irriterende med alle de omformere. Heldigvis er Apple en af de
fabrikanter, der prøver at gøre noget ved det. Der er ikke omformer på
Time Capsule, det nye AppleTV og vist nok den nye Mac mini. Den
originale Mac mini, som vi har en af, har en strømforsyning, der er lige
så stor som computeren.
Jeg tror, det er den teknologiske udvikling, som gør det muligt
at indbygger strømforsyningerne. Da vi gik i skole, bestod sådan en
transformator jo af to spoler, så lysnettets spænding på 230 Volt bliver
lavet om til typisk 5-12 Volt, som apparatet bruger. Nu om dage er der
slet ikke spoler i transformaturer. De virker ved nogle transistorer,
små kredsløb og lidt magi. Min kone har en lidt ældre Pure DAB-radio.
Den originale transoformator var enormt stor og tung. Den skulle levere
12 Volt og 1.200 mA. Sidste år var der en, der skubbede til den, så det
ene stikben knækkede. De var nemlig fast monterede, så den hang i de to
stakkels stikben med hele sin vægt. Jeg havde en universel transformator
med variabel spænding og forskellige stik liggende. Den kunne kun levere
350 mA og kunne slet ikke trække radioen.
Jeg kunne ikke umiddelbart finde en ny transformator fra Pure på
nettet, så jeg gik ned til en elektronikforretning. Han fortalte mig så
om de nye transformatorer uden spoler, som er langt mindre og lettere.
Jeg fik en lille elegant en på størrelse med en lille æske rosiner, som
kan levere 1.400 mA og mageligt trække radioen. Det er en meget mere
elegant løsning end den originale. Stikket i radio-enden passede
heldigvis også. Det er et af de runde standardstik, som dog findes i
flere størrelser. Hvis ens elektriske apparater ellers ikke har et helt
specielt stik, så kan man finde uoriginale strømforsyninger. Bare
spændingen og polariteten er rigtig, og den kan levere nok strøm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-09-10 21:27

> Ja, og især det sidste. Du må altså ikke gøre sådan noget. Vi bliver så
> bekymrede for dig, at vi ender som de rene nervevrag

Jeg tænkte da naturligvis på dig mht til bekymringer. Jeg var sikker på,
at du villle blive lettere bekymret. Men nervevrag, det bliver du vist
ikke.

> [...]
> specielt stik, så kan man finde uoriginale strømforsyninger. Bare
> spændingen og polariteten er rigtig, og den kan levere nok strøm.

Tak for din lange udredning. Dr. Monsters brevkasse har fået en ny
dimension og nået nye højder

Jeg har faktisk osse en Pure DABradio. Jeg bruger den aldrig. Blev så
irriteret over, at den sendte den samme musik igen og igen, men det er
jo osse noget DR-noget, og de elsker genrbug/genudsendelser. Men de
smider trofast, ældre medarbejdere væk. Og nu forlyde de, at de skal ud
og ansætte folk om ca. fire måneder. Flere smilende tandsæt med talefejl
og med manglende kendskab til dansk grammatik.

Men den der PURE, vil du have den? Vil en af drengene? Den spiller altså
ikke højt nok til min brug.

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-10 21:53

> [...]

> og ansætte folk om ca. fire måneder. Flere smilende tandsæt med talefejl
> og med manglende kendskab til dansk grammatik.

Var det ikke i starten, da de kun havde programmer med temaer som pop,
jazz, sport, nyheder etc. I dag kan man jo høre de helt almindelige DR
program 1, 2 og 3 på DAB-radio. Så er den jo ikke meget anderledes end
gammeldags FM-radio. Man mangler vist bare P4 i lokaludgaver.

> Men den der PURE, vil du have den? Vil en af drengene? Den spiller altså
> ikke højt nok til min brug.

Det er da muligt, hvis du ikke vil give den en ny chance i henhold til
ovenstående. Vi har sådan set allerede en del radioer, men jeg kunne da
godt bruge en radio uden skrat nede i cykelværkstedet. Kan du huske,
hvad det er for en model?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-10 21:55

> Var det ikke i starten, da de kun havde programmer med temaer som pop,
> jazz, sport, nyheder etc.

DR har en masse "jukebox" kanaler på DAB ... (den bedste er stadig DR
Rock, mest fordi der kommer sort Søndag om .. ja, søndagen)

> I dag kan man jo høre de helt almindelige DR
> program 1, 2 og 3 på DAB-radio. Så er den jo ikke meget anderledes end
> gammeldags FM-radio. Man mangler vist bare P4 i lokaludgaver.

DR mangler at udytte mulighederne ved DAB ... men det skal der jo penge
til ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-10 04:06

> Man mangler vist bare P4 i lokaludgaver.

Så vidt jeg ved, er den på program 5?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-10 22:52

> Så vidt jeg ved, er den på program 5?

5!(?) Har DR nu fem kanaler?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-10 04:08

> 5!(?) Har DR nu fem kanaler?

Det ved jeg ikke, men når jeg hører P4 på 96,5, siger speakerne ofte
noget med: "...bla, bla på P4 og DAB-kanal 5".?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-10 00:54

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Men der er altså ikke mange producenter, der sørger for at skrive på
> omfomerne, hvor de hører til. Heller ikke på denne her Mine La Cie

Ja, jeg vil give dig ret i, det er en særdeles dårlig uvane, de ikke
påfører, hvad de omformere hører til. - Jeg har fx. en halvstor fætter
liggende, jeg ganske enkelt ikke aner, hvor den hører hjemme... - Men
godt, det ikke var andet ...trods alt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-10 07:44

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> påfører, hvad de omformere hører til. - Jeg har fx. en halvstor fætter
> liggende, jeg ganske enkelt ikke aner, hvor den hører hjemme... - Men

det samme her .. dog kan jeg som regel matche dem med dimsen pga.
Volt/Ampere angivelser (og stikket i sig selv)

Men de bliver jo købt som bulk/oem og er derfor ikke lavet af dem som
sælger dig dimsen.

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-09-10 08:31

On 17-09-2010 08:44, Thomas von Hassel wrote:

> det samme her .. dog kan jeg som regel matche dem med dimsen pga.
> Volt/Ampere angivelser (og stikket i sig selv)
>
> Men de bliver jo købt som bulk/oem og er derfor ikke lavet af dem som
> sælger dig dimsen.

Jeg kender også problemet og kan ikke forstå at producenten ikke lige
får klistret et firma-/produktnavn på omformeren. SÅ dyrt kan det da
ikke være ?

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-10 17:21

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Jeg kender også problemet og kan ikke forstå at producenten ikke lige
> får klistret et firma-/produktnavn på omformeren. SÅ dyrt kan det da
> ikke være ?

hvis du køber dem 100.000 stk. af gangen så måske ... LaCie f.eks. står
der jo LaCie på ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-10 22:52

> hvis du køber dem 100.000 stk. af gangen så måske ... LaCie f.eks. står
> der jo LaCie på ..

Jeg må hellere lige understrege, at Apple altid får specialdesignet
deres strømforsyninger/omformere. De er som regel ret lækre, men det er
jo også en af grundene til, at Apples produkter ligger i den højere
prisklasse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-10 13:37

Thomas von Hassel wrote:

> det samme her .. dog kan jeg som regel matche dem med dimsen pga.
> Volt/Ampere angivelser (og stikket i sig selv)
>
> Men de bliver jo købt som bulk/oem og er derfor ikke lavet af dem som
> sælger dig dimsen.

