Gimp på PPC/Leopard
Fra : Christian Lynbech

Dato : 13-09-10 19:58

Jeg har nu i stykke tid haft problemer med at køre Gimp på min powermac
G5 med OSX 10.5.8.

Gimp har jeg downloadet som app fra:

http://downloads.sourceforge.net/gimponosx/GIMP-2.6.10-p1-Leopard.dmg?use_mirror=

Problemet er at Gimp ganske vist starter op, jeg kan skifte til den med
Cmd-TAB men der kommer ingen splash-screen, der er ingen menu (til
eks. File), kort sagt den er der men kan ingen ting.

Jeg prøvede så at starte den fra en xterm så jeg var sikker på at X11
var oppe, og fik følgende output:

bash-3.2$ ./Gimp
2010-09-13 20:44:13.663 defaults[47559:10b]
The domain/default pair of (org.x.X11, dpi) does not exist
^C
bash-3.2$ gimp-2.6: terminated: Interrupt

Jeg kører med en opdateret X11 fra XQuartz, kan det være problemet og er
der noget man kan gøre ved det? Nogen der har set det samme?

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-10 23:15

Christian Lynbech wrote:
> [...]
>
> Jeg kører med en opdateret X11 fra XQuartz, kan det være problemet og er
> der noget man kan gøre ved det? Nogen der har set det samme?

Det er præcis samme problem, jeg har med Gimp+X11 på min MacPro med
10.5.8... Og såvidt jeg husker lige nu, var beskeden nogenlunde identisk
med den, du har fået. - Jeg har fjernet alle indstillinger til Gimp fra
både username/library/preferences og username/library/application
support, fjernet alt X11, geninstalleret X11 og opdateret den,
geninstalleret Gimp - lige lidt hjælper det.

Problemet opstod her efter Mac OS X Security Update 2010-001, men hvad
der er galt, aner jeg ganske enkelt ikke. - Og jeg har præcis samme
problem på min PowerBook G4/1,67ghz med fuldt opdateret 10.5.8, men det
fungerer fint på min 10.5.7 Developer installation på disk nr. 3 på
MacPro'en...

OK, det er ikke meget, jeg bruger Gimp, men af og til bruger jeg den til
lidt 'fusk', når jeg fx. vil fjerne en farvekanal i en af de ikoner, jeg
leger med at lave. Her er Gimp nemlig noget lettere og hurtigere at
håndtere end Photoshop, - og så laver jeg en copy&paste af det, jeg
laver i Gimp og indsætter i min ikon-skabelon i Photoshop. - 'Fidusen' i
Gimp er jo, at man kan se farveforandringerne samtidig med, man trækker
i skyderen, så jeg får præcis den effekt, jeg er ude efter.

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Lynbech

Dato : 14-09-10 19:26

Jeg prøvede at installere gimp via macports men opgav det da jeg så det
trak boost ind; det junk vil jeg simplethen ikke have på min computer,
det tager uhyggeligt lang tid at compile.

Jeg vil prøve at checke homebrew eller fink som det næste.

-- Christian