Tyrker trick efterlyses.
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-10 21:51

Jeg har tidligere haft et par tråde, hvor jeg har spurgt om hjælp til,
hvordan jeg kunne installere MacOSX 10.4 på en gammet iMac, som ikke
har DVD-drev, og der kom mange gode råd, som det aldrig lykkedes mig at
få til at virke.

Men nu har jeg gjort det, at jeg har tilsluttet min gamle iBook via
FireWire, og har startet den op i target-mode, og på iMac'en har så
valgt iBook'ens harddisk som startdisk og genstartet, og herefter har
jeg med Carbon copy cloner kopieret alt fra iBook'ens harddisk over på
iMac'en.

Og så lang så godt. Når jeg forsørger at starte iMac'en så kommer der
naturligvis den dialog hvor den vil have et password, men nu er det
skiftet ud med en version, hvor den også vil have et brugernavn, og
selv om jeg prøver med det brugernavn og password som jeg har på
iBook'en, så bliver det ikke godtaget.

Jeg er godt klar over, at man bare kan sætte system-DVD'en i maskinen
og rette passwordet, men problemet er, at der ikke er DVD-drev i iMac'en

Jeg har forsat mulighed for at starte iMac'en op med iBook'ens harddisk
som startdisk.

Er der nogen som kender et "tyrker-trick"....?
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-10 23:27

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> som startdisk.
>
> Er der nogen som kender et "tyrker-trick"....?

Hvad med at bruge samme brugernavn og password som på iBook'en? - Det er
jo dens data, du har klonet over...

Ellers må du have det koblet op i target igen, starte op fra 10.4.x
DVD'en via iBook'ens drev, starte installeren, og i hjælpemenuen vælge
'Nulstil adgangskode' / 'Reset Password'. Men det gælder så kun selve
password. Brugernavnet skal som skrevet være den samme som på det medie,
du har klonet fra....

Når den så er startet op, vil jeg anbefale at oprette en ny bruger med
admin adgang og smide den gamle ud. - Så har du en 'ren' ny bruger...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-10 18:05

On 2010-09-14 00:26:34 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
> 'Nulstil adgangskode' / 'Reset Password'. Men det gælder så kun selve
> password. Brugernavnet skal som skrevet være den samme som på det med

Det vil bare ikke virke, nu er alt squ prøvet...

Jeg har til gengæld fået løst problemet, jeg havde nemlig en gammel
iMac Blueberry med DVD-drev stående oppe på loftet, den havde
imidlertid den væsentlige fejl, at DVD-drevet ikke ville køre diskene
ind og ud, men jeg tog drevet ud af maskinen, og så adskilte jeg det
ad, og rensede gummirullen og det gummibånd som trækker rullen med
vatpinde og sprit, og så monterede jeg drevet i iMac Graphite modellen,
og efter 3 timers arbejde, så fungerede det hele, og jeg kunne
installere MacOSX 10.4

Men alligevel tak for hjælpen, maskinen står allerede og er ved at
rendere en videofilm til MPEG4.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-10 19:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> arbejde, så fungerede det hele, og jeg kunne installere MacOSX 10.4
>
> Men alligevel tak for hjælpen, maskinen står allerede og er ved at

Og hvad kan man så lære af det....? - Man skal ikke altid kassere noget,
bare fordi det har nogle år på bagen. - Og så var det var endda dine
egne tyrker-tricks, der løste problemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-10 08:15

On 2010-09-14 20:49:13 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> Og hvad kan man så lære af det....? - Man skal ikke altid kassere nog
> et, bare fordi det har nogle år på bagen. - Og så var det var endda
> dine egne tyrker-tricks, der løste problemet.

Ja men det holdt hårdt for, og den er langsommere end jeg havde regnet med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 11:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja men det holdt hårdt for, og den er langsommere end jeg havde regnet med.

mpeg4 konvertering er nok også noget af det mest krævende du kan udsætte
en maskine for. Jeg vil slet ikke prøve den slags på en PPC maskine ...

Det er først når du har 4 eller 8 kerner du kan sætte på opgaven at der
rigtig sker noget.

/thomas

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-10 12:43

On 2010-09-15 11:59:39 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> en maskine for. Jeg vil slet ikke prøve den slags på en PPC maskine ...
>
> Det er først når du har 4 eller 8 kerner du kan sætte på opgaven at der

Tja... maskinen har ikke kostet mig noget, og den står jo passer sig
selv, og det er uden betydning for mig, om det tager 2 eller 3 døgn at
rendere en MPEG4 version.

