MS Windows
briani 27239
Opdeling i drev
Fra : Erik

Dato : 14-09-10 17:18

Jeg har en halvgammel PC, dog med installeret Windows 7 Home Premium 32 Bit,
hvor harddisken traditionelt er opdelt i drev C og D. - Hver gang der
installeres et program foreslår systemet, at det placeres i C, og det har
jeg altid sagt ja til.
Problemet opstår, hvis jeg skal geninstallere Windows. Så går alle
programmerne tabt, og det giver en masse ekstra arbejde.
Er det ikke muligt at lade programmer installere på drev D, således at de
ikke bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der på drev C kun
er selve operativsystemet?
Mvh
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-10 17:40

Erik wrote:
> [...]
> at de ikke bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der
> på drev C kun er selve operativsystemet?

Du har jo selv givet svaret.....undlad at svare ja og
definer selv stien til dine programmer. Du skal dog
være klar over at mange programmer installere
flere filer bla. dll og andre i din windows mappe.

Du kan med fordel bruge et ghost program til at
genskabe dit c drev med, så for du også de
program filer med der er installeret på c drevet

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-09-10 17:42

"Erik" <erik.kirkeby@gmail.com> skrev :

>Er det ikke muligt at lade programmer installere på drev D, således at de
>ikke bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der på drev C kun
>er selve operativsystemet?

Med meget få undtagelser vil du ikke kunne undgå en
geninstallation af programmer, selvom de ligger på et andet drev
end Windows gør.

Stort set alle programmer lægger noget i registreringsdatabasen
og mange også noget i windowsmappen og/eller mappen application
data.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Rado

Dato : 14-09-10 17:50

On Tue, 14 Sep 2010 18:17:38 +0200, "Erik" <erik.kirkeby@gmail.com>
wrote:

> [...]
>ikke bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der på drev C kun

Det duer ikke med de fleste programmer, da de lægger den del ting og
informationer på C alligevel, bl.a. i registry. Geninstallerer man så
systemet på C, fungerer programmerne ikke ordentligt.

Det er meget smartere at lave et image af systemdisk/partition når alt
er installeret og kører som det skal, og så bare køre det ind hvis
systemet eller disken bryder ned og kræver geninstallation, det tager
kun få minutter så er man oppe at køre igen på et friskt system. Husk
at tage backup af alt af værdi der er tilføjet efter image er lavet.

Nogle image programmer kan også lave incremental eller differential
backup så man med mellemrum kan opdatere imaget med de seneste
ændringer, uden at skulle lave et nyt image af hele disken.

Det er bedst at lægge sit image på en anden (f.ex. USB) disk end den
systemet ligger på, eller evt. på DVD, så man ikke mister det hvis
selve disken bryder ned.

Jeg bruger selv Image for DOS/Windows:

http://terabyteunlimited.com

der er godt og stabilt, men der findes mange andre image programmer.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Ole C

Dato : 14-09-10 18:04

Erik skrev blandt andet:

> [...]
> at de ikke bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der
> på drev C kun er selve operativsystemet?

Andre har forholdt sig til det upraktiske i at installere programmer på
D-drevet, men du bør ubetinget lægge alle data på en anden partition end den
hvor operativsystemet er - altså billeder, dokumenter, mails etc.
Selv har jeg også IE's Favoritter og Desktoppen liggende på D-drevet, så ved
en reetablering af C-drevet med Acronis True Image (som jeg bruger),
fungerer alt som før.
Men husk at ved et nedbrud af harddisken, går det formentlig ud over alle
partitionerne, så backup er stadig et must.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-10 18:23

Erik skrev:

> [...]
> hvor harddisken traditionelt er opdelt i drev C og D. - Hver gang der
> installeres et program foreslår systemet, at det placeres i C, og det har

Det siger jeg altid nej til.

> Problemet opstår, hvis jeg skal geninstallere Windows. Så går alle
> programmerne tabt, og det giver en masse ekstra arbejde.

Netop.

> Er det ikke muligt at lade programmer installere på drev D, således at de
> ikke bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der på drev C kun
> er selve operativsystemet?

Jo og nej. Nogle programmer giver ikke nogen valgmulighed - de
lægger sig på C-drevet.

Hvis der er en valgmulighed, benytter jeg mig af den og lægger
'seriøse' programmer på D og mindre seriøse på G. Det fungerer
fint.

Imidlertid slipper man ikke for at geninstallere alle de
programmer der er flyttet fra C. Nogle af dem fletter nemlig
indstillinger ind i systemet på C, og så kan de kun genroprettes
ved en ny installation.

De programmer der kaldes "portable", er beregnet til at kunne
køre fra en USB-pind, og derfor lægger de alle deres
indstillinger i deres egen mappe. De skal altså aldrig
geninstalleres. Desuden er der progreammer der er født med den
egenskab. Det var faktisk den eneste type dengang vi brugte DOS.

Hvis man bruger et imageprogram, kan man endda slippe for at
geninstallere programmer selv om de roder på C-drevet. Man venter
nemlig med at tage et image til alt er installeret. Så går en
retablering automatisk og uden fornyet installation.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-10 23:55

Kerim Ellentoft wrote:

> Med meget få undtagelser vil du ikke kunne undgå en geninstallation af
> programmer, selvom de ligger på et andet drev end Windows gør.

Enig, sådan er Windows.

Vælg et OS med en ordentlig pakke manager, så er en geninstallation
klaret på kort tid.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-10 00:52

Jesper Lund skrev:

> Enig, sådan er Windows.

Med et imageprogram er man ude over det problem. Og så få er
undtagelserne nu altså heller ikke. Af mine 22 arbejdsprogrammer
(hvor OpenOffice tæller 1) kører de 20 uden geninstallation.

Et par stykker af dem mister lidt opsætning, men den skulle
alligevel rettes til efter en nyinstallation.

--
Bertel

Fra : Vidal

Dato : 15-09-10 11:33

Den 14-09-2010 18:17, Erik skrev:
> [...]
> bliver omfattet af en geninstallation, og således, at der på drev C kun er selve

Jo, måske. Men registreringsdatabasen vil blive ødelagt af
en geninstallering.

Måske kan du bruge CCleaner til at lave en komplet back-up
af registringerne og således få alle programmer med videre,
ved at geninstallere back-up'en efter opdateringen?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard