Ferrocement bundbehandling?
Fra : Henrik

Dato : 07-08-01 13:01

Erfaringer med alternativer til epoxy efterlyses.

Min ferrocement motorsejler er behandlet med epoxy. Det fungerer ikke godt
under vandlinjen, da der opstår væskefyldte bobler (formentlig syreholdige).
Så vidt vides har mange andre oplevet samme problem. Der er forskellige
teorier om årsagen. Over vandlinjen er der ikke problemer.

Jeg har læst anbefalinger af alternative 1-komponent produkter fra Sigma,
International og Sika, herunder tjærevenyl, venylmaling (staves det med e
eller i ?) og cementbehandlingsmidler til svømmebasiner, men hvem har
konkrete erfaringer?

Mvh. Henrik

Fra : Thunderheart

Dato : 07-08-01 18:51

Hej Henrik

Har du spurgt Egon hos selvbyggerne. Han er vist den person i Norden der
ved mest om det omtalte problem. Vi har ikke direkte dårlige erfaringer med
epoxy på en 45" ferro Yacht. Vi har en teori om at "bylderne" på en epoxy
behandlet bund opstår når enten bunden er fugtig eller der er en meget høj
luftfugtighed når epoxyen påføres. Prøve at tage en snak med Egon. Eller
send ham en mail på egonback@post10.tele.dk Der findes også en del råd på
Selvbyggernes hjemmeside http://www.lystsejleren.dk/selvbyggerne/ Håber det
kan hjælpe dig lidt på rette vej.

MVH
Jes Nielsen, Mobby Dick

Fra : Henrik

Dato : 08-08-01 07:21

Tak for svaret Jes.
Utilstrækkelig tørring før behandling med epoxy er måske årsagen. Men, hvad
er tør nok? Og er årsagen er en anden, ville det være kedeligt at behandle
endnu en gang med epoxy.

Ja, jeg har set Egons råd, som netop siger "aldrig mere epoxy". Jeg søger
erfaringer med alternative produkter.

Mvh. Henrik