Men iMac'en er en G3 600 Mhz maskine, og min gamle iBook er også en G3
600 Mhz maskine, men efter hvad jeg kan regne mig frem til, så renderer
den hurtigere end iMac'en.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 13:43

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Men iMac'en er en G3 600 Mhz maskine, og min gamle iBook er også en G3
> 600 Mhz maskine, men efter hvad jeg kan regne mig frem til, så renderer

Svjh. blev alle iMac G3 - undtagen 400mhz DV SE - leveret med
5400rpm/2mb cache diske, og alene det, vil gøre den langsommere end
iBook'en. 400mhz DV SE kom med en 80gb 7200rpm/8mb cache disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 13:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja men det holdt hårdt for, og den er langsommere end jeg havde regnet med.

Hm, fyld den helt op med max. RAM + en 7200rpm 120gb Seagate 7200.11 HD
med 16mb cache eller en WesternDigital WD1200JB/16, så får du det
absolut maksimale ud af den. - Jeg havde en B&W G3/400mhz/1gb RAM, hvor
der sad en lille 40gb Seagate 7200.7/8mb cache, - den skiftede jeg ud
med en 7200.11 med 16mb cache, og det var noget, der kunne mærkes med OS
X 10.4.11. Det nedsatte renderingstiden på lydfiler med ca. 30-40%.
Video er jo noget mere kompleks, så jeg tør ikke sige, hvor meget, der
kan spares, - men 10-20% skulle nok være muligt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 13:50

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> Video er jo noget mere kompleks, så jeg tør ikke sige, hvor meget, der
> kan spares, - men 10-20% skulle nok være muligt...

alt for mange penge at smide i så gammelt udstyr ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 17:33

Thomas von Hassel wrote:

> alt for mange penge at smide i så gammelt udstyr ...

Og hvad f..... rager det egentlig dig, hvad vi gør med vore
velfungerende ældre maskiner? - Ikke en døjt! - Desuden bruger de store
CRT iMacs ganske alm. PC-133 RAM, som du nærmest får smidt i nakken for
ingenting, og det er begrænset, hvad en 120gb disk koster.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-10 17:59

On 2010-09-15 18:32:49 +0200, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> [...]
> re CRT iMacs ganske alm. PC-133 RAM, som du nærmest får smidt i nakken
> f or ingenting, og det er begrænset, hvad en 120gb disk koster.

Bare rolig, der sidder allerede to 250 Mb RAM-klodser i iMac'en, så der
er næppe behov for mere RAM, og jeg vil ikke bruge penge på en
hurtigere harddisk.

Hvis jeg skal bruge penge på hardware der kan stå og rendere videofilm,
så vil det nok være smartere at købe en brugt minimac til formålet, for
i disse energisparetider er det jo relevant at se på, hvor meget strøm
maskinen bruger.

Findes der noget software (ikke terminalopkobling), hvormed jeg vil
kunne fjernbetjene en minimac uden skærm.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 18:05

> [...]

> så vil det nok være smartere at købe en brugt minimac til formålet, for
> i disse energisparetider er det jo relevant at se på, hvor meget strøm

god idé ...

> Findes der noget software (ikke terminalopkobling), hvormed jeg vil
> kunne fjernbetjene en minimac uden skærm.

Ja, 10.5 og nyere har indbygget "screen sharing" ...ellers kan du bruge
en VNC klient.

Der er også logmein.com og TeamViever som har gratis udgavert til ikke
kommercielt brug.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 18:19

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Bare rolig, der sidder allerede to 250 Mb RAM-klodser i iMac'en, så der
> er næppe behov for mere RAM, og jeg vil ikke bruge penge på en hurtigere
> harddisk.

Det siger jeg heller ikke, du skal, men jeg er bare hamrende træt af, at
hver eneste gang, man blot ytrer et piv om, at man har noget af det
ældre grej, så kommer Thomas med sine evindelige nedvurderende udtalelser.

> [...]
> maskinen bruger.
>
> Findes der noget software (ikke terminalopkobling), hvormed jeg vil
> kunne fjernbetjene en minimac uden skærm.

Remote Desktop kunne være en løsning her.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 18:22

> [...]

> hver eneste gang, man blot ytrer et piv om, at man har noget af det
> ældre grej, så kommer Thomas med sine evindelige nedvurderende udtalelser.

Du ser det kun som "nedvurderende" fordi du føler dig truffet af en
eller anden mærkelig grund ... lad dog være med det ... pas på
blodtrykket etc. etc.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 18:56

Thomas von Hassel wrote:

> Du ser det kun som "nedvurderende" fordi du føler dig truffet af en
> eller anden mærkelig grund ... lad dog være med det ... pas på
> blodtrykket etc. etc.

Mit blodtryk er for lavt, så det gør ikke noget, at det kommer lidt
længere op!

Men jeg er hamrende træt af, at du rakker ned på alle, der blot har
noget, der er mere end 2 år gammel, - så er det 'forældet' og
'ubrugeligt' til noget fornuftigt. - Faktisk har du på et tidspunkt
endda været ude efter min QuadCore 2,66ghz MacPro, at den allerede er
for gammel og utidssvarende.! - Nej, det hele skal bare være
hurtigere og hurtigere og mere og mere kompliceret, så du selvfølgleig
kan få din løn for at rette op, når folk ikke selv kan finde ud af det.

Og så er der jo lige det, at det også godt kan gå /for/ hurtigt for
nogle grupper. Så sent som i forgårs var jeg ude hos et par, hvor de
både har en gl. Dual G4/533mhz med 10.4.11 og OS 9.2.2 samt en 2.2ghz
MacBook Pro. - De bruger stort set kun Savtanden, fordi - "MacBook'en er
/for/ hurtig". MBP'en bruges næsten kun til Windows, da konen i huset er
tvangsindlagt til at skulle have Windows, fordi kommunen nægter at
undervise i OS X til folk, der går til genoptræning efter både
blodpropper og hjerneblødninger.

Og så er jeg hamrende træt af hele den her 'køb-og-smid-væk' mentalitet,
der råder i din generation! - Jeg er ikke miljøfanatiker, men det dér er
virkelig noget svineri - både for miljøet, men så sandelig også over for
os, der bruger de ældre maskiner - med fornøjelse endda!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 19:59

> [...]

> 'ubrugeligt' til noget fornuftigt. - Faktisk har du på et tidspunkt
> endda været ude efter min QuadCore 2,66ghz MacPro, at den allerede er

Det har jeg vist ikke ... jeg har selv modellen lige efter, bare med 8
kerner og den regner jeg da med skal holde et par år mere...

>- Nej, det hele skal bare være
> hurtigere og hurtigere og mere og mere kompliceret, så du selvfølgleig
> kan få din løn for at rette op, når folk ikke selv kan finde ud af det.

Det bliver da ikke mere kompliceret bare fordi man skifter til nyere
udstyr ... snarre tværtimod ... folk med ældre maskiner giver mere
service arbejde folk der skifter deres maskinpark med jævne mellemrum

(og jeg er slet ikke i den branche mere ...)

> [...]
> virkelig noget svineri - både for miljøet, men så sandelig også over for
> os, der bruger de ældre maskiner - med fornøjelse endda!

Det er slet ikke det drejer sig om. Jeg er stor tilhænger af at bruge
ting sålænge det giver mening. Men jeg bliver også nødt til at trække en
grænse når der ikke giver mening mht. tid og effektivitet.

F.eks. hvis jeg har brug for at konvertere video, og jeg har et par
deadlines. kan jeg hurtigt tjene investeringen i en hurtig
renderingsmaskine hjem fordi jeg kan kværne mere materiale igennem. Det
samme hvis jeg har et stort InDesign job .. hvorfor sidde og vente på en
progress bar når en hurtigere maskine kan gøre mig mere effektiv ?

Derudover kommer spørgsmålet med hvor meget tid man skal bruge på at
holde skidtet kørende, skaffe de rigtige reserve dele etc.

F.eks. har jeg skræmme eksempler på trykkerier som er kommet i store
problemer fordi de ikke ville ofre det det kostede at holde deres RIP
system opdateret og da den gamle PowerMac 6400 gik ned og der ikke kunne
skaffes reserveledele stod deres produktion stille i en uge ... hvilket
kostede dem 10 gange mere end det ville have kostet at holde deres
produktions udstyr opdateret.