Sandt nok, men fx. når der står NewerTechnologies på en adapter, så véd
man jo, de kun kan bruges til NewerTech og Mercury produkter, - og så er
det bare at se, om det er med std. 6,5mm pin-stik eller 9-polet
balanceret DIN-stik... - Men hvor pokker bruges en OCC
110-240v/5,5v/2,2Ah strømadapter? (såvidt jeg kan se, det står megasmåt)
med 8,5mm pin-stik? - Det skal lige nævnes, at OCC er verdens største
producent af eksterne strømadaptere...

Umiddelbart ville jeg formode, det kunne være til noget harddiskværk,
men jeg har aldrig haft harddiske med heavy-duty adaptere... - Det
eneste, jeg kan komme på, er, at det måske stammer fra en kasse med 5x
Iomega jaz drev + 3x 250mb zipdrev + 22 zip diske og 15 jaz diske, jeg
fik fra en bekendt i New Zealand - mod kun at betale porto... - Men på
de Iomega adaptere, jeg har, står der 'Made for Iomega'...

Jeg havde/har også en lille 115-230v/6v/350mAh OCC med 6,5mm pin-stik,
som jeg heller ikke aner, hvor stammer fra, men den fandt jeg ud af
kunne bruges til min NewCrest skakcomputer, så den har da fået et nyt
'hjem'.

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 17-09-10 10:50

On 16 Sep., 22:52, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nej. Du skal sætte en lille mærkeseddel på alle dine transformatorer og
> opladere, så du ved, hvad de hører til. Jeg har selv ofte overvejet at
> gøre det.
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej

For flere år siden begyndte jeg med at ridse (diskret) et nummer
mellem benene på 240v stikket, og det samme nummer er lige så diskret
ridset/skrevet/påklistret apparaterne. En liste på computeren holder
også styr på numrene, så jeg ikke har strømforsyninger liggende til
kasserede apparater.

--
MVH
Leif Langgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-10 21:14

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
> styr på numrene, så jeg ikke har strømforsyninger liggende til kasserede

Du er nu blevet stemplet til at lide af OCD ... :)

/thomas

Fra : Langgaard

Dato : 17-09-10 16:01

On 17 Sep., 22:14, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Du er nu blevet stemplet til at lide af OCD ... :)

Hi hi...

Ja det kunne lyde sådan, men når man interesserer sig for foto
(kameraer), computere, hifi og ellers har huset fuld af alt andet der
kræver en strømforsyning (pladespiller, printere, externe diske,
telefonsvarer, trådløse telefoner, samt husstandens 5 mobiler), så er
der virkelig noget at holde styr på, jeg har rundet de 25 numre.

--
MVH
Leif Langgaard

Fra : Per Jensen

Dato : 18-09-10 19:36

On 16/09/10 21.19, Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Men der er altså ikke mange producenter, der sørger for at skrive på
> omfomerne, hvor de hører til. Heller ikke på denne her Mine La Cie

Der var du heldig.

Du kunne lige så godt have sat en adaptor til der brændte disk + kabinet
af, så for fremtiden, mærk transformatorene så du ved hvad de hører til
(som skrevet andetsteds her i tråden)

// Per.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-09-10 20:23

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-09-10 21:27

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-10 21:53

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-09-10 23:33

cykelstativ@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Da vel ikke noget med RTFM? Vel?

Ridse TilhørsForholdet Meget dybt, jojo.

Du skal naturligvis skrive på omformeren hvilken dimmer den hører til!

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-10 23:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100916 <nospam0002+20100916@gmail.com> wrote:

> Ridse TilhørsForholdet Meget dybt, jojo.
>
> Du skal naturligvis skrive på omformeren hvilken dimmer den hører til!

Den forkortelse var du ondehyleme længe om at finde på
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-09-10 15:37

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Den forkortelse var du ondehyleme længe om at finde på

Hvordan præcis skal den Onde hyle dig og kræver det lokalbedøvelse?

Nej, det tog såmænd ikke så længe. Det burde du da også vide med din
brevkasse - man skal ikke bruge dagevis på et svar

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-10 22:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100916 <nospam0002+20100916@gmail.com> wrote:

> Hvordan præcis skal den Onde hyle dig og kræver det lokalbedøvelse?

