Perkins 4.108
Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 16:44

Jeg overvejer at købe båd med en Perkins 4.108 motor.
Når jeg får motornummeret finder jeg også årgangen, men den ligger et sted
mellem 1970 og 1987.
4.108 blev produceret frem til 1990, så vidt jeg er informeret.

Kan jeg regne med at have motor i mange år?
Kan jeg regne med at skulle skifte den inden længe?

Der er ingen informationer om eventuel renovering, men motoren blev lagt i
båden i 2000
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-09-10 18:36

"P.G. Thomsen" <news(a)perthomsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg regne med at skulle skifte den inden længe?
>
> Der er ingen informationer om eventuel renovering, men motoren blev lagt i

Sikkert udemærket motor.
Bare du lige husker at + er ført til stel og omvendt.
Eller hvad det nu hedder Menener bestemt at kunne huske det omvendt,

"Thulfen"

Fra : Torben Henriksen

Dato : 15-09-10 00:53

Hej Per

Perkins 4.108 og 4.107 er er efter min opfattelse en meget stabil og
driftssikker motor.

> Kan jeg regne med at have motor i mange år?
Det er jo spørgsmålet hvordan den er blevet vedligeholdt. Er den blevet
passet med
eftersyn (olie, impeller, el-system m.m.) er den næsten ikke til at
ødelægge.
Du skriver ikke hvor mange timer den har kørt.?
Hvis motoren er ilagt i 2000 kan det være en brugt renoveret, jeg mener ikke
Perkins producerede den type efter 1985.
Prøv at ringe til Fred Rasmussen i Odense tlf. 65560560

Jeg havde en Tresfjord med en Perkins 4.108 på 48 HK. fra 1978 kørt 2400
timer
aldrig nogen problemer.
Min nuværende båd er en Apollo 32 med 2 x 84 HK. Perkins 4.108 fra 1975.
Motorerne er nyrenoverede i 2009 og de spinder som to små missekatte, der er
dog
et 'men' det kan godt være svært at få reservedele.

Mvh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 06:41

"Torben Henriksen" skrev:
> [...]
> Min nuværende båd er en Apollo 32 med 2 x 84 HK. Perkins 4.108 fra 1975.
> Motorerne er nyrenoverede i 2009 og de spinder som to små missekatte ...

Tak - jeg har heller ikke læst noget skidt om Perkins. Måske synes jeg, at
der var ret mange vibrationer, da vi prøvesejlede, men det kan jo skyldes
ophænget.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-09-10 15:32

> [...]
> der var ret mange vibrationer, da vi prøvesejlede, men det kan jo skyldes

Undskyld jeg jeg blander mig
Som tidligere skrevet syntes jeg at kunne huske man lige skal passe på
strømmen + -
Formoder det mig der husker galt, når intet svar fremkommer. Selv for dem
som besidder en sådan motor.?
Men Ok, nok om det. (Troede at Perkins, var = Perkison engelsk (el.
deromkring) ).

Mvh. Per Nordahl.

Fra : -

Dato : 15-09-10 22:21

Den 15-09-2010 16:31, Per Nordahl skrev:

> [...]
> strømmen + -
> Formoder det mig der husker galt, når intet svar fremkommer. Selv for dem

Jeg ved ikke lige om der er noget med denne motors strømtilslutning, det
var jo almindeligt i 60'erne at engelske biler havde alt omvendt, ikke
mindst + til stel i stedet for -, så hvorfor ikke med både. Men op i
70'erne blev britterne omvendt, ihvertfald på dette punkt. Min båd er
engelsk og fra 1974, og der er - til stel. Det bør vel heller ikke være
et større problem i den sammenhæng, - mere, at det er generelt svært at
skaffe reservedele til gamle motorer.

Om tilstanden på motoren iøvrigt kan jeg kun sige, at selv om de er
holdbare, slides de med alderen, jo flere timer, jo mere slid.
Det er både cylindre/stempler, ventiler og indsprøjtningspumpe. Så det
er nok værd at få vurderet motorens tilstand af en professionel i
tilfælde af køb. Men 25-30 år er ingen alder i sig selv, - hvis motoren
er lagt i i 2000 som ny eller nyrenoveret er der ret sikkert mange år i
den endnu.

Mvh. Claus

Fra : Torben Henriksen

Dato : 15-09-10 23:33