Derudover, hvad man gør i sin fritid/derhjemme/hobby er en _helt_ anden
snak ... hvis man synes det er sjovt at holde ældre maskine kørende,
fine by me ... jeg har selv en bondi blå iMac stående her ved siden af
mig, men aldrig om jeg ville drømme om at bruge den til noget
_fornuftigt_

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 21:09

Thomas von Hassel wrote:

> Det har jeg vist ikke ... jeg har selv modellen lige efter, bare med 8
> kerner og den regner jeg da med skal holde et par år mere...

Jo, det har du faktisk, men lige nu kan jeg ikke huske i hvilken
sammenhæng. - Faktisk regner jeg med, min skal holde ihvertfald mindst
de næste 5 år med det brug, jeg har nu.

> Det bliver da ikke mere kompliceret bare fordi man skifter til nyere
> udstyr ... snarre tværtimod ... folk med ældre maskiner giver mere
> service arbejde folk der skifter deres maskinpark med jævne mellemrum

Det kommer fuldstændig an på, hvilke modeller, det er. - Jeg vil fx.
nødig til at røde med en ny iMac, mens jeg fx. ikke har problemer med
selv at montere RAM, diske, PCIe/PCI kort osv. i en MacPro eller en gl.
G3/G4/G5. - Selv en gl.a BondiBlue vil jeg hellere rode i end i en ny iMac>

> Det er slet ikke det drejer sig om. Jeg er stor tilhænger af at bruge
> ting sålænge det giver mening. Men jeg bliver også nødt til at trække en
> grænse når der ikke giver mening mht. tid og effektivitet.

Så prøv at tænke "private" og ikke altid "erhverv". Der er stor forskel
på, hvem og hvad mellem privatbrugere og erhvervsbrugere.

> [...]
> samme hvis jeg har et stort InDesign job .. hvorfor sidde og vente på en
> progress bar når en hurtigere maskine kan gøre mig mere effektiv ?

Du tænker igen kun erhvervsmæssigt, hvor vi nok er mange, der primært
tænker privatbrug. - Og i tilfældet her med Niels' iMac, så skriver han
jo klart og tydeligt, at tiden ikke spiller nogen rolle...

> Derudover kommer spørgsmålet med hvor meget tid man skal bruge på at
> holde skidtet kørende, skaffe de rigtige reserve dele etc.

Igen den negative formulering. - Jeg véd godt, det efterhånden bliver
vanskelig at finde nye reservedele, men der er jo stadig temmelig mange
velfungerende brugte rundt om.

Jeg var faktisk bange for, at den Savtand, jeg var ude og kigge på i
mandags, var ved at synge på sidste vers, men til al held viste det sig,
at det var en ekstern backupdisk, der åbenbart ikke kunne holde til en
kortvarig strømafbrydelse, da den blev koblet fra, kørte Savtanden som
en drøm, - og det er faktisk første gang, de har haft problemer med den
i de tre år, de har haft den. Og da det også er nogle af mine venner,
har vi lavet den aftale, at jeg checker den igennem 1-2 gange årligt,
sålænge den kan køre fornuftigt.

> [...]
> skaffes reserveledele stod deres produktion stille i en uge ... hvilket
> kostede dem 10 gange mere end det ville have kostet at holde deres

Den slags skræmmeeksempler kender jeg også til. Men jeg kender også til,
at en gl. PM 8600 såvidt vides stadig kører uden problemer med en meget
avanceret hjertescanner på et af sygehusene her i byen, - og det er
altså en maskine fra 197 med Mac OS 8.6, så hvorfor skulle den skiftes
ud til noget Windows-styret bras?

> [...]
> fine by me ... jeg har selv en bondi blå iMac stående her ved siden af
> mig, men aldrig om jeg ville drømme om at bruge den til noget

Selvfølgelig, men når du går ind i en diskussion her i gruppen, går du
som hovedregel ud fra, at det er _erhvervsmæssigt_ brug og ikke
privatbrug. Du bør lære at skelne mellem privat og erhverv. - Desuden
ville jeg hellere end gerne have en velfungerende 400-600mhz CRT iMac
med Firewire, og jeg véd også, hvad den skulle bruges til, og den vil
blive brugt nærmest daglig.

- Den skulle i så fald kobles til mit stereoanlæg og bruges som dels
jukebox, dels som en del af netværket, så jeg kan trække musik direkte
fra mine andre musikdiske - altså de diske, der nu kører direkte på
MacPro'en. - Jeg har checket det igennem ved at køre det over netværk
ind på min ene MDD og bruge afspilleprogrammer på den til at afspille
fra de store lagerdiske. systemet virker upåklageligt - Men der kommer
meget få fat i velfungerende DV modeller. Folk beholder dem, og ellers
er de hundedyre for de få, der bliver sat til salg.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 21:27

> [...]

> Jo, det har du faktisk, men lige nu kan jeg ikke huske i hvilken
> sammenhæng. - Faktisk regner jeg med, min skal holde ihvertfald mindst de

Igen, det tvivler jeg på.. jeg var faktisk ved at byde på en macpro af
din årgang for et par dage siden ...

> [...]
> montere RAM, diske, PCIe/PCI kort osv. i en MacPro eller en gl. G3/G4/G5.
> - Selv en gl.a BondiBlue vil jeg hellere rode i end i en ny iMac>

Det var nu mere generelt ... jo ældre masikinpark, jo større
sandsynlighed for at noget går istykker.

Og nej, de nye iMac er ikke beregent til at du skal skifte andet end
ram. (det er så tilgengæld meget let ...)

> Så prøv at tænke "private" og ikke altid "erhverv". Der er stor forskel
> på, hvem og hvad mellem privatbrugere og erhvervsbrugere.

selvfølgelig ... men der er nok folk herinde som brugeres deres maskiner
i erhvervsmæssig sammenhæng til at de godt må tænke over den slags ting

> [...]
>
> Igen den negative formulering. - Jeg véd godt, det efterhånden bliver
> vanskelig at finde nye reservedele, men der er jo stadig temmelig mange

Det hjælper engang imellem at tage højde for "worst case scenario" ...
det er ikke for at være negaitv .. bare realistisk.

Jeg gør det samme mht. backup ...

Man slipper for grimme overraskesler på den måde ...

> [...]
> avanceret hjertescanner på et af sygehusene her i byen, - og det er altså
> en maskine fra 197 med Mac OS 8.6, så hvorfor skulle den skiftes ud til

Det er da fint .. men slige dimser går i stykker .. ikke "hvis" men
"hvornår" .. så jeg håber da de har en plan b klar til den situation ...
hvis de har det så er alt jo fint ...

> [...]
>
> - Den skulle i så fald kobles til mit stereoanlæg og bruges som dels
> jukebox, dels som en del af netværket, så jeg kan trække musik direkte fra

Det er også fint at bruge den til det ... har overvejet at lade min stå
som akvarium (screensaver, rolig, jeg har ikke tænkt mig at splitte den
ad)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 23:25

Thomas von Hassel wrote:

> Igen, det tvivler jeg på.. jeg var faktisk ved at byde på en macpro af
> din årgang for et par dage siden ...

Men det har du altså, men OK, det er for såvidt lige meget. - Du afgav
da vist også et enkelt bud.? - Jeg overvejede det selv ret kraftigt,
men undlod det. - Det var jo ikke til at vide, hvad der var med Peters
maskine. - Var det 'kun' grafikkortet, kunne man jo få en rigtig billig
maskine, men er/var det bundkort eller CPU, ville den pludselig ikke
være så billig igen. - Og den slags er mit syn /for/ dårlig til, at jeg
kan rode med...

> Det var nu mere generelt ... jo ældre masikinpark, jo større
> sandsynlighed for at noget går istykker.

Måske, men du skal stadig lære at skelne mellem privat og erhverv. - Det
vil også nogle gange lette forståelsen af dine indlæg. - Og ja, det er
ment både som en kritik, men også et godt råd,.

> Og nej, de nye iMac er ikke beregent til at du skal skifte andet end
> ram. (det er så tilgengæld meget let ...)

Ja, og så give en hulens masse penge for fx. udskiftning af en
harddisk... - Jeg skal have en ny og større i min PowerBook, men det
koster en halv bondegård. Humac anbefalede mig faktisk at købe disken et
andet sted og så komme med både PB og disk, så ville det kun koste en
brøkdel...

> selvfølgelig ... men der er nok folk herinde som brugeres deres maskiner
> i erhvervsmæssig sammenhæng til at de godt må tænke over den slags ting

Hvorfor så ikke bare læse indlæggene bedre igennem for hurtigt at se, om
det er privat eller erhvervsmæssigt og svare ud fra det, så vil der nok
være nogle misforståelser, der kan undgås...

> Det hjælper engang imellem at tage højde for "worst case scenario" ...
> det er ikke for at være negaitv .. bare realistisk.
>
> Jeg gør det samme mht. backup ...
>
> Man slipper for grimme overraskesler på den måde ...

Hvorfor ikke bare vurdere ud fra givne oplysninger istedet for måske at
'true' med både bål og brand? - Det er jo langt fra altid, at det værste
er tilfældet. - Fx. sagde jeg ikke noget om 'worst case' til dem i
mandags, det ville jeg vente med, indtil jeg havde gennemgået det hele.
- Jeg nævnte de mest sandsynlige ting, og som den jyde, jeg også er,
sagde jeg også, men lad os nu først lige gå den igennem og se, /hvad/
der er. - Skræmmebilleder er ikke særligt givende hverken på kort eller
længere sigt!

> Det er da fint .. men slige dimser går i stykker .. ikke "hvis" men
> "hvornår" .. så jeg håber da de har en plan b klar til den situation ...
> hvis de har det så er alt jo fint ...

Det véd jeg ikke, om de har og i givet fald hvilken, - det er et par år
siden, jeg var der sidst. Men jeg kender til en del af lige netop den PM
8600/200mhz, der bare kører og kører. - Det er nok en af de mest robuste
maskiner, Apple nogensinde har lavet.

> Det er også fint at bruge den til det ... har overvejet at lade min stå
> som akvarium (screensaver, rolig, jeg har ikke tænkt mig at splitte den
> ad)

Pyh! - så er jeg mere rolig..-) - Men der findes desværre ikke noget
ordentlig af den slags til OS X, og få en iMac til at køre system 7.6
kan ikke lade sig gøre for at få AfterDark 4.x til at virke.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-10 18:02

> [...]

> gammelt udstyr ...
>
> Og hvad f..... rager det egentlig dig, hvad vi gør med vore velfungerende

Det er vel stadig et frit land ... jeg siger jo bare hvad _jeg_ mener og
ved i håb om at nogen kan bruge det til noget.

> - Desuden bruger de store CRT iMacs ganske alm. PC-133 RAM, som du nærmest
> får smidt i nakken for ingenting, og det er begrænset, hvad en 120gb disk
> koster.

min tid er bare mere værd end 1: at rode og kæmpe med at holde ældre
hardware i luften og 2: vente på at gamle maskiner laver en opgave som
en nyere maskine kan gøre på 10-20 % af tiden.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-10 18:25

Thomas von Hassel wrote:

> Det er vel stadig et frit land ... jeg siger jo bare hvad _jeg_ mener og
> ved i håb om at nogen kan bruge det til noget.

Så skriv, det er _dig_, der mener det framfor at gøre det generelt!

> min tid er bare mere værd end 1: at rode og kæmpe med at holde ældre
> hardware i luften og 2: vente på at gamle maskiner laver en opgave som
> en nyere maskine kan gøre på 10-20 % af tiden.

Så brug din tid på det istedet for at rakke ned på andres udstyr!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 18:41

Hej,

> Så skriv, det er _dig_, der mener det framfor at gøre det generelt!

Lover du så også at gøre det samme?

BTW: Hvad er det for et plugin til BBEdit du bruger til at se
programkerner med?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Langgaard

Dato : 16-09-10 02:41

On 15 Sep., 13:43, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja... maskinen har ikke kostet mig noget, og den står jo passer sig
> selv, og det er uden betydning for mig, om det tager 2 eller 3 døgn at
> rendere en MPEG4 version.

Du nævner ofte miljøet, er det i den forbindelse godt at have en
museumsgenstand kørende i flere døgn, når det nu ikke er nødvendigt,
da en nyere maskine gør det virkelig meget hurtigere.

Så du må ud og købe flere Co2 kvoter

> Men iMac'en er en G3 600 Mhz maskine, og min gamle iBook er også en G3
> 600 Mhz maskine, men efter hvad jeg kan regne mig frem til, så renderer
> den hurtigere end iMac'en.

Så brug dog den til opgaven.

MVH
Leif Langgaard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-10 10:29

http://www.axm.dk/spraellemand/leif_langgaard/spraellemand.html

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-10 11:07

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> http://www.axm.dk/spraellemand/leif_langgaard/spraellemand.html

Kære Niels - Dét havde du ikke behøvet i denne gruppe, vel?

M.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-10 13:26

On 2010-09-16 12:07:17 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Kære Niels - Dét havde du ikke behøvet i denne gruppe, vel?

