Nye sommerdæk. Hasstighedskoder m.m.
Fra : JS

Dato : 14-09-10 20:33

Jeg skal have udskiftet mine Continental premiumcontact2 (205/55-16) på min
Modeno og overvejer dette års testvinder (fdm/adac):
Pirelli Cinturato P7 (vandt i 225/45-17) (P6 vandt i 185...)

Jeg kommer aldrig til at køre over 180 med dækkene så umiddelbart burde
hastighedskode H være fint.
Fdm har testet i W-klassen, men det er vel de færreste der kommer op på de
hastigheder
Er der fordele ved at smide dæk med kode V eller W på børnecontaineren?

På daekonline.dk kan man få Cinturato i to (tre) udgaver:
Cinturato P7 205/55 R16 91V BSW
Cinturato P7 205/55 R16 91W BSW
Cinturato P7 205/55 R16 91W ECOIMPACT,BSW

Er der nogen der kender forskellen?

Er der andre dæk jeg bør have i kikkerten?

På forhånd tak

Fra : JS

Dato : 14-09-10 20:42

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg skal have udskiftet mine Continental premiumcontact2 (205/55-16) på
> min Modeno og overvejer dette års testvinder (fdm/adac):
Mondeo naturligvis

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-09-10 14:00

On 14 Sep., 21:41, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:

> Mondeo naturligvis

Jeg vil mene, at du er nødt til at have en hastighedskode, der minimum
rækker til bilens tophastighed. I hvert fald hvis du kører til
Tyskland

Leo

Fra : alexbo

Dato : 14-09-10 21:13

"JS" skrev

> Er der fordele ved at smide dæk med kode V eller W på børnecontaineren?

Nej, jo højere hastighed jo ringere noget andet.
Du skal så ikke gå under hvad bilen kan køre det er ikke lovligt, undtaget
vinterdæk.

Et dæk er et kompromi mellem forskellige ønsker og krav, når kravene til
hastigheden øges må man slække på de andre krav.
Komfort, vedhæftning holdbarhed o.s.v., skal de kunne køre rigtigt stærkt er
alt andet ligegyldigt, de må bare ikke blive flået i stykker af hastigheden.

Det er derfor at vinterdæk er lovlige selv om de kun opfylder kravet til 160
km/t, man kan ikke lave et godt blødt vinterdæk med god vedhæftning hvis det
også skal kunne køre stærkt.

mvh
Alex Christensen

Fra : JS

Dato : 14-09-10 21:38

> "JS" skrev

> Nej, jo højere hastighed jo ringere noget andet.
> Du skal så ikke gå under hvad bilen kan køre det er ikke lovligt, undtaget
> vinterdæk.

Tophastighed er vist ca 195 så kode H (210) rækker rigeligt.

> [...]
> er
> alt andet ligegyldigt, de må bare ikke blive flået i stykker af

Ja, så er der jo ingen grund til at "upgrade". Det er der vist mange der
ikke ved...

Fra : alexbo

Dato : 14-09-10 22:18

"JS" skrev

> Ja, så er der jo ingen grund til at "upgrade". Det er der vist mange der
> ikke ved...

Ja jeg tror der er mange der regner med at et dæk der kan tåle at køre
stærkt må være bedre eller af bedre kvalitet end andre.

Men det er ikke ret meget anderledes end med dæk der kan bære meget,
såkaldte varevogndæk, de dæk du nævner har en bærekode på 91, det betyder at
det kan bære 615 kg.
Det er fint til din bil der er ingen grund til at købe et dæk med f.eks. 102
der kan bære 850 kg, det er fint til en varevogn, men du har ingen glæde af
det, det er bare hårdt og stift at køre med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-09-10 23:30

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cinturato P7 205/55 R16 91V BSW
> Cinturato P7 205/55 R16 91W BSW
> Cinturato P7 205/55 R16 91W ECOIMPACT,BSW

Det første har Runflat. Det har nummer 2 ikke.
ECOIMPACT er ikke nævnt i Pirellis egen oversigt, men det er sikker (tror
jeg) noget der er blødere end de andre.
Umiddelbart ville jeg ikke hoppe på det sidste. De "meget miljøvenlige" dæk
jeg har set har ikke været særligt holdbare.
Det "gamle" P7 har jeg haft på et par gange, og det har sådan set været OK.
God holdbarhed, pris og køreegenskaber.
De er mit "backup-valg" hvis der ikke lige er Contier på lager
Kører dog helst Premium Contact 2 i størrelsen 205/55-16.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved