Hvordan ser man om der er betalt moms
Fra : Henk Møller Rasmusse~

Dato : 14-09-10 18:47

Hej

I forbindelse med køb af en brugt bil (2004) på gule plader er jeg kommet i
tvivl om hvordan man konstaterer om der er betalt moms på bilen, dvs. at den
kan bruges til privat personbefordring.
Sælger, der formelt set er et firma, anfører bilen som momsfri og den har
tillige været brugt privat.
Som udgangspunkt betvivler jeg ikke oplysningerne men hvor står det egentlig
henne?

Mvh.

Fra : alexbo

Dato : 14-09-10 19:47

"Henk Møller Rasmussen" <henk_remove_this@bassethound.dk> skrev

> [...]
> tillige været brugt privat.
> Som udgangspunkt betvivler jeg ikke oplysningerne men hvor står det

Ingen steder, det er også ligegyldigt for en privat køber, for en
erhvervskøber der ønsker at fratrække moms har det betydning, han skal købe
en bil+moms.
En privat kan være ligeglad, en bil til 40.000 kr.+ moms er det samme som en
bil til 50.000 kr.
Jeg citerer lige mig selv fra en tidligere tråd.

Momsen er altid betalt.
Hvis du vil købe en varevogn af en blikkenslager og han viser dig at den har
han købt for 3 år siden for 120.000 kr plus moms ialt 150.000 kr.
Så aner du alligevel ingenting om hvorvidt han har fratrukket denne moms i
sit regnskab.
Motorkontoret ved det heller ikke, de ved kun om bilen er registreret til
privat, erhverv eller blandet.
SKAT ved det heller ikke, de kan kun se hans årsregnskab.

Hvis de vil vide mere bliver de nødt til at gennemgå regnskabet, se alle
momsbilag for at se om bilmomsen er med i bunken.
De kan jo heller ikke uden videre se om han har trukket momsen fra en privat
vaskemaskine fra.
Eller måske trukket moms fra der er det rene digt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Craner

Dato : 14-09-10 19:53

"Henk Møller Rasmussen" <henk_remove_this@bassethound.dk> skrev i
meddelelsen news:4c8fb4f7$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> tillige været brugt privat.
> Som udgangspunkt betvivler jeg ikke oplysningerne men hvor står det

På kvitteringen.
Hvis du betaler bilen vil der ikke være anført moms på kvitteringen.
Hvis du ser på registreringsattesten står der enten personbil eller
Godstransport privat/erhverv.
Står der kun erhverv kan jeg godt forstå at du er i tvivl.

vh
Poul

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-09-10 20:18

On Tue, 14 Sep 2010 19:46:36 +0200, "Henk Møller Rasmussen"
<henk_remove_this@bassethound.dk> wrote:

> [...]
>tillige været brugt privat.
>Som udgangspunkt betvivler jeg ikke oplysningerne men hvor står det egentlig

Det er da så simpelt.
Du køber bilen, betaler den aftalte pris.

Indregistrerer bilen til privat brug og vupti - der skal betales
afgift for privat brug og du får en papegøjeplade eller måske en af de
der gyselige "må bruges privat"-mærkater. Det er et spørgsmål om DU
fratrækker momsen i dit regnskab eller ej - bilens fortid er sådan set
ligegyldig for dig, hvis du skal bruge den privat.

Hvis du er erhvervsdrivende er det derimod vigtigt at få en faktura
med moms, så man kan trække det fra i regnskabet såfremt bilen
udelukkende eller delvis skal køre som erhvervsbil.

Fra : Henk Møller Rasmusse~

Dato : 14-09-10 20:40

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> [...]
> med moms, så man kan trække det fra i regnskabet såfremt bilen
> udelukkende eller delvis skal køre som erhvervsbil.

Hej igen
Først og fremmest tak for de hurtige og grundige svar. Lad mig lige
opsummere for at være helt sikker på jeg har forstået:

Jeg køber en bil af et firma. Det er inderligt ligegyldigt om bilen er eksl.
moms eller momsfri (for at bruge de termer som Bilbasen bruger) medmindre
jeg selv har et firma jeg skal anvende den i. I så tilfælde kan jeg
fratrække momsen hvis den allerede er betalt.
Men i mit tilfælde, hvor jeg vil anvende den til privat kørsel, er det
ligegyldigt. Når jeg ejerskifter den så anfører jeg at jeg vil bruge den til
privatkørsel og får som "gevinst" en lille mærkat og ret til at betale
misundelsesafgift.
Told og/eller Skat kommer ikke efter mig med krav om at betale yderligere
25% af bilens pris??????

Er det rigtigt forstået?

Mvh.
Henk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 14-09-10 20:49

On Tue, 14 Sep 2010 21:39:38 +0200, "Henk Møller Rasmussen"
> [...]

>misundelsesafgift.
>Told og/eller Skat kommer ikke efter mig med krav om at betale yderligere

Ja - momsen er en sag mellem sælger og Told/Skat.
Du køber en vare som privatperson incl. moms - den moms er det så
sælgers problem at regnskabsføre og berigtige - på samme måde som en
værkstedsregning eller en pakke pålæg i den lokale butik.

Fra : alexbo

Dato : 14-09-10 21:03

"Henk Møller Rasmussen" skrev

> Told og/eller Skat kommer ikke efter mig med krav om at betale yderligere
> 25% af bilens pris??????
>Er det rigtigt forstået?

Nej nej nej nej nej nej, ja.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henk Møller Rasmusse~

Dato : 14-09-10 21:19

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Henk Møller Rasmussen" skrev

> Nej nej nej nej nej nej, ja.
>
> mvh
> Alex Christensen

Tusind, tusind, tusind, tusind, tusind, tusind, tak.

Mvh.
Henk