Jow... sprællemanden har nemlig i mere end ti år fulgt efter mig rundt
på Internettet, han sidder og søger på Google for at finde fora'er hvor
jeg deltager, så han kan poste noget irrelevant sludder og trolderi som
et Re til mine indlæg.

Og han har på det seneste haft det meget svært, da jeg i en længere
periode kun har postet ganske få indlæg her på UseNet, og på nogle af
de web-fora'er hvor jeg er aktiv, der er jeg simpelthen begyndt at
skrive under et pseudonym...

Fra : Langgaard

Dato : 17-09-10 02:47

On 16 Sep., 14:26, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> på Internettet, han sidder og søger på Google for at finde fora'er hvor
> jeg deltager, så han kan poste noget irrelevant sludder og trolderi som

Paranoid?

> [...]
> periode kun har postet ganske få indlæg her på UseNet, og på nogle af
> de web-fora'er hvor jeg er aktiv, der er jeg simpelthen begyndt at

Tak Niels, jeg har haft det udmærket. Jeg er selvfølgelig ked af du nu
ikke mere skriver i dit eget navn, det tricks skulle du da have
benyttet for mange år siden, hvis du mener jeg var sådan en plage.

Ja, Niels, jeg købte en Mac udelukkende fordi jeg ved gentagne
søgninger havde opsnuset at du skrev indlæg i denne gruppe. På denne
måde kunne jeg så liste mig til at irritere dig ved at poste ”noget
irrelevant sludder og trolderi”.
Ovenstående er som jeg tror du opfatter min entré i denne gruppe,
noget paranoidt måske.

Fakta er bare at du skriver: ”det er uden betydning for mig, om det
tager 2 eller 3 døgn at rendere en MPEG4 version.”, hvilket ikke
stemmer overens med det billede du forsøger at danne af dig selv som
miljøets ”Mand”.
Du skriver også at du har to maskiner, og vælger så den langsomste til
opgaven, hvilket jeg også undres over.

Du er en klog mand og gør ikke noget uovervejet, så hvorfor ikke bare
svare på indlægget og komme med din begrundelse for at, svine miljøet
unødvendigt, og bruge den langsomste af dine to maskiner til denne
tunge opgave?

Skulle vi så ikke lige lade denne fortrinlige gruppes skribenter
afgøre hvad der er relevant og hvad der ikke er, og så stoppe her?

--
MVH
Leif Langgaard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-10 15:14

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Ja men det holdt hårdt for, og den er langsommere end jeg havde regnet med.

Det kan vel ikke overraske at en gammel bærbar ikke er hurtig til
beregningstunge opgaver.

Hvis den har USB 2.0 og du har mange film er en Elgato Turbo HD vist
dimsen for dig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-10 15:56

On 2010-09-15 16:14:29 +0200, nospam0002+20100914@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20100914) said:

> Det kan vel ikke overraske at en gammel bærbar ikke er hurtig til
> beregningstunge opgaver.

iBook'en er såmænd hurtigere end iMac'en.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-09-10 15:58

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> iBook'en er såmænd hurtigere end iMac'en.

Det bliver den vel ikke _hurtig_ af?

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-09-10 08:50

On 15-09-2010 16:57, Thorbjørn Ravn Andersen, 20100914 wrote:

> Det bliver den vel ikke _hurtig_ af?

Det er måske bedre at kalde den 'mindre langsom' ??

Jesper \

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-10 10:35

On 2010-09-16 09:49:32 +0200, Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> said:

> Det er måske bedre at kalde den 'mindre langsom' ??

Ja, men nu har jeg jo været med fra dengang, hvor maskinerne kørte 8
Mhz og floppydiskene kun kunne rumme 400 kilobyte, og så får man altså
et meget afslappet forhold til det med, hvor hurtig en computer er.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-09-10 14:01

On 16-09-2010 11:35, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja, men nu har jeg jo været med fra dengang, hvor maskinerne kørte 8 Mhz
> og floppydiskene kun kunne rumme 400 kilobyte, og så får man altså et
> meget afslappet forhold til det med, hvor hurtig en computer er.

Nårh ja, der var jeg også med. Men derfor synes jeg stadig at en 3 år
computer er laaaaangsom ;)

Jesper \

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-10 14:40

On 2010-09-16 15:00:56 +0200, Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> said:

> Nårh ja, der var jeg også med. Men derfor synes jeg stadig at en 3 år
> computer er laaaaangsom ;)

Tag det helt roligt, der er stress nok til alle...