Helst.

> Nej, det tog såmænd ikke så længe. Det burde du da også vide med din
> brevkasse - man skal ikke bruge dagevis på et svar

Du var da to timer om at svare. Jeg svarede indenfor en halv time. Det
var måske ikke så morsomt, men mere informativt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-09-10 23:02

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Helst.

SÃ¥dan er det med de moderne mennesker!

Næh, da JEG var ung der amputerede de uden bedøvelse på sejlskibene
efter modstanderen havde fyret en bredside af. Ikke så meget pjat, bare
hurtigsavning.

> Du var da to timer om at svare. Jeg svarede indenfor en halv time. Det
> var måske ikke så morsomt, men mere informativt.

Nåh, jeg troede det var fra jeg læste indlægget til jeg svarede. Min fejl.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-10 23:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100917 <nospam0002+20100917@gmail.com> wrote:

> Sådan er det med de moderne mennesker!
>
> Næh, da JEG var ung der amputerede de uden bedøvelse på sejlskibene
> efter modstanderen havde fyret en bredside af. Ikke så meget pjat, bare
> hurtigsavning.

og masser af rom...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-10 23:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100917 <nospam0002+20100917@gmail.com> wrote:

> Nåh, jeg troede det var fra jeg læste indlægget til jeg svarede. Min fejl.

Det ville da være alt for svært at kontrollere for os andre. Hvis man
vil være med i førerfeltet, så skal man bare være online 24/7.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-10 08:49

> Det ville da være alt for svært at kontrollere for os andre. Hvis man
> vil være med i førerfeltet, så skal man bare være online 24/7.

Det har jeg da ingen ambitioner om. Har du fået flere døgnvagter med
dén holdning så du kan få nogen indlæg fra hånden?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-10 19:10

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100917 <nospam0002+20100917@gmail.com> wrote:

> Det har jeg da ingen ambitioner om. Har du fået flere døgnvagter med
> dén holdning så du kan få nogen indlæg fra hånden?

Næ. Jeg har bare en frygtelig tendens til at lave overspringshandlinger,
så jeg sidder og leger med computeren i stedet for at foretage mig noget
fornuftigt. Dårlig vane.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-10 21:46

> Næ. Jeg har bare en frygtelig tendens til at lave overspringshandlinger,
> så jeg sidder og leger med computeren i stedet for at foretage mig noget
> fornuftigt. Dårlig vane.

Det er en folkesygdom tror jeg ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-10 11:41

> Det er en folkesygdom tror jeg ...

Så er jeg beroliget. Jeg troede bare, det var mig, der var noget galt
med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-09-10 19:35

> Næ. Jeg har bare en frygtelig tendens til at lave overspringshandlinger,
> så jeg sidder og leger med computeren i stedet for at foretage mig noget
> fornuftigt. DÃ¥rlig vane.

Måske hvis du smører Go'negl på tastaturet?

Ellers er det da fornuftigt nok

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-10 11:41

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100918 <nospam0002+20100918@gmail.com> wrote:

> Måske hvis du smører Go'negl på tastaturet?
>
> Ellers er det da fornuftigt nok

Nu sidder jeg jo ikke og slikker på tastaturet. Det er heller ikke
fordi, jeg ikke må bruge computeren. Meget af det "fornuftige", jeg skal
lave, er skam skriverier på computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-09-10 12:38

> [...]

> Nu sidder jeg jo ikke og slikker på tastaturet. Det er heller ikke
> fordi, jeg ikke må bruge computeren. Meget af det "fornuftige", jeg skal

Ak, det minder mig om min specialetid. Der kan vi seriøst tale om
overspringshandlinger i bunkevis (men jeg kom i mål alligevel).

Det var iøvrigt der jeg blev introduceret til lynskak på nettet. En
rigtigt god måde at fordrive nogen minutter :)