Uden at kende noget til bådkonstruktion og design vil jeg umiddelbart tro at
du får en større overflade, som skal igennem vandet, men ikke et større
deplacement.
Såvidt jeg husker så er deplacement = opdrift, hvilket igen får indflydelse
på bådens fart og styreegenskaber - ihvertfald indtil du får så meget fart i
skibet at du kommer helt op i overfladen med bunden!
Men du skal nok afvente et svar fra de mere konstruktionskyndige her i
gruppen
Mvh
Henrik
"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> wrote in message
news:bf08a15b-3603-4d44-afa2-8182c93c9369@t3g2000vbb.googlegroups.com...
> hi
> hvordan ville en katamaran opfoere sig hvis den havde en flad bund og
> lodret staevn
> forestil sig at hvert skrog er bygget af 3 plader.
> 1 plan bund. 2 lodrette sider. og en afslutning agter som andre baade
> med flad bagende.
> simplest mulige skrog
>
> jeg har set tank og containerskibe der har en naermest totalt flad
> bund.. jeg spekulerede paa om det koster meget mere energi at drive
> baaden frem naar bunden er flad. og hvad med yderlig opfoersel i
> boelgerne?
> hvad med lodret staevn. det har jeg set nogle faa nyere baade have...
> baade paa koelbaade og katamaraner
>
>
> hvilken tybe jern er egnet til baad-byg?
>
> aarsagen til at jeg spekulerer i jern, er at lave stoebeform til et
> glasfiberskrog er en for stor ogave naar der bare skal bygget et
> eksemplar.... desuden er det nemt at klistre noget paa jern.
>
> paa forhaand tak
> mvh
> klaus nielsen
>