MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skal Net Framework virkelig fylde over 2GB~
Fra : Paul-J 2660Brøndby

Dato : 12-09-10 18:27

Hjælp. - Pladsmangel på C. (Ja, jeg ved godt jeg burde skifte til en større disk)
..
Men jeg synes alligevel ikke det er normalt at Net framework fylder over 2 GB på denne
bærbar.

På min stationær fylder det meget mindre.

Selvom der er netframework i 3 forskellige versioner 1,1- 2- 3 og 3,5

Kan man afinstallere noget af det ?

Vi bruger efterhånden kun software til at gå på nettet med......IE8 i 98% af tiden.

Ikke tid til spil eller videoarbejde.

Fra : Ole C

Dato : 12-09-10 19:00

Paul-J 2660Brøndby skrev blandt andet:

> [...]
>
> Kan man afinstallere noget af det ?
>
> Vi bruger efterhånden kun software til at gå på nettet med......IE8 i

Du kan jo afinstallere hele molevitten og lade Windows Update bestemme hvad
der igen skal installeres.

--
vh
Ole C

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-09-10 21:37

Paul-J 2660Brøndby skrev:

> Hjælp. - Pladsmangel på C. (Ja, jeg ved godt
> jeg burde skifte til en større disk) .

Hvor gammel er maskinen? Hvor stor er harddisken?
Er det Sata eller IDE?

> Kan man afinstallere noget af det?

Ja, men det er en stakket frist at pille ved den slags
småfiler. Næste gang du opdaterer Windows, vil du
igen have pladsmangel.

Skriv en ny harddisk eller en ny pc på ønskesedlen
til jul - hvis du har plads til at gemme dokumentet

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ole C

Dato : 12-09-10 22:06

Allan Vebel skrev blandt andet:

> Skriv en ny harddisk eller en ny pc på ønskesedlen
> til jul - hvis du har plads til at gemme dokumentet

Det forklarer imidlertid ikke hvorfor mappen med NET Framework er vokset til
over 2 Gb.....

--
vh
Ole C

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-09-10 22:46

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev :

>Det forklarer imidlertid ikke hvorfor mappen med NET Framework er vokset til
>over 2 Gb.....

Frameworkmappen fylder hos mig 521 MB og der ligger lige fra
version 1.0.3705 til og med 4.0.30319.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-09-10 23:55

Ole C skrev:

> Det forklarer imidlertid ikke hvorfor mappen
> med NET Framework er vokset til over 2 Gb.....

Nej, men det er alligevel småpillerier i forhold
til at hans harddisk er alt for lille til at indeholde
styresystem, opdateringer og data.

Det var der jeg ville have debatten ført hen

Der har før været lange debatter omkring en
fyldt harddisk - ja, oprydning kan gøre en del,
men kun i en begrænset periode, så er den
fyldt igen ved næste WindowsUpdate.

Er harddisken for lille, skal man have en større.

Har man ikke brug for enkelte programmer, der
er installeret, kan man naturligvis fjerne dem -
det giver lidt mere plads i en kort periode, men
så giver det problemer på et andet tidspunkt.

Jeg har masser af plads: 500GB på boot-drevet,
640GB på data-drevet og 2 gange 1TB på min
netværksbackup.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 00:03

Allan Vebel skrev:

> Jeg har masser af plads: 500GB på boot-drevet,
> 640GB på data-drevet og 2 gange 1TB på min
> netværksbackup.

Hvad nu hvis hans opsvulmede program er tegn på problemer?

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-09-10 00:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad nu hvis hans opsvulmede program er
> tegn på problemer?

Er harddisken for lille til at indeholde det, er den
for lille.

Når harddiskplads er ved at være brugt op, får
man mange meddelelser om det hele tiden, så
begynder folk at rydde op.

Det hjælper også i en periode, men...

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 00:33

Allan Vebel skrev:

> Er harddisken for lille til at indeholde det, er den
> for lille.

Man skal da iokke bare købe en større harddisk hvis systemet er
gået i selvsving og æder ressourcer.

Mit bootdrev er på 30 Gbyte, og det er 15 for meget.

--
Bertel

Fra : Paul-J 2660Brøndby

Dato : 13-09-10 05:10

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gået i selvsving og æder ressourcer.
>
> Mit bootdrev er på 30 Gbyte, og det er 15 for meget.

Godt set: Windows er gået i selvsving.

MS overser at kæmpe harddiske bliver et problem for en stor del af brugerne. Man opgiver
at lave systembackup og bliver utryg.....
En dag tipper det over: man dropper windows og går i krig med et andet styresystem.

Jeg håber meget at det Chrome-OS som google har på trapperne bliver mere brugbart end
linux.
Man kan allerede downloade en beta:
http://getchrome.eu/download.php

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 08:53

Paul-J 2660Brøndby skrev:

> Jeg håber meget at det Chrome-OS som google har på trapperne bliver mere brugbart end
> linux.

Har du kikket på Ubuntu - et meget brugervenligt Linux-system?
Jeg hørte om det fra en der havde givet en cd med Ubuntu til en
kvinde der intet vidste om computere, og hun har kunnet finde ud
af det hele uden hjælp.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-10 15:51

> [...]
> Jeg hørte om det fra en der havde givet en cd med Ubuntu til en
> kvinde der intet vidste om computere, og hun har kunnet finde ud

Det er /meget/ nemt at bruge. Jeg har lige installeret det
på en af mine aflagte pc'er til min onkel, da hans pc døde.
Han er så meget begynder, at hans gamle Windows XP var opsat
til enkeltklik i stedet for dobbeltklik.

Jeg havde forventet at have ham en del i røret, men den
eneste bemærkning, jeg har hørt, er, at det går meget
hurtigere end på hans gamle pc - som vel og mærke var et par
år nyere, end den han nu har fået.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-09-10 19:20

Det peger nu væk fra begynder da dobbeltklik er standard. For det
meste er det mere erfarne der ændrer det til enkeltklik for at spare
på klikkeriet.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-09-10 23:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man skal da ikke bare købe en større harddisk
> hvis systemet er gået i selvsving og æder
> ressourcer.

Det er en anden sag - det kan der gøres noget ved.

Generelt ser jeg bare hver eneste dag problemer
med at harddisken er for lille til at indeholde OS
og data.

Folk løber tør for plads fordi de lige skal have deres
feriebilleder fra de sidste 12 år liggende, til
fremvisning for venner og familie, 50 film, en masse
musik - og pludselig er der ikke plads nok til en
WindowsUpdate.

Det er de færreste der holder øje med hvor meget
plads der er tilbage på harddisken, og lige pludselig
giver Windows besked om at der er et problem - og
det er altid på det mest kritiske tidspunkt

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 23:51

Allan Vebel skrev:

> [...]
> fremvisning for venner og familie, 50 film, en masse
> musik - og pludselig er der ikke plads nok til en

Hvis de følger mit råd om at lægge al roderiet på et separat
drev, så får Windows ikke hikke.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-09-10 21:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis de følger mit råd om at lægge al roderiet
> på et separat drev, så får Windows ikke hikke.

Hvor fedt er det på en bærbar? Hvorfor nøjes
med 40 GB, når man kan få 500 for 500 kroner?

Det drejer sig kun om at have plads til alle sine
data, også ude i byen - så er det da et stort
irritationsmoment at skulle fedte med at fjerne
små opdateringer.

Naturligvis skal man også have backup på et
separat drev.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-10 22:03

Allan Vebel skrev:

> Hvor fedt er det på en bærbar?

Det er fedt. Hvorfor spørger du?

Jeg mener det seriøst. Jeg sidder faktisk just og gendanner min
bærbare efter at den har været lånt ud med tilladelse til at rode
og regere. Og jeg følger naturligvis min egen opskrift.

> Hvorfor nøjes med 40 GB, når man kan få 500 for 500 kroner?

Hvad skal man med 500 Gbyte man ikke har brug for? Det er faktisk
også et seriøst spørgsmål. Jeg har tilsammen 2,46 Tbyte
diskplads, og mine data kunne sikkert alle sammen lige på min
gamle Medion med 160 Gbyte harddisk.

Men hvad - jeg er jo også fra den tid hvor man brugte floppyer og
jublede vildt over at få en harddisk med 50 Mbyte.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-09-10 23:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er fedt. Hvorfor spørger du?

Fordi alle jeg kender ønsker at have alle sine
data med sig, når de slæber deres bærbare
rundt i verden.

Det er meget nemt at skifte harddisk - en Ghost
fra 40 til 500 GB tager ikke ret lang tid, så har
kunden masser af plads

What else do you need?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-09-10 08:34

On Wed, 15 Sep 2010 00:28:44 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Fordi alle jeg kender ønsker at have alle sine
>data med sig, når de slæber deres bærbare
>rundt i verden.
Og de græder snot over at miste 500gb når/hvis deres disk dør, eller
PC bliver stjålet.
Det er meget bedre at folk lærer at forholde sig til data, dvs. de har
et passende sikkert sted til alle de data de ikke vil undværer/miste
og så har de kun de relevante data med sig på den bærbare.

>Det er meget nemt at skifte harddisk - en Ghost
>fra 40 til 500 GB tager ikke ret lang tid, så har
>kunden masser af plads
Ikke alle er intereseret i at skifte harddisk, folks grunde til dette
er sådan set deres egen hovedpine.
Og vil man ikke skifte disk, så er der kun oprydning/udrensning
tilbage.

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-09-10 09:43

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> et passende sikkert sted til alle de data de ikke vil undværer/miste
> og så har de kun de relevante data med sig på den bærbare.

Der findes ikke et sikkert opbevaringssted for data.

Hvis man har sine data liggende flere steder mindskes riskoen for at
miste dem, men de kan sagtens ligger flere steder der samtidigt som er i
brug, f. eks. på en bærbar og på en stationær, foruden backup.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-10 08:37

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> Nej, men det er alligevel småpillerier i forhold
> til at hans harddisk er alt for lille til at indeholde
> styresystem, opdateringer og data.
>
> Det var der jeg ville have debatten ført hen

Så start en anden tråd

Fra : Ole C

Dato : 13-09-10 08:48

> [...]

> så giver det problemer på et andet tidspunkt.
>
> Jeg har masser af plads: 500GB på boot-drevet,
> 640GB på data-drevet og 2 gange 1TB på min

Dine betragtninger om harddiskstørrelser er glimrende, men uendeligt
ligegyldige i forhold til OP's spørgsmål:
"Skal Net Framework virkelig fylde over 2 GB?" - og "Kan man afinstallere
noget af det?"

--
vh
Ole C

Fra : Jet

Dato : 14-09-10 01:18

On 13 Sep., 10:52, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> Jeg hørte om det fra en der havde givet en cd med Ubuntu til en
> kvinde der intet vidste om computere, og hun har kunnet finde ud

Jeg har en 10 år gammel bærbar der har talt sine dage med Windows er
ekstrem langsom.
Har faktisk tænkt mig at skrotte den, men hvis jeg bruger bærbaren som
prøvekanin for UBUNTU
vil det kunne lade sig gøre ?
eller hvad med Chrome OS ?
http://www.chromium.org/chromium-os
http://www.version2.dk/artikel/12935-download-googles-nye-styresystem-chrome-os-booter-paa-7-sekunder
http://www.version2.dk/artikel/15078-google-lancerer-chrome-os-til-efteraaret

Begge OS skal være på dansk !

/jet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-09-10 08:44

Den 14-09-2010 09:18, Jet skrev:

> [...]
> ekstrem langsom.
> Har faktisk tænkt mig at skrotte den, men hvis jeg bruger bærbaren som

Det er jo bare at prøve sig frem. Ubuntu kan installeres ved
siden af din Windows, så du stadig kan bruge Windows, du
vælger blot mellem Windows og Ubuntu ved opstart.

Der er lavet en speciel netbook-udgave, måske den er bedre
til din gamle bærbare:
http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download
Jeg ved dog ikke, om den er specielt rettet mod netbooks, og
derfor måske mindre egnet til almindelige bærbare.

Den almindelige udgave af Ubuntu kan hentes her:
http://www.ubuntu.com/desktop

> Begge OS skal være på dansk !

Du kan frit vælge mellem en meget lang række sprog i Ubuntu,
heriblandt dansk.

Du kan finde yderst kompetent hjælp til Ubuntu på
http://ubuntudanmark.dk/forum. Der findes også en
nyhedsgruppe, men de yder fortrinsvis langhåret hjælp, og
det kan godt virke lidt afskrækkende:
dk.edb.system.unix

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-10 13:51

Jet skrev:

> [...]
> ekstrem langsom.
> Har faktisk tænkt mig at skrotte den, men hvis jeg bruger bærbaren som

Det vil jeg tro. I øvrigt kan Ubuntu køres fra en cd som test så
ens system og harddisk slet ikke berøres. Eneste ulempe er at al
ens smukke opsætning forsvinder når man afslutter OS'et.

Der vises et ikon på skrivebordet som hedder "Installer", og
dermed kan man starte den permanente installation.

> Begge OS skal være på dansk !

Det er Ubuntu.

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-09-10 07:21

Den 14.09.2010 kl. 14:50 skrev Bertel Lund Hansen
> [...]

> ens system og harddisk slet ikke berøres. Eneste ulempe er at al
> ens smukke opsætning forsvinder når man afslutter OS'et.

Hvis maskinen understøtter boot fra en USB-pind. Så ligge Live-cd'en
på USB-pinden og der har man mulighed for at gemme instalerede
programmer og opsætninger. Samtidig kører det hele meget hurtigere.
Man har mulighed for at lave sådan en Live-USB-pind via Live-cd'en

Hvis der går fisk i det. Er det fordi det kun tager 10 minutter og
det er der ingen ben i.

mvh
Henning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-09-10 06:46

On Sun, 12 Sep 2010 19:27:14 +0200, "Paul-J 2660Brøndby"
<getpaul@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>På min stationær fylder det meget mindre.
>
>Selvom der er netframework i 3 forskellige versioner 1,1- 2- 3 og 3,5

Afinstaller alt netframework, MS har dotnetcleanuptool.exe til det.

Der er en fejl i MS opdatering, således at den igen og igen opdaterer
det samme, selvom den i loggen skriver at opdateringen har gået godt.

Kuren skulle være at afinstallerer og lade MS update klare
installationen, et påer updates med tilhørende genstart skulle klare
det.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-09-10